TÜRKÇE KASÎDE-İ BÜRDE ŞERHİ-HEDİYYE (MEHMED HAYRİ BEY)
Kasîde-i Bürde şerhi
Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu (d. 1272/1855 - ö. 1326/1909)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Son dönem Osmanlı âlim ve ediplerinden olan ve daha çok gazete ve mecmualardaki yazılarıyla tanınan Mehmed Hayri’nin (d. 1272/1855-ö. 1326/1909), Bûsîrî’nin (ö. 696/1297?) Kasîde-i Bürde’si için kaleme aldığı mensur Türkçe şerh. Mehmed Hayrî; Hediyye adını verdiği bu muhtasar şerhin mukaddimesinde eli kalem tutan herkesin bir eser ortaya koymak için koşuşturduğunu, kendisinin de bu hevesle bazı karalamalar yaptığını fakat değersiz olduklarını düşündüğü için bunları yayımlama cesareti bulamadığını ifade etmektedir. Emek verilen her yapıtı, insanoğlunun ömür ağacından toplanan bir meyveye hatta en kıymetli varlık olarak kabul edilen evlada benzeten Mehmed Hayrî, bu eserlerin unutulup gitmesine hiçbir vicdanın rıza göstermeyeceğine dikkat çekmektedir. Yazar, bundan sonra neşredeceği yapıtlara hayırlı bir başlangıç olması temennisiyle Kasîde-i Bürde’nin Arapça ve Türkçe şerhlerinden gücü nispetinde çıkardığı bazı nitelik ve meziyetleri bir araya getirdiğini ancak kaynak şiirin belagati karşısında aciz kaldığını belirtmektedir. Böyle yüce bir esere şerh yazma cüreti gösterdiği için affını isteyen müellif, asıl maksadının söz konusu kasideyi Arapça bilmeyen din kardeşlerine izah etmek ve bu vesileyle Hz. Peygamber’in şefaatine erişmek olduğunu bildirmektedir. Mehmed Hayrî, mukaddimenin ardından Bûsîrî’nin hayatı ve eserleri hakkında kısaca bilgi vermekte, Kasîde-i Bürde’nin yazılış hikâyesi, vezni, isimlendirilişindeki farklılıklar, hastalar için şifa niyetiyle kıraat edilmesi, okunuş adabı ve diğer bazı hususiyetleri ile ilgili çeşitli açıklamalar yapmakta ve sonrasında şerhe geçmektedir.

Mehmed Hayrî’nin “Mukaddime”, “Fâide” ve “Tenbîh-i Mühîm” gibi giriş bölümlerinde uzun cümlelerden ve terkiplerden oluşan ağır bir dil kullandığı fakat şerhin yapıldığı kısımda konuyu uzun uzadıya anlatarak okuyucuyu yormayan, daha sade ve anlaşılır bir üslup tercih ettiği görülmektedir. Müellif, beyitlerin şerhini yaparken öncelikle kelime veya kelime gruplarının manalarını kısa ilavelerle vermiş, daha sonra “Mefhûm-ı Beyt” başlığıyla beytin ne anlatmak istediğini muhtasar bir şekilde ifade etmiştir. Beyitleri tek tek şerh eden şârih, herhangi iki beytin izahını bir arada vermemiştir. Bunun yanında beyitlerde açıklama gereği duyduğu bazı önemli kavramları kısaca izah etmiş ancak gramer veya sanat bilgisi gibi detaylara girmemiştir. Yazar, çeşitli hastalıklara şifa maksadıyla okunan bazı özel beyitlerin şerhinde Kur’ân-ı Kerîm’den, hadislerden ve muhtelif şârihlerden yaptığı alıntılarla eserini zenginleştirmiş ve yer yer derkenarlarda Kasîde-i Bürde’nin özellikleri ve halk kültüründeki yeri ile ilgili birtakım bilgilendirmeler yapmıştır. Nesih hatla yazılan şerhte, vurgulanmak istenen kelimeler ve başlıklar yay ayraç içine alınmıştır. Kaynak beyitler, şerh metninden büyükçe yazılmış ve harekelenmiştir. Mehmed Hayrî, 146 sayfadan oluşan şerhinin sonunda "fâʻilâtün fâʻilâtün fâʻilâtün fâʻilün" vezniyle 46 beyitlik bir naʻt kaleme almıştır. Eser, İstanbul Mahmud Bey Matbaası’nda 1299/1882 yılında basılmıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehmed-hayri-bey-ruscuklu

Eserden Örnekler


Türkçe Kasîde-i Bürde Şerhi Hediyye

Bismillâhirrahmânirrahîm

                            1

E min tezekküri cîrânin bi-zî selemi

Mezecte demʻan cerâ min mukletin bi-demi

(E min tezekküri) Ey gönül! Tahattur ve tefekkür idüp de zikr itdiginden mi (cîrân) yârân ve dostları (bi-zî selemi) Mekke-i Mükerreme’de selem dinilen agacın tarafında olan dostları ki (mezecte) karışdırdın (demʻan) gözyaşını (cerâ) o gözyaşı ki akdı (min mukletin) gözün karasında ve çukurundan (bi-demi) kana karışdırdın.

(Mefhûm-ı Beyt) Ey gönül! Mekke-i Mükerreme cânibinde selem dinilen agacın tarafında olan Hazret-i Fahr-i Kâ’inât’ın aşk u şevkıyla deryâ-yı muhabbetin cûş u hurûş iderek (Levlâke levlâke lemâ halaktü’l-eflâke) medâ’ih-i celîlesini tahattur ve tasavvur ile tezekkür itdiginden nâşî midir ki bilâ-ârâm cereyân iden seyl-âb-ı eşk-i çeşmin kızıl kana tahavvül idüp gözyaşı yerine dîde-i muhabbet-zedelerin kan dökmekle iki gözün ser-çeşme-i hûn oldı?

                            2

Em hebbeti’r-rîhu min tilkâ’i Kâzımetin

Ve evmeda’l-berku fi’z-zalmâ’i min İdami

(Em hebbeti’r-rîhu) Yohsa sana bir rüzgâr mı esdi (min tilkâ’i Kâzımetin) Kâzıme cihetinden yaʻnî Kâzıme dinilen mevkiʻ tarafından (ve evmeda’l-berku) yâhûd şimşek mi nûrlandırdı (fi’z-zalmâ’i) karanlık gicede (min İdami) Medîne-i Münevvere kurbunda İdam dinilen tagdan?

(Mefhûm-ı Beyt) Ey gönül! Rüzgâr sana Kâzıme cânibinden bûy-ı müşkîn-i Hazret-i Seyyidü’s-sekaleyn’i getürüp burnuna koklatdıgından mı böyle mest ü medhûş oldun? Yâhûd nûr-ı nübüvvet İdam tagından (ene’l-habîb) iltifâtıyla pertev-endâz olarak hiçbir ân ve zamân söyünmeyen âteş-i aşk u muhabbetin bir kat daha alev-rîz-i iştiʻâl mi oldı? (İpek 2021: 81-82).

Kaynakça


Akın, Mehmet (2016). Rusçuklu M. Hayrî’nin Belâgat’i İnceleme-Metin-Terimler Dizini. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.

Ayçiçeği, Bünyamin (2017). Bûsîrî’nin Kasîde-i Bürde’sinin Geçmişten Günümüze Türkiye Toplumu Üzerindeki Akademik, Sosyal ve Dinî Etkileri. Program Kodu: 1002. Proje Nu: 215K398. TÜBİTAK SOBAG-SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER ARAŞTIRMA DESTEK GRUBU. Proje Yürütücüsü: Bünyamin Ayçiçeği. İstanbul.

İpek, Muhammed Resul (2021). Rusçuklu Mehmed Hayrî’nin Türkçe Kasîde-i Bürde Şerhi “Hediyye” (İnceleme-Metin-Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Kırklareli: Kırklareli Üniversitesi.

Koyuncu, Fatih (2015). “Son Dönem Osmanlı Âlim ve Ediplerinden Rusçuklu Mehmed Hayri ve Siyer-i Fârûk İsimli Eseri”. Turkish Studies, 10 (16): 897-922.

Rusçuklu Mehmed Hayrî (1299/1882). Türkçe Kasîde-i Bürde Şerhi-Hediyye. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası.

Şahin, Ebubekir Sıddık (1997). Kaside-i Bürde’nin Türkçe Şerh ve Tercümeleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Ayçiçeği, Bünyamin ve Hamza KOÇ. "TÜRKÇE KASÎDE-İ BÜRDE ŞERHİ-HEDİYYE (MEHMED HAYRİ BEY)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/turkce-kaside-i-burde-serhi-hediyye-mehmed-hayri-bey. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TÜRKÇE AVÂMİL TUHFESİ (MEHMED HAYRİ BEY) Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu Doç. Dr. Fatih Koyuncu
Görüntüle
2 SİYER-İ FÂRUK (MEHMED HAYRİ BEY) Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu Doç. Dr. Fatih Koyuncu
Görüntüle
3 BELÂGAT (MEHMED HAYRİ BEY) Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
4 HEDİYYETÜ'L-İHVÂN (MEHMED HAYRİ BEY) Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN
Görüntüle
5 SÜHA DERGİSİ (MEHMED HAYRİ BEY) Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu Doç. Dr. Fatih Koyuncu
Görüntüle
6 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
7 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
8 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
9 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
10 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
11 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
12 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
13 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
14 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
15 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle