- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. SEVDA KILIÇ
- Eser Yazılış Tarihi:Bilinmiyor
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:28/12/2021
ÜÇ ARÛS ve ÜÇ DÂMÂD
realist aşk mesnevisiHâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi (d. 1077/1667 - ö. 1157/1745)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Klasik mesnevi tertibine uygun olarak başlayan eser, “Besmele”’nin ardından kısa bir “Hamdele” ve “Salvele” ile devam eder. Ardından “Bes Ser-Âgâz-ı Dâstân-Nâme” başlığıyla asıl konuya girilir.
Asıl konunun anlatıldığı kısım, Farsça başlıklarla ayrılan altmış kısa bölümden oluşur. Konusu itibarıyla özgün bir eser olan eserde, II. Selim zamanında İstanbul’da yaşanan veba salgını sırasında üç âşık ve onların üç sevgilisi etrafında gelişen aşk realist bir şekilde hikâye edilir. Vaka, esas itibarıyla, Gûyâ ve Tûtî isimli ana karakterlerin birbirlerine âşık olmaları, bu yolda yaptıkları mücadeler ve kavuşmaları çerçevesinde gelişir. Bu çerçeve hikâyeye, daha sonra Hemdem-Andelîb, Püser-Meleksîmâ arasında geçen aşk hikâyesi de eklenir. Olaylar, İstanbul, Bursa ve Mudanya üçgeninde, gerçek coğrafi mekânlarda geçer. Hikâye göre, II. Selim zamanında baş defterdarlıktan emekli Hâce adlı kişi bütün çocuklarını veba salgınında kaybeder. Duaları sonucu tekrar bir erkek çocuk sahibi olur. İsmini Gûya koyarl ve yaşadıkları acıları unutmak için aliesiyle birlikte Bursa’ya göç eder. Fakat bir cuma gecesi ölür. Büyüyen Gûyâ da, babasının eski bir dostu olan Mîzbân’ın daveti üzerine Mudanya’ya gider. Orada Mîzbân’ın kızı Tûtî ile birbirlerine âşık olurlar. Gûyâ’nın arkadaşı Hemdem, Tûtî’nin Dâye’si ve onun kızı Andelib vasıtasıyla iki âşığı buluşturur. Bu arada Hemdem de Tûtî’ye, Meleksîmâ adlı bir kız da Gûyâ’ya aşık olur. Tûtî’ye de Püser isimli bir genç talip olur. Olanlardan habersizce Gûyâ ve Hemdem, İstanbul’da Püser’le arkadaş olur. Tûtî Mudanya’ya, Gûyâ, Hemdem ve Püser de Bursa’ya döner. Püser, Meleksîmâ’yı görünce Tûtî’yi unutup onunla evlenir. Ardından otuz üç gün süren bir düğünle Gûyâ ve Tûtî’nin nikâhları kıyılır. Sonra da Hemdem ile Andelîb evlenerek üç gelin ve üç damat muratlarına ererler.
Geleneksel çift kahramanlı aşk mesnevilerinden farklı bir yapıya sahip olan eser, zaman, mekân ve şahıslar kadrosu itibarıyla realist unsurlar sergiler. Ayrıca konusu, başlığı ve kurgusuyla da orijinal sayılabilecek özellikler barındırır. Mesnevide, diğer aşk mesnevilerinde görülen idealize edilmiş karakterler, klişe zaman ve mekân unsurlarına rastlanmaz. Mesnevide, eserdeki kahramanların isimleri de kişilik özellikleriyle yakından ilgilidir. Üç Arûs ve Üç Dâmâd mesnevisi, döneminin gündelik hayatı ile ilgili olarak geçiş merasimleri, örf ve âdetler, yeme içme kültürü, av ve eğlence meclisleri hakkında da zengin folklorik malzemeler barındırır. Mesnevide, şair eserin realist yapısına uygun olarak olabildiğince sade ve akıcı bir dil kullanır.
Şairin biyografisi için bk. "Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hatif-egercizade-semercizade-sarraczade
Eserden Örnekler
Bes Ser-Âgâz-ı Dâstân-nâme
İtdi şîrîn rivâyet ehl-i sühan
Kıssa-perdâz-ı dâstân-ı kühen
Şehr-i Kostantiniyye-i ra῾nâ
Hâl-i ruhsâr-ı sâha-i gabrâ
Sidre-sâ âsitâne-i devlet
Gıbta-fermâ-yı ravża-i cennet
Devr-i Sultân Selîm-i Sânî’de
Tâb u fer virmişidi hurşîde
…
Gör kazâyı ki geldi mâh-ı temûz
Oldı tennûr-veş cihân bir sûz
Eyledi iltihâb-ı nâr-ı vebâ
Mübtelâ oldı nice bây u gedâ
Havf-ı târı olub o zîşâna
İtdi tebdîl-i sâhil ü hâne
Ᾱteş-i kahr şöyle itdi duhûl
Kürre-i nâra döndi İstanbul
Yeter İstanbul’a bu iki belâ
Birisi âteş ü birisi vebâ (Önal Kılıç 2020: 57-58).
Kaynakça
Ece, Selami (2007).“Serrâc-zâde Hasan Hâtif (Hayatı ve Eserleri)”. Turkısh Studies, 2 (1): 84-103.
Önal Kılıç, Sevda (2020). Serrâczâde Hasan Hâtif Üç Arûs ve Üç Dâmât. Erzurum. Fenomen Yayıncılık.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (HÂTİF) | Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
2 | ESMÂÜ’L-HÜSNÂ ŞERHİ (HÂTİF) | Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
3 | SEYÂHAT-NÂME (HÂTİF) | Hâtif, Eğerci-zâde/Semerci-zâde/Sarrâc-zâde Hasan Hâtif Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
5 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
9 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
11 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
12 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |