- Yazar Biyografisi (TEİS)
İLAHÎ, Abdullah-i İlahi, Molla İlahi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dr. Yasemin Karakuş
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:01/10/2022
TASAVVUF-NÂME (İlÂHÎ)
tasavvufî eserİLAHÎ, Abdullah-i İlahi, Molla İlahi (d. ?/? - ö. 896/1491)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yazma eser kütüphanelerinde Risâle-i Tasavvuf, Risâle-i Es’ile vü Ecvibe, Necâtü’l-Ervâh, Risâle-i Molla İlâhî, Makâlât-ı Molla İlâhî gibi isimlerle de kayıtlı risale. Eser, bizzat Molla İlahi tarafından kaleme alınmamış, kimliğine dair açıklama bulunmayan bir kişi tarafından yazıya aktarılmıştır.
İki bölümden oluşan eserin ilk bölümü Molla İlahi’nin Ayasofya Camii’nde bir Cuma namazı öncesinde Fatih Sultan Mehmed’in de bulunduğu bir cemaate vaaz vermek için kürsüye çıktığında -sonradan Hızır aleyhisselâm olduğu belirtilen- bir kişinin kendisine yanaşarak sorular sorması üzerine bu kimseye verdiği cevaplardan oluşmaktadır. İkinci bölümde ise Fatih Sultan Mehmed’in isteği üzerine Molla İlahi’nin bazı tasavvufi meseleler hakkındaki nasihat ve izahları yer almaktadır. (Kaçar ve Akdağ 2015: 14)
İslam tasavvufuna ilişkin temel meselelerin ele alındığı Tasavvufnâme’de vaaz ve sohbet üslubu dikkat çekmektedir. Eserde ele alınan temel konular; âlemler, insan-âlem ilişkisi (âlem-i kebîr, âlem-i sagîr), ruhların çeşitleri, makamları, nüzul-uruc, Cenâb-ı Hakk’ın isimleri ve mertebeleri, kalbin tavırları, manevî mertebeler ve ene’l-hak meselesidir.
Âbâ ve ümmehât, ahlât-ı erba’a, akl-ı evvel, akl-ı kül, âlem-i amâ, âlem-i anâsır, âlem-i bâtın, âlem-i ceberût, âlem-i cismânî, âlem-i ecsâd, âlem-i ervâh, âlem-i gayb, âlem-i kebîr, âlem-i lâhût, âlem-i melekût, âlem-i misâl, âlem-i mülk, âlem-i sagîr, âlem-i süflî, âlem-i tafsil, âlem-i ulvî, âlem-i zâhir, anâsır-ı erba’a, cemu’l-cem, cevher, cevher-i evvel, hazarât-ı hamse, heyûla, mebde ve me’âd, mevâlid-i selâse, nefs-i emmâre, nefs-i kül, rûh-ı hayvânî, rûh-ı insânî, rûh-ı izâfî, rûh-ı nebâtî, rûh-ı nefsânî, tabiat-ı kül, eserde yer alan tasavvufi terimlerdir. (Kaçar ve Akdağ 2015: 47-61)
2006 yılında Abdurrezzak Tek, eseri tanıtan bir makale yazmış, 2015 yılında Mücahit Kaçar ve Ahmet Akdağ eserin eski ve yeni harfli metnini yayınlayarak eserin dil içi çevirisi ve incelemesini yapmışlardır.
Müellifin biyografisi için bk. "İlâhî, Abdullah-i İlahi, Molla İlahi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ilahi-abdullahi-ilahi-molla-ilahi
Eserden Örnekler
Bilgil ki müdâm yiyüp uyursan ve şehvet arzusın görürsen ayruk nesne taleb itmezsen behâyimdensin. Ve eger yiyüp uyursan ve şehvet arzusın görürsen ve gazab idersen ve halkıla ceng ü husûmet idersen ve halka âzâr yitürürsen ve yırtarsan sibâ’dansın. Ve eger yirsen ve uyursan ve şehvet arzusın görürsen ve yalan söylersen ve mekr ü hîle idersen şeyâtindensin. Ve eger az yirsen ve az uyursan ve şehvet arzusına mukayyed degülsen ve kimseyi âzâr eylemezsen belki râhat dahi irişdürürsen ve mekr ü hîle eylemezsen ve yalan söylemezsen ve halka togrulık işlersen melâ’ikedensin. Ve eger yirsen ve uyursan ve şehvet arzusın görürsen ammâ mekr ü hîle eylemezsen ve yalan söylemezsen ve halka togru işli olup fukaraya ve zu’afâya şefkat ü merhamet eyleyüp ilm ü marifet talebinde isen kendüyi anlayasın bilesin ki âdemîlerdensin.
Pes insan kendüyi bilmek haylî ma’rifetdür. Zîrâ insan âlem-i sagîrdür ve her ne kim gayr-ı insândur bir kezden âlem-i kebîrdür ve her ne kim âlem-i kebîrde vardur anun nümü-dârı âlem-i sagîrde vardur (Kaçar ve Akdağ 2015: 113-114).
Kaynakça
Tek, Abdürrezzak (2006). "Molla [Ahmed] İlahî’nin Ayasofya Camii’nde Fatih’in Huzurunda Tasavvufa Dair Yaptığı Konuşmalar". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (15/1): 285-305.
Kaçar, Mücahit ve Ahmet Akdağ (2015). Tasavvuf-nâme (İnceleme-Metin-Sadeleştirme-Tıpkıbasım). İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
2 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
3 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
4 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
5 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
6 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
7 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
8 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
9 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
10 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |