- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kâtib Osmân - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ramazan Bardakçı
- Eser Yazılış Tarihi:1736
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Sergüzeştname
- Yayın Tarihi:16/11/2022
SER-GÜZEŞT-NÂME-İ KÂTİB OSMÂN
sergüzeştnameKâtib Osmân (d.?-ö.?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Katip Osman’ın (d. ? - ö. ?) mesnevi nazım biçimi ile kaleme aldığı otobiyografi türündeki eseri. Kaynaklarda Kâtip Osman hakkında herhangi bir bilgiye yer verilmemiştir. Müellifin hayatı ile ilgili bilgilerin tamamı Ser-güzeşt-nâme-i Kâtib Osman adlı eserinden öğrenilmektedir. Eser, yegane nüshası Millî Kütüphane 06 MK Yz. A 4343 numarada kayıtlı olan yazmanın 1b-24a yaprakları arasında yer alır. 1148/1736 senesinde kaleme alınan eser 1014 beyittir. Mesnevide “sebeb-i te‘lif”e yer verilmemiş, ancak “Hasb-ı Hâl-i Serencâm” başlıklı bölümde şair, eserini yazma nedeni ile ilgili ipuçlarına yer vermiştir. Şairin eseri yazmasındaki temel neden maddî kaygılardır. Padişaha seslenen Kâtip Osman, ondan hâlini işitmesini ister. Şairin temel sorununun geçim derdi olduğu söylenebilir.
Eserde “Arz-ı Hâl-i Manzum”, “Der Medh-i Senâ-yı Pâdişah-ı Âlem”, “Der Medh-i Âsaf-ı ‘Âlî-câh” ve “Feryâd-ı Belgrad” başlıklı kasideler dışındaki tüm bölümler mesnevi biçiminde kaleme alınmıştır. Mesnevinin başında yer alan tevhit ve na't içerikli giriş dışındaki bölümlerine Farsça ve Türkçe karışık olarak başlıklar verilmiştir. Eserdeki bölümler ise anlatılan konunun içeriğine göre alt bölümlere ayrılmıştır. Mesnevideki on sekiz beyitlik, tevhit ve na’t içerikli giriş bölümü 13 Farsça, 4 Arapça ve 1 Türkçe beyitten oluşmuştur. Devamındaki “Sühan Güften ez-Sıfat-ı Ney” ve “Sühan Güften ez-Sıfat-ı Tûtî” başlıklarında ney ve papağan, ilahî aşkın ifadesinde simge olarak kullanılmıştır. Daha sonra nasihat-nâme, arz-ı hâl, şikâyet-nâme türü sayılabilecek bölümler gelmektedir. “Hasb-ı Hâl-i Serencâm” bölümünü asıl konunun anlatıldığı “Delâlet-i Râh-ı Âsitâne-i Sa‘âdet” bölümü izler. Bundan sonra şairin başından geçen olaylar farklı başlıklar altında anlatılmıştır.
Aslen Kütahyalı olan ve sergüzeşt-nâmeye konu olan Kâtib Osman’ın otobiyografisi, çocukluk yıllarından başlayarak yaşlılık çağına kadar başından geçen önemli olayları içine alır. Müellif eserinde, elli yılı aşkın bir sürede yaşadığı maddî sıkıntılarını, evliliklerini, İstanbul'a gidişini, Zeynep adında azatlı bir cariyenin vasiliğinden dolayı mahkemeye düşmesi sonucu tüm varlığını kaybetmesini, kızının vefatını, katıldığı seferleri, emekli edilmesini, çocuklarını vb. kısacası başından geçenleri, gördükleri yerleri bir bir anlatır.
Şairin, farklı bölümlerde farklı aruz kalıpları kullanmasının yanı sıra aynı manzume içinde farklı aruz kalıplarını kullanma yoluna gittiği görülmektedir. Kimi zaman bir beytin dizelerinde bile farklı kalıplar kullandığı olmuştur. Kullanılan farklı aruz kalıpları içinde “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün”, “fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün” ve “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıplarının daha sık yer aldığını söylenebilir. Sergüzeşt’in ayrıntılı tahlilini yapan Haluk Gökalp (2006), Katip Osman’ın anılarını edebî değerinden ziyade 18. yüzyıl Osmanlı toplum hayatı hakkında çeşitli bilgiler vermesi bakımından önemli bulur ve eserden hareketle taşradan birçok umutla İstanbul’a gelen bir delikanlının burada yaşadığı hüsran gözler önüne serilirken, Osmanlı devletinde küçük memurların yaşam mücadelesi hakkında da fikir edinildiğini ifade eder. Ser-güzeşt’in ayrıntılı incelemesi Haluk Gökalp tarafından yapılmıştır (2009).
Eserden Örnekler
Şikâyet-i Felek Hikâyet-i Zeyneb Câriye
Hikâyet eyleyem bir dürlü hâlât
Nihâyet bulmadı encâm-ı gâyât
Varidi bir câriye hem adı Zeynep
Dil-âzâr kahbe-zen ol hâk-tînet
Bulunmuşdu âzâdlu o bed-hûy
Âzâd etmiş efendisi o bed-rûy
Sekiz sene kadar oturdu bizde
Gece gündüz olurdu bizde sizde
Çerâg olup kocaya vardı ol
Başlı başına bulmuşdu yol
Kocasından togurmuş iki kızı
Bir anadan ki dogmuş iki kuzu
Meger bir gün kocası haste olmuş
Vasiyet etmege hâl beste olmuş
Bizi kıgırdı etdi çün vasiyyet
Her ahvâlin edip bize vasiyyet
Ki avrat sözüyle aldum ana vâsî
Vesâyet ile oldum Hakk’a âsî
Vefât etdi herîf söz bizde kaldı
Emîr-i şeyh ile mü’ezzin mâla saldı
Bu kez şeytân-sıfat Zeynep halâyık
Şerîrlerle görüşmek sana lâyık
Şeyâtînler üşüp anın başına
Varıp gelüp Emîr-i şeyh yoldaşına
Dâr-ı Nedve gibi ol şeyhin evi
Fitneler peydâ eylemek anın huyı
Nifâk edip anı bizden ayırdı
Sanırsın kim yetîmlere kayırdı
Hakkımıza fermân edip geldiler
Dost düşmen ahvâlime güldüler
Cümle hükkâm kapuların gezdirdi
Mürâfa‘alarda hâkimleri bezdirdi
Her hükkâmda mürâfa‘a oldukça
Hilm ederdim üzerime bindikçe
Zebânı nâr-ı dûzahdan zebâne
Belâ ehline âteş-i tâziyâne
Kimseler bilmeziken çün benim hâlim
Meger avretle perîşân oldı ahvâlim
Akçesiz dahi her yerde iş bitmez
Bu kadar harc sarfına güç yetmez
Oldı ser-cümle câme-i destâr
İktizâ ile oldı zînet-i bâzâr
Kurutdı dürlü da’vâ ile cânım
Çürütdi içre saldı cümle mâlım
Ne ev kaldı ne bark kaldı kamusu
Ne mâl kaldı ne rızk kaldı kamusu
Rüşvet vere vere cânıma yetdi
Vekîl-i rüşvet hele yıkıldı gitdi
Bu cümlesi kamu da‘vâya gitdi
Şemâted-i adâ hem câna yetdi
Ayrılmadı aslâ Şeyh’in kavlinden
Ne dürlü çekmişse anın elinden
Pençe-i fakrda giryân oldum
Hâr-ı iflâs elinde giriftâr oldum
Bi-hamdi’llâh çü bâdî rûzî kıldı
Beni tahlîs edip çün yârî kıldı
Bin belâ ile halâs oldum elinden
Çok zamân kurtulmadım halkın dilinden (Sergüzeşt-nâme-i Kâtib Osmân, v.17b-18a).
Kaynakça
Gökalp, Haluk (2006). Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
Gökalp, Haluk (2009). Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. İstanbul: Kitabevi Yay.
Kâtip Osman. Sergüzeşt-nâme-i Kâtib Osmân. Millî Kütüphane 06 MK Yz. A 4343, 1b-24a.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
2 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
8 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
9 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |