ÜÇ ARÛS ve ÜÇ DÂMÂD
realist aşk mesnevisi
Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi (d. 1077/1667 - ö. 1157/1745)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Serrâczâde Hasan Hâtif (ö. 1157/1745) tarafından kaleme alınan realist  aşk mesnevisi. Üç Arûs ve Üç Dâmâd' adını taşıyan eserin,  şu an için bilinen ve müellif hattı olduğu tespit edilen tek nüshası, Atatürk Üniversitesi Kütüphanesi, Seyfettin Özege Kitaplığı ASL 94-98 numarada kayıtlıdır. 1142 beyitten oluşan mesnevinin  tamamı  "fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün" vezniyle yazılmıştır.  Metin içerisinde yer yer Farsça beyitler ve farklı nazım şekilleri ile yazılmış şiirler de bulunmaktadır. 

Klasik mesnevi tertibine uygun olarak başlayan eser, “Besmele”’nin ardından kısa bir “Hamdele” ve “Salvele” ile devam eder. Ardından “Bes Ser-Âgâz-ı Dâstân-Nâme” başlığıyla asıl konuya girilir.

Asıl konunun anlatıldığı kısım, Farsça başlıklarla ayrılan  altmış  kısa bölümden oluşur.   Konusu itibarıyla özgün bir eser olan eserde, II. Selim zamanında İstanbul’da yaşanan veba salgını sırasında  üç âşık ve onların üç sevgilisi  etrafında gelişen aşk  realist bir şekilde hikâye edilir. Vaka, esas itibarıyla, Gûyâ ve Tûtî isimli ana karakterlerin birbirlerine âşık olmaları, bu yolda yaptıkları mücadeler ve kavuşmaları  çerçevesinde gelişir. Bu çerçeve hikâyeye, daha sonra Hemdem-Andelîb, Püser-Meleksîmâ arasında geçen aşk hikâyesi de eklenir. Olaylar, İstanbul, Bursa ve Mudanya üçgeninde, gerçek coğrafi mekânlarda geçer. Hikâye göre, II. Selim zamanında baş defterdarlıktan emekli Hâce adlı kişi bütün çocuklarını veba salgınında kaybeder. Duaları sonucu tekrar bir erkek çocuk sahibi olur. İsmini Gûya koyarl ve yaşadıkları acıları unutmak için aliesiyle birlikte  Bursa’ya göç eder. Fakat bir cuma gecesi ölür. Büyüyen Gûyâ da, babasının eski bir dostu olan Mîzbân’ın daveti üzerine Mudanya’ya gider. Orada Mîzbân’ın kızı Tûtî ile birbirlerine âşık olurlar. Gûyâ’nın arkadaşı Hemdem, Tûtî’nin Dâye’si ve onun kızı Andelib vasıtasıyla iki âşığı buluşturur. Bu arada Hemdem de Tûtî’ye, Meleksîmâ adlı bir kız da Gûyâ’ya aşık olur. Tûtî’ye de Püser isimli bir genç talip olur. Olanlardan habersizce Gûyâ ve Hemdem, İstanbul’da Püser’le arkadaş olur. Tûtî Mudanya’ya, Gûyâ, Hemdem ve Püser de Bursa’ya döner. Püser, Meleksîmâ’yı görünce Tûtî’yi unutup onunla evlenir. Ardından otuz üç gün süren bir düğünle Gûyâ ve Tûtî’nin nikâhları kıyılır. Sonra da Hemdem ile Andelîb evlenerek üç gelin ve üç damat muratlarına ererler.

Geleneksel çift kahramanlı aşk mesnevilerinden farklı bir yapıya sahip olan eser, zaman, mekân ve şahıslar kadrosu itibarıyla realist unsurlar sergiler. Ayrıca  konusu, başlığı ve kurgusuyla da orijinal sayılabilecek özellikler barındırır.  Mesnevide, diğer aşk mesnevilerinde görülen idealize edilmiş karakterler, klişe zaman ve mekân unsurlarına rastlanmaz. Mesnevide, eserdeki kahramanların isimleri de  kişilik özellikleriyle yakından ilgilidir.  Üç Arûs ve Üç Dâmâd mesnevisi, döneminin gündelik hayatı ile ilgili olarak geçiş merasimleri, örf ve âdetler, yeme içme kültürü, av ve eğlence meclisleri hakkında da zengin folklorik malzemeler barındırır.  Mesnevide, şair eserin realist yapısına uygun olarak olabildiğince sade ve akıcı bir dil kullanır. 

Eser, ilk olarak Selami Ece tarafından bir makaleyle tanıtılmış (2007: 84-103); Sevda Önal Kılıç tarafından da transkripsiyonlu metni ve dil içi çevirisi ayrıntılı bir incelemeyle yayımlanmıştır (2020).

Şairin biyografisi için bk. "Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hatif-egercizade-semercizade-sarraczade

Eserden Örnekler


Bes Ser-Âgâz-ı Dâstân-nâme 

İtdi şîrîn rivâyet ehl-i sühan

Kıssa-perdâz-ı dâstân-ı kühen


Şehr-i Kostantiniyye-i ra῾nâ

Hâl-i ruhsâr-ı sâha-i gabrâ


Sidre-sâ âsitâne-i devlet

Gıbta-fermâ-yı ravża-i cennet


Devr-i Sultân Selîm-i Sânî’de

Tâb u fer virmişidi hurşîde

Gör kazâyı ki geldi mâh-ı temûz

Oldı tennûr-veş cihân bir sûz


Eyledi iltihâb-ı nâr-ı vebâ

Mübtelâ oldı nice bây u gedâ


Havf-ı târı olub o zîşâna

İtdi tebdîl-i sâhil ü hâne


Ᾱteş-i kahr şöyle itdi duhûl

Kürre-i nâra döndi İstanbul


Yeter İstanbul’a bu iki belâ

Birisi âteş ü birisi vebâ  (Önal Kılıç 2020: 57-58).

Kaynakça


Ece, Selami (2007).“Serrâc-zâde Hasan Hâtif (Hayatı ve Eserleri)”. Turkısh Studies,  2 (1): 84-103.

Önal Kılıç, Sevda (2020). Serrâczâde Hasan Hâtif Üç Arûs ve Üç Dâmât. Erzurum. Fenomen Yayıncılık.

Atıf Bilgileri


KILIÇ, SEVDA. "ÜÇ ARÛS ve ÜÇ DÂMÂD". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/uc-arus-ve-uc-damad. [Erişim Tarihi: 24 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (HÂTİF) Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
2 ESMÂÜ’L-HÜSNÂ ŞERHİ (HÂTİF) Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
3 SEYÂHAT-NÂME (HÂTİF) Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
4 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
5 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
6 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
7 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
8 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
9 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
10 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
11 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
12 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
13 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle