TEZKİRE-İ HAKİM ATA
menakıbname
?

ISBN: 978-9944-237-87-1


Kul Süleyman, Süleyman, Süleyman Hâkim Ata, Hâkim Ata, Hace Süleyman gibi adlarla da tanınan Süleyman Hâkim Ata Bakırgani’nin hayatını ve kerametlerini anlatan menakıbnâme türündeki eser. Eserin birçok el yazması nüshası vardır. Bunlardan biri Rusya Bilimler Akademisi, Asya Halkları Enstitüsü (İnstituta Naradov Aziı) Uygurca El Yazmaları kısmında bir mecmua içerisinde yer alır. A.M. Muginov katalogunda (1962) 70-71. sayfalarda 90. sırada A 237 (589) numarasıyla kaydedilen eser, 15 (on beş) varaktan ibarettir. Ancak nüshanın, 85b ile 87a numara arasındaki varakları eksiktir. Eserin müellifi belli değildir; Hâkim Ata’nın ölümünden sonra bağlıları tarafından hazırlandığı bilinmektedir Tezkire-i Hakîm Ata, Hicri 1293 Miladi 1876 yılında Turduş Molla Abdullah tarafından istinsah edilmiştir. Eserin müstensihi hakkında ayrıntılı bilgi yoktur. Tezkire-i Hakîm Ata, farklı nüshaları dikkate alınarak 1846 ve 1901 yıllarında Kazan’da Hakîm Ata Kitabı adıyla neşredilmiştir (Kaya 2007: 20-21).

Süleyman Hâkim Ata, Yesevilik öğretisini hem manevi hem de edebî açıdan devam ettiren, bu amaçla Ahmet Yesevi tarafından özellikle yetki verilen, Harezm ve civarında etkili olmuş Türk tasavvuf edebiyatı temsilcilerinden biridir (Amanguliyeva 2000: 80-81). Tezkire-i Hakîm Ata da bu çerçevede kaleme alınmış, Süleyman Hâkim Ata’nın hayatını ve kerametlerini içeren kısa bir menakıbnâmedir. İdil-Ural ve Türkistan Türkleri tarafından asırlardır bilinen ve okunan bu eser, Süleyman Hâkim Ata’nın vefatından sonra derlenerek bir araya toplanmıştır (Kaya 2007: 20).

Eser, Süleyman Hâkim Ata’nın çocukluk dönemindeki yaşantısıyla başlar. Onun okula giderken Kur’an-ı Kerim’i diğer çocuklar gibi ellerinde tutarak değil de başının üzerine koyarak götürdüğü aktarılır. Daha sonra Ahmet Yesevi ile tanışması hikâye edilir. Hâkim Ata’nın bu davranışı Hoca Ahmet Yesevi tarafından fark edilir. Bunu gören Ahmet Yesevi, onun hocasından izin alarak kendi eğitimine girmesini ister. Süleyman Hâkim Ata, hocasından gerekli izinleri alır. Anne-babası da Süleyman Hâkim Ata’yı Ahmet Yesevi’ye teslim eder. Böylece Süleyman Hâkim Ata’nın Ahmet Yesevi’ye talebeliği başlar. Onun yanında eğitim alırken mucizevî bir şekilde Hızır aleyhisselamın duasını alır, iltifatına mazhar olur. Ahmet Yesevi, uzun yıllar yanında başarılı bir eğitim alan Süleyman Hâkim Ata’ya ak bir deve verir, onun deveye binmesini, devenin başını bırakmasını ve devenin çökeceği yere yerleşmesini söyler. Süleyman Hâkim Ata’nın üç erkek çocuğu olacağını ve ışığının kıyamete değin sönmeyeceğini müjdeler. Deve, ileride Bakırgan adı verilecek Hisar denilen yere çöker. Süleyman Hâkim Ata, bazı kerametler gösterdikten sonra buraya yerleşir ve irşat faaliyetlerine burada başarılı şekilde devam eder. Yerleştiği yerin beyi olan Buğra Han’ın kızı Anber Hanım ile evlenir ve ondan üç erkek çocuğu dünyaya gelir. Bundan sonra eserde Süleyman Hâkim Ata’nın oğullarının hikâyelerine ve vefatından sonraki bazı kerametlerine yer verilir (Kaya 2007: 63-72).

Tezkire-i Hakîm Ata, dil ve sözcük özellikleri bakımından Çağatay Türkçesinin özelliklerini gösterirken imla bakımından Arap, Fars imlasıyla Çağatay ve Uygur Türkçesinin özelliklerini taşır. Eserdeki kelimelerin pek çoğu Divanü Lügati’t-Türk’teki kelimelerle benzerlik gösterir (Kaya 2007: 21). Arap harfli eser mensur yapıdadır.

Hakim Süleyman Ata hakkında Fuat Köprülü, Nihat Sami Banarlı, Zeki Velidi Togan, Kemal Eraslan, Reşit Rahmeti Arat çeşitli bilgiler vermiştir. Onun hayatını ve kerametlerini konu edinen Tezkire-i Hakîm Ata, Türkiye’de Önal Kaya tarafından 2007 yılında Tezkire-i Hakîm Ata: Bir Yesevî Dervişinin Menkabevî Hayatı adıyla Rusya Bilimler Akademisi’ndeki nüsha esas alınarak neşredilmiştir. Kaya, bu çalışmada öncelikle Hakîm Süleyman Ata’nın hayatı ve eserleri konusuna değinmiştir. Ardından Tezkire-i Hakîm Ata’nın yazım ve ses bilgisi özelliklerini ayrıntılı olarak ortaya koymuş, bunlarla ilgili pek çok örneğe yer vermiştir. Eserin çeviri yazısını ve günümüz Türkçesine aktarılmış metnini verdikten sonra metinde yer alan kelimelerin dizinini de çalışmasına eklemiştir. Çalışmanın sonunda metnin tıpkıbasımı da yer almaktadır (Kaya 2007).

Eserden Örnekler


"…rivayetde andag kiltürüpdürler ki Hakîm Ata kiçilikleride mektebga barsalar barça oglanlar Kelâmu’llahnı kollarıda tutup barur irdiler ammâ Hakîm Ata başlarıda köterip barur irdiler ol mahalde mübarek atları Süleymân irdi künlerde bir kün Hâce Ahmed-i Yesevî mescid işikide olturup irdiler körerler kim bir munça oglanlar mektebga kitip baradurlar bularnıng arasıda bir oglan Kelâmu’llahnı başıga koup köterip kitip baradur Hâce Ahmed-i Yesevi rahmetu’llâhi aleyh ayttılar iy Süleyman barıp mollagnızga icâzet tileng eger icâzet birse bizing kaşımızga kiling biz sizge Kur’ân talim bireli Hakîm Ata bu sözni işitip mektebga üstâdlarınıng aldılarıda edeb birle turup icâzet tilediler üstadları icâzet birdi ata anaları Süleymânnı kiltürüp Hâce Ahmed-i Yesevîga tafşurdılar Hâce Ahmed-i Yesevî Kur’an örgettiler ve yana barça ilmiga zabt kıldı on biş yaşka kirgendin kiyin Hâce Ahmed-i Yesevî künlerde bir kün Hızr aleyhisselâm Hâce Ahmed-i Yesevîga mihmân boldı…" (Kaya 2007: 53).

"…Hace Ahmed-i Yesevi Hakim Ataga bir ak tive birdiler ve aydılar imdi sining işing tamam bolupdur bu tiveni mingil başını koya birgil bir yirde çökse sining menzil mekânıng şol turur sanga Huday tealâ üç ogul ferzend ata kılur ta kıyametgaça çeragıng öçmes dip nefes kıldılar Hakim Ata tivege mindiler şol mingleriçe tivening başını koya birdiler ol tive Türkistanıng kün çıkar tarafige revan boldı menzil merahillerni tayy kılıp Bi-nevâ reh azdurganga kilip derya tarafige bakıp tive bakıradı andın ötüp Hisar digen yirge barıp çökelendi ân çünan teftiş kılıp haydadı tive kofkalı unamadı ol yirge Bakıragan at koydılar ta demdin bu demgaça Bakıra dirler Hakim Ata Hisarda tivedin tüştiler Hisarnıng etraflarını seyr temaşa kılıp kördilerkim bir niçe atlar otlap yörür irdi irse ol yir Bugra Hannıng yılkıları otlay durgan yir irdi nâ-gâh biş kişi kilip sin kimsin bu yirde nime kılursin dip heybet kıldı Hakîm Ata ayttılar min bir dervîş turur-min bu menzilde makâm kılur hayâlim bar yılkıçılar ayttı bu yir Bugra Hannıng yılkıları otlay durgan yir irdi…" (Kaya 2007: 55)

Kaynakça


Amanguliyeva, Gözel. (2000). “Mahtumkulu’nun Manevî Üstadlarından Birisi: Yesevi Dervişi Hakim Ata”. Bilig, 13, 79-92.

Kaya, Önal (2007). Tezkire-i Hakim Ata: Bir Yesevi Dervişinin Menkabevi Hayatı. Ankara: KÖKSAV Yayınları.

Atıf Bilgileri


Özdemir, Özlem. "TEZKİRE-İ HAKİM ATA". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tezkire-i-hakim-ata. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem