- Yazar Biyografisi (TEİS)
Namık Kemal - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA
- Eser Yazılış Tarihi:1874
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Latin
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tenkit
- Yayın Tarihi:27/09/2021
TAHRÎB-İ HARÂBÂT (NAMIK KEMAL)
tenkitNamık Kemal (d. 21 Aralık 1840 / ö. 2 Aralık 1888)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Namık Kemal’in Magosa sürgününde yazdığı eseri. Eser, Ziya Paşa’nın Harâbât adlı antolojisinin birinci cildini eleştiri maksadıyla ele alınmıştır. Namık Kemal’in, Ziya Paşa’nın siyasi olaylar karşısında aldığı tavra gücenmesi eserin içeriğini de etkilemiştir. Bu nedenle eser, sadece tenkit değil aynı zamanda bir hicivdir.
Tahrîb-i Harâbât’ı yazma amacını Namık Kemal bir mektubunda “Harâbât, mülkümüzde, bir dârü’l- fünûn-ı edep teşkiline çalışan Yeni Osmanlılar’ın mebnâ-yi teşebbüsâtına karşı âdeta bir mey-hâne yapmak hükmünde olduğundan milleten, edeben, aklen, ahlâken, insaniyeten öyle birtakım türrehâtı câmi bir müntehabat tertibini, mecmâ -i kemâlât olan câmi-i Harâbât’a lâyık görmediğim için mülâhazamı yazmak istedim” şeklinde açıklar (Tansel, 1967: 317). Harâbât’ın ilk cildinde yer alan “Sebebi Tertib-i Harâbât” isimli manzume Tahrîb-i Harâbât’ın yazılma sebebinin bir başka nedenidir. Namık Kemal bu mukaddimeye karşılık kendi eserinde de bir “Mukaddime-i Manzume” başlığı altında manzum bir giriş hazırlar. Bu başlıktan sonra herhangi bir alt başlık yoktur.
Namık Kemal, mukaddimeye Ziya Paşa’yı överek başlar. Ziya Paşa sayesinde eski yıkılıp yeni, hayat bulmuştur. Şiirleri ve şiir hakkındaki görüşleri onun bu konuda başarısını ortaya koyar. Maksat edebiyata hizmet ise Namık Kemal’e göre bunlar yeterlidir. Harâbât ise Acem tarzını yeniden canlandırmaya bir araçtır. Namık Kemal, mukaddimede Nef’î ve Nedîm’i örnek gösterir ve bunların eski edebiyatın en büyük temsilcisi olduğunu hatta söylediklerinin yalan dolan olduğunu ve artık bu Acem tarzı şiirin bittiğini ifade eder. Bu noktada Ziya Paşa’nın Harâbât isimli eserinde yer alan şiirler ve seçilen şairler Namık Kemal’in ilk eleştirdiği noktadır. Eserin devamında Harâbât’ta bulunan şiirlerinden örnek alarak istihzada bulunur. Bu küçük düşürme bazı yerlerde Ziya Paşa’ya karşı sert hakaretlere kadar varır. Namık Kemal böyle bir eserin ortaya konmasındaki gereksizliğe vurgu yapar. Ziya Paşa’ya karşı diğer eleştirisi de eseri oluştururken izlediği yöntem üzerinedir. Namık Kemal, bir antoloji kitabında en iyi örneklerin olmasını savunur ve Ziya Paşa’nın esere aldığı bazı şair ve şiirleri de beğenmez. Özellikle dönem şairi Nevres’i hem şahsi duygularından hem de şairliğini beğenmemesinden dolayı açık hedef haline getirir.
Tahrîb-i Harâbât, Ziya Paşa ekseninde bütün bir eski edebiyat eleştirisidir. Eserde Eski Türk edebiyatına yönelik itirazlar örneklerle ortaya konmuştur. Namık Kemal’in eleştirdiği bir nokta da hem Divan edebiyatından hem de Arap-Fars edebiyatından alınan ikinci sınıf şairlere antolojide yer verilmesidir. Namık Kemal, gençlerin bu eseri okuduklarında eskiye özeneceklerini düşünür.
Eserin üslûbunda, yeni bir edebiyat oluşturmak için yola çıktığı arkadaşının ihaneti ile sarsılan Namık Kemal’in hırçın ve aksi dili mevcuttur. Harâbât’ın yazılışını haysiyetsizlik ve ihanet olarak gören Namık Kemal, Tahrîb-i Harâbât’ta tahrip etme, bozma, yıkma ve Harâbât’tan verdiği örneklerle geçersiz sayma arzusu vardır. Eserde şairleri, şiirleri ve Ziya Paşa’yı ve bunların hepsini temsil eden Eski Türk edebiyatında eksiklikleri gösterme, acizleştirme, beğenmeme söz konusudur.
Eser ilk önce mektup şeklinde yazılmıştır. Fevziye Abdullah Tansel Namık Kemal’in mektuplarına dikkate alarak eserin 1874 yılında Magosa’da yazılıp Namık Kemal’in İstanbul’daki dostlarına gönderdiğini ifade eder. Eser, daha sonra Mecmua-i Ebüzziya’da (1881-1882) aralıklı olarak yedi sayı halinde tefrika edilmiştir (Uçman, 2014: 279). Kitap olarak neşredilmesi ise 1886 yılında olmuştur. Tahrîb-i Harâbât’ı kitap halinde neşreden Ebüzziya Tevfik, eserin bazı kısımlarını edebiyat eleştirisinden çok bazı şahsi kin ve siyasi dokundurmalar içermesinden dolayı da eklememiştir. Tahrîb-i Harâbât daha sonra Reşid Zeynel Abidin'in “Edebiyat Kumkuması” isimli eserinin içinde değerlendirmiştir. Eser, Tahrîb-i Harâbât’ın yazılış, yayınlanma süreçleri, sonrasında edebiyat çevresinde yankıları, gibi birçok açıdan da değerlendirilmiştir. Mustafa Nihat Özön, Tahrîb-i Harâbât’ı “Son Asır Türk Edebiyatı Tarihi” kitabında, Rıza Nur “Türk Bilig” kitabında incelemiştir. Kazım Yetiş ise “Namık Kemal’in Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları” adlı eserinde Tahrîb-i Harâbât'ın tam metnini yayınlamıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Namık Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/namik-kemal
Eserden Örnekler
Eserden Örnekler
Mukaddime-i Manzûme
Ey mefhar-i zümre-i edîbân!
Sensin bize tercümân-ı irfân
Erbâb-ı şebâb kuvvetiyle
Kilk-i hünerin iânetiyle
Tarz-ı kudemâ bütün bozuldu
Bir tavr-ı Nevin vücûd buldu.
Dest-i üdebâda kilk-i irfân
Oldu hele tercümân-ı vicdân
Bu mesleğe sen müeyyide oldun
Ol hikmete belki mûcidi oldun
Terci' ile fikri kıldın ihyâ
Terkib ile şi'ri ettin ihya. (Yetiş 1996: 111).
Arabî bir kelimenin Türkî bir lafza izâfeti gibi zırva te'vîl kabul etmek lazım gelse bile tercihi kabil olamayacak bir hata- yı fâhişi makbûl addedebilir miyiz? Re'y-i devletlerince, 12 kelimeden ibaret iken mânâca koskoca iki hezeyanı ve lafzan en açık bir sekameti havi olan bu beyte dahi şi'r demek lâzım gelir.
"Ahvâl-i Eş'âr-ı Türkî" faslında ifâdât-ı seniyyelerine müte'allik mülâhazât-ı kasırânem burada hitam buldu; fakat o faslı bütün bütün elden bırakmayacağını da istitrâd kabîliinden bazı şeyler daha söyleyeceğim: Harâbât'da Âkif Paşa'nın, Nev'î'nin, Neşâtî'nin bazı aşarız var. Halbuki mukaddimede isimleri yok. Bu zatlar şâir idiler de namlarının zikrine vezin ve kafiye mi müsâid olmadı; yoksa şâir değil idiler de eserleri kazâ veya başka bir iktizâ ile mi Harâbât'a ders olundu? (Yetiş 1996: 157).
Kaynakça
Akün, Ömer Faruk (1976). “Namık Kemal’in Kitap Halindeki Eserlerinin İlk Neşirleri”. Türkiyat Mecmuası , C. XVIII.
Huyugüzel, Ömer Faruk (1988). "Namık Kemal’in Edebiyat ve Edebi Tenkide Dair Genel Fikirleri", Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
Kaplan, Mehmet (1948). Namık Kemal, Hayatı ve Eserleri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Kaya, Bilgegil (1972). Harâbât Karşısında Namık Kemal. İstanbul: İrfan Yayınevi.
Özön, Mustafa Nihat (1930). Son Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Maarif Matbaası.
Öztürk, Nurettin (1994). "Namık Kemal'in Harâbat Tenkidi Üzerine Bir İnceleme" Yeni Harran Çevresi İnsan Bilimleri Araştırmaları Dergisi, (5): 49-60.
Reşid Zeynelâbidin (1326). Edebiyat Kumkuması, Haleb: Haleb Vilâyet Matbaası.
Rıza Nur (1936). Türk Bilig Revüsü, İskenderiye, nu. VI.
Süleyman Nazif (1925). İki Dost (Namık Kemal ile Ziya Paşa), İstanbul: Kanaat Kütüphanesi -Yeni Matbaa.
Tansel, Fevziye Abdullah (1967). Namık Kemal’in Husûsî Mektupları I (İstanbul, Avrupa ve Magosa Mektupları). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Tanpınar, Ahmet Hamdi (1942). Namık Kemal Antolojisi, İstanbul: Tan Matbaası.
Tuğluk, Abdülhakim (2020). "Tahrîb-i Harâbât'ta İstihza", Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (4): 311-326.
Uçman, Abdullah (2014). “Namık Kemal”, Tanzimat Edebiyatı , Koordinatör; İsmail Parlatır, Ankara: Akçağ Yayınları.
Yetiş, Kazım (1996). Namık Kemal'in Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları, Alfa Yayınları, İstanbul.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ÂKİF BEY (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
2 | BAHÂR-I DÂNİŞ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. BİLAL DEMİR |
Görüntüle | ||
3 | BÂRİKA-İ ZAFER (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
4 | CELÂLEDDİN HARZEMŞAH (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
5 | CEZMİ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Polat SEL |
Görüntüle | ||
6 | DEVR-İ İSTÎLÂ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL) | Namık Kemal | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
8 | EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
9 | GÜLNİHÂL (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
10 | İNTİBÂH Yâhud SERGÜZEŞT-İ ALİ BEY (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Polat SEL |
Görüntüle | ||
11 | KANİJE (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
12 | İRFAN PAŞA'YA MEKTUP (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Diğer Cansu Hin |
Görüntüle | ||
13 | MAKÂLÂT-I SİYÂSİYYE VE EDEBİYYE (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Kamil Parın |
Görüntüle | ||
14 | MEKTUPLAR (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA |
Görüntüle | ||
15 | MUKADDİME-İ CELÂL: CELÂLEDDÎN HARZEMŞAH MUKADDİMESİ (NÂMIK KEMAL) | Nâmık Kemal | Diğer Cansu Arslanoğlu |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |