- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ünsî, Şeyh A‘rec Hasan Ünsî Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Cafer MUM
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:16/11/2021
SIRR-I AHADİYYET
tasavvufi makamlar hakkında eserÜnsî, Şeyh A‘rec Hasan Ünsî Efendi (d. 1055/1645-1646 - ö. 1136/1723)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Halvetiye-Şabaniye tarikatının büyüklerinden Karabaş Velî’nin halifelerinden Şeyh A‘rec Hasan Ünsî Efendi'nin (d. 1055/1645-1646 - ö. 1136/1723) sohbetlerinden talebesi İbrahim Hâs (d. ?/? - ö. 1175/1761-1762) tarafından derlenen mensur eser. İbrahim Hâs, eserin başında hakkında kısa bir bilgi verdiği Ünsî’nin, ölümüne yakın bir zamanda “Sen kelâmlarımı cem‘ ve tahrîr eyle” diyerek kendisini görevlendirdiğini, kendisinin de onların bir miktarını cem ve tahrir ederek adını Sırr-ı Ahadiyyet koyduğunu söyledikten sonra eserin asıl bölümlerine geçmiştir. Eser, 12 makam üzerine tertip edilmiştir. Bunlar aşk, hayret, cem‘, likâ, temkîn, ferdiyye, fenâ, ayn, sırf, setr, intihâ ve sır makamlarıdır. Her makam 9 ile 12 arasında değişen sayıda baplardan meydana gelmektedir (Tan 2018: 301-303). Eserin başında bu bilgiler verildikten sonra sırasıyla her makam, altındaki baplarıyla birlikte izah edilmiştir. Her makamın başında onun kaçıncı ve hangi makam olduğu ifade edildiği gibi her babın başında da kaçıncı bap olduğu lafzen belirtilmiştir. Bu özellikler eserin tertibindeki başarıyı göstermektedir.
Eserdeki 132 pasajın 66’sının Ünsî’nin Dîvân’ında gazel düzeyinde bire bir karşılığı bulunurken, beyit düzeyinde ise risaledeki hemen her cümlenin manzum örneğine rastlanmaktadır (Tan 2018: 294). Bu durum aynı içeriğin şiir ve nesir gibi iki farklı biçime nasıl büründüğünü göstermesi bakımından önem arz etmektedir. Eserde kullanılan dil, tasavvufi terimler içermekle birlikte sade ve anlaşılır niteliktedir.
Uzun, eserin nüshasının bulunmadığını ileri sürmüştür (2003: LXXI). Fakat daha sonra Sırr-ı Ahadiyyet’in bir nüshası tespit edilebilmiştir. Milli Kütüphane’deki bu nüsha (Yz A 4540) Ünsî’nin diğer bir eseri olan Kelâm-ı Azîz adıyla kataloğa kaydedildiğinden bu eserin kayıp olduğu düşünülmüştür (Tan 2018: 290). Sırr-ı Ahadiyyet'in bu nüshası, M. Nedim Tan tarafından tespit edilmiş ve metin olarak yayımlanmıştır (2018: 283-350).
Müellifin biyografisi için bk. “Ünsî, Şeyh A‘rec Hasan Ünsî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/unsi-seyh-arec-hasan-unsi-efendi
Eserden Örnekler
Pes, imdi bu makâmâtdan evvelki makâm, makâm-ı aşkdır. Bu makâm on iki bâbı müştemildir. Bu ebvâbdan evvelki bâb budur ki sırr-ı aşk ezelîdir ve ebedîdir. Yâ bu aşkın demi ne demdir ve zuhûrı ne zuhûrdur, bunda hikmet nedir? Çûn u çirâdan ârîdir. Tıyn-ı Âdem aleyhisselâmın tahmîrine eğer âb-ı aşk konulmasa idi, ins ü cinn ü melek aşk nedir bilmezler idi. Yâ vuslat-ı Hak kande olaydı ve sırr-ı zât neden bulunaydı? Bu demde zümre-i benî-Âdem aşkdan zâta mazharlardır. Mazhar-ı zât insândır. Aşkı insânın duyduğu gibi cinn ü melek duyamazlar. Sırr-ı aşk emâneti arz u semâ, dağ u taş götüremedi. Eflâkin beli ham-ender-ham oldu. Bu aşkın ilmi on sekiz bin âlemlere sığmadı. Aşk bir dürr-i yetîmdir ki sarrâf onu bilmez, ârif bilir, onu ârif alır. Aşk bir ankâ-yı ma‘nevîdir ki bu her âlem ve ta‘ayyünât ve keynûnet onun sâyesidir ve yine sâyesinde sâyedârdır. Ve bu aşkın lokması Kâf’dan büyükdür, onu ta‘cîl ile kim yutmaya kâdir ola? Her merd-i meydân onu tedrîc yutamaz, onu yutan yine aşkdır. Pertev-i aşk her bir yüzlerden zuhûr eder. Ammâ bu zuhûr-ı insân sırr-ı aşk iledir (Tan 2018: 303-304).
Kaynakça
Tan, M. Nedim (2018). “Vahdet Fikrinin Osmanlı Tasavvuf Literatüründeki Yansımalarına Bir Örnek: Hasan Ünsî’nin Sırr-ı Ahadiyyet’i”. Osmanlı’da İlm-i Tasavvuf. (ed. Ercan Alkan - Osman Sacid Arı). İstanbul: İSAR Yay. 283-350.
Uzun, Savaş (2003). Ünsî Hasan Efendi Hayatı, Eserleri, Dönemi ve Divanı'nın Tenkidli Metni. Yüksek Lisans Tezi. Niğde: Niğde Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ÜNSÎ) | Ünsî, Şeyh A‘rec Hasan Ünsî Efendi | Dr. ERDEM SEVİMLİ |
Görüntüle | ||
2 | KELÂM-I AZÎZ | Ünsî, Şeyh A‘rec Hasan Ünsî Efendi | Dr. ERDEM SEVİMLİ |
Görüntüle | ||
3 | ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ | Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
4 | MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) | Bekâyî, Darendeli Bekâyî | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
5 | KISSA-İ ERVE | Bilâl Efendi, Oflu | Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) | CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (HÂMİD) | Hâmid, Enderûnlu Mehmed | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (HİLMÎ) | Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN | İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi | Dr. Necmettin Azak |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (İZZÎ) | İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (MÜSELLEM) | Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
12 | İNSÂN-NÂME | Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle |