- Yazar Biyografisi (TEİS)
Aşkî, Mustafa - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
- Eser Yazılış Tarihi:19. yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Sakiname
- Yayın Tarihi:13/12/2021
SÂKÎNÂME
mesneviAşkî, Mustafa (d. 1200-1204/1785-1789 - ö. 1288-1294/1871-1877)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sâkînâme, Kilisli Aşkî Mustafa b. Ömer’in (d. 1200-1204/1785-1789 - ö. 1288-1294/1871-1877) bütün manzumelerini ihtiva eden Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif adlı külliyatın içinde yer alan en küçük hacimli mesnevîdir. Biri Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi Bölümü’nde (HM) Dîvân-ı Fevâidu’l-Uşşâk adlı külliyatın içinde diğer ikisi İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Kütüphanesi’nde (TA) ve Yapı Kredi Semet Çifter Araştırma Kütüphanesi’nde (YK) yer alan Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif adlı külliyatın olmak üzere üç nüshası vardır. HM nüshasına göre 124a-126b yaprakları arasında yer alır. HM, YK ve TA nüshalarına göre 71 beyit tutarındadır. Hezec bahrinin “me fâ î lün / me fâ î lün / fe û lün” kalıbıyla yazılmıştır.
Tasavvufî bir eserdir ve tasavvufî sâkînâmelerin özelliklerini taşımaktadır (Canım 1998). Aşkî, Sâkînâme’ye tasavvufî mesnevîlerin ortak özelliği olan besmele, hamdele ve salvele ile başlamaktadır. İçki ile ilgili bâde, bâr, bezm, câm, engûr, gendüm, hamr, hoşgüvâr, hum, humhâne, içmek, kâse, katre, keş, mest, mestâne, mey, meyhâne, mül, nûş, işret, peymâne, safâ, sahbâ, sâkî, serhoş, sermest, sunmak, suvarmak, şarâb, teşne, turş ve zevk kelimeleri benzetme unsuru olarak kullanılmıştır.
Metnin kurgusunda öncelikle dünya ve ahrette insan için çeşitli nimetler yaratıldığından bahseder. Daha sonra lafı bu nimetlerden biri olan üzüme ve üzümün ekşitilmesiyle de elde edilen şaraba getirir. Şarabın dağıtıldığı meyhaneyi kurar ve şarap içenlerin sarhoş olduğunu ve tekrar tekrar içmek istediğini söyler. 17. beyitle birlikte bu şarabın bilinen şarap değil sırlara vakıf olmanın meyi olduğunu; meyhaneden ve sâkîden kastın Hz. Muhammed olduğunu söyleyerek bu şaraptan içmenin vahdet kitabını vasıtasız okumak anlamına geldiğine değinir. Bu benzetmelere göre velîler de Hz. Peygamber gibi birer meyhane ve sâkîdir. Kişi o mürşidlerin eteklerine tutunmalı ve yollarından gitmelidir. Mûsâ ile Hızır aleyhisselamın kıssasına telmihte bulunarak kendisini de bu yolun yolcusu görmektedir. O, bu âşıklar meclisinden istifade etmek istediğini, çünkü kendisinin de elest bezminde belâ diyenlerden olduğunu söyleyerek şarap imgesi üzerinden benzetmelerle duada bulunmaktadır. 41. beyitten itibaren aşk şarabı dağıtan sâkîye benzettiği Hz. Peygamber’i öven mısralar gelmektedir. Âyet iktibaslarıyla işlenen bu mısralar 60. beyte kadar devam etmektedir. Aşkî 61. beyitten itibaren içtikçe sarhoş olan, sarhoş oldukça coşanlar gibidir ve ledün ilmiyle mest olmak arzusunu tekrar dile getirir. Öyle ki bütün varlığını aşk sarhoşluğu ile fenâya kavuşturmayı ve aşk şehidi olmayı istemektedir. Eserin son dört beytinde Allah’tan, rahmet şarabının bu âsî, fâsık ve müflise layık olduğunu belirterek Hz. Mustafa’nın hürmetine günahlarının affını talep etmektedir.
Sâkînâme’nin son beytinde geçen Hz. Peygamber’in adı Âşkî’nin de adıdır. Son beyitte Aşkî mahlası kullanılmamıştır. Sadece 64. beyitte geçen Aşkî mahlası ile Aşkî Mustafa ismi esere gizlenmiştir. Eserin ne zaman yazıldığına dair bir tarih düşürülmemiştir. Sâkînâme’nin metni üzerinde HM, YK ve TA nüshaları açısından kritiğe ihtiyaç duyulacak farklılıklar bulunmaz. Eser ilk kez bir yüksek lisans tezinde tanıtılmış (Baş 2007); metni Mehmet Şamil Baş tarafından bir makaleye konu olup yayınlanmış (Baş 2012) ve bir tebliğe konu olmuştur (Baş 2018).
Şairin biyografisi için bk. “Aşkî, Mustafa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/aski-mustafa
Eserden Örnekler
Bi-zikr-i bâ-yı bismi’llâh evvel
Dilüm yâd eylesün Allâh evvel
Hudâya hamd-ı bi-hadd dâim olsun
'Ubûdiyyet bu resme kâim olsun
Salât olsun o şâh-ı enbiyâya
Habib-i hazret-i Hak Mustafâya
Dahi âline ashâbına her-bâr
Dahi evlâd u etbâ'ına her-bâr
...
'Amel yok gerçi müflis bendeyim ben
Gani Gaffârsun 'afv it beni sen
Şarâb-ı rahmetün muhtâca lâyık
Gedâyum işte ben 'âsi vü fâsık
Beni ol bâde-i rahmetle yâd it
İki dünyâda vaslun ile şâd it
Be-câh-ı zât-ı pâkün yâ ilâhi
Be-hakk-ı Mustafâ 'afv it günâhı
(Baş 2012: 249-280)
Kaynakça
Aşkî Mustafa Efendi. Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif. İÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Ktp. No: 9.
Aşkî Mustafa Efendi. Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif. Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Ktp. Yazma No: 662.
Aşkî Mustafa Efendi. Dîvân-ı Fevâidu’l-Uşşâk (Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif). Süleymaniye Ktp. Hacı Mahmut Efendi, No: 3934.
Baş, Mehmet Şamil (2007). Aşkî Mustafa Efendi’nin Vahdet-nâme Mesnevisi (Metin, Muhteva, Tahlil). Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Baş, Mehmet Şamil (2012). “Aşkî Mustafa Efendi'nin Hayatı Eserleri ve Sâkînâme Mesnevîsi”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 35: 249-280.
Baş, Mehmet Şamil (2018). “Sâkînâme Türü Mesnevîlerde Dînî- Tasavufî Benzetmeler: Aşkî Mustafa Efendi Örneği”. 4.Uluslararası Din Bilimleri Sempozyumu, Alanya: 3-5 Mayıs 2018, 331-344.
Canım, Rıdvan (1998). Türk Edebiyatında Sâkînâmeler ve İşretnâme. Ankara: Akçağ Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | AŞKNÂME | Aşkî, Mustafa | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
2 | VAHDETNÂME | Aşkî, Mustafa | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
3 | DER NA’T-I MESNEVÎ VE SÂHİB-İ MESNEVÎ | Aşkî, Mustafa | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
4 | Mİ'RÂCNÂME | Aşkî, Mustafa | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (AŞKÎ) | Aşkî, Mustafa | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
6 | TA’TİRÜ ERCÂİ’D-DEVLETİ’L-MECÎDİYYE Bİ-TÎBİ AHBÂRİ BELEDİ HAYRİ’L-BERİYYE | Aşkî, Mustafa | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
7 | FÎHÎ MÂ FÎH TERCÜME VE ŞERHİ | Aşkî, Mustafa | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
8 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
9 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
10 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
11 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
14 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
15 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
17 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |