TUHFE-İ ALİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ)
Tuhfe-i Aliyye
İsmail Hakkı Bursevî (d. 1063/1653 - ö. 1137/1725)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Müellifin Sülûku’l-Mülûk adıyla da bilinen tasavvufî eseri. Bursevî eserini 1120/1708'de III. Ahmet’in sadrazamı Çorlulu Ali Paşa (ö.1711) için yazmış ve kitabına Ali Paşa’dan dolayı Tuhfe-i Aliyye ismini vermiştir. Bursevî kitabın girişinde Tuhfe-i Aliyye'yi âlem-i misâlde Çorlulu Ali Paşa’nın kendisiyle görüşerek Fatiha Sûresi'nin esrârı hakkında birtakım sorular sorması üzerine kaleme aldığını belirtmektedir. Tuhfe-i Aliyye ile ilgili olarak Vâridât isimli eserinde ise Tuhfe-i Aliyye’yi maddî kazanç için değil ilâhî bir vâridat neticesinde Çorlulu Ali Paşa için yazdığını tekrar etmekte ancak Ali Paşa'nın eserinde yazmış olduğu tavsiye ve ikazları dikkate almayıp nefsine yenik düştüğünü ve  aksine hareketleri sebebiyle  sonunun vazifesinden azl ve idam olduğunu belirtmektedir.

Tuhfe-i Aliyye literatürde tasavvufî bir siyasetnâme olarak değerlendirilmiştir. Eserde sekiz ana başlık olup bunlar; Fatiha Sûresi'nin tasavvufî tefsîri, imam tayîni ve hilâfetin alâmeteri, vezâret mertebesi, Mehdî’nin alametleri, sefer duâsı ve şerhi, Hz. Ali’ye ait bir dua şerhi, bir salât-ı şerîfe şerhi, hatem konusu ve ba’zı vefk ve hırzlardır. Söz konusu başlıklar altında nübüvvet, hilâfet ve saltanatın ortak özellikleri, melik, emir ve vâlilerin uyması gereken ahlâki kaide ve görevler, ulü’l-emre itaatin hangi şartlarda vacib olduğu, vezaret mertebesinin Kur’ânî ve nebevî kaynakları gibi siyasî konulara açıklık getirilmektedir. Mehdî konusunda Bursevî Mehdî'nin gelişi ile ilgili rivayetleri tahlîl etmekte ve Osmanlı devletinin Mehdî’nin zuhuruna değin saltanatını koruyacağı tespitinde bulunmaktadır. Öte yandan kıyametle ilgili açıklamalarında nûr-ı Muhammedî kavramını işlemekte, insan, bitki, hayvan ve maden arasında  kendilerine “mütevassıtat” (arada yer alanlar) adı verilen ara varlıklar üzerinde durmaktadır.

Bursevî Tuhfe-i Aliyye’nin sonunda üç ayrı duayı tercüme ve şerh etmektedir. Bunların ilki Sadreddin Konevî’nin Fatiha Sûresi Tefsîri’nde de yer verdiği sefer duasıdır. Bursevî’ye göre yolculuğa çıkan herkes bu duayı her gün bir kez okumalıdır. Söz konusu şerhte Bursevî siyâsî tavsiyeler ve sorularla metni zenginleştirir. Bursevî’nin ikinci olarak şerh ettiği dua Hz. Ali’nin Sıffîn Savaşı'nda ümmmetin içine düştüğü sıkıntılı vakitte okuduğu rivayet edilen duaya aittir. Bursevî yine önceki üslûbu üzere şerh içinde savaştan kaçmanın hükmü, istiazenin dayanakları gibi siyasî ve tasavvufi tahlillerde bulunmaktadır. Bursevî son olarak bir tanesi on bine bedel olduğu şeklinde meşhur ve “Salâtü’l-melevân” ismiyle de bilinen Salât-ı Şerîfe'yi tercüme ve şerh eder. Eserin sonunda özellikle Çorlulu Ali Paşa’nın  bela ve fitnelerden korunması için şeklen çizip şerh ettiği iki vefk yer almaktadır. Tuhfe-i Aliyye’nin üç yazma nüshası olup Şeyda Öztürk tarafından yüksek lisans tezi olarak çalışılmış ve Seyr ü Sülûk: Üç Tuhfe başlıklı eser içinde yayınlanmıştır.

Müellifin biyografisi için bk. “Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hakki-bursali-ismail-hakki-bursevi

Eserden Örnekler


Suâl olunursa ki Resûlullah (a.s.) vedâ-ı âlem-i fânî kıldıkda nûr-ı nübüvvet ve nûr-ı velâyet nice oldu?

Cevab budur ki nûr-ı nübüvvetin zâhire müteallik olan mertebesi şerîate müteallik ve bâtına dair olan mertebesi hakîkat-i Muhâmmediyye iledir. Onun için hâlâ kabr-i münîf ve madca‘-i latîfinde zinde ve bi’l-fi‘l nebîdir. Zîrâ teşrif-i âlem-i şuhûd etmezden mukaddem bi’l-fi‘l nebî olıcak nitekim [Âdem, su ve toprak arasındaydı ki ben nebi idim.] ona delildir; ba‘de’t-teşrîf ve’l-intikâl nice nebî olmaz? Zindelik ne vechiledir fehm oluna! Zîrâ intikalin ma‘nası rûh‘-i ulvinin cesed-i nazîfden müfârakatıdır. Bundan ise şerîatin intikâli lâzım gelmez. Zîrâ şer‘-i nebevî bâki ve alâ vech-i dehr müstemirrdir. Pes şer‘in bekâsı, nübüvvetin bekâsıdır.

“Sâir enbiyâ kendi zamanlarında nebîler idi.” demek şerîatlerinin mensûbiyyetine göredir. Ve ba‘zı muhaddisîn cüret-i ‘ala Resûlullah edip “mevtiyle nübüvveti munkatı‘ oldu” diye i‘tikâd etmekle sû-i hal bulmuşdur Ve’l-iyâzu billah Teâlâ. Ve nûr-i velâyet ki bâtın-ı nübüvvettir; külliyeti kutba ve cüz’iyyeti sâir aktâba intikâl etmiştir ve demişlerdir ki “Kur’ân Resûlullah’ın sûretidir” zîrâ nüzûlü şerâyî‘ ve hakâyıkı tebyîn ve tazmîn içindir ki mecmû‘u ile vücûd-ı Resûlullah (a.s) mütehakkık idi. Pes Kur’ân’ı mütâlaaya kâdir olan onu müşâhede etmiş olur. Ve insân-ı kâmil dahi bundan fehmoluna (Bursevî 2016: 165-166).

Kaynakça


İsmail Hakkı Bursevî (1997). Kitâbü’n-Netîce I. (çev. A. Namlı, İ. Yavaş). İstanbul: İnsan Yay.

Namlı, Ali (2001). İsmâil Hakkı Bursevî (Hayatı, Eserleri, Tarikat Anlayışı). İstanbul: İnsan Yay.

İsmail Hakkı Bursevi (2016).  Üç Tuhfe Seyr ü Sülûk (2016). (Hzl. Şeyda Öztürk). İstanbul: İnsan Yayınları.

İsmail Hakkı Bursevi (yty). el-Vâridât. Bursa Eski Eserler Ktp. Gen. No.67, vr.13b.

Levend, Agâh Sırrı (1962). “Siyâsetnâmeler”. Türk Dili: Belleten. s.167-194.

Atıf Bilgileri


Öztürk, Şeyda. "TUHFE-İ ALİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tuhfe-i-aliyye-ismail-hakki-bursevi-tees-1489. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MECMÛ'A-İ FEVÂ'İD / MECMÛ'ATÜ’L-FEVÂ'İD VE’L-VÂRİDÂT / MECMÛ'A-İ MAKÂMÂT-I MÛSIKÎ VE’L-FEVÂ'İD VE’L-VÂRİDÂT (İSMÂ'ÎL HAKKÎ) (Bursa İnebey Yazma Eserler Kütüphanesi, Genel, 87; Millet Yazma Eser Kütüphanesi, Ali Emiri Koleksiyonu, 1182/18) Hakkî, Bursalı İsmâ'îl Hakkî Bursevî Araş. Gör. Tubanur KAYA
Görüntüle
2 TUHFE-İ BAHRİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevi Diğer Fakirullah Yıldız
Görüntüle
3 TUHFE-İ HALİLİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevi Diğer Fakirullah Yıldız
Görüntüle
4 ŞERH-İ EBYÂT-I HACI BAYRAM-I VELÎ (HAKKI) Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî Dr. Ömer UYAN
Görüntüle
5 ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Ömer UYAN
Görüntüle
6 ŞERH-İ KELÂM-I ŞEYH SA'DÎ (HAKKI) Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî Dr. Ömer UYAN
Görüntüle
7 ŞERH-İ PEND-İ ATTÂR (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Ömer UYAN
Görüntüle
8 FERAHU'R-RÛH/ŞERHÜ'L-MUHAMMEDİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Ömer UYAN
Görüntüle
9 ŞERHU NAZMİ'S-SÜLÛK (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Ömer UYAN
Görüntüle
10 TUHFE-İ ATÂİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Mehmet Furkan Çelik
Görüntüle
11 KİTÂBÜ’L-HİTÂB (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Mehmet Furkan Çelik
Görüntüle
12 ED-DÜRRETÜ`L-İRFÂNİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Mehmet Furkan Çelik
Görüntüle
13 TUHFE-İ ÖMERİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevi Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk
Görüntüle
14 TUHFE-İ VESİMİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk
Görüntüle
15 RİSÂLE-i GÜL (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) İsmail Hakkı Bursevî Dr. Ömer UYAN
Görüntüle
16 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
17 MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Darendeli Bekâyî Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
18 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
19 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
20 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
21 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
22 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
23 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
24 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
25 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle