- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rızâ, Yenişehir-Fenârî, Ali Rızaullah Efendi - Madde Yazarı: Neslihan Dokumacı
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mecmua
- Yayın Tarihi:31/10/2022
TAHMİS MECMUASI (ALİ RIZÂYÎ)
mecmuaRızâ, Yenişehir-Fenârî, Ali Rızaullah Efendi (d. 1178/1764 - ö. 1271/1855)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ali Rızâyî tarafından kaleme alınan tahmisler mecmuası. Eser, Ali Rızâyî Efendi tarafından tertip edilmiştir. Mecmuanın adı incelenen kaynak ve nüshada; Millet Kütüphanesi, Ali Emîrî Efendi, kayıt nr. 172 olarak geçmektedir. Ali Rızâyî Efendi 18. yüzyılın sonu, 19. yüzyılın başında yetişmiş divan sahibi bir şairdir. Eserde çoğunlukla XVII ve XVIII. yüzyıllarda yaşamış şairlere ait şiirlere tahmisler yazıldığı görülmektedir. Eserin farklı yüzyıllarda yaşamış şairlere ait şiirler içermesi, eserde yer alan şairlerin bazı yeni şiirlerine ulaşma imkânı sağlanmıştır. Şairin eserinde tercih ettiği şair ve şiirleriyle kendi devrinin edebî, siyasi ve sosyal özelliklerini ortaya koyduğunu gösterir.
Divan şiirinin genel muhtevasına uygun olarak yazılan Ali Rızâyî‘nin tahmislerinde yer yer mahallileşme ve Sebk-i Hindî etkisi olmakla birlikte, hikemî tarzın ön plana çıktığı görülmektedir. Söz konusu eserde şairin yazdığı tahmislerin çoğunda “hâkimâne” bir üslûp ile şiirlerini kaleme almıştır. Ayrıca şiirlerinde XVII. yüzyıla hâkim olan Sebk-i Hindî akımının etkisiyle yazılmış şiirlerinde; yeni hayaller ve söyleyiş tarzları çok zengin bir şekilde yer aldığı görülürken anlamın söze üstün olması, hayallerin zenginleşmesi, incelmesi ve belirsizleşmesi, yeni mazmunlar ve yeni deyişler gibi birçok özelliklere rastlanmaktadır.
Eserde, şairi belli olmayan altı manzume ile birlikte 107 şairin 573 manzumesi bulunmaktadır. Eserde; 558 tahmis, 3 mesnevî, 8 terci-bend, 2 terkib-bend, 1 muhammes ve 1 tesbî’ yer almaktadır. En çok zemin şiiri bulunan şairler sırasıyla; Kânî, Nâbî ve Belîğ’dir. Bâkî, Nesîb, Beyânî, Âgâh, Yahyâ, ‘Atâyî ve Sabrî de bunları takip eder. Zemin şiirlere yazılan tahmislerin sayısında da sıralamalar aynıdır. Kânî’ye yazılan tahmis sayısı 102’dir. Onu 55 tahmisiyle Nâbî, 45 tahmisiyle Belîğ takip etmekte, ardından Bâkî [24], Nesîb [22], Beyânî [20], Âgâh [17], Yahyâ [15], ‘Atâyî [14] ve Sabrî [10] gelmektedir.
Ali Rızây’î‘nin yazdığı tahmisler tahmis-i müzdevic [aaaaa-bbbba-…] dir. Tahmis yazılan şiirlerin dikkat çeken bir özelliği de şiirlerin çoğunun rediflerden oluşmasıdır. Ayrıca mecmuadaki tahmisler 3 bendden 26 bende kadar farklı uzunluklardan oluşmaktadır. Tahmislerde en fazla kullanılan bend sayısı 5’tir. Mecmuadaki şiirlerin tamamında aruz ölçüsü ile yazılmıştır. Bahirlere göre en fazla kullanılan kalıplar: Remel, hezec, muzârî ve müctesdir.
Tahmis mecmuasındaki şiirler için ayrı ayrı başlıklar kullanılarak şiirlerin yazıldığı görülmektedir. Başlıklarında şiirine tahmis yapılan şairin mahlası yer almaktadır. Örneğin: “Tahmîs-i Gazel-i Nedîm Rahmetu’llahi’r-Rahîm” veya “Tahmîs-i Gazel-i Şerîf Agâ” gibi ifadelerle yazılmış şairin kendi ismi / mahlasını taşıyan özel başlıklar yer almaktadır. Eserde şairin kendisine de tahmis yaptığı görülmektedir. Bu da “Tahmis-i hod” şeklinde ifade edilmiştir.
Mecmuada adı geçen şairler, mecmuadaki sıralamaları ile şu şekildedir: “Nâbî, Hâtem, Râtib, Râgıb, Bâkî, Nef’î, Es’ad, Nedîm, Şerîf, Kânî, Sâlik, Nesîb, Âgâh, Nazmî, Fuzûlî, Hasîb, Sâbîr, Rûhî, Arzî, Tâlib, Atâyî, Fâizî, Nergisî, Riyâzî, Münîf, Semâ‘î, Yümnî, Cevrî, Sabîh, Sâmî, Sırrî, Ârifî, Vehbî, Râsih, Nazîm, Neylî, Vâsıf, Tıflî, Salâhı, Nazîf, Şâkir, Aziz, Hamî, Hâfız, Yahyâ, Siyâhî, Resîm, Râsim, Abdî, Nâbûd, Kadrî, Vâlî, Sâbit, Belîğ, Sabrî, Şeyhî, Güstâhî, Râmî, Kâzım, Nâ’ilî, Nahîfî, Mantıkî, Râzî, Hâkânî, Rızâ, Riyâzî, Visâlî, Sâfî, Vahdetî, Mâcid, Vesîm, Refî’, Rahmî, Şermî, Zamîrî, Sâkıb, Rezmî, Râşid, Hâletî, Şuhûdî, Fasîhî, Behiştî, Afîtâbî, Hamdî, Kelîm, Emrî, Mollâ, Şînâsî, Süheylî, Fehîm, Emnî, Vecdî, Fâmî, Alî, Mezâkî, Kabûlî, Ulvî, Sâlim, Mahrem, Hayâlî, Hakîm, Vaslî, Beyânî, Kemâlî, Sinânî, Ahmed Paşa”.
Eser; Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eski Türk Edebiyatı Ana Bilim Dalı’nda Neslihan Dokumacı tarafından doktora tezi olarak çalışılmaktadır.
Şairin biyografisi için bk. “Rızâ, Yenişehir-Fenârî, Ali Rızaullah Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/riza-yenisehirfenari-ali-rizaullah
Eserden Örnekler
Tahmîs-i Gazel-i Tâlib Aleyhi’r-Rahmetu’llâhi’l-Gâlîb
Ne zevk-i gülistânı ne gonca-femi buldum
Ne bülbül-i hoş-lehçe ne gûyendemi buldum
Hem-râz-ı dil-i zâr ne bir hem-demi buldum
Ne sohbet-i yârânı ne ayş u demi buldum
Râhat-dih olur hâtıra ancak gamı buldum
Kimlere diyem derdimi cânâ hele bilmem
Gördüklerimiz hest-i mey-i dürd ile sersem
Sâhî var ise dünyâda ammâ görebilmem
Şimden gerü dürd-keş-i mey-hâne -i derdem
Zahm-ı dil-i zâra uracak merhemi buldum
Nutkı dem-i İsa gibi gördün mü felekde
İhyâ ide dil-mürdeyi gördün mü felekde
Zâtında mürüvvet ideri var mı felekde
Bir yâr-i vefâdar bulunmadı felekde
Aglar dil-i pür-hûna yine dîdemi buldum
Hammîr-i mey-i ışk olarak bir demi buldum
Hep derdime dermân idecek hoş-demi buldum
Esrâr-ı neşât-âver-i bezm-i Cem’i buldum
Feyz-i mey-i irfân ile asrın Cem‘i oldum
Girdi elime câm-ı safâ Hâtem’i buldum
Gam yâr-ı dilin ise Rızâ ol ana râgıb
Şâdi gam-ı yâr olsa gerek ol ana tâlib
Şâdân-i dil sanma ola gussâ-yı sâlib
Mesrûri-i vuslatta hoş ammâ hele Tâlib
Râhat-dih olur hâtıra ancak gamı buldum [vr. 20b].
Kaynakça
Erdem, Melike (1994). Bursalı Tâlib ve Divanı Tenkitli Metin ve İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
Ali Rızâyî. Tahmis Mecmuası. Millet Kütüphanesi. Ali Emîrî Efendi. nr. 172. vr. 172.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN ( RIZÂ) | Rızâ, Yenişehir-Fenârî, Ali Rızaullah Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
2 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
3 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
4 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
5 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
6 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
7 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
8 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |