- Yazar Biyografisi (TEİS)
Cemâlî Baba - Madde Yazarı: Dr. Özlem Özdemir
- Eser Yazılış Tarihi:19. Yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:09/02/2022
ŞİİRLER (CEMÂLÎ BABA)
şiirlerCemâlî Baba (d. 1252/1836/7 - ö. 1342/1915)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hasan Cemâlî Baba adıyla meşhur olmuş Tekirdağlı Kürt Hasanzade Hasan Hüsnî Cemâlî Baba (1830-1924?) tarafından kaleme alınan ve değişik kaynaklarda dağınık hâlde bulunan şiirler. Bu şiirlerin sayısı toplamda otuz sekizdir ve on sekizi araştırmacı-yazar Refik Engin tarafından Tekirdağ civarında derlenmiştir. Bu şiirler Seyfullah Yıldırım tarafından bir araya getirilmiştir (Yıldırım 2005: 38, 392-429).
Hasan Cemâlî Baba, Anadolu’daki tasavvuf hareketlerinin etkisiyle ortaya çıkan Bektaşi tarikatına mensup bir şairdir. Dolayısıyla şiirlerinin konusu bütünüyle Bektaşi inanış ve ibadetleriyle ilgilidir. Hasan Cemâlî Baba’nın şiirlerinde güçlü bir Allah inancına, Hz. Muhammed, Hz. Ali ve On İki İmam inancı eşlik eder. Ehlibeyt, Âl-i Aba, On İki İmam, Guruhu Naci gibi Bektaşi inancının merkezinde yer alan topluluk isimleri ile Muhammed, Hz. Ali, her birinin tek tek isimleri anılmak suretiyle On İki İmam, Hacı Bektaş Veli, Balım Sultan, Kırklar, Resul Dede, Güvenç Abdal, Buz Baba, Kadıncık Ana, Şah Kalender, Seyyid Ali Sultan, Kızıl Deli ve Ariz Baba gibi Bektaşilikte kutlu kabul edilen kişiler Hasan Cemâlî Baba’ya ait şiirlerde yer almıştır. Bu şiirlerde Bektaşi tarikatının kavram dünyasında önemli bir yer işgal eden Dört Kapı ve Dört Kapıyı oluşturan Şeriat, Tarikat, Marifet ve Hakikat kapılarına da fazlaca yer verilmiştir. Dikkat çeken bir diğer husus kimi ayet ve hadislerin farklı yerlerde hatırlatılmasıdır. Söz gelimi, şiirlerde geçen “Fesemme vechu’llah” ifadesi Kuran-ı Kerim’deki Bakara suresinin 115. ayetine; “küntü kenzi” ifadesi ise “Ben gizli bir hazine idim, bilinmek istedim ve bu halkı bilinmek için yarattım” anlamındaki kutsi hadise işarettir.
Hasan Cemâlî Baba’nın şiirlerinin çoğunluğunu nefesler oluşturur. Onun nefeslerinde, şairin tarikat yolunda yaşadıkları, dervişte olması gereken vasıflar, Hazret-i Hünkâr’ı ziyaretinde yaptıkları ve şahit olduğu olağanüstü manevi olaylar anlatılmıştır (Yıldırım 2005: 393-397). Şair bu nefeslerin birinde ayrıca “Bektaşî” kelimesindeki her bir harften yola çıkarak tarikatın vasıflarını sembolik bir şekilde dile getirmiştir (Yıldırım 2005: 399). Bir başka nefeste ise Alevi-Bektaşilerin Yezit ve soyundan farkını ortaya koyarak Bektaşi tarikatının sınırlarını çizmiştir (Yıldırım 2005: 400-401).
Hasan Cemali Baba’nın şiirlerinde hecenin 11’li ve 8’li ölçüleri kullanılmıştır. Hece ölçüsü ile yirmi beş nefes, bir türkü, bir nevruziye ve iki muhammes kaleme alınmıştır. Aruzun “Mefâ’ilün / Mefâ’ilün / Mefâ’ilün / Mefâ’ilün”, “Mefâ’ilün / Mefâ’ilün / Fe’ûlün” ve “Fâ’ilâtün / Fâ’lâtün / Fâ’ilâtün / Fâ’ilün” kalıplarıyla da 6 gazel yazılmıştır. Yine şiirler arasında Fâ’ilâtün / Fâ’lâtün / Fâ’ilâtün / Fâ’ilün kalıbıyla yazılmış üç de tahmis vardır. O, hece ölçüsüyle kaleme aldığı şiirlerinde genellikle açık ve anlaşılır bir üslup benimsemiştir. Ancak aruzlu şiirlerinde yabancı sözcüklere yer vererek nispeten ağır bir dil kullanmıştır. Şair, edebî sanatları da şiirlerinde ustalıkla kullanarak dilin inceliklerini ortaya koymuştur. Hasan Cemâlî Baba, şiirlerinde “Cemâl”, “Cemâlî”, “Âşık Cemâlî”, “Derviş Cemâlî”, “Hasan Cemâl Baba”, “Cemâlî Baba”, “Baba Cemâlî” mahlaslarını kullanmıştır. Hasan Cemâlî Baba’nın Şiirler’i, diğer eserleriyle birlikte 2005 yılında Seyfullah Yıldırım tarafından Hasan Cemâlî Baba Hayatı, Sanatı ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme adıyla yüksek lisans tezi olarak çalışılmıştır (Yıldırım 2005).
Şairin biyografisi için bk. “Cemâlî Baba”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cemali-baba
Eserden Örnekler
TÜRKÜ
Şehin şâhı hâver Ali
Hükm-i ferma-kişver Ali
Şâhımız dil-penâhımız
Fazl-ı Huda Haydar Ali
Ey sâkî-i kevser Ali
Vasiyy-i peygamber Ali
Melek beşer cin ü peri
Fi’l-cümlesi fermân-beri
Cibril emin rehberi
Fazl-ı Huda Haydar Ali
Ey sâkî-i kevser Ali
Vasiyy-i peygamber Ali
Hüvel evvel hüvel âhir
Hüvel bâtın hüvel zâhir
Hayyu’l-kayyûm hâzır nâzır
Fazl-ı Huda Haydar Ali
Ey sâkî-i kevser Ali
Vasiyy-i peygamber Ali
Havz-ı kevser üzre duran
Susuz ümmete su veren
Semânın çarına giren
Fazl-ı Huda Haydar Ali
Ey sâkî-i kevser Ali
Vasiyy-i peygamber Ali
Dilde rûşen zamirimiz
Şems-i kamer münirimiz
Her demde destgîrimiz
Fazl-ı Huda Haydar Ali
Ey sâkî-i kevser Ali
Vasiyy-i peygamber Ali
Cismimiz içre cânımız
Cânımızda cânımız
Hem dîn ü imânımız
Fazl-ı Huda Haydar Ali
Ey sâkî-i kevser Ali
Vasiyy-i peygamber Ali
Muhammed kible-gâhımız
Cihanda dogru râhımız
Cemâlî secde-gâhımız
Fazl-ı Huda Haydar Ali
Ey sâkî-i kevser Ali
Vasiyy-i peygamber Ali (Yıldırım 2005: 416-417).
NEFES
Katreyiz umman bizdedir
Cân içre cânân bizdedir
Men aref dersin okuruz
Mektep-i irfan bizdedir
Yürü devrân içre demi
Götür sâkî câm-ı Cemi
Başıma tâc-ı Edhemi
Fahr-ı dervişân bizdedir
Pirim Hacı Bektaş Veli
Nesli imam, aslı Ali
Kutbu’l-zaman nur u celi
Himmet-i merdân bizdedir
Seyyid Ali sultanımız
Mihr ü muhabbet kânımız
Her derde dermanımız
Pir Balım Sultan bizdedir (Yıldırım 2005: 408).
Kaynakça
Yıldırım, Seyfullah (2005). Hasan Cemâlî Baba Hayatı, Sanatı ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ ÂGÂH-I DİL | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
2 | REHNÜMÂ-Yİ SÂLİKÎN | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
3 | RUMÛZ-I ‘ÂYÎN-İ CEM VE KÜNÛZ-I KEŞİFÜL’L-HİKEM | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
4 | MENÂKIB-I ‘ÂL-İ ‘ABÂ VE MESÂ’İB-İ DEŞT-İ KERBELÂ | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
5 | NUTK-I CEMÂLÎ BABA | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
6 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
7 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
8 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
9 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |