- Yazar Biyografisi (TEİS)
Muallim Naci - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dr. Cemile Odunkıran
- Eser Yazılış Tarihi:1304/1886-87
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Farsça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Atalar Sözü
- Yayın Tarihi:27/04/2022
SÂNİHATÜ'L-ACEM (MUALLİM NACİ)
çeviriMuallim Naci (d. 1850 - ö. 13 Nisan 1893)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muallim Naci’nin Hâfız-ı Şîrâzî ve Kelîm-i Hemedânî divanlarından seçtiği mısra ve beyitlerin tercümelerini ihtiva eden eseri. Muallim Naci’ye ait eserlerin önemli bir kısmı tercümelerinden meydana gelmektedir. Özellikle Arap ve Fars edebiyatlarına olan vukufu ile tanınan Muallim Naci, çeşitli vesileler ile bu edebiyat alanlarından birtakım eserleri tercüme etmiştir. Bu minvalde değerlendirilecek eserlerinden birisi de Sânihâtu’l-Acem’dir.
Sânihâtu’l-Acem’in mukaddimesinde belirttiği üzere; Sânihâtu’l-Arab isimli eserini hazırlarken Ebuzziyâ Tevfîk Bey’in rica ve istekleri doğrultusunda Fars Edebiyatı’na dair böyle bir çeviri kaleme almaya karar verdiğini belirtir. Ancak o dönemde işlerinin yoğunluğu sebebiyle bu kararını gerçekleştiremez. İmkânların müsaade ettiği ilk fırsatta Sânihâtu’l-Acem’i kaleme alan Naci, eserin Sânihâtu’l-Arab’dan farklı olduğunu vurgular. Farsçanın Arapçaya nazaran daha kolay olmasından hareketle birtakım dilbilgisi açıklamalarına girmeden doğrudan doğruya basit ve anlaşılır bir tercüme yapacağını kaydeder. Eser, her ne kadar Sânihâtu’l-Arab ile bir isim benzerliği taşısa da Sânihatu’l-Acem’de, “emsâl” olarak nitelendirilen atasözü ve deyimlerin açıklamalarından ziyade meşhur İranlı şairlerin divanlarından seçtiği mısra ve beyitleri tercüme etmekle iktifa edeceğini söyler. Çünkü Farsçada Türkçede olduğu gibi atasözlerinin hangi şart ve zeminlerde meydana geldiğini ortaya koyan eserlerin mevcut olmayışı, yazarı Sânihatu’l-Arab’taki metodunu uygulamaktan alıkoymuştur. Naci, bunun yerine hikmet ve vecize yönü ağır basan mısra ve beyitleri çevirisine dâhil ederek bir çeşit antoloji oluşturma yoluna gitmiştir. Fars edebiyatının hikmetli manzum sözlerini derleme çalışması olarak da düşünülebilecek eser, mukaddimeden anlaşıldığı kadarı ile tamamlanamamıştır (Muallim Nâcî 1304: 3-6). Yazarın “Bu mecmûa birkaç bin beyit ve mısrâ’ı câmi’ olacaktır” kaydına rağmen yalnızca iki cüz’ü neşredilmiştir.
Eserin ilk cüz’ünde Hâfız-ı Şîrâzî’nin Divan'ından seçilen ve darb-ı mesel değeri kazanmış 165 adet mısra ve beyit bulunmaktadır. Bu Farsça mısra ve beyitlerin altına ise açık ve basit tercümeleri yazılmıştır. Sânihâtu’l-Acem (Cüz’-i Evvel Hâfız-ı Şîrâzî) başlığını taşıyan bu cüz, Kitâbhâne-i Ebuzziyâ yayınları arasında 1304 yılında 38 adet olarak tab’ edilmiştir.
Eserin ikinci cüz’ü, Sânihâtu’l-Acem (Cüz’-i Sânî Kelîm-i Hemedânî) başlığını taşır. Mukaddimesi olmayan bu cüzde Kelîm-i Kâşânî olarak da bilinen Kelîm-i Hemedânî’nin divanından seçilen 154 adet mısra ve beyit bulunmaktadır. Bu mısra ve beyitlerin tercümeleri de birinci cüzdeki gibi açık ve basit bir üslup ile verilmiştir. Bu cüz yine Kitâbhâne-i Ebuzziyâ yayınları arasında 1304 yılında 55 adet olmak üzere tab’ edilmiştir. Sânihâtu’l-Acem’in her iki cüz’ü de Mehmet Atalay tarafından yayımlanmıştır (2008).
Yazarın biyografisi için bk. "Muallim Naci". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muallim-naci
Eserden Örnekler
Cüz’-i Evvel Hâfız-ı Şîrâzî
Bed-pesendî cân-ı men bürhân-ı nâdânî buved
Azîzim! İstihsân-ı kabâyih bürhân-ı cehâletdir.
Be-bahşâ ber kesî k’eş zer nebâşed
Züğürde acı!
Be-râhatî neresîd ân ki zahmetî nekeşîd
Zahmet çekmeyen râhata eremez.
În gûş bes hikâyet-i şâh u gedâ şenîd
Bu kulak çok şâh u gedâ hikâyesi dinlemişdir!
Nebuved hayr der-ân hâne ki ‘ısmet nebuved
İsmet olmayan hânede hayır olmaz.
Her kirâ nîst edeb lâyık-ı sohbet nebuved
Edebi olmayan sohbete lâyık değildir.
Kes be-meydân der ne-mî âyed süvârân-râ çı şod
Meydâna kimse çıkmıyor, atlılara ne oldu? (Muallim Nâcî 1304: 24-25).
Cüz’-i Sânî Kelîm-i Hemedânî
Nâz-ı şâgird-i hünermend be-üstâd reved
Hünerli şâkirdin, üstâdına nâzı geçer.
Çı koned dâne çü dâm ez-kef-i sayyâd reved
Sayyâdın elinden dâm gidince dâneyi ne yapsın?
Kem-nasîbest ân ki der-âhir be-yağmâ mî-resed
Yağmaya, sonradan yetişenin hissesi az olur.
Has ne-hâhed sebz gerdîd er be-deryâ mî-resed
Çerçöp deryâya vâsıl olsa da yeşermez.
Makbûl-ı rûzgâr negeştîm ve eymenîm
Mâ râ ki ber ne-dâşte çün ber zemîn zened
Zamânenin makbûlü olmadığımızdan dolayı emniyyet içindeyiz; bizi ref‘ etmedi ki yere vurabilsin.
Çün tevân bâ-teşnegî kat‘-ı nazar ez-âb kerd
Susuzlukla berâber sudan kat‘-ı nazar etmek nasıl mümkün olur? (Muallim Nâcî 1304: 30-31).
Kaynakça
Atalay, Mehmet (2008). Sânihâtu’l-acem Hâfız-ı Şîrâzî ve Kelîm-i Kâşânî’den Darbımesel ve Hikmetler. İstanbul: Çantay Kitap Kırtasiye Yay.
Muallim Nâcî (1304). Sânihâtu’l-acem (Cüz’-i Evvel Hâfız-ı Şîrâzî). Kostantınıyye: Matba‘a-i Ebuzziyâ.
Muallim Nâcî (1304). Sânihâtu’l-acem (Cüz’-i Sânî Kelîm-i Hemedânî). Kostantınıyye: Matba‘a-i Ebuzziyâ.
Uçman, Abdullah (2020). “Muallim Nâci”. İslâm Ansiklopedisi. C. 30. Ankara: TDV Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ISTILÂHÂT-I EDEBİYYE (MUALLİM NÂCÎ) | Nâcî, Muallim Nâcî | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
2 | ARÛZ NÜMÛNESİ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
3 | ATEŞPÂRE (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
4 | ÇOCUKLAR İÇİN LUGAT KİTÂBI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
5 | DEMDEME (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
6 | EMSÂL-İ ALÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
7 | ESÂMÎ (MUALLİM NÂCÎ) | Muallim Nâcî | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
8 | FÜRÛZÂN (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
9 | HURDE-FÜRÛŞ 1 (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
10 | İNŞÂ VE İNŞÂD (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
11 | İNTİKÂD (MUALLİM NACİ -BEŞİR FUAT) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
12 | KÂMÛS-I OSMÂNÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
13 | LUGAT-I NÂCÎ (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
14 | MEDRESE HÂTIRALARI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Saime Kemerci |
Görüntüle | ||
15 | MEHMED MUZAFFER MECMU'ASI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kayabaşı |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |