- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şemsî Hayal, Leblebici Baba, Süleyman - Madde Yazarı: Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ
- Eser Yazılış Tarihi:1296/1879
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:03/12/2021
TUHFETÜL-UŞŞÂK (DİVÂN-I ŞEMS-İ HAYÂL)
şiirlerŞemsî Hayal, Leblebici Baba, Süleyman (d. 1221/1806 - ö. 1294/1877)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mesleğinden dolayı Erzincan'da “Leblebici Baba” diye ün kazanan ümmî şair Süleyman Efendi'nin şiirlerini ihtiva eden Tuhfetü’l-Uşşâk ya da Divân-ı Şems-i Hayâl adlarıyla bilinen eseri. Şair şiirlerinde "Şems-i Hayâl, Hayâlî Şems, Hayâl, Şems" ve bir yerde de "Hayâlî Şems-i Nakşî" mahlaslarını kullanmıştır. Ümmî bir şair olması sebebiyle dostlarından Hilmi Efendi'ye ricada bulunarak şiirlerinin bir divanda toplamasını talep etmiştir. Hilmi Efendi'nin gayretleriyle bir araya getirilen bütün şiirleri; "İsm-i güzîni 'Tuhfetü’l-‘uşşâk' olundı tesmiye / Aşķile bu okundukça müzdâd olur eşvâkımız" beytinden de anlaşıldığı üzere bizzat Süleyman Efendi'nin kendisi tarafından Tuhfetü'l Uşşak adını verdiği divanda toplanmıştır. Bu divan, 1863/64 senelerinde hazırlanmış olmasına rağmen, neşri ancak şairin vefatından sonra 20 Safer 1296/12 Şubat 1879 tarihinde yapılabilmiş ve Bab-ı Ser-Askeri'de Ceride-i Askeriye matbaasında büyük boy 54 sayfa olarak basılmıştır. Yazma ve matbu nüshalarda toplam 124 şiir yer almaktadır (İlbak 2010: 11).
Mutasavvıf bir şair olan Şems-i Hayâl’in dinî ve tasavvufi telakkileri ihtiva eden ve tasavvufi bir neşve barındıran şiirleri coşku doludur. Şems-i Hayâl, Divân'ında yer alan şiirlerinin birçoğunda tasavvufi düşüncenin temel kaidelerini ele almış ve diğer mutasavvıf şairler gibi; dünya hayatının faniliğini, ona fazla bel bağlamamak gerektiğini, nefsin esiri olmamayı, bir mürşide bağlanarak onun terbiyesine girmeyi, yaratılış hikmetimizi tefekkür etmeyi, gönül incitmemeyi, insanlara faydalı olmayı vb. düşünceleri dile getirmiştir. Leblebici Baba tasavvufi deyişlerinin yanı sıra yaşadığı dönemde beğenmediği hususlarla ilgili manzum hicivler de yazmıştır.
Şems-i Hayâl, şiirlerinde arı bir dil kullanmasına rağmen, döneminde yaygın olarak kullanılmayan Arapça, Farsça ifade ve terkipler de görülmektedir. Zaman zaman yerel ağız özelliklerinin hakim olduğu Divan'da, vezin tutturma endişesiyle bazı kelimelerin bozulduğu görülmekte, yanlış harekelenmiş hece ve kelimelere de rastlanmaktadır. Şems-i Hayâl mutasavvıf bir şair olarak hem halk edebiyatı, hem de divan edebiyatı özelliklerini taşıyan şiirler yazmıştır. Divan edebiyatı özelliklerini taşıyan şiirleri genelde gazel ve kaside şeklindedir. Bunun yanı sıra murabba, tahmis, terci-bend, terkib-bend, musammat ve müstezat divanındaki diğer nazım şekilleridir. Hece vezniyle yazmış olduğu şiirler ise genellikle koşma (ilahi) türündedir. Şems-i Hayâlî, Divan'ına kalpten bağlı olduğu ve hayranlık duyduğu mürşidi Terzi Baba namıyla meşhur mutasavvıf Hayyât Vehbî’nin nutkuna yapmış olduğu tahmisle başlar, yine Hayyât Vehbî’ye ait bir münacat ile devam eder. Divan'da Hayyât Vehbî hakkında gerek hece vezniyle gerek aruz vezniyle yazılmış mersiye türünde şiirler vardır ve birçok şiirinde ondan övgüyle bahseder.
Şiirlerini sanat endişesinden uzak, tasavvufî duygu ve düşüncelerle yazan Şems-i Hayâl aruz vezninde çok başarılı olmamasına rağmen, Divan'daki şiirlerden 38’ini hece vezniyle, geri kalanları aruz vezniyle yazmıştır. Aruzla yazmış olduğu şiirlerinin çoğunda remel bahrinin "fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün" kalıbını kullanmıştır. Hece vezniyle söylediği manzumeleri, duygularının saf ifadesi ve hamiyyeti açısından dikkate değer özellikler taşır ve ikisi tanesi haricinde 6+5 duraklıdır. Mecaz, teşbih, istiare, teşhis, tenasüp, telmih gibi edebî sanatların başarıyla kullanıldığı şiirlerde yarım ve zengin kafiyeye rastlanmakla beraber genellikle tam kafiyelidir.
Tuhfetü'l-Uşşâk'ın farklı neşirleri yapılmıştır (Aktepe 1979, Toparlı vd. 1990). Ayrıca, eser üzerinde geniş bir inceleme bölümüyle birlikte, yazma ve matbu nüshanın karşılaştırıldığı bir yüksek lisans tezi (İlbak, 2010) hazırlanmıştır.
Şairin biyografisi için bkz. “Şemsî Hayâl, Leblebici Baba, Süleyman”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü: http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semsi-hayal-leblebici-baba-suleyman
Eserden Örnekler
Gazel
Tertîb-i nazma lutf idüp avn eyledi Hallâkımız
Lezzât-ı rûhânî virür Hâdî olan Rezzâkımız
İsm-i güzîni Tuhfetü’l-Uşşâk olundı tesmiye
Aşkile bu okundukça müzdâd olur eşvâkımız
Hüsn-i negâhi mürşid-i kâmildir anı söyledi
Kıldı teveccüh bâtınan haste dil-i tiryâkımız
Âşıkların ser-defteri Şemsî Hayâlî pür-kemâl
Ol zât-ı âlî-i kadre mürşid didi müştâkımız
Toğar kelâmı ehl-i hâl kalb-i münîrinden müdâm
Virmiş ledünní ol Hudâ sevmek anı ahlâkımız
Ma‘nî-i nutkın gûş idüp ervâhımız eyler gıdâ
Bir zevk-ı bâtın kesb idüp efzûn olur ezvâkımız
Bir beyt ile emr eyledi tahrîr-i istinsâhını
Abd-i fakîr cehd eyledim yazıldı bu evrâkımız
Buldı hitâmı Hilmiyâ dîvâne-i Şemsî Hayâl
Nâmı ana târih-i cevherî Tuhfetü’l-Uşşâkımız (İlbak, 2010: 344).
Koşma
Mevlâm halk eyledi cümle cihânı
Yer ehli başkadır gök ehli başka
Her birine kudretinden dil virdi
Nâr ehli başkadır nûr ehli başka
Ezelden işini eyledi takdîr
Sevdi Habîbini eyledi tasvîr
Nūr-ı nübüvvetle eyledi tenvîr
Nübüvvet başkadır velâyet başka
Esdi bir dem içre ol bâd-ı sabâ
Zamân zamân geldi cihâna eşyâ
Mü’minler Rasûle itdi iktidâ
Risâlet başkadır hilâfet başka
Bu yolın usûlin kurdı erenler
Toğrı olur toğrı yola gidenler
Hayy ismine güzel mâ‘na virenler
Kâdirî başkadır Nakşibend başka
Cümlesi birlikden geldi cihâne
Her birine bir iş oldu bahâne
Vehbî Hayyât bu asırda şâhâne
Şemsi Hayâl başkadır irşâdı başka (İlbak 2010: 309-310).
Kaynakça
Aktepe, Orhan (1979). Terzi Baba ve Miftah’ı Kenz. Erzincan: Muştu Yay.
Aşçı İbrahim Dede (2006). Aşçı Dede’nin Hatıraları, (hzl. Mustafa Koç, Eyüp Tanrıverdi), İstanbul, Kitabevi Yayınları.
İlbak, Üzeyir (2010). Divan-ı Şems-i Hayâlî, Tuhfetü’l-uşşak (Metin-İnceleme), Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Leblebici Baba Süleyman Bin Abdurrahman (Şems-i Hayâl) (1997). Tuhfetü’l-Uşşâk, (haz.: Orhan Aktepe), Erzincan: Erzincan Belediyesi Yayınları.
Şems-i Hayâlî (Leblebici Baba) (1287). Divan-ı Şems-i Hayâlî, Yazma, Süleymaniye Kütüphanesi, Yazma Bağışlar Nu.: 2925.
Şems-i Hayâlî (Leblebici Baba) (1297) Tuhfetu’l-Uşşak. Ceride-i Askeriye Matbaası.
“Şemsî Hayal, Leblebici Baba” (1990). Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. 8. İstanbul: Dergâh Yay., 267.
Toparlı, Recep, M. Sadi Çöğgenli, Yakup Şafak (1990). Tuhfetü’l-Uşşak. Erzurum: Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Uludağ, Erdoğan (2016). “Erzincanlı Şair Leblebici Baba’nın (Şems-İ Hayâl) Şiirlerinde Tasavvuf”, Uluslararası Erzincan Sempozyumu (28 Eylül-1 Ekim 2016) Bildiri Kitabı, I: 1065-1073.
Uludağ, Erdoğan (2016). “Erzincanlı Şair Leblebici Baba’nın (Şems-İ Hayâl) Şiirlerinde Tasavvuf”, Erzincan Tarihi, VI: 593-604.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SİRÂC-I GAYB (ÂBİD) | Âbid, Zeynelâbidîn | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tozlu |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜME VE ŞERH-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ÂBİDİN PAŞA) | Âbidin Paşa | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği Doç. Dr. Hamza KOÇ |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (ÂCİZ) | Âciz, Mehemmed Helife | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. mehmet atalay |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (CEVDET) | Cevdet, Recâîzâde Ahmed | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (FERÎDE HANIM) | Ferîde Hanım, Bahâr-zâde | Prof. Dr. Eyüp Akman |
Görüntüle | ||
7 | DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF) | Gazzîzâde Şeyh Abdüllatîf Efendi | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
8 | KIRIM ZAFERNÂMESİ / HAYRÂBÂD (HAYRÎ) | Hayrî, Mehmed Hayrî Efendi, Türk Hayrî | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (HULÛSÎ) | Hulûsî, Ömer | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) | Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi | Doç. Dr. Özgür KIYÇAK |
Görüntüle |