TUHFETÜL-UŞŞÂK (DİVÂN-I ŞEMS-İ HAYÂL)
şiirler
Şemsî Hayal, Leblebici Baba, Süleyman (d. 1221/1806 - ö. 1294/1877)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mesleğinden dolayı Erzincan'da “Leblebici Baba” diye ün kazanan ümmî şair Süleyman Efendi'nin şiirlerini ihtiva eden Tuhfetü’l-Uşşâk ya da Divân-ı Şems-i Hayâl adlarıyla bilinen eseri. Şair şiirlerinde "Şems-i Hayâl, Hayâlî Şems, Hayâl, Şems" ve bir yerde de "Hayâlî Şems-i Nakşî" mahlaslarını kullanmıştır. Ümmî bir şair olması sebebiyle dostlarından Hilmi Efendi'ye ricada bulunarak şiirlerinin bir divanda toplamasını talep etmiştir. Hilmi Efendi'nin gayretleriyle bir araya getirilen bütün şiirleri; "İsm-i güzîni 'Tuhfetü’l-‘uşşâk' olundı tesmiye / Aşķile bu okundukça müzdâd olur eşvâkımız" beytinden de anlaşıldığı üzere bizzat Süleyman Efendi'nin kendisi tarafından Tuhfetü'l Uşşak adını verdiği divanda toplanmıştır.  Bu divan, 1863/64 senelerinde hazırlanmış olmasına rağmen, neşri ancak şairin vefatından sonra 20 Safer 1296/12 Şubat 1879 tarihinde yapılabilmiş ve Bab-ı Ser-Askeri'de Ceride-i Askeriye matbaasında büyük boy 54 sayfa olarak basılmıştır. Yazma ve matbu nüshalarda toplam 124 şiir yer almaktadır (İlbak 2010: 11).

Mutasavvıf bir şair olan Şems-i Hayâl’in dinî ve tasavvufi telakkileri ihtiva eden ve tasavvufi bir neşve barındıran şiirleri coşku doludur. Şems-i Hayâl, Divân'ında yer alan şiirlerinin birçoğunda tasavvufi düşüncenin temel kaidelerini ele almış ve diğer mutasavvıf şairler gibi; dünya hayatının faniliğini, ona fazla bel bağlamamak gerektiğini, nefsin esiri olmamayı, bir mürşide bağlanarak onun terbiyesine girmeyi, yaratılış hikmetimizi tefekkür etmeyi, gönül incitmemeyi, insanlara faydalı olmayı vb. düşünceleri dile getirmiştir. Leblebici Baba tasavvufi deyişlerinin yanı sıra yaşadığı dönemde beğenmediği hususlarla ilgili manzum hicivler de yazmıştır.

Şems-i Hayâl, şiirlerinde arı bir dil kullanmasına rağmen, döneminde yaygın olarak kullanılmayan Arapça, Farsça ifade ve terkipler de görülmektedir. Zaman zaman yerel ağız özelliklerinin hakim olduğu Divan'da, vezin tutturma endişesiyle bazı kelimelerin bozulduğu görülmekte, yanlış harekelenmiş hece ve kelimelere de rastlanmaktadır. Şems-i Hayâl mutasavvıf bir şair olarak hem halk edebiyatı, hem de divan edebiyatı özelliklerini taşıyan şiirler yazmıştır. Divan edebiyatı özelliklerini taşıyan şiirleri genelde gazel ve kaside şeklindedir. Bunun yanı sıra murabba, tahmis, terci-bend, terkib-bend, musammat ve müstezat divanındaki diğer nazım şekilleridir. Hece vezniyle yazmış olduğu şiirler ise genellikle koşma (ilahi) türündedir. Şems-i Hayâlî, Divan'ına kalpten bağlı olduğu ve hayranlık duyduğu mürşidi Terzi Baba namıyla meşhur mutasavvıf Hayyât Vehbî’nin nutkuna yapmış olduğu tahmisle başlar, yine Hayyât Vehbî’ye ait bir münacat ile devam eder. Divan'da Hayyât Vehbî hakkında gerek hece vezniyle gerek aruz vezniyle yazılmış mersiye türünde şiirler vardır ve birçok şiirinde ondan övgüyle bahseder.

Şiirlerini sanat endişesinden uzak, tasavvufî duygu ve düşüncelerle yazan Şems-i Hayâl aruz vezninde çok başarılı olmamasına rağmen, Divan'daki şiirlerden 38’ini hece vezniyle, geri kalanları aruz vezniyle yazmıştır. Aruzla yazmış olduğu şiirlerinin çoğunda remel bahrinin "fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün" kalıbını kullanmıştır. Hece vezniyle söylediği manzumeleri, duygularının saf ifadesi ve  hamiyyeti açısından dikkate değer özellikler taşır ve ikisi tanesi haricinde 6+5 duraklıdır. Mecaz, teşbih, istiare, teşhis, tenasüp, telmih gibi edebî sanatların başarıyla kullanıldığı şiirlerde yarım ve zengin kafiyeye rastlanmakla beraber genellikle tam kafiyelidir. 

Tuhfetü'l-Uşşâk'ın farklı neşirleri yapılmıştır (Aktepe 1979, Toparlı vd. 1990). Ayrıca, eser üzerinde geniş bir inceleme bölümüyle birlikte,  yazma ve matbu nüshanın karşılaştırıldığı bir yüksek lisans tezi (İlbak, 2010) hazırlanmıştır.

Şairin biyografisi için bkz. “Şemsî Hayâl, Leblebici Baba, Süleyman”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü: http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semsi-hayal-leblebici-baba-suleyman


Eserden Örnekler


                        Gazel

Tertîb-i nazma lutf idüp avn eyledi Hallâkımız

Lezzât-ı rûhânî virür Hâdî olan Rezzâkımız


İsm-i güzîni Tuhfetü’l-Uşşâk olundı tesmiye

Aşkile bu okundukça müzdâd olur eşvâkımız


Hüsn-i negâhi mürşid-i kâmildir anı söyledi

Kıldı teveccüh bâtınan haste dil-i tiryâkımız


Âşıkların ser-defteri Şemsî Hayâlî pür-kemâl

Ol zât-ı âlî-i kadre mürşid didi müştâkımız


Toğar kelâmı ehl-i hâl kalb-i münîrinden müdâm

Virmiş ledünní ol Hudâ sevmek anı ahlâkımız


Ma‘nî-i nutkın gûş idüp ervâhımız eyler gıdâ

Bir zevk-ı bâtın kesb idüp efzûn olur ezvâkımız


Bir beyt ile emr eyledi tahrîr-i istinsâhını

Abd-i fakîr cehd eyledim yazıldı bu evrâkımız


Buldı hitâmı Hilmiyâ dîvâne-i Şemsî Hayâl

Nâmı ana târih-i cevherî Tuhfetü’l-Uşşâkımız         (İlbak, 2010: 344).


                          

Koşma

Mevlâm halk eyledi cümle cihânı

Yer ehli başkadır gök ehli başka

Her birine kudretinden dil virdi

Nâr ehli başkadır nûr ehli başka


Ezelden işini eyledi takdîr

Sevdi Habîbini eyledi tasvîr

Nūr-ı nübüvvetle eyledi tenvîr

Nübüvvet başkadır velâyet başka


Esdi bir dem içre ol bâd-ı sabâ

Zamân zamân geldi cihâna eşyâ

Mü’minler Rasûle itdi iktidâ

Risâlet başkadır hilâfet başka


Bu yolın usûlin kurdı erenler

Toğrı olur toğrı yola gidenler

Hayy ismine güzel mâ‘na virenler

Kâdirî başkadır Nakşibend başka


Cümlesi birlikden geldi cihâne

Her birine bir iş oldu bahâne

Vehbî Hayyât bu asırda şâhâne

Şemsi Hayâl başkadır irşâdı başka      (İlbak 2010: 309-310).

Kaynakça


Aktepe, Orhan (1979). Terzi Baba ve Miftah’ı Kenz. Erzincan: Muştu Yay.

Aşçı İbrahim Dede (2006). Aşçı Dede’nin Hatıraları, (hzl. Mustafa Koç, Eyüp Tanrıverdi), İstanbul, Kitabevi Yayınları.

İlbak, Üzeyir (2010). Divan-ı Şems-i Hayâlî, Tuhfetü’l-uşşak (Metin-İnceleme), Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Leblebici Baba Süleyman Bin Abdurrahman (Şems-i Hayâl) (1997). Tuhfetü’l-Uşşâk, (haz.: Orhan Aktepe), Erzincan: Erzincan Belediyesi Yayınları.

Şems-i Hayâlî (Leblebici Baba) (1287). Divan-ı Şems-i Hayâlî, Yazma, Süleymaniye Kütüphanesi, Yazma Bağışlar Nu.: 2925.

Şems-i Hayâlî (Leblebici Baba) (1297) Tuhfetu’l-Uşşak. Ceride-i Askeriye Matbaası.

“Şemsî Hayal, Leblebici Baba” (1990). Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. 8. İstanbul: Dergâh Yay., 267.

Toparlı, Recep, M. Sadi Çöğgenli, Yakup Şafak (1990). Tuhfetü’l-Uşşak. Erzurum: Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları.

Uludağ, Erdoğan (2016). “Erzincanlı Şair Leblebici Baba’nın (Şems-İ Hayâl) Şiirlerinde Tasavvuf”, Uluslararası Erzincan Sempozyumu (28 Eylül-1 Ekim 2016) Bildiri Kitabı, I: 1065-1073.

Uludağ, Erdoğan (2016). “Erzincanlı Şair Leblebici Baba’nın (Şems-İ Hayâl) Şiirlerinde Tasavvuf”, Erzincan Tarihi, VI: 593-604.


Atıf Bilgileri


ULUDAĞ, Erdoğan. "TUHFETÜL-UŞŞÂK (DİVÂN-I ŞEMS-İ HAYÂL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tuhfetul-ussak-divan-i-sems-i-hayal. [Erişim Tarihi: 25 Temmuz 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 SİRÂC-I GAYB (ÂBİD) Âbid, Zeynelâbidîn Dr. Öğr. Üyesi Musa Tozlu
Görüntüle
2 TERCÜME VE ŞERH-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ÂBİDİN PAŞA) Âbidin Paşa Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Doç. Dr. Hamza KOÇ
Görüntüle
3 DÎVÂN (ÂCİZ) Âciz, Mehemmed Helife ismail Aksoyak
Görüntüle
4 FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
5 DÎVÂN (CEVDET) Cevdet, Recâîzâde Ahmed Prof. Dr. Mehmet Sarı
Görüntüle
6 DÎVÂN (FERÎDE HANIM) Ferîde Hanım, Bahâr-zâde Prof. Dr. Eyüp Akman
Görüntüle
7 DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF) Gazzîzâde Şeyh Abdüllatîf Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
8 KIRIM ZAFERNÂMESİ / HAYRÂBÂD (HAYRÎ) Hayrî, Mehmed Hayrî Efendi, Türk Hayrî ismail Aksoyak
Görüntüle
9 DÎVÂN (HULÛSÎ) Hulûsî, Ömer Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
10 DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi Doç. Dr. Özgür KIYÇAK
Görüntüle