- Yazar Biyografisi (TEİS)
Manastırlı Mehmed Rif`at - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
- Eser Yazılış Tarihi:1302?/1884-1885?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:İlmî-Ansiklopedik Edebî Eser
- Yayın Tarihi:29/07/2022
USÛL-İ BEDÂYİ’ (MEHMED RİF`AT)
medeniyet tarihiManastırlı Mehmed Rif`at (d. 1267/1851 - ö. 1325/1907)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Manastırlı Mehmed Rif`at'in medeniyet tarihi türündeki eseri. Sözlük anlamı “mükemmel ve yeni şeylerin başlangıcı, esası” olan “Usûl-i Bedâyi’ ”, insanoğlunun tarih sahnesine çıkışından 19. yüzyıla gelene kadar gerçekleştirdiği keşif ve icatlardan bahseden bir medeniyet tarihi kitabıdır. Yazar, eserinin bir medeniyet tarihi kitabı olduğunu “Usûl-i Bedâyi’ denilen veyahut tarih-i medeniyet ıtlakına şayan olan işbu malumat-ı mücmele...” (Mehmed Rif`at 1302: 45) ifadesiyle ortaya koyar. Kitap “Dibace” (s.5), “Mukaddime” (s.6), on “fasıl”, “Hatime” (s.45) ve “Hatimetü’l-Hatime” (s.121)den meydana gelmektedir.
“Dibace” ve “Mukaddime”de insanoğlunun diğer canlılara karşı üstünlüğü, bu üstünlüğün doğal sonucu olarak gerçekleştirdiği keşif ve icatların bazen tesadüfen, bazen de çalışmayla elde edildiği ve nihayet bu gelişmelerin insanlığa faydası üzerinde durulduktan sonra “Fasıl 1”den itibaren keşif ve icatların anlatılmasına geçilmiştir.
İlk üç fasılda, ilk insanlardan miladın yedinci yüzyılına gelinceye kadar elde edilen gelişmelerden, bu gelişmelerde eski Yunan âlim ve filozoflarının rolünden, Romalıların ve Hristiyanların bu konudaki katkılarından bahsedilir. Dördüncü ve beşinci fasıllarda miladın yedinci ve sekizinci yüzyıllarında İslam'ın ve Müslüman bilim adamlarının medeniyete katkıları anlatılır. Altıncı fasılda İslam dünyasındaki bilimsel gelişmelerin, İslam memleketleriyle Hristiyan Avrupa arasındaki savaşlar vasıtasıyla Avrupa’ya taşındığı üzerinde durularak, bunun nasıl gerçekleştiği anlatılır. Yedinci, sekizinci, dokuzuncu ve onuncu fasıllarda ise genel olarak insanlığın fizik, kimya, biyoloji, matematik, tıp, denizcilik, coğrafya, meteoroloji vb. alanlarda gerçekleştirdiği keşif ve icatlar sıralanır.
122 sayfalık kitabın 76 sayfası “Hatime”ye ayrılmıştır. On fasıllık kısımda medenî gelişmelerden genel olarak bahseden yazar, “Bunlarla Usûl-i Bedâyi’ unvanı verilmek murat olunan bir mecmua ikmal olunamayacağından eşher-i bedayiden olan daha birtakım asar-ı celileyi ilave ederek bir dereceye kadar müsemmasına mutabık olmasına çalıştığımızdan bazı bedayi-i meşhureyi huruf-ı hece tertibi üzere işbu Hatime’de cem eyledik.” (Mehmed Rif`at 1302: 46) diyerek kitabını tamamlamak üzere, kendisine göre önemli gördüğü konuları madde başı hâlinde anlatmıştır. Bu kısımda 130 civarında madde başı vardır.
“Hatimetü’l-Hatime”de, kitapta anlatılan bedayiin, insanlığın elde ettiği gelişmelerin tamamına nispetle denizde damla kaldığını belirten yazar, asıl amacının medeniyet tarihini genel hatlarıyla vatandaşlarına tanıtmak olduğu düşüncesiyle bu kadarını yeterli gördüğünü söyler. Öte yandan eserinin, bu sahada Osmanlı lisanıyla kaleme alınmış ilk yayın olması münasebetiyle iftihar ettiğini de belirtir.
Müellifin biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed
Eserden Örnekler
"Hatimetü'l-Hatime
Burada zikrolunan bedâyi’, kâffe-i bedayi’-i insaniyeye nispetle Bahr-i Muhit-i Kebir'den bir katredir; ancak maksadımız usûl-i bedâyi’i ve tabir-i diğerle tarih-i medeniyeti icmalen olsun vatandaşlara arz etmekten ibaret olduğu gibi yazılan bedâyiin ekserisi de bedayi’-i saire-i insaniyenin masdarı bulunduğu cihetle esas maksada bu derecesi kâfi görülmüştür.
Tarihin en ziyade lezzetle mütalaa olunmak hassasını câmi’ olan bedâyi’ kısmını lisanımızda en evvel bu eser meydana koyacağı cihetle bi'l-iftihâr âlem-i matbuâtta arz-ı endama ictisâr eyledi" (Mehmed Rif`at 1302: 121).
Kaynakça
Bozdoğan, Ahmet (2001). Manastırlı Mehmet Rıfat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Mehmed Rif`at (1302). Usûl-i Bedâyi’. İstanbul: Mihran Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
2 | YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
3 | PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
4 | HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak |
Görüntüle | ||
5 | HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
6 | DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
7 | EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
8 | EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
9 | NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
10 | KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
11 | FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan Araş. Gör. Elif Paliçko |
Görüntüle | ||
12 | AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
13 | HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
14 | CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
15 | ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |