- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şirvânî, Muhammed bin Mahmûd-ı Şirvânî - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dr. Mihrican Çolak
- Eser Yazılış Tarihi:828-836/1413-1421
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Bilinmiyor
- Türü/Formu:İlmî-Ansiklopedik Edebî Eser
- Yayın Tarihi:24/04/2022
SULTÂNİYYE (ŞİRVÂNÎ)
koruyucu hekimlik hakkında tıp kitabıŞirvânî, Muhammed bin Mahmûd-ı Şirvânî (d. ? - ö. 842/1438-39’den sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muhammed bin Mahmûd-ı Şirvânî'nin koruyucu hekimlik konulu tıp kitabı. Kitabın yazılış tarihi bilinmemektedir. Ancak Şirvânî'nin metindeki "sultân bin sultân Muhammed bin Bâyezîd bin Murâd Han bin Orhan... tuhfe getürdüm" (Aynacı 2014: 11) şeklindeki ifadesinden eserin Çelebi Mehmed’e sunulduğu anlaşılmakta, dolayısıyla Sultâniyye’nin 828-836/1413-1421 yılları arasında yazıldığı tahmin edilmektedir. Kitabın "Süleymaniye Kütüphanesi, Serez, nu. 2756; Süleymaniye Kütüphanesi, Şehit Ali Paşa Koleksiyonu, nu. 2074/1; Köprülü Yazma Eserler Kütüphanesi, Hafız Ahmed Paşa Koleksiyonu, nu. 34 Ha 184/2; Manisa İl Halk Kütüphanesi, Eski Eserler Bölümü, nu. 1848/4; Bosna-Hersek Gazi Hüsrev Kütüphanesi, Türkçe Yazmalar Bölümü, nu. R1585/1 ve British Library, Oriental and İndia Office Collection, nu. 15049"da kayıtlı 6 nüshası belirlenmiştir. İngiltere nüshasında eser "Kitâb-ı Güzide-i Muhtasar-ı İlm-i Tıbbdur" başlığıyla başlamaktadır. Diğer nüshalarda esere Sultâniyye adını verdiğini belirten yazarın, İngiltere nüshasının 3a sayfasında muhtasara "Kânûn" ile başlayan bir ad koyduğu görülmektedir. İngiltere nüshasındaki bu bilgi, ayrıca metindeki başlıkların hem Arapça hem de Türkçe olması Sultâniyye’nin, İbn Sînâ’nın El-Kânûn Fi’t-Tıbb'ının özet niteliğinde bir çevirisi olması ihtimalini akla getirmektedir. Nitekim İbn Sînâ’nın Kânûn'uyla Sultâniyye arasında sağlık konusunu ele alış bakımından da benzerlikler görülmektedir. Dolayısıyla Şirvânî’nin başka Arapça eserlerinin de olması onun Kânûn'u da kısaltarak çevirmiş olabileceğini, ancak iki metin arasındaki benzerliklerin yanı sıra örneğin ilaç yapımlarında tam bir benzerliğin bulunmaması Sultâniyye’nin Kânûn’un ya birebir çevirisi olmadığını ya da yazarın sadece ondan etkilendiğini düşündürmektedir.
Sade bir dille yazılan mensur metnin sadece Serez nüshasında 28 beyitlik bir manzume bulunmaktaysa da bunun Şirvânî'ye aidiyeti konusu açık değildir. Bölüm başlıkları Arapça ve Türkçe olan kitap, bir mukaddime ve on dört bâbdan oluşmaktadır. Şirvânî, eseri sağlığı korumak için mevsimlere ve belli vakitlere göre nelerin yenilip içilmesi, nelerin giyilmesi, nelerin nasıl yapılması gerektiğine dair bilgiler vermek amacıyla yazdığını belirtmektedir. Mukaddimede “humoral pataloji” denilen dört unsur anlayışıyla döllenmeden bebeğin doğumuna kadarki gelişimini sağlayan hararetle rutubet ilişkisinden bahsetmektedir. Kitabın sağlıklı yaşamak için kişinin mizacına uygun hararetle rutubet dengesini sağlayacak şekilde neler yapması gerektiği hakkında bilgiler verilen 1. bölümünde yiyecekler için öneriler (6 fasıl), 2. bölümünde faydalı ve zararlı sular (2 fasıl), 3. bölümünde hararetin fayda ve zararları (3 fasıl), 4. bölümünde göz sağlığı, 5. bölümünde kulak sağlığı, 6. bölümünde uykunun bedene etkisi, 7. bölümünde kusmanın fayda ve zararları, 8. bölümünde ishalle kabızlığın fayda ve zararları (2 fasıl), 9. bölümünde hamamın fayda ve zararları (4 fasıl), 10. bölümünde cinsel ilişki için öneriler (2 fasıl), 11. bölümünde cinsel güç artırıcılar (4 fasıl), 12. bölümünde mevsimlere göre yiyeceklerle giyecekler (4 fasıl), 13. bölümünde yiyeceklerin tabiatları (23 fasıl), 14. bölümünde müshil şaraplar, haplar ve hukneler (9 fasıl) bulunmaktadır. Sultâniyye Türk dili ve tıp tarihi açısından önemli bir eserdir.
Sultâniyye'nin iki nüshası karşılaştırılarak yüksek lisans (Kurban 1990), altı nüshasının tenkidiyle de doktora tezi (Aynacı 2014) hazırlanmıştır. Bilim dünyasına Sedat Kumbaracılar'ın (1949) makalesiyle tanıtılan eserde sağlığı korumak için yararlanılan yiyecek ve içeceklerin fazlalığı nedeniyle günümüzde bu konuda bazı çalışmalar yapılmıştır (Argunşah 2005; Argunşah ve Çakır 2005; Harmancı ve Akpınar 2009).
Yazarın biyografisi için bk. "Şirvânî, Muhammed bin Mahmûd-ı Şirvânî".Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sirvani-muhammed-bin-mahmudi-sirvani
Eserden Örnekler
Sultâniyye'den
El-Bâbü'l-Evvel...
Bu bâbda me'kûlâtun tedbîrin beyân ider ve bu altı fasl üzerinedür. Bu fasılda beyân ider ashâb-ı tena'um ve ashâb-ı râhat ve demevî mizâclu ve mu‘tedil mizâclu ve mertûb mizâclu kişilerün yiyecegin ne gerek. Pes münâsib bu kavma etmek cinsinden ol bugday etmeginün içidür kim anı eyü yumış olalar ve gölgede veyâ za‘îf güneşde kurıdalar ve andan sonra eyü ögüdeler, ebrişim elekden eleyeler ve andan sonra yoguralar az tuz-ıla ve bir tennûrda bişüreler kim mu‘tedil ola, ne katı kalun ve ne katı yufka ola, ak ola. Anun-içün kim bunun gibi etmek serî‘ü’l-hazmdur ve ceyyidü’l- keymûsdur ve hîc ziyânı yokdur ve bedene sâyir hubûbdan artuk gıdâ virür.
...
Gördi vü bildi cihânun hâlini
Ana göre işledi a'mâlini
Görüben bildügin itdi bir kitâb
Lâcirem kesb eyledi bî-had sevâb
Her ne kim gördi vü bildi pâk zât
Virdi halk-ı âleme andan zekât
Her atâ kim ana sübhân eyledi
Ol da andan halka ihsân eyledi
Tâ okuyup hayrıla yâd ideler
Rûhına kılup du'â şâd ideler (Aynacı 2014: 133-134, 301)
Kaynakça
Argunşah, Mustafa (1990). “II. Murad Devrinin (1421-1451) Ünlü Hekimi Muhammed bin Mahmûd Şirvânî ve Türkçe Eserleri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (4): 483-498.
Argunşah, Mustafa (1999). Muhammed b. Mahmûd-ı Şirvanî, Tuhfe-i Murâdî (İnceleme, Metin, Dizin). Ankara: TDK Yay.
Argunşah, Mustafa (2005). “Sultaniye ve Sağlık-Yiyecek İlişkisi”. Yemek ve Kültür, (2): 50-53.
Argunşah, Mustafa ve M. Çakır (2005). 15. Yüzyıl Osmanlı Mutfağı, Muhammed bin Mahmûd Şirvânî. İstanbul: Gökkubbe Yay.
Aynacı, Mihrican (2014). Sultâniye (İnceleme, Metin, Dizin). Doktora Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
Bayat, Ali Haydar (1996). “XV. Yüzyıl Osmanlı Tıbbının Büyük Üstâdı Muhammed Bin Mahmud Şirvânî (1375-1450) Hayâtı ve Eserleri”. Kubbealtı Akademi Mecmuası, 25 (4): 22-43.
Bayat, Ali Haydar ve N. Okumuş (2004). Muhammed Bin Mahmûd-ı Şirvânî, Mürşid (Göz Hastalıkları). Ankara: AKM Yay.
Harmancı, Esat ve A. Akpınar (2009). "On Beşinci Yüzyıl Anadolusundan Bir Beslenme Kuramı: Hekim Şirvânî’nin Sultâniyye Adlı Eseri”. Türkiye Klinikleri J Endokrin-Özel Konular, 2 (3): 67-74.
Kahya, Esin (2020). İbn-i Sînâ El-Kânûn Fi’t-Tıbb. 5 C. Ankara: AKM Yay.
Kumbaracılar, Sedat (1949). “Beş Buçuk Asır Önce Yazılmış İki Önemli Tıp Kitabı Teysir ve Sultaniye”. Dirim, 24 (10): 250-251.
Kurban, Ferhat (1990). Şîrvânlı Mahmûd, Sultâniyye (Giriş-Metin-Sözlük). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Küçüker, Paki (2010). “Kitab-ı Güzide ya da Sultaniye”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (18): 173-182.
Okumuş, Necdet (1998). “Ünlü Türk Hekimi Şirvanlı Mahmud’un Sultâniyye Adlı Eserinin Bilinmeyen Manisa Nüshası”. Kubbealtı Akademi Mecmuası, 27 (3): 30-33.
Yelten, Muhammet (1988). “Şirvanlı Mahmud’un Hayatı ve Eserleri”. Türk Dünyası Araştırmaları, (57): 157:169.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TUHFE-İ MURÂDÎ (ŞİRVÂNÎ) | Şirvânî, Muhammed bin Mahmûd-ı Şirvânî | Prof. Dr. Mustafa Argunşah |
Görüntüle | ||
2 | MÜRŞİD (ŞİRVÂNÎ) | Şirvânî, Muhammed bin Mahmûd-ı Şirvânî | Dr. Öğr. Üyesi Zahide Parlar |
Görüntüle | ||
3 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
5 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
6 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
12 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |