SOHBETÜ'L-EBKÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE)
Nev’î-zâde Atâyî Hamsesi'nin üçüncü mesnevisi
Atâyî, Nev‘î-zâde (d. ?/? - ö. 1045/1635)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Atâyî’nin Molla Câmî’nin (ö. 1492) Subhatü’l-Ebrâr'ına nazire olarak yazdığı, hamsesindeki üçüncü mesnevi. Nizâmî’nin (ö. 1214) Mahzenü’l-Esrâr’ı tarzındaki mesnevilerin daha genişletilmiş ve daha kapsamlı hâle getirilmiş şekli olduğu açıkça anlaşılan Molla Câmî’nin Subhatü’l-Ebrâr’ı, Türk edebiyatında da takipçi bulmuştur. Bursalı Rahmî'nin (ö. 1567) Gül-i Sad-Berg’i, Taşlıcalı Yahyâ'nın (ö. 1582) Gülşen-i Envâr’ı Subhatü'l-Ebrâr'ın birer naziresidir. Atâyî’nin Sohbetü’l-Ebkâr’ı da birçok yönden Molla Câmî’nin eserini takip etmiştir. Buna karşılık hem muhteva hem de şekil bakımından bağımsız olmanın yanında hikâyelerin çoğundaki özgün konularıyla taklit olmaktan uzak bir mahiyettedir (Kortantamer 1997: 198).

İkinci mesnevisi olan Nefhatü’l-Ezhâr’da hamse yazmaya karar vermiş bulunan Atâyî bu üçüncü mesnevisini hemen bir sonraki yıl olan 1626’da Tırhala’da kaleme aldığını haber vermektedir. Sohbetü’l-Ebkâr’da tıpkı Nefhatü’l-Ezhâr’da olduğu gibi sebeb-i telif bölümünden önce IV. Murad’ın sebeb-i teliften sonra da Şeyhülislam Yahya’nın övgüsü yer alır. Bu tarihte padişahın henüz çocuk denecek yaşta olmasından dolayı eserin Şeyhülislam Yahya’ya sunulduğu ihtimali daha kuvvetli görünmektedir (Kortantamer 1997: 199).

Tamamı mesnevi nazım şekliyle kaleme alınan Sohbetü’l-Ebkâr, Remel bahrinin “fe‘ilâtün fe‘ilâtün fe‘ilün” kalıbıyla yazılmıştır. Mesnevi toplam 3530 (Yelten, 1999: 280) beyitten oluşmaktadır. Klasik mesnevi tertibine göre tanzim edilen eserin asıl bölümünde kırk sohbet ve her biri bir sohbetin ardından gelen kırk destan bulunur. 455. beyitte tamamlanan giriş kısmı besmelenin feyiz ve üstünlüğünün anlatıldığı bölümle başlar. Ardından tahmid, münâcât ve naat bölümleri gelir. Hz. Muhammed’in daha çok mucizelerinden söz eden bölümü müstakil bir başlık altında miraç bahsi takip eder. Yaklaşık yüz beyit uzunluğundaki miraç bahsinden sonra padişah IV. Murad’ın övgüsüne geçilir. Kısa tutulan medhiyeden sonraki sebeb-i telif bölümü bir bahar tasviriyle başlar. Dostlarının teşvikiyle Sohbetü’l-Ebkâr’ı nasıl yazdığıyla ilgili macerasını anlattıktan sonra Atâyî ortaya çıkan eseriyle övünür. Sebeb-i telifin ardından giriş kısmını Şeyhülislam Yahya’yı bilgisi, başarısı, dürüstlüğü, şiire ve şairlere olan ilgisini nazara vererek övdüğü bölümle tamamlar.

Asıl bölümdeki sohbetlerde ele alınan konu hakkındaki düşüncelerden sonra o konuyu destekleyen destan başlıklı bir hikâye anlatılmıştır. Sohbetler ve ardından gelen destanlar sırasıyla şu başlıklarla özetlenebilir: 1. Aşk; Behram’ın oğlunun aşk hikâyesi. 2. İbadet; Hz. Ali’nin kıssası. 3. İlim ve irfan; Hristiyan bilginin Şeyhülislamla konuşması. 4. Alçakgönüllülük; Gazneli Sultan Mahmud’un hikâyesi. 5. İlim ve hikmet çabası; Eflatun’un hikâyesi. 6. Çalışmak; Hz. Ömer ve tembel grup. 7. Ölüm ve sonrası; Atâyî’nin rüyası. 8. Kötü niyetlilere uyarı; hisse alınacak çeşitli konulardaki kıssa. 9. Doğru hayatı akılla tercih; İskender’in hikâyesi. 10. Talih; Emevî Mervan’ın hikâyesi. 11. Rüşvet; Osmanlı toplumundaki çarpıklıklar. 12. Kötü ve iyi hükümdarlığın kıyası; Mısır’ın kötü hükümdarı Karakuş. 13. Zekâ ve ferasetle insanı değerlendirme; Nuşirevan'la fitneci kişinin hikâyesi. 14. Himmet; Saffârî Yakub’un heves ve arzuları. 15. Kerem ve ihsan; Hüsrev ve komutanın hikâyesi. 16. Gerçek muhabbet ve sadakat; sadık ve muhabbetli iki dostun hikâyesi. 17. Yalan; Nişâburlu Mansur'la yalancının hikâyesi. 18. Güzel söz ve güzel konuşma; Mısır hükümdarı Hâkim'in zulümleri. 19. Akıl; Sultan Melikşâh ve veziri Nizâmülmülk’ün Kayser'le mücadeleleri. 20. İyi niyet ve samimiyet; Bağdatlı şeyh ve emir. 21. Kadınlara düşkün kimselere uyarı; Mısır sultanıyla güzel cariyesinin hikâyesi. 22. İçkinin zararları; gençlere uyarı mahiyetinde bir örnek. 23. Cimrilik; cömert padişahla cimrinin hikâyesi. 24. Sabır; Hz. İsayla şerli kimsenin hikâyesi. 25. Zinanın hükmü ve zararları; kadınlara düşkün gencin uğradığı felaketler. 26. Güler yüz ve hilim; Erdeşîr ve vezirleri. 27. Karşılıksız verme; halife Me’mun. 28. Diline hâkim olmak; Nasrettin Hoca’nın hikâyesi. 29. Cömertlik; cömert Hâtim ile Rum Kayseri’nin hikâyesi. 30. Şehvet; avare âşıkla perikızı. 31. İhlas ve samimiyet; Ömer bin Abdülaziz’in adaleti. 32. Emin kişi olma; Belh padişahıyla bahçıvanın hikâyesi. 33. Cesaret, Mansur ve Timur’un hikâyesi. 34. Şiir; Nizâmî ve Kızıl Arslan’ın hikâyesi. 35. Başa gelene rıza; zâhid ve hüdhüdün hikâyesi. 36. Edep; köle ve efendinin hikâyesi. 37. Sözünde durma; sözünde durmayan Karamanoğlu ile Osmanlı padişahının hikâyesi. 38. Doğruluk; hırsızlık ve soygunculuğun kötü sonuçları. 39. Hafifmeşrep delikanlılara nasihat; gençlere düşkün kimseyle alımlı delikanlının hikâyesi. 40. İhtiyar, hileci kadınlara karşı uyarı; hileci kadınla açıkgöz adamın hikâyesi (Kortantamer 1997: 202-229). 3444. beyitten sonraki hatime bölümüyle mesnevi tamamlanmıştır.

Eğitici ve öğretici niteliğe sahip Sohbetü’l-Ebkâr, ihtiva ettiği özgün hikâyeler, canlı tasvirler ve İstanbul Türkçesinin başarılı örnekleriyle dikkati çekmektedir.

Sohbetü’l-Ebkâr’ın nadiren müstakil büyük çoğunluğu hamsede olmak üzere yaklaşık yetmiş civarında yazma nüshası bulunmaktadır. Mesnevi üzerine Melek Günüşen (1946) ve İnci Muslu (1966) birer mezuniyet tezi hazırlamıştır. Tunca Kortantamer’in çalışmasında (1997) Atâyî’ye ait bütün mesnevilerle birlikte değerlendirilen Sohbetü’l-Ebkâr’ın metni, Muhammet Yelten tarafından önce kitap olarak neşredilmiş (1999) daha sonra e-kitap olarak yayımlanmıştır (2017).

Şairin biyografisi için bk. "Atâyî, Nev‘î-zâde". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/atai-nevizade


Eserden Örnekler


3. Sohbet’ten

Gele ey sâlik-i râh-ı 'irfân

Tâlib-i çeşme-i âb-ı hayvân


Şeb ü rûz itmeg-için kesb-i kemâl

Cismini eyle riyâzetle hilâl


Dîde-i câna çekip kuhl-i sevâd

Kıl nazar-gâhını hep nakş-ı midâd


Cismi tezyîn cemâl-ile olur

Nefsi tekmîl kemâl-ile olur


Lîk envâr-ı cihân-tâb-ı cemâl

Dâyim olmaz bulur elbette zevâl


Pertev-i mihrin olur ahşâmı

Lem'a-i bedr-i münîrin nâmı


Hâl-i ruhsâr ki bu hâli görür

Âteş üstinde turur gibi turur


Hatt-ı güstâh 'aceb hâl eyler

‘Ârızın ‘ırzını pâ-mâl eyler


Kaldırır ayağı zülf-i pür-çîn

Götürür kohuyı hâl-i müşgîn


Sihrden tâ'ib olup gamze-i yâr

Def' ider zahmeti çeşm-i bîmâr


İrmez ammâ nitekim bahr-ı revân

Hilye-i ‘ilm ü kemâle noksân


Buldı bu ‘âlemin ehl-i hıredi

Feyz-i fazl-ıla hayât-ı ebedî


‘Ayn-ı ‘ilmi yürü pür-nûr eyle

Hevesin dîdesini kûr eyle


Kesb idip men gibi nûrâniyyet

Bul sevâd-ıla nice hâsiyyet


Tâlibe çün irişe feyz-i Hudâ

Katreyi mevc ide mevci deryâ


Bahr-ı eş‘âr gibi kâmil ider

Lücce-veş pür-dür ü sâhib-dil ider


Ehl-i dil her nireye itse güzâr

Nâfi‘ olur nitekim ebr-i bahâr


Her kime eylese lutf-ıla nazar

Kara toprağ ise de cevher ider


Def‘ ider cehl ü hevâ zulmetini

Bildirir âdeme mâhiyyetini

.....

Âdemi âdem iden ‘irfândır

Okı yaz kim şeref-i insândır


Ger fülânü’bni fülân olsa gabî

Sâde-levh olsa olur taş çelebi


Sorudup her ne kadar satsa vakâr

Ehl-i dil anı sayar seng-i mezâr


‘Ulemâ olsa da sûretde hakîr

Yine ağzına bakar mîr ü vezîr


Oldı i‘zâz-ıla ol kavm-i cerî

Cümleten halkın ûlü’l-emrleri


Bilmeyip tafra iderse cühelâ

Bildirir haddini darben ‘ulemâ


Ger fenâsın görüp itse inkâr

Gelir anın sözine âhir-i kâr


Şeref-i ‘ilme nesebden bu yiter

Küfv olur Zühre de olsa duhter


‘Âlim ü câhil olur mı yeksân

Bes değil mi bize nass-ı Kur'ân


Lîk ol ‘ilm değildir maksûd

Ki ide âdemi dahhâl ü ‘anûd


Ola halk içre misâl-i iblîs

Müftî-i mâcin ü ehl-i telbîs


Dîni ögretmek iken kendiye kâr

Kahr-ıla müslimi ide ikfâr (Yelten 2017: 49-51)

Kaynakça


Günüşen, Melek (1946). Sohbetü’l-Ebkâr’daki Dinî Felsefî ve Ahlâkî Esaslar. Mezuniyet Tezi. İstanbul:  İstanbul Üniversitesi.

Kortantamer, Tunca (1997). Nev’î-zâde Atâyî ve Hamsesi. İzmir: Ege Üniversitesi Yay.

Muslu, İnci (1966). Nev’î-zâde Atayi’nin Sohbetü’l-Ebkar Mesnevisi, İnceleme-Metin. Mezuniyet Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Yelten, Muhammet (1999). Nev’îzâde Atâyî Sohbetü’l-Ebkâr. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.

Yelten, Muhammet (2017). Sohbetü’l-Ebkâr. Ankara: Kültür Bakanlığı. e-kitap: https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55751,sohbetul-ebkarpdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 06.08.2022]

Atıf Bilgileri


Belenkuyu, Bekir. "SOHBETÜ'L-EBKÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/sohbetu-l-ebkar-atayi-nev-i-zade. [Erişim Tarihi: 04 Aralık 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
2 ÂLEM-NÜMÂ /SÂKÎ-NÂME (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
3 HEFT-HÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
4 HİLYETÜ'L-EFKÂR (ATÂYÎ, NEV‘Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
5 MÜNŞEÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
6 NEFHATÜ'L-EZHÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
7 HEZLİYYÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
8 HADÂ'İKU'L-HAKÂ'İK Fî TEKMÎLETÜ'Ş-ŞEKÂ'İK (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
9 MÜNÂZARA-İ ZEN-İ FESÂHAT-GÜFTÂR BÂ-ŞEVHER-CİVÂN-I BELÂGAT-GİRDÂR (NEV'Î-ZÂDE ATÂYÎ) Nev'î-zâde Atâyî Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli
Görüntüle
10 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
11 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
12 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
13 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
14 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
15 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
16 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
17 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
18 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
19 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle