- Yazar Biyografisi (TEİS)
Gâmızî Ali Baba - Madde Yazarı: Doç. Dr. KENAN MERMER
- Eser Yazılış Tarihi:19. yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:02/08/2021
TERCÜMÂN-NÂME
tasavvufi mektuplarGâmızî Ali Baba (d. 1200/? - ö. 1280/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Tasavvuf yolunun usul ve erkânının sembolik bir dille karşıya dikte edildiği ve esrarlı manaları izah eden mektuplar. Tercümân-nâme, Bektaşî tarikatından Ahıskalı Gâmızî Ali Baba tarafından yazılan kırk dört adet mektuptan müteşekkildir. Tercümân-nâme’deki mektupların imza kayıtlarından anlaşıldığı üzere eserin dönemi 19. yüzyıl olarak kesinleştirilebilir. Gâmızî Ali Baba’nın tespit edebildiğimiz eserleri sırasıyla, Gâmızi’l-‘Acâ’ib, Cerîde-i Gavâmız ve Tercümân-nâme’den ibarettir. Ayrıca kendisine nisbet edilen Münşe’ât-ı Gamızî şeklinde bir eser kaydı daha (Süleymaniye Yazma Eserler Kütüphanesi, Uşşakî Tekkesi Böl., No. 305, vr. 1A-10A) varsa da, bu eser esasında Tercümân-nâme’deki birkaç mektubun tebyizinden fazlası değildir. Tercümân-nâme’nin takip edilebileceği nüshalar şunlardır: a) ?, Tercümân-nâme. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yazma Eserler Kütüphanesi. Yazma Nr. 1138. 43a-101a. b) ?, Tercümân-nâme. Süleymaniye Yazma Eserler Kütüphanesi. Uşşakî Tekkesi Bölümü. Nr. 305. ss. 20-77. c) İsmail Ruşeni. Tercümân-nâme. Ankara Milli Kütüphane. Yazmalar Bölümü, Nr. A. 7590/2. 45a-106b. Gâmızî Ali Baba’nın Tercümân-nâme’si türü itibarıyla uzun yazılmış, cevâbî karakter gösteren ve tasavvuf yolunu dikte eden mektubat türü eserlere yakınlık gösterir. Ayrıca mektupların giriş cümlelerinden, bunların bir suâle cevaben yazıldığı anlaşılmaktadır. Gâmızî Ali Baba, Tercümân-nâme’yi genel itibarla oğlu Müderris Mehmed Kemâl Efendi’ye tasavvufî meseleleri açıklamak amacıyla yazmıştır. Çok geniş bir alanı kapsayan bu içeriklerde kâinatın oluşumu, varlığın mertebeleri, mânevî hayat, nûr-ı Muhammedî, Hurûfîlik, fenâ fi’ş-şeyh, mânevî evlilik ve doğum, toplumda kadının yeri ve tarîkat adabı gibi konu başlıklarına dair geniş bilgiler yer almaktadır. Mektupların cevabî karakteri, bir yönüyle de tekke-medrese karşılaştırmasına ve aralarındaki muhalif alanlara dair uygun muhtevayı da gösterir niteliktedir (Erden 2021, Kenan 2014, Kenan 2015).
Müellifin biyografisi için bk. “Gâmızî, Ali Baba”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/gamizi-ali-baba
Eserden Örnekler
“Benim gabâvetlü Oğlum, Bu def‘a gelen mektûbunuz mefhûmından pek mahzûn oldum. Şimdiye kadar sana nâfilece çene yarışı idüp yorulmuşuz gibi zâhir ‘ulemâsına merâm-ı hakîkat ifâde itmek, fîle hendek atlatmağa benzer. Sizler dâ’imâ leylek ötmesine alışmış iken bülbül sadâsı size karga nev‘inden zann idüp nağmesi te’sîr itmez ve ‘ilm-i esrâra dâ’ir az husûsâtdan size telkîn ve îmâ itmek zımnında niyâz eylemişsin. Ve lâkin şimdiye kadar tahrîren takrîr olunan mükâlemâtın cümlesi esrâr-ı hakâyık-ı ilâhiyyeden olup hâlâ zerre mikdârı münfehim olamadın. Şimdi dahi cifriyyet-i te’vîliyye [ile] sana yazacağım esrâr-ı İlâhiyye keyfiyyetini ne vechle fehm idebileceksin? (TN 65a).”
Kaynakça
Mermer, Kenan (2014). “Ahıskalı Bektaşî Şeyhi Hırmen-dâr Ğamizî Ali Baba’nın Ğâmizi’l-‘Acâib’i”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 21 (70): 179-204.
Mermer, Kenan (2015).“Ahıskalı Bektaşî Şeyhi Gamızî Ali Baba’nın Cerîde-i Gavâmız’ı”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 23 (77): 257-270.
Erden, Esra (2021). Tercümân-nâme-i Gâmızî Ali Baba (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÂMİZİ'L-'ACÂİB | Gâmızî Ali Baba | Doç. Dr. KENAN MERMER |
Görüntüle | ||
2 | CERÎDE-İ GAVÂMİZ | Gâmızî Ali Baba | Doç. Dr. KENAN MERMER |
Görüntüle | ||
3 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
4 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
5 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
6 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
7 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
8 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
12 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |