- Yazar Biyografisi (TEİS)
Esrâr Dede, Mehmed - Madde Yazarı: Prof. Dr. İlhan Genç
- Eser Yazılış Tarihi:1211/1796
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tezkire
- Yayın Tarihi:20/10/2021
TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ-YI MEVLEVİYYE
Mevlevi şairler tezkiresiEsrâr Dede, Mehmed (d.? - ö. 1211/1796)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Esrâr Dede (d.? - ö. 1211/1796)'nin Mevlevi şairlerin biyografilerini anlattığı eseri. Tezkire-i Şu’arâ-yı Mevleviyye, divan edebiyatında zümre tezkireciliği alanında ilk ve önemli bir eserdir. Şairleri seçme işlemini Şeyh Gâlib’in, yazma işlemini Esrâr Dede’nin yapmış olması gibi özellikleri bir tarafa bırakılacak olursa; eser, kültür ve tefekkür tarihinin teşekkülünde derin ve kalıcı etkileri olan Mevleviliğin meydana getirdiği edebiyatın en somut belgesidir. Tezkire, çeşitli tenkitlere uğramasına ve birçok eksiklikleri bulunmasına rağmen, 211 şairin hâl tercümeleri, örnek verilen 2033 beyit Türkçe, 393 beyit Farsça ve 62 beyit Arapça olmak üzere 2488 beyti ve 35 mısraı için kaynak olmuş, böylece eser asırlarca oluşturulan Mevlevilik edebiyatını unutulmaktan kurtarmıştır.
Tezkire-i Şu’âra-yı Mevlevîyye’nin en önemli kaynakları tezkirelerdir. Esrâr Dede, çağdaşı olanlar dışındaki Mevlevi şairlerinin hâl tercümelerini şuara tezkirelerinden yararlanarak yazmıştır. Fakat daha tezkiresinin başlangıç bölümünde, tezkireleri Mevlevî şairlerine lâyık oldukları değeri vermemeleri sebebiyle eleştirmiştir. Eseri de, bunu telafi etme, onların değerlerini kanıtlamak arzusuyla yazılmıştır. Bununla birlikte saygı ile bahsettiği tezkireler de vardır.
Tezkire'nin Mevlevi şairleri tezkiresi olması Esrâr Dede’yi yazılı ve sözlü Mevlevi kaynaklarına da yöneltmiştir. O, Mevlevi kaynakları içinde en çok Sâkıb Dede’nin Sefîne-i Nefîse-i Mevlevîyye adlı eserine başvurmuştur. Sefine, Mevleviler arasında Menâkıbu’l-Ârifîn ile birlikte iki önemli eserden birisidir. Mevlevi ulularının ve çelebilerinin menkıbevi hayatları üzerine çeşitli ve zengin bilgilerin verildiği bu eserler, tezkireci için ilk kaynak olmuştur. Sefîne’nin dili ve üslûbu tezkireciyi etkilemiş, eserde yer alan ve gerçekçilikten uzaklaştıran çeşitli “kerametler ve menkıbeler” oradan alınmıştır. Mevlevi kaynakları arasında yer alan defterler, divanlar, menakıblar, mecmualar ve cerîdeler de tezkire için kaynak olmuştur.
Esrâr Dede, tezkiresinde genel olarak tezkire geleneğine bağlı kalmış ve biçimce aynı yolu izlemiştir. Bununla birlikte bazı tezkirelerden daha fazla etkilenmiştir. Âşık Çelebi Tezkiresi’ndeki çevre etkenine önem verilmesi ve şairin bu açıdan incelenip tanıtılması Esrâr Dede’ye bir model olmuş ve o da şairi Mevlevi çevresi içinde inceleyip tanıtmıştır. Hasan Çelebi ve Sâlim'in tezkireleri münşiyane, uzun tamlamalı ve süslü üslûplarıyla Esrâr Dede’ye örnek olmuştur. Sefîne ise saygılı, oldukça ağdalı, ağır bir üslûp özelliği ile etki etmiştir. Esrâr Dede, Sâkıb Dede’nin oldukça ağır ve süslü üslûbunu ve dilini, biraz daha sadeleştirerek kendisine örnek almıştır.
Esrâr Dede’nin şiirindeki dil anlayışı ile tezkiredeki dil anlayışı birbirinden farklıdır. Bütün tezkireye hâkim olan dil, konuşma dilinden uzak, bilim dili süsü verilmek amacıyla Mevlevi sözlüğünden seçilmiş kelimelerle yoğunlaştırılmıştır. Tezkireci Arapça ve Farsça kökenli kelimelere fazlaca yer vermiş; Türkçe kelimeler ise genellikle bağlaç veya fiil görevindeki kelimelerle sınırlı kalmıştır. Arapça kökenli kelimeler, tezkirecinin en çok kullandığı kelimelerdir. Türkçe kullanmanın doğal olarak gerektiği yerlerde bile Arapça kelimeler tercih edilmiştir: İhyânâ, makarrdur, tahrîr, elhak, fi’l-asl vb. Farsça kelimelere ise süslü anlatımlarda ve daha şairane üslûplarda yer verilmiştir.
Esrâr Dede, tezkiresinin üslûbunu Mevlevi ıstılahlarını açıklamak, latife başlığı açmak, sözlü ve yazılı Mevlevi kaynaklarında anlatılan hikâyelere yer vermek suretiyle zenginleştirmiştir. "Celâl Ergûn" maddesinde “çelebi ile efendi” ayrıntılı biçimde anlatılmıştır. Âdem Dede ve Sâlih Zihnî Dede’de “lâtife” başlıkları açılmış ve üslûp anlatılan bir olayla süslenmiştir. Dervîş Ganem’de Mevlevilikte mahlas, Dervîş Sâhib’de “tekmil-i hizmet”, Şeyh Şifâyî Dede’de Mevlevilik üzerine bilgiler verilmiştir.
Tezkire, Mevlevi şairlerinin doğum yerleri ve yaşadığı çevreyi vermiş olmakla aynı zamanda Mevlevî coğrafyasının da çerçevesini çizmiştir. Bu coğrafya Mevlevihanelerin şiir, inşâ ve musıki ortamı yarattıkları dikkate alındığında bütün Osmanlı coğrafyasıdır ve Mevleviliğin de etki gücünü yansıtmaktadır. Tezkireci, şairlerin edebî kişilikleriyle ilgili bilgilerde diğer tezkireciler gibi bir yol izlemiştir. Mevlevi şairlerinin şiire başlamaları ve yetişmeleri genellikle Mevlevihanelerde olmuştur. Tezkire bu hususları somut bilgilerle açıklamıştır. Şairlerin mahlaslarını belirtme, eserleri, nazireler, şairliği gibi hususlar da yine Mevlevilik çevresinde incelenmiştir. Bütün bu edebî kişiliği ilgilendiren hususlarda tezkireci elbette nesnel olamamış, onları övgü ve takdir ifadeleriyle tanıtmıştır.
Esrâr Dede, tezkire yazma gibi geleneksel nesir diline ve üslûbuna vukufiyet isteyen bir sahada Şeyh Gâlib’in kendisinde gördüğü istidadı ispatlamıştır. Türkçe, Farsça ve Arapça kelime ve ibarelere vâkıf olan şair, bu dillerin kelimeleriyle tezkiresinin üslûbunu inşa etmiş ve bunda da başarılı olmuştur. Eserin bütünü göz önünde tutulduğunda geleneksel edebî nesir dili, Esrâr Dede Tezkiresi’nde de tezahür etmiştir. On iki yazma nüshası bilinen Tezkire'nin tenkitli metni İlhan Genç tarafından yayımlanmıştır (2000).
Şairin biyografisi için bk. "Esrâr Dede, Mehmed". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/esrar-dede-mehmed
Eserden Örnekler
Şâhidî Dede
Bâlâda terceme-i ‘aliyyeleri sebk iden Hudâyî Dede kuddise sırruhu cenâblarınun
Beyt
Şâhidî-i Mevlevîyem ‘ârifem gelsün beri
İsteyen sırr-ı Hudâyı ben Hudâyî-zâdeyem
Beyt-i şerîfleri mûcibince nahl-i nahîl ve halef-i cemîlleri olup nâm-ı mükerremleri İbrâhîm ve sekiz yüz yetmiş beş senesi pâ-nihâde-i sarây-ı şuhûd ve pîçîde-i gehvâre-i vücûd olmış. Kadem-i Hazret-i Îsâ Rûhu’llâhi ‘aleyhi’s-selamda bir tıfl-ı nâtık ve bir nev-resîde-i sâdık olup ekser leyâlîde vâlideleri gehvâresinde meşgûl-i ism-i celâl olduklarını istimâ’ iderler idi.
Endek sâle iken tahsîl-i cemî’-i ‘ulûm u fünûn idüp on sekiz yaşında iken diyârlarında kendülere ta’lîm idecek üstâd kalmayup Dârü’d-Devleye ve mahrûsa-i Burûsa’ya ‘azîmet eyleyüp az zamânda netîcetü’n-nasâyih-i ‘ulûm u fünûna vâsıl ve sahâyif-i tasavvurâtlarında mukaddime–i mahv u fenâ olmagla tokuz yüz senesinde Hazret-i Sultân Dîvânî kuddise sırruhu’s-Samedânî hizmet-i ‘âlîleriyle kâm-yâb ve tarîk-i Mevleviyye’de refte refte nazar-ı himmetleriyle bir şeyh-i sâhib-nisâb olmışlardur ki tafsîl-i kerâmât ü makâmâtları Sefîne-i Nefîse’de mestûrdur. Te’lifât-ı celîlelerinden Gülşen-i Esrâr ve Gülşen-i Vahdet ve Gülşen-i Tevhîd ve Dîvân-ı mürettebleri ve dahi nice resâ’il-i hakîkat-me’âbları olup Muğla’da pederleri tekyesinde mesned-nîşîn-i irşâd ve va’z u tezkîr ile meşgul iken tokuz yüz elli yedi târîhinde ziyâret-i türbe-i mukaddese-i Sultân Dîvânî kuddise sırruhu’n-nûrânî kadıyla Karahisâr’a teşrîf ve târîh-i mezbûrda intikâl buyurup cânib-i kadem-i mürşid-i ‘âlîlerinde medfûndur. Eş’âr-ı bedî’ü’l-âsârlarından medâyıh-i hizb-i Mevleviyye’yi hâvî ve bu gazelleri rişte-keş-i tastîr-i ahvâlleri kılındı.
Gazel
Ka’betü’l-‘uşşâk olupdur hânkâh-ı Mevlevî
Tâc-ı izz-i ser-firâzıdur külâh-ı Mevlevî
Hazret-i Monlâ Celâlü’d-dîn bir hünkârdur
Pîşvâ vü reh-nümâ vü pâdişâh-ı Mevlevî
Sıdk ile çün kim mürîd-i aşkdur yigrekdürür
Zâhid-i huşkun sevâbından günâh-ı Mevlevî
Hâlıka yol hulkun enfâsıncadur dir Mustafâ
Her tarîkun eşref ü a’lâsı râh-ı Mevlevî
Şâhidî esrâr-ı hûdur nâlesi nâyun velî
Gûş idüp eflâke irdi dûd-ı âh-ı Mevlevî (Genç 2000: 250-252).
Kaynakça
Aras, Namık Kemal (1987). Esrar Dede’nin Tezkire-i Şuara-yı Mevleviyyesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Ayan, Gönül (1993). "Esrâr Dede Tezkiresi'nde Mevlânâ Sevgisi". 7. Millî Mevlânâ Kongresi: Tebliğler. 3-4 Mayıs 1993. Konya: SÜ Araştırmaları Merkezi. 35-42.
Baykara, Rusuhi (1939-40). 18. Asır Şairlerinden Mehmed Esrar Dede, Hayatı, Tasavvufî Şahsiyeti ve Eserleri. Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Genç, İlhan (hzl.) (2000), Tezkire-i Şuarâ-yı Mevleviyye. Ankara: AKM Yay.
Horata, Osman (1998). Esrar Dede. Hayatı, Eserleri, Şiir Dünyası ve Divanı, Ankara: TC Kültür Bakanlığı Yay.
Kasır, H. Ali (1996), Esrar Dede, Hayatı, Edebî Kişiliği ve Divanının Karşılaştırmalı Metni. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Kılıç, Filiz (2007). "Edebiyat Tarihimizin Vazgeçilmez Kaynakları: Şair Tezkireleri". Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 10: 543-564.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ESRÂR DEDE) | Esrâr Dede, Mehmed | Prof. Dr. Osman HORATA |
Görüntüle | ||
2 | MÜBÂREK-NÂME (ESRÂR DEDE) | Esrâr Dede, Mehmed | Prof. Dr. HİKMET ATİK |
Görüntüle | ||
3 | FÜTÜVVET-NÂME-İ ESRÂR | Esrâr Dede, Mehmed | Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ |
Görüntüle | ||
4 | LÜGAT-i TALYÂN | Esrâr Dede, Mehmed | Prof. Dr. Osman HORATA |
Görüntüle | ||
5 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
6 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
9 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
12 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
13 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |