- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâlî, Mehmed Efendi - Madde Yazarı: Bahir Selçuk
- Eser Yazılış Tarihi:1082 /1671
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:10/12/2021
TUHFETÜ'L-EMSÂL(NÂLÎ)
mesnevîNâlî, Mehmed Efendi (d. ?/? - ö. 1086/1675)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nâlî Mehmed Efendi’nin müstakil hikâyelerden oluşan mesnevisi. Nâbî ile Nâlî isimlerinin imlasının yakınlığından olsa gerek bazı kaynaklarda bu eser yanlışlıkla Nâbî’ye ait olarak gösterilmiştir (Yılmaz 2007). “Müfte‘ilün müfte‘ilün fâ’ilün” kalıbıyla yazılmış olan mesnevinin "hâtime-i kitâb" bölümünde “fe‘ilâtün fe‘ilâtün fe’ilün” kalıbı kullanılmıştır. 1929 beyitten oluşan mesnevide beş ana hikâye ve her hikâyeden sonra temsil başlıklı birer küçük hikâye ve münâcât yer almaktadır. 1082/1671 yılında tamamlanan eser, Musâhib Mustafa Paşa’ya sunulmuştur.
Tuhfetü’l-emsâl’in giriş bölümünde (1-471. beyitler) besmele, tevhîd, münâcât, na‘t, medh-i çâr-yâr, Sultan IV. Mehmed övgüsü, Fâzıl Ahmed Paşa övgüsü, sebeb-i telîf ve Musâhib Mustafa Paşa övgüsü yer almaktadır. Konunun işlendiği bölümde (472-1906. beyitler) Hikâyet-i Mîr ü Muhteşem, Hikâyet-i Abdülkâdir-i Geylânî, Hikâyet-i İskender-i Zü’l-karneyn, Hikâyet-i Sultân Selîm Hân ve Hikâyet-i Şeyh-i Mukallid başlıklı 5 müstakil hikâye bulunmaktadır. Her hikâyeden sonra birer temsil ve münâcât gelmektedir. Hikâyeler ve temsiller daha çok, mecazi aşk-hakiki aşk, tekebbür-tevazu, gösteriş-samimiyet karşıtlıkları üzerine kuruludur. "hâtime-i kitâb" başlıklı bölümde (1907-1929. beyitler) şair, Allah’a hamd eder, şairliğiyle övünür. Hatalarının affını diledikten sonra eserin bitiş yılına tarih düşer.
Didaktik bir eser olan Tuhfetü’l-emsâl’de dinî ve ahlakî düşünceler ağırlıktadır. Eğitici yol gösterici hikâye ve temsillerle şair fırsat buldukça okuyucusuna nasihatler verir. Sade bir dil ve samimi anlatıma sahip eserde dinî-tasavvufî ibarelere, atasözü ve deyimlere sıkça yer verilir. Eser, dil ve üslup bakımından dikkat çekse de muhteva bakımından orijinallik arz etmemektedir.
Türkiye kütüphanelerinde nüshaları bulunan eser üzerine Selçuk (1999, 2017) ve Kahraman (1999) tarafından çalışmalar yapılmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Nâlî, Mehmed Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nali-mehmed-efendi
Eserden Örnekler
Temsîl
Taht-ı fazîletde şeh-i bî-nazîr
Bahr-i zekâ İbn-i Kemâlu’l-vezîr
‘Aşk-ı mecâzîden idüp keşf-i râz
Didi olan sâlik-i râh-ı mecâz
Ya’ni olan mâ’il-i nakş u suver
Üç bölük oldı ikisi mu’teber
Fırka-i sâlis katı mezmûmdur
Mazhar-ı la’n-ı ‘Arab u Rûm’dur
Her birisi bir yola sâlik geçer
Nükte-i ser-beste-i dil-ber açar
Cümlesinün matlabı dil-ber velî
Dinle mufassal idelüm mücmeli
Eyle hurûfına nazar dil-berün
Hâsıl ola şâh-ı emelden berün
Bir böligi lâm ile bâsın diler
Bir böligi bâ ile râya yiler
Fırka-i sâlisdür iden hazf-ı lâm
Dâl ile bâ râya olupdur gulâm
Yazdı mecâzun bu kadar kıssasın
‘Ârif olan bundan alur hissesin
Cây-ı kelâm olmagın ammâ mahal
Keşf-i ‘ukûd itse revâ dest-i hâl
Eyledi endîşe bu ‘abd-i nizâr
Olsa revâ ‘aşk-ı mecâz ehl-i çâr
Çârı süvüm gibi zurûfî degül
Gayrı gibi ya’ni Hurûfî degül
Ber-ter imiş mertebede râbi’i
Fâ’ik olur râbi’inün tâbi’i
Seyr-i ruh-ı yâr ile hursendedür
‘İsmet ile nefsi kavî bendedür
‘Aşkı bunun kantara olsa revâ
‘Aşk-ı hakîkîye budur reh-nümâ
Virdi haber hazret-i Fahr-ı Rüsul
‘Aşk-ı hakîkîye mecâz oldı pül
Kantarayı sanma ki bir âbdur
Handeki âteş yolı gird-âbdur
Gerçi murassa' kemeri ferşi ‘âc
Tahtesi fîrûze ruhâmı zücâc
Hışt-ı binâsı zer ü sibâkı sîm
Sengi güher topragı ‘anber-şemîm
Sakf-ı tarab-hânesi nakş u nigâr
Tahtı velî âteş-i düzeh-karâr
Hîn-i güzer her kim iderse şitâb
‘Aşk-ı hakîkatden olur behre-yâb
Nakşına ammâ ki o dil-bend ola
Ya’ni esîr-i zen ü ferzend ola
Âb-ı ruhı âteş olur gül gibi
Şerm ile ayakda kalur mül gibi
Gerçi mecâzı görinür dil-firîb
Lîk hakîkatden olur bî-nasîb
‘Aşk-ı mecâzîde kalup çekme gam
Sana yiter mâ-hasal-ı Muhteşem (Selçuk 2017: 95-98)
Kaynakça
Çaldak, Süleyman (2010). Nâlî Divanı. İstanbul: Kesit Yay.
Kahraman, Bahattin (1999). Tuhfetü'l-Emsâl: İnceleme-Metin. Konya: Selçuk Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yay.
Selçuk, Bahir (1999). Nâlî Mehmed Efendi Tuhfetü'l-Emsal. İnceleme-Metin. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Selçuk, Bahir (2017). Nâlî Mehmed Efendi Tuhfetü'l-Emsâl. Ankara: KTB Yay. e-kitap: https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55915,tuhfetul-emsalpdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 02.12.2021]
Yılmaz, Nuran (2007). “Nâlî’nin Tuhfetü’l-Emsâl Adlı Eserinin Katalog Kayıtları Hakkında”. İstem (9): 111-119.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NÂLÎ, MEHMED) | Nâlî, Mehmed Efendi | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
2 | MİFTÂH-I HEFT KÂN (NÂLÎ) | Nâlî, Mehmed Efendi | Bahir Selçuk |
Görüntüle | ||
3 | MENÂSİK-İ HÂC (NÂLÎ) | Nâlî, Mehmed Efendi | Bahir Selçuk |
Görüntüle | ||
4 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
5 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
6 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
7 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
8 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
10 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
11 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
12 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
13 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |