SER-GÜZEŞT-NÂME-İ KÂTİB OSMÂN
sergüzeştname
Kâtib Osmân (d.?-ö.?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Katip Osman’ın (d. ? - ö. ?) mesnevi nazım biçimi ile kaleme aldığı otobiyografi türündeki eseri. Kaynaklarda Kâtip Osman hakkında herhangi bir bilgiye yer verilmemiştir. Müellifin hayatı ile ilgili bilgilerin tamamı Ser-güzeşt-nâme-i Kâtib Osman adlı eserinden öğrenilmektedir. Eser, yegane nüshası Millî Kütüphane 06 MK Yz. A 4343 numarada kayıtlı olan yazmanın 1b-24a yaprakları arasında yer alır. 1148/1736 senesinde kaleme alınan eser 1014 beyittir. Mesnevide “sebeb-i te‘lif”e yer verilmemiş, ancak “Hasb-ı Hâl-i Serencâm” başlıklı bölümde şair, eserini yazma nedeni ile ilgili ipuçlarına yer vermiştir. Şairin eseri yazmasındaki temel neden maddî kaygılardır. Padişaha seslenen Kâtip Osman, ondan hâlini işitmesini ister. Şairin temel sorununun geçim derdi olduğu söylenebilir.

Eserde “Arz-ı Hâl-i Manzum”, “Der Medh-i Senâ-yı Pâdişah-ı Âlem”, “Der Medh-i Âsaf-ı ‘Âlî-câh” ve “Feryâd-ı Belgrad” başlıklı kasideler dışındaki tüm bölümler mesnevi biçiminde kaleme alınmıştır. Mesnevinin başında yer alan tevhit ve na't içerikli giriş dışındaki bölümlerine Farsça ve Türkçe karışık olarak başlıklar verilmiştir. Eserdeki bölümler ise anlatılan konunun içeriğine göre alt bölümlere ayrılmıştır. Mesnevideki on sekiz beyitlik, tevhit ve na’t içerikli giriş bölümü 13 Farsça, 4 Arapça ve 1 Türkçe beyitten oluşmuştur. Devamındaki “Sühan Güften ez-Sıfat-ı Ney” ve “Sühan Güften ez-Sıfat-ı Tûtî” başlıklarında ney ve papağan, ilahî aşkın ifadesinde simge olarak kullanılmıştır. Daha sonra nasihat-nâme, arz-ı hâl, şikâyet-nâme türü sayılabilecek bölümler gelmektedir. “Hasb-ı Hâl-i Serencâm” bölümünü asıl konunun anlatıldığı “Delâlet-i Râh-ı Âsitâne-i Sa‘âdet” bölümü izler. Bundan sonra şairin başından geçen olaylar farklı başlıklar altında anlatılmıştır. 

Aslen Kütahyalı olan ve sergüzeşt-nâmeye konu olan Kâtib Osman’ın otobiyografisi, çocukluk yıllarından başlayarak yaşlılık çağına kadar başından geçen önemli olayları içine alır. Müellif eserinde, elli yılı aşkın bir sürede yaşadığı maddî sıkıntılarını, evliliklerini, İstanbul'a gidişini, Zeynep adında azatlı bir cariyenin vasiliğinden dolayı mahkemeye düşmesi sonucu tüm varlığını kaybetmesini, kızının vefatını, katıldığı seferleri, emekli edilmesini, çocuklarını vb. kısacası başından geçenleri, gördükleri yerleri bir bir anlatır.

Şairin, farklı bölümlerde farklı aruz kalıpları kullanmasının yanı sıra aynı manzume içinde farklı aruz kalıplarını kullanma yoluna gittiği görülmektedir. Kimi zaman bir beytin dizelerinde bile farklı kalıplar kullandığı olmuştur. Kullanılan farklı aruz kalıpları içinde “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün”, “fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün” ve “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıplarının daha sık yer aldığını söylenebilir. Sergüzeşt’in ayrıntılı tahlilini yapan Haluk Gökalp (2006), Katip Osman’ın anılarını edebî değerinden ziyade 18. yüzyıl Osmanlı toplum hayatı hakkında çeşitli bilgiler vermesi bakımından önemli bulur ve eserden hareketle taşradan birçok umutla İstanbul’a gelen bir delikanlının burada yaşadığı hüsran gözler önüne serilirken, Osmanlı devletinde küçük memurların yaşam mücadelesi hakkında da fikir edinildiğini ifade eder. Ser-güzeşt’in ayrıntılı incelemesi Haluk Gökalp tarafından yapılmıştır (2009).

Eserden Örnekler


Şikâyet-i Felek Hikâyet-i Zeyneb Câriye

Hikâyet eyleyem bir dürlü hâlât

Nihâyet bulmadı encâm-ı gâyât


Varidi bir câriye hem adı Zeynep

Dil-âzâr kahbe-zen ol hâk-tînet


Bulunmuşdu âzâdlu o bed-hûy

Âzâd etmiş efendisi o bed-rûy


Sekiz sene kadar oturdu bizde

Gece gündüz olurdu bizde sizde


Çerâg olup kocaya vardı ol

Başlı başına bulmuşdu yol


Kocasından togurmuş iki kızı

Bir anadan ki dogmuş iki kuzu


Meger bir gün kocası haste olmuş

Vasiyet etmege hâl beste olmuş


Bizi kıgırdı etdi çün vasiyyet

Her ahvâlin edip bize vasiyyet


Ki avrat sözüyle aldum ana vâsî

Vesâyet ile oldum Hakk’a âsî


Vefât etdi herîf söz bizde kaldı

Emîr-i şeyh ile mü’ezzin mâla saldı


Bu kez şeytân-sıfat Zeynep halâyık

Şerîrlerle görüşmek sana lâyık


Şeyâtînler üşüp anın başına

Varıp gelüp Emîr-i şeyh yoldaşına


Dâr-ı Nedve gibi ol şeyhin evi

Fitneler peydâ eylemek anın huyı


Nifâk edip anı bizden ayırdı

Sanırsın kim yetîmlere kayırdı


Hakkımıza fermân edip geldiler

Dost düşmen ahvâlime güldüler


Cümle hükkâm kapuların gezdirdi

Mürâfa‘alarda hâkimleri bezdirdi


Her hükkâmda mürâfa‘a oldukça

Hilm ederdim üzerime bindikçe


Zebânı nâr-ı dûzahdan zebâne

Belâ ehline âteş-i tâziyâne


Kimseler bilmeziken çün benim hâlim

Meger avretle perîşân oldı ahvâlim


Akçesiz dahi her yerde iş bitmez

Bu kadar harc sarfına güç yetmez


Oldı ser-cümle câme-i destâr

İktizâ ile oldı zînet-i bâzâr


Kurutdı dürlü da’vâ ile cânım

Çürütdi içre saldı cümle mâlım


Ne ev kaldı ne bark kaldı kamusu

Ne mâl kaldı ne rızk kaldı kamusu


Rüşvet vere vere cânıma yetdi

Vekîl-i rüşvet hele yıkıldı gitdi


Bu cümlesi kamu da‘vâya gitdi

Şemâted-i adâ hem câna yetdi


Ayrılmadı aslâ Şeyh’in kavlinden

Ne dürlü çekmişse anın elinden


Pençe-i fakrda giryân oldum

Hâr-ı iflâs elinde giriftâr oldum


Bi-hamdi’llâh çü bâdî rûzî kıldı

Beni tahlîs edip çün yârî kıldı


Bin belâ ile halâs oldum elinden

Çok zamân kurtulmadım halkın dilinden (Sergüzeşt-nâme-i Kâtib Osmân, v.17b-18a).

Kaynakça


Gökalp, Haluk (2006). Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.

Gökalp, Haluk (2009). Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. İstanbul: Kitabevi Yay.

Kâtip Osman. Sergüzeşt-nâme-i Kâtib Osmân. Millî Kütüphane 06 MK Yz. A 4343, 1b-24a.

Atıf Bilgileri


Bardakçı, Ramazan. "SER-GÜZEŞT-NÂME-İ KÂTİB OSMÂN". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ser-guzest-name-i-katib-osman-tees-1596. [Erişim Tarihi: 14 Mart 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
2 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
3 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
4 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
5 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
6 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
7 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
8 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
9 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
10 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle