- Yazar Biyografisi (TEİS)
İsmail Hakkı Bursevî - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk
- Eser Yazılış Tarihi:1133/1722
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:30/12/2022
TUHFE-İ VESİMİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ)
seyr ü sülûke dair meselelerİsmail Hakkı Bursevî (d. 1063/1653 - ö. 1137/1725)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Müellifin Kitâb-ı seyr ü sülûk ismi ile de bilinen seyr ü sülûke dair meselelerle ilgili eseri. Bursevî, Tuhfe-i Vesîmiyye’yi 1133/1722 yılında III. Ahmed’in Enderun ağalarından Vesîmi mahlaslı Seyyid Ahmet Ağa’ya hediye olarak kaleme almıştır. Eserin girişinde İsmail Hakkı Bursevî Tuhfe-i Vesîmiyye’yi Vesîmî Seyyid Ahmet Ağa’nın kendine sormuş olduğu bazı tasavvufî sorulara cevap vermek amacıyla yazdığını belirtir.
Eserin dili Türkçe olmakla birlikte Arapça ve Farsça ibârelere yer verilmiş ve Farsça beyitlerin yoğunluk teşkil ettiği Tuhfe-i Vesîmiyye başta İsmail Hakkı Bursevî’nin kendi şiirleri olmak üzere edebî manzumelerle zenginleştirilmiştir. Tuhfe-i Vesîmiyye konuları itibâri ile seyr ü sülûkü konu edinmektedir. Eserde yer alan başlıca konular; mübâyaâ, ittihâz-ı şeyh, sülûk, sohbet, mürîd ve telkîn-i zikrdir. Bursevî konuları işlerken söz konusu kavramların Kur’ânî ve nebevî delillerini açıklamakta ve konularla ilgili gündemde olan muhtemel soru ve cevapları okuyucu ile paylaşmaktadır. Konuların anlaşılmasına yardımcı olmak üzere Bursevî’nin cevaplamış olduğu sorulardan bazıları şunlardır;
Şerîate mübaya kâfi iken niçin tarîkate mübayâaya gerek vardır?, Tezkiyeyi akaid ve amelleri şerîate göre ıslah etmek şeklinde anlayan zahir ehline tasavvuf ehlinin cevabı nedir? “Sizler yeryüzünde Allah'ın şahitlerisiniz” hadîsinden hareketle ehl-i imânın tamamının şehadetleri makbul müdür?, Hz. Peygamber’in vahiy öncesi bir nevî sülûk hâli olan Hira Mağarası'ndaki mücahedeleri nübüvvet öncesi olduğu için mensuh mudur?, “Ey Resûl, Rabbinden sana indirileni tebliğ et!” (Maide Sûresi, 5/67) âyetinde işaret edilen tebliğin mahiyeti nedir? Muhlas kullara niçin şeytan musallat olmaz? Bursevî seyr ü sülûkün temel esaslarını Tuhfe-i Vesîmiyye’de adeta özetlemiş ve eserini bir nevi tasavvuf ve tarikate giriş kitabı şeklinde tanzim etmiştir. Vahdet-i vücûd dairesinde kavramları temellendirmiş ve bilhassa alan dışı kalanlar için Tuhfe’yi bir mukaddime tavrında kaleme almıştır.
Tuhfe-i Vesîmiyye’nin on dört yazma nüshası tespit edilmiş olup Şeyda Öztürk tarafından üzerine bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır. Tuhfe-i Vesîmiyye, Üç Tuhfe Seyr ü sülûk ismiyle yayınlanmıştır. Müellifin biyografisi için bk. “Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hakki-bursali-ismail-hakki-bursevi
Eserden Örnekler
Ve şerîatte İslam; kabûl-i ahkâm ve tarîkatte kabûl-i edeb u erkân ve tahammül-i mücâhedat-ı vekîl-i nebevîdir, mürîd ve terbiyedir. Ve sohbet-i şeyh sohbet-i peygamberdir. Ve sohbet-i peygamberden müstefâd olan iki ilimdir ki; biri ilm-i ahkâm ve biri dahî ilm-i ledünnîdir. Çünkü ilm-i ahkâmın neşrine ulemâ-yı zâhir mütekeffil oldular, ilm-i ledünnî ifâdesi hisse-i ulemâ-ı bâtın olmak üzere kaldı. Eğerçi bu asârda medâris ve hankâhın ahvâli muhtell ve müşevveş oldu ve ulûm-ı akliyye ve nakliyyeden behrever olan meşâyıhın bazıları umûm u husûs ehline tedrîs edip bu tarîk ile dahî setr-i hâl eylediler ki kubâb-ı izzet u celâl nev'indedir. Nitekim Seyyidü’t-tâife Cüneyd-i Bağdâdi (k.s.) mezheb-i Leys üzerine fetvâ ile tesetttür eyledi ma‘a-hâzâ erbâb-ı ma‘rifetin aynu’l-a‘yânı ve ashâb-ı hakîkatin a‘zam-ı erkânı idi. Ve şeyhim seyyidü'l-aktâb Seyyid Fâzlı İlahi’ye dahî (k.s.) “Ceddin yolunu tut ki setr yoludur” diye hitâb-ı gaybi vâki‘ olmağla İstanbul’da onbeş yirmi sene kadar tedrîs ve te’lîfe iştiğāl-i tâm gösterip bâb-ı tasavvufu havâssından gayriye fethetmedi ve evâhir-i ömründe âlem-i intizâmdan hâric olup ricâl-i devletten ba‘zı ashâb-ı i‘râz zuhûr etmekle bir yerde murad üzere karar üzere olmadıklarından nâşi ba‘zı ulûm-ı garîbe kimya ve emsâli gibi kendileri ile bile intikâl eyledi. Bizim gibilerin hod hâli malûm ne olıcak! Vallahu Hafiz (Bursevî 2016: 107-108).
Kaynakça
Namlı, Ali (2001). İsmâil Hakkı Bursevî (Hayatı, Eserleri, Tarikat Anlayışı). İstanbul: İnsan Yay.
Levend, Agâh Sırrı (1962). “Siyâsetnâmeler”. Türk Dili: Belleten. s.167-194.
İsmail Hakkı Bursevi (2016). Üç Tuhfe Seyr ü Sülûk. (Hzl: Şeyda Öztürk). İstanbul: İnsan Yayınları.
İsmail Hakkı Bursevî, Tuhfe-i Vesîmiyye. Süleymaniye Ktp. Hacı Mahmud Efendi. No:6362. vr. 34-72.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MECMÛ'A-İ FEVÂ'İD / MECMÛ'ATÜ’L-FEVÂ'İD VE’L-VÂRİDÂT / MECMÛ'A-İ MAKÂMÂT-I MÛSIKÎ VE’L-FEVÂ'İD VE’L-VÂRİDÂT (İSMÂ'ÎL HAKKÎ) (Bursa İnebey Yazma Eserler Kütüphanesi, Genel, 87; Millet Yazma Eser Kütüphanesi, Ali Emiri Koleksiyonu, 1182/18) | Hakkî, Bursalı İsmâ'îl Hakkî Bursevî | Araş. Gör. Tubanur KAYA |
Görüntüle | ||
2 | TUHFE-İ BAHRİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevi | Diğer Fakirullah Yıldız |
Görüntüle | ||
3 | TUHFE-İ HALİLİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevi | Diğer Fakirullah Yıldız |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ EBYÂT-I HACI BAYRAM-I VELÎ (HAKKI) | Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
5 | ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ KELÂM-I ŞEYH SA'DÎ (HAKKI) | Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
7 | ŞERH-İ PEND-İ ATTÂR (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
8 | FERAHU'R-RÛH/ŞERHÜ'L-MUHAMMEDİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
9 | ŞERHU NAZMİ'S-SÜLÛK (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
10 | TUHFE-İ ATÂİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Mehmet Furkan Çelik |
Görüntüle | ||
11 | KİTÂBÜ’L-HİTÂB (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Mehmet Furkan Çelik |
Görüntüle | ||
12 | ED-DÜRRETÜ`L-İRFÂNİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Mehmet Furkan Çelik |
Görüntüle | ||
13 | TUHFE-İ ALİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk |
Görüntüle | ||
14 | TUHFE-İ ÖMERİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevi | Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk |
Görüntüle | ||
15 | RİSÂLE-i GÜL (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
16 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
17 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
18 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
19 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
20 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
21 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
22 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
23 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
24 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
25 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |