SEMERÂTU'L-FUÂD Fİ'L-MEBDE VE'L-MEÂD (ABDÎ)
tasavvufi meseleler
Abdî, Sarı Abdullah Efendi (d. 992/1584 - ö. 1071/1660)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sarı Abdullah Efendi’nin tasavvufa dair çeşitli konuları izah ettiği mensur eseri. Devlet adamlığının yanı sıra Bayrâmî-Melâmî ekolün önemli isimlerinden ve “Şârih-i Mesnevî” unvanıyla tanınan Sarı Abdullah Efendi’nin ilk eseridir. Müellifin verdiği bilgiye göre eserin yazımına 18 Şevval 1033’te (3 Ağustos 1624) başlanmış, 2 Zilhicce 1033’te (15 Eylül 1624) de eser tamamlanmıştır (Sarı Abdullah Efendi 1288: 308).

Müellif, “Der Beyân-ı Sebeb-i Te’lîf” başlığı altında eserini yazma sebebini, kitabın sonunda anlatmaktadır. Buna göre müellif bir gün bazı dostlarıyla birlikte, Mihaloğlu İskender Paşa'nın (ö. 1506) Tophane’de yaptırdığı Galata Mevlevîhanesi’nde, İsmail Ankaravî’nin (ö. 1631) Mesnevî dersine iştirak etmiştir. Ankaravî’nin yaptığı şerhten oldukça etkilenen Sarı Abdullah Efendi, İsmail Ankaravî ile özel olarak da sohbet etmiş, bu sohbette Bayramiyye tarikatından da bahisler geçmiştir. Ardından Sarı Abdullah Efendi’deki manevî hisler ve haller coşkunluk mertebesine ulaşmış, Mevlânâ’dan ve Hacı Bayrâm-ı Velî’den de kendisine ulaşan manevî işaretler ve müjdeler sayesinde eserini yazmaya karar vermiştir (Sarı Abdullah Efendi 1288: 307-308).

Müellif mukaddimesinde, Semerâtü’l-Fuâd fi’l-Mebde’i ve’l-Me‘âd olarak adlandırdığı eserini beş bâb ve bir hâtime şeklinde düzenlediğini ifade eder. Üç fasıldan oluşan birinci bâbda Hz. Âdem’in hilafeti, Allah’ın isimleriyle bu isimlerin insana etkisi ve insanın mertebeleri anlatılır. İkinci bâb da üç fasıldan oluşmaktadır. Bu bölümde de muhabbet makamı ve muhabbetin yaratılışın asıl sebebi olması; kâmil mürşidin önemi ve özellikleri ile bir mürşide bağlanmanın lüzumu; cezbe ve aşk kavramları ele alınır. Altı fasıldan oluşan üçüncü bâbda ise sâliklerin, tâliplerin, tarîkin manası, kısımları, özellikleri ve bu kısımların birbirleriyle olan münasebetleri üzerinde durularak çeşitli mukayeseler yapılır. Dördüncü bâbda ise dünyadan sakınma, Allah yoluna ve kâmil mürşide rağbet etme, tasavvuf ehline kötü söz söylememe ve süluk ehline birtakım tavsiyeler yer alır. Bu bölümde müellif, Melâmîliğin bazı kavramlarını da izah etmektedir. “Tarîk-i Aliyyenin Silsileleri” başlığını taşıyan beşinci bölümde ise Nakşibendiye, Bayrâmiyye, Halvetiyye, Mevleviyye, Kübreviyye ve Kâdiriyye tarîkatlerinin silsileleri; râşid halifelerin hayatları ile Üveys el-Kârânî, Herem b. Hayyân, On İki İmam, Ebu Hanîfe, İmam Mâlik, İmam Şâfî, Ahmed b. Hanbel’in hayatları ve menkıbeleri anlatılmıştır. “Kutb-ı Zamân” başlığı altında da Hacı Bayram-ı Velî’nin ve bazı tarikat büyüklerinin hayatı hakkında bilgi verilmiştir (Sarı Abdullah Efendi 1288: 6-7; Çakmaktaş 2017: 73-75).

Sarı Abdullah Efendi’nin eserinde konuyla ilgili birçok âyete ve hadise yer verdiği, eserini bazı tasavvufî kaynaklardan istifade ederek hazırladığı görülmektedir. Özellikle Mesnevî’den -ki bu bu eseri yazdıktan sonra Mesnevî şerhini kaleme alacaktır- ve Şebüsterî’nin Gülşen-i Râz’ından yaptığı alıntılar dikkati çekmektedir. Ayrıca müellif; Necmeddîn-i Dâye, Hemedânî, Attar, Nesîmî, İbn Arabî, Molla Câmî’nin eserlerinden de alıntılar yapmıştır (Çakmaktaş 2017: 76-77).

Semerâtü’l-Fuâd fi’l-Mebde’i ve’l-Me‘âd, kaynakların ifade ettiğine göre Sarı Abdullah Efendi’nin ilk eseri olması, tasavvufa dair birçok konuyu ele alması, önemli mutasavvıflar hakkında bilgiler vermesi ve Melâmîliğe dair kıymetli malumatlar içermesi bakımından oldukça önemli bir başvuru kaynağıdır. Kütüphanelerde birçok yazmasının ve matbu nüshasının bulunmasından hareketle de döneminde sevilerek okunduğu söylenebilir. Eserin müellif nüshası, Çorum Hasan Paşa İl Halk Kütüphanesi 784 numarada kayıtlıdır (Salmani 2020: 12). Eser hakkında bazı yayınlar yapılmış olup devam eden akademik çalışmalar da bulunmaktadır (Salmani 2020: 13).

Müellifin biyografisi için bk. “Abdî, Sarı Abdullah Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/abdi-sari-abdullah-efendi.


Eserden Örnekler


Pes ey tâlib-i tarîkat-i hidâyet! Eğer tahkîka resîde olmak istersen şerî‘at-ı Muhammediyye ve sünnet-i seniyye-i Ahmediyyeye teşebbüs ve zühd ve ibâdete taklîd kıl. Zîrâ tahkîka erenler onunla vâsıl olurlar. Kemâ kâle te‘âlâ: “Va‘bud Rabbeke hattâ ye’tiyeke’l-yakîn”. Ya‘nî Rabb’ine ibâdet eyle, cân hulkûma gelip muhtazır olunca değin. İmdi lâzım olan ibâdet-i hâlisa ve a‘mâl-i sâliha ile evvelâ tezyîn-i bîrûn edip ba‘dehû tasfiyye-i derûn eyleyesin. Tarîk-i mübîn, şer‘-i metîndir. Muhkem tutup müfârakat etmeyesin. Hak sübhânehû ve te‘âlâ seni ehl-i tahkîka sevk edip ba‘de’l-mülâkât sen dahi tahkîka erişdikde ihtiyâr elinden gidip aşk-ı İlâhî nice dilerse vücûdun milketinde hükmeder. “Allâhümme yessir lenâ zâlike’t-tahkîki bi-fadlike yâ Vedûd.” Ammâ ibâdetde dahi niyetin hâlis gerekdir. Zîrâ hâlisü’n-niyyet olmayıp kalbinde muzahrefât-ı dünyeviyye ve efkâr-ı reddiyeden sad hezâr telvîsât olup veyâhud ibâdet ve tâ‘atdan murâdın halka irâ’et olursa, “Ve lâ-yüşrik bi-ibâdeti Rabbihî ehadâ” âyet-i kerîmesinde olan nehiyden ictinâb etmemiş olursun. Pes bu vecihle kıldığın namazdan mikdâr-ı zerre yine kendine nef‘ olmaz (Sarı Abdullah Efendi. Semerâtü’l-Fuâd fi’l-Mebde’i ve’l-Me‘âd. Çorum Hasan Paşa İl Halk Kütüphanesi. Nu. 784. vr. 104a-104b).

Kaynakça


Çakmaktaş, Büşra (2017). Sarı Abdullah Efendi’nin Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.

Salmani, Milad (2020). Sarı Abdullah Efendi’nin Cevâhir-i Bevâhir-i Mesnevî’si, I. Cilt (İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Sarı Abdullah Efendi (1288). Semerâtü’l-Fuâd fi’l-Mebde’i ve’l-Me‘âd. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Sarı Abdullah Efendi. Semerâtü’l-Fuâd fi’l-Mebde’i ve’l-Me‘âd. Çorum Hasan Paşa İl Halk Kütüphanesi. Nu. 784.

Yakup Kenan Necefzade (1967). Gönül Meyvaları Semerât-ül Fuâd. İstanbul: Neşriyat Yurdu.


Atıf Bilgileri


Ayçiçeği, Bünyamin. "SEMERÂTU'L-FUÂD Fİ'L-MEBDE VE'L-MEÂD (ABDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/semeratu-l-fuad-fi-l-mebdei-ve-l-me-ad-tees-477. [Erişim Tarihi: 07 Temmuz 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GÜLŞEN-İ RÂZ (ABDÎ) Abdî, Sarı Abdullah Efendi Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
2 CEVÂHİR-İ BEVÂHİR-İ MESNEVÎ (ABDÎ) Abdî, Sarı Abdullah Efendi AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
3 MESLEKÜ'L-UŞŞÂK (ABDÎ) Abdî, Sarı Abdullah Efendi Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
4 MİR'ÂTÜ'L-ASFİYÂ FÎ SIFÂTİ'L-MELÂMİYYETİ'L-AHFİYÂ VE ULUVVİ ŞÂNİ'L-EVLİYÂ (ABDÎ) Abdî, Sarı Abdullah Efendi Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
5 MERÂTİBÜ'L-VÜCÛD (ABDÜLKERÎM EL-CÎLÎ) Abdülkerîm el-Cîlî Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
6 RİCÂLÜ'L-GAYB (?) ? Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
7 TERCÜME-İ MAKÂSIDI'L-AYNİYE (ŞEYHÎ) Şeyhî, Abdülmecid Sivâsî Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
8 NASÎHATÜ’L-MÜLÛK TERGÎBEN Lİ-HÜSNİ’S-SÜLÛK (ABDÎ, SARI ABDULLÂH EFENDİ) Abdî, Sarı Abdullâh Efendi Dr. Öğr. Üyesi Ramazan Bardakçı
Görüntüle
9 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
10 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
11 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
12 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
13 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
14 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
15 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
16 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
17 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
18 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle