- Yazar Biyografisi (TEİS)
Yazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi (D. ?/? - Ö. 1451/855) - Madde Yazarı: Öğretmen TALAT OLGUN
- Eser Yazılış Tarihi:853/1450-1451
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:07/06/2022
ŞERH-İ FÜSÛSÜ’L-HİKEM: EL-MÜNTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (YAZICIOĞLU MEHMED EFENDİ)
dİni-tasavvufi meselelerYazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi (D. ?/? - Ö. 1451/855)
ISBN: 978-9944-237-87-1
İbnü’l-Arabî’nin Fusûsü'l-Hikem' isimli eserine dair el-Cendî şerhinin, Yazıcıoğlu Mehmed Efendi tarafından yapılan ta‘lîkātını içeren eser. Eserin adı "Füsûsü’l-Hikem'in Son Şerhi" şeklinde tercüme edilebilir. Yazıcıoğlu, bu ta‘lîkātı ömrünün son yıllarında gördüğü bir rüya üzerine kaleme almıştır (Uzun 2013: 362, 363), (Alkan 2017: 218).
Müellif Füsûs'u vahdet-i vücûd doktrini çerçevesinde inşa etmiştir. Açıklamalarını sık sık ayet ve hadisler ile temellendirir. Eserde, konuların farklı âlim ve mezhepler arasında nasıl ele alındığına da temas edilmiş; kelâm, tefsir ve tasavvuf alanında pek çok eserden; Tevrat, Zebur ve İncil gibi kutsal kitaplardan da doğrudan nakiller yapılmıştır (Çakmaktaş 2021: 166-185).
Eser; mukaddime, temhid ve kasîde-i Rabbâniyye olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Eser geniş bir mukaddimeyle başlar Alkan (2017: 219). Mukaddime bölümünde İbnü’l-Arabî metafiziğinin anahtar kavram ve önermeleri açıklanmıştır. Yine bu bölümde tasavvuf klasiklerinden istifade edilmiş ve bu eserlerden iktibaslar yapılmıştır. Mukaddimeden sonra temhid bölümü gelir. Bu bölüm on dört kısımdan oluşur. Bu kısımlarda vücûd-ı mutlak, Hakk’ın zuhûr talebi, ilim-ma‘lûm münasebeti, ilahi isimler, a‘yân-ı sâbite, vahdet-kesret ilişkisi gibi tasavvuf metafiziğinin en önemli konuları ele alınır. Yine bu bölümde tasavvuf ilminin mebâdîi, mesâili, maksadı, mevzûu, vücûd mertebeleri ve insan meseleleri üzerinde geniş şekilde durulduğu görülmektedir (Çakmaktaş 2021:166-185). Eserin üçüncü bölümü olan Kasîde-i Rabbâniyye bölümü, Yazıcıoğlu Mehmed tarafından sonradan eklenmiştir. Bu bölüm altmış üç beyitten oluşmaktadır. Arapça müstezat şeklinde yazılmıştır (Uzun 2013: 362, 363).
Eser gibi şerh de Arapça olup ağır bir dili vardır. Tasavvufi konulara vâkıf, Arapçayı iyi bilen, yüksek eğitimli zümreye hitap etmektedir. Ele alınan meseleler zaman zaman klasik yazım geleneğine uygun tarzda, soru-cevap üslubuyla açıklanmıştır. (Çakmaktaş 2021: 166-185). İbnü’l-Arabî metafiziğine dair önemli bilgiler barındıran şerh, vahdet-i vücûd düşüncesinin anlaşılması noktasında yardımcı bir kılavuz niteliğindedir. Fusûsü’l-Hikem’in okunması, anlaşılmayan noktalarının açıklanması, eserdeki tartışmalı hususlara cevaplar verilmesi açısından önemlidir. Yazıcıoğlu böylece Fusûsü’l-Hikem şerh geleneğinin devamına da katkıda bulunmuş, Fusûs şerhine mukaddime yazma geleneğinin önemli bir misalini ortaya koymuştur (Çakmaktaş 2021: 166-185).
Eserin bazı nüshaları mevcuttur. Bu nüshalar; Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, Nuruosmaniye Kütüphanesi, Süleymaniye Kütüphanesinde kayıt altına alınmıştır (Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, III. Ahmed, nr. 1616; Nuruosmaniye Kütüphanesi, nr. 2466; Süleymaniye Kütüphanesi, Esad Efendi, nr. 175, Pertev Paşa, nr. 293, Lala İsmail, nr. 162/13) (Uzun 2013: 362, 363). Bu şerh; Yazıcıoğlu Mehmed Efendi’nin kardeşi Ahmed Bîcân tarafından, aynı isimle, çeşitli ilaveler yapılarak Türkçeye tercüme edilmiştir. Ahmed Bîcân’ın eklemeleriyle ortaya oldukça hacimli bir eser çıkmıştır (Çakmaktaş 2021: 166-185). Eser dil ve içerik bakımından okuyucuya güç gelebilecek kısımlarından arındırılarak Bahâîzâde Abdürrahim en-Nakşibendî tarafından Lübb-i Müntehâ-yı Fusûs ismi ile sadeleştirilmiştir (Alkan 2017: 221).
Şairin biyografisi için bk. “Yazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yazicioglu-mehmed-efendi-seyh-mehmed
Eserden Örnekler
Kaynakça
Çakmaktaş, Büşra (2021). ''Fusûsu’l-hikem Şârihlerinin Mukaddime Yazma Gelenekleri ve Yazıcızâde Kardeşlerin el-Müntehâ Mukaddimesi''. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 23: 165-189.
Uzun, Mustafa İsmet (2013). ''Yazıcıoğlu Mehmed Efendi ''. İslâm Ansiklopedisi. C. 43. İstanbul: TDV Yay. 362-363.
Muhyiddin İbnü’l-Arabî (2006). Fütuhat-ı Mekkiyye. çev. Ekrem Demirli. İstanbul: Litera Yay.
Demirli, Ekrem (2008). “İbnü’l-Arabî ve Takipçilerinin Tanrı Anlayışı: Tenzih ve Teşbih Hükümlerinin Birleştirilmesi”. İslam Araştırmaları Dergisi 19: 25-44.
Demirli, Ekrem (2008). İslam Metafiziğinde Tanrı ve İnsan. İstanbul: Kabalcı Yay.
Bîcân, Ahmed (2011). ''el-Müntehâ Fusûsu’l-Hikem üzerine bir çalışma''. Nşr. Ayşe Beyazıt. İstanbul: İnsan Yay.
Alkan, Ercan (2017). “Osmanlı Dönemi Fusûsü’l-Hikem Şerh Literatürü”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 15/30: 211-240.
Muhyiddin İbnü’l-Arabî (1992). Fusûsü'l-Hikem. İstanbul: MEB Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MEGÂRİBÜ’Z-ZAMÂN (YAZICIOĞLU MEHMED EFENDİ) | Yazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi (D. ?/? - Ö. 1451/855) | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
2 | MUHAMMEDİYE (YAZICIOĞLU MEHMED EFENDİ) | Yazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Murat VANLI |
Görüntüle | ||
3 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
4 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
5 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
6 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
7 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
9 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
10 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
11 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
12 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |