- Yazar Biyografisi (TEİS)
Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân - Madde Yazarı: Doç. Dr. Sadettin Eğri
- Eser Yazılış Tarihi:933/1526-1527
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Münazara
- Yayın Tarihi:30/11/2021
ŞEREFÜ'L-İNSÂN (LÂMİ’Î ÇELEBİ)
münazaraLâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân (d. 878/1472-ö. 938/1532)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Lâmi'î Çelebi'nin hayvanlar ile insanların yaratılış ve üstünlük konusundaki münazarasını anlatan eseri. Şerefü’l-İnsân (Şerefü’l-İnsân ve Beyân-ı Hilkat-i Âdem Aleyhi’s-selâm, Şerefü’l-İnsân ve Ahvâl-i Keyûmers, Şeref-i İnsân, Şerefü’l-İnsân fî-Cihâdi’l-Fazîleti ve’t-Teşrîf) isimleriyle anılan eser; insanoğlunun yaratılışı ve ifrit, cin, dev gibi yaratıklarla mücadelesi ile başlar. Keyûmers ve Hûşeng gibi hükümdarlar dünyayı bir düzene sokmaya çalışırlar. Önceki peygamberler zamanında ve Asr-ı Saâdet’te bir müddet huzur ve güven içerisinde yaşayan hayvanlar; zamanla zulme uğramaya, eziyet çekmeye başlarlar. İnsanların hayvanlara eziyeti sebebiyle bir şikâyet üzerine her ülkeden seçilmiş birer hakîm ile hayvanların temsilcileri karşı karşıya gelir ve tartışmaya başlarlar. Tartışma esnasında taraflar görüşlerini kuvvetlendirmek için konuyla ilgili âyet ve hadisler ile ünlü şairlerin Arapça, Farsça şiirleri münazarada dile getirilir. Hayvanlar; aralarında elçilik vasfını taşıyabilecek, her yönden kendilerini savunabilecek, bilgili, hatip ve kendilerini müdafaa edebilecek özelliklere sahip temsilcilerini seçerler. Münazaranın ilkinde; Şütur (deve) ile Hakîm-i Hicâz, ikinci mecliste; Mûr (karınca) ile Hakîm-i Şâm, üçüncü mecliste Rûbâh (tilki) ile Hakîm-i Türkistân, dördüncü mecliste Ankebût (örümcek) ile Hakîm-i Rûm, beşinci mecliste Keşef (kaplumbağa) ile Hakîm-i Irâk, altıncı mecliste Tâvûs ile Hakîm-i Hindûstân, yedinci ve son mecliste Hümâ (devlet kuşu) Hakîm-i Hıtâ karşı karşıya gelir.
Münazarayı neticede insan kazanır. İlâhî ilmi bilmeye yeteneği ve bu bilgiye lâyık olması, Allah’ın mükerrem kıldığı yegâne mahluk olan insana ait özelliklerdir. Fakat Allah’ın ve Peygamber’in emirlerine itaat ve inkıyad eden insan, ancak insan sayılabilir. Bundan kastedilen; Allah’ın yasaklarından kaçınan, etrafındakileri iyiliğe teşvik eden, fâzıl âdem oğullarıdır. Yoksa dini ve aklı hiçe sayanlar değil, bu gibiler belki hayvandan daha fazla dalâlet içerisinde olabilir.
Türk edebiyatının en etkili mensur eserlerinden sayılan Şerefü’l-İnsân; pek çok kültürel zenginlik, sanat, ilim ve insanlık tarihi dönemleri ile beraber edebî incelikleri de taşımaktadır. Aslında mensur olmakla beraber yer yer manzum parçalara da tesadüf edilir. İnsanın “eşref-i mahlûkât” oluşu burada etkili bir şekilde ve tafsilatı ile temsilî imkânlardan da istifade edilerek teyit edilmiştir.
Gibb ve Menzel Şerefü’l-İnsân’ın Arapça’dan serbest bir tercüme olduğunu söylerler (Gibb, 1999: III, 27). Fakat hiçbir kaynakta bu eserin Arapça asıl kaynağı hakkında bilgi verilmemiştir. Resâ’ilü İhvânu’s-Safâ’nın 21.sini teşkil eden “İnsanın Hayvan ile Rekabeti” risalesinden geniş ölçüde etkilendiğini görülmektedir.
Eser; yedi yazma nüsha esas alınarak doktora tezi olarak hazırlanıp iki cilt halinde kitap olarak basılmıştır (Eğri 2011).
Şairin biyografisi için bk. “Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/lamii-celebi-mahmud-osman
Eserden Örnekler
Bu hâl-i pür-melâlle ve bu yüzden hezâr fikr ü hayâlle bir gice oturmışdum ve dîde-i remed-dîdemün yüzine hâbı sedd içün dümû‘-ı hûnînümden âb urmışdum. Ve yakîn bilmişdüm ki bu nefesât-ı rûhâniyye mahzan ilhâmât-ı Rabbâniyyeden vâriddür. Ve uşbu mebâdi’-i hadsiyye mücerred te’yidât-ı te’eyyüd-i kudsiyyeden ‘âyiddür ki kıyâsü'l-intisâcuñ ne mukaddimâtında i‘tirâz ü intikâz ve ne tertîbinde ihtiyâc-ı redd-i halef ü iftirâz var. Her cevâbı faslu'l-hitâb ve her su’âli mümteni‘ü'l-cevâb felâ-büdd bu şûrla telh-kâm u bî-ârâm olup bunı okudum (Lâmi'î Çelebi, 2011: II, 19).
[...]
Nazm:
Eyâ zâlim iken gerden-keş olma
Çü aslun hâkdendür âteş olma
Nola Hak virse sana zûr- bâzû
Gerekdür cümle işlerde terâzû (Lâmi'î Çelebi 2011: II, 284).
Kaynakça
Gibb, E. J. Wilkonson (1999). Osmanlı Şiir Tarihi-A History of Ottoman Poetry III-V. Çev. Ali Çavuşoğlu. Ankara: Akçağ Yay.
Lâmi’î Çelebi. Şerefü’l-İnsân. Süleymâniye Kütüphanesi. Pertevniyal Vâlide Sultân. No. 424.
Lâmi’î Çelebi (2011). Şerefü’l-İnsân The Debate on Creation Between Man and Animals Before The Sultan Part I-II. Hzl. S. Eğri. Cambridge: Harvard University.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞEVÂHİDÜ'N-NÜBÜVVE (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
2 | FÜTÛHU'L-MÜCÂHİDÎN/NEFAHÂTÜ'L-ÜNS TERCÜMESİ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca |
Görüntüle | ||
3 | VÎS Ü RÂMÎN/ VEYSE VÜ RÂMÎN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. murat öztürk |
Görüntüle | ||
4 | HüSN Ü DİL (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | MÜNÂZARA-İ BAHÂR U ŞİTÂ/ MÜNÂZARA-İ SULTÂN-I BAHÂR BÂ-ŞEHRİYÂR-I ŞİTÂ (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Sadettin Eğri |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ DÎBÂCE-İ GÜLİSTÂN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı |
Görüntüle | ||
7 | MÜNŞE'ÂT-I LÂMİ’Î (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Prof. Dr. Hasan Ali ESİR |
Görüntüle | ||
8 | HALL-İ MU’AMMÂ-YI MÎR HÜSEYN / ŞERH-İ ESMÂ’-İ HÜSNÂ / MİR’ÂTÜ’L-ESMÂ / CÂM-I CİHÂN-NÜMÂ / TEFE’Ü’L-NÂME (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Araş. Gör. Songül Akboğa |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ ARÛZ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î, Mahmûd b. Osmân | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | MENÂKIB-I ÜVEYSÜ'L-KARÂNÎ (LÂMİ’Î ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN |
Görüntüle | ||
11 | ʻİBRET-NÂME/ ʻİBRET-NÜMÂ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osman | Dr. Öğr. Üyesi ATİYE NAZLI |
Görüntüle | ||
12 | HEFT PEYKER (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
13 | MEVLİDÜ'R-RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU |
Görüntüle | ||
14 | MAKTEL-İ İMAM HÜSEYİN/MAKTEL-İ ÂL-İ RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
15 | SALÂMÂN U ABSÂL (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |