SÜLEYMAN MUSLÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ)
roman
Ahmet Mithat Efendi (d. 1844 / ö. 28 Aralık 1912)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ahmet Mithat Efendi'nin Haçlı Seferleri'ni, Hasan Sabbah ile Haşhaşileri ele alan tarihî romanı. 1877 yılında Kırkambar Matbaası’nda basılan ve “Kırkambar ilavesi, hikâye gözü” serisinden çıkan Süleyman Muslî, yazarın üç yıl süren Rodos sürgününden sonra kaleme aldığı ilk eserlerindendir. Yazar, romanın başında yer alan “Muharririn Bir Muhatab-ı Mefruzla Muhaveresi (yazarın hayalî bir kişiyle konuşması)” başlıklı mukaddimede Süleyman Muslî’yi “roman historik” (tarihî roman) olarak tarihin birkaç garip meselesi üzerine inşa ettiğini, amacının okurları tarihin daha uzak zamanlarına götürmek olduğunu belirtir. Hace-i Evvel’e göre romandaki ustalık ve güzellik; iç içe geçmiş, çözüldüğü vakit üç beş hikâye oluşturacak bazı olayları tarihe tatbik etmekle gerçekleşecektir. Ahmet Mithat Efendi, romanın ilerleyen sayfalarında Süleyman Muslî’yi tarihe dayalı bir eser olarak kaleme aldığını, gerçeğe dayalı tarihî olaylarla çeşitli maceraları harmanlamaya gayret ettiğini belirtir. Şu hâlde Süleyman Muslî için “ana çatısı tarihî olaylara ve gerçeklere bağlı kalmak kaydıyla birden çok hikâyenin birleşmesi neticesinde ortaya çıkmış tarihî bir romandır” diyebiliriz.

Ahmet Mithat Efendi Süleyman Muslî’de, Musullu bir genç olan Süleyman’ın başından geçenlerden hareketle 13. yüzyılın sonları ve 14. yüzyılın başlarında İslam coğrafyasında cereyan eden bazı önemli olayları ele almıştır. Romanda Süleyman ve Mariya Konstanse’nin maceraları zemin olmak üzere, Haçlı Seferleri, Bizans/Roma tarihi, Bâtınilik mezhebi üzerine yoğunlaşılır. Süleyman Muslî, Türk edebiyatında Haçlı Seferleri’ni işleyen ve Hasan Sabbah’la fedailerine odaklanan ilk roman olması bakımından önemlidir. Romanın vaka örgüsünün merkezinde yer alan şahıs, zekâ ve çevikliği ile idealize edilen Musullu Süleyman’dır. Roman, Haçlı Seferleri sırasında Filistin topraklarında bir köyde Süleyman’ın (köy ahalisince Baptisten adlı bir Hristiyan olduğu sanılmaktadır) bir savaş hilesiyle Hristiyanları tuzağa düşürmesiyle başlar. Süleyman’ın suç ortağı olduğu gerekçesiyle cezalandırılan Mariya Konstanse, daha sonra Bâtıniler tarafından kaçırılır. Sevdiği kızın Şeyhülcebel’in (Hasan Sabbah) fedailerince Alamut Kalesi’ne götürüldüğünü öğrenen Musullu Süleyman, Mariya’yı kurtarmak uğruna maceradan maceraya atılır. Ülke ülke, şehir şehir dolaşan Süleyman, nihayette zekâsını kullanarak sevdiği kıza kavuşur. Süleyman Muslî’de olaylar, oldukça geniş bir coğrafyada geçmektedir. Yazar, roman boyunca okurlarını Ortadoğu’nun pek çok ülkesinde ve şehrinde dolaştırır. Romanda Kudüs’ten Şam’a, İstanbul’dan Urfa’ya, Diyarbakır’dan Musul’a, Bağdat’tan Konya’ya Ortadoğu coğrafyasının asırlardır değişmeyen hareketliliği ve renkliliği; canlı tablolar hâlinde sunulur. Süleyman Muslî’de coğrafyaya bağlı verilen bilgilerde, Ahmet Mithat’ın 1869 yılında Mithat Paşa ve maiyetindekilerle yaptığı uzun seyahatteki gözlemlerinin etkisi vardır. Zeynep Kerman, yazarın özellikle Güneydoğu Anadolu illeriyle ilgili tasvirlerinde bu seyahatin izlenimlerinden faydalandığını belirtir (2000).

Ahmet Mithat romanlarının karakteristik bir özelliği olan konu dışına çıkarak okuru bilgilendirme gayreti, bu romanda da belirgin bir şekilde görülmektedir. Yazar, dönemi tasvir etmek ve tarihî olaylarla şahsiyetleri açıklamak için bu romanında da sık sık tarih kitaplarından alıntılar yapar. Bu kitapların başında ise Müneccimbaşı Derviş Ahmet Dede tarafından kaleme alınan Sahayifü’l-Ahbar(Müneccimbaşı Tarihi) ile Heredot Tarihi yer alır.

Oyunlaştırılarak 1966 yılında TRT radyolarında dinleyici ile buluşturulan Süleyman Muslî, yeni harflerle ilk kez 1971 yılında Musullu Süleyman adıyla Behçet Necatigil tarafından dili sadeleştirilerek neşredilmiştir. Süleyman Muslî’nin ikinci neşri, (Çengi ve Kafkas ile birlikte) Türk Dil Kurumu tarafından yapılırRoman, 2015 yılında Suat Batur tarafından yine Musullu Süleyman adıyla ve sadeleştirilerek basılmıştır. Romanın son baskılarından biri de 2019 yılında Dergâh Yayınları tarafından yapılmıştır. 

Yazrın biyografisi hakkında bk. "Ahmet Mithat Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi

Eserden Örnekler


"Kudüs-i Şerif’in tahminen üç konak kadar cenub-ı garbisi semtinde “Kerek” tesmiye olunur büyücek bir köy vardır ki Lübnan dağlarının hemen hemen çölle hem-ser olacak mertebede inhitat peyda eyleyen etekleri civarında bulunarak o tarafların guzat-ı İslamiyanla taife-i Ehlisalip meyanında bir mareke-i daime hâlini aldığı zamanlar bu köyceğiz defaatla eyadi-i Müslimînden Frenklere ve bunlardan Müslümanlara intikal eylemiştir. Hikâyelerde bir âdet-i umumiye suretini kesbetmiş olduğu veçhile eğer burada karye-i mezkûrenin ahval ve letafet-i mevkiiyesini tafsil etmekliğimize intizar buyuruluyorsa erbab-ı mütalaayı intizarda bırakmamak için hemen haber vermeye müsaraat gösteririz ki, karye-i mezkûre gerek bir ressamın ve gerek bir musavvirin kalemini tahrik için hevesini teşvik edecek letafet-i tabiiye ve suniyeyi el-haletü hazihi haiz olmadığı gibi hikâyemizin taalluk eylediği a’sar-ı sabıkada dahi böyle bir hususiyetle meşhur değildi. Hikâyemizce bunun bir medar-ı iştiharı varsa o dahi tarih-i Hicret’in altı yüz otuz sekiz senesine doğru orada vukua gelen bir vaka-yı garibe ve acibedir ki onu da ber-vech-i ati haber veririz: Sene-i mezkûrenin Haziran’ı içinde bir akşam üzeri papazlardan, şövalyelerden, ahaliden epeyce kalabalık bir cemiyet Ehlisalib’in kendi inşaatından bulunan köy kilisesinin avlusunda bi’l-içtima mühim bir mesele üzerine idare-i efkâr ederlerdi. Bu cemiyetin inkısamını haber verdiğimiz üç sınıf erbabından şövalye namıyla zikreylediğimiz ikinci sınıf, papazlar ve ahali tabirleri derecesinde erbab-ı mütalaaca malum olamasa yeri vardır. Yeni ve eski birçok âsâr-ı Osmaniyede bu sınıf şövalye ve kavalyera diye kaydolunmuşsa da burada dahi sınıf-ı mezkûra dair çend kelimeden ibaret izahat itası faydadan hâlî kalmaz. İşbu şövalyeler Ehlisalib’in İslam üzerine açtıkları tarik-i mücadelede müddetü’l-ömr cenk etmek için vakf-ı vücud eylemiş birtakım mücahidîn-i din idiler ki elhak emr-i muharebede bir hayli yararlıkları münker olmayıp, hele cenkçilik ve mertlik ve mürüvvet-perverlik şiarlarına pek ziyade süs vermeleri bunlara isnat olunan birtakım hikâyatta her birini birer Kahraman Katil kadar büyültmek için erbab-ı kaleme bir sermaye-i mübalağa olmuştur." (Ahmet Mithat Efendi 2018: 34-36).

Kaynakça


Ahmet Mithat Efendi (1294/1877). Süleyman Muslî. Kırkambar Matbaası: İstanbul, 227 s.

Ahmet Mithat Efendi (1971). Musullu Süleyman. (hzl. Behçet Necatigil), İstanbul: Milliyet Yayınları, 323 s.

Ahmet Mithat Efendi (2015a). Süleyman Muslî. (hzl. Fatih Andı), Ankara: Türk Dil Kurumu Yay., 217 s.

Ahmet Mithat Efendi (2015b). Musullu Süleyman. (hzl. Suat Batur), İstanbul: Tekin Yayınları, 280 s.

Ahmet Mithat Efendi (2019). Süleyman Muslî. (hzl. Necati Tonga), İstanbul: Dergâh Yay., 331 s.

Kerman, Zeynep (vd., 2006). Tanzimat Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.

Necatigil, Behçet (1992).  Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü, (4. bs.)İ. stanbul: Varlık Yayınları.


Atıf Bilgileri


TONGA, Necati. " SÜLEYMAN MUSLÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/suleyman-musli-ahmet-mithat-efendi. [Erişim Tarihi: 03 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1  ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
2 AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
3 ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır
Görüntüle
4 ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
5  ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas
Görüntüle
6 LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
7  BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğretmen Münevver Eroğlu
Görüntüle
8 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
9 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
10 BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
11 LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
12 CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Elmas Karakaş
Görüntüle
13 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
14 ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
15 LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle