SÂKÎNÂME
mesnevi
Aşkî, Mustafa (d. 1200-1204/1785-1789 - ö. 1288-1294/1871-1877)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sâkînâme, Kilisli Aşkî Mustafa b. Ömer’in (d. 1200-1204/1785-1789 - ö. 1288-1294/1871-1877) bütün manzumelerini ihtiva eden Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif adlı külliyatın içinde yer alan en küçük hacimli mesnevîdir. Biri Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi Bölümü’nde (HM) Dîvân-ı Fevâidu’l-Uşşâk adlı külliyatın içinde diğer ikisi İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Kütüphanesi’nde (TA) ve Yapı Kredi Semet Çifter Araştırma Kütüphanesi’nde (YK) yer alan Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif adlı külliyatın olmak üzere üç nüshası vardır. HM nüshasına göre 124a-126b yaprakları arasında yer alır. HM, YK ve TA nüshalarına göre 71 beyit tutarındadır. Hezec bahrinin “me fâ î lün / me fâ î lün / fe û lün” kalıbıyla yazılmıştır.

Tasavvufî bir eserdir ve tasavvufî sâkînâmelerin  özelliklerini taşımaktadır (Canım 1998). Aşkî, Sâkînâme’ye tasavvufî mesnevîlerin ortak özelliği olan besmele, hamdele ve salvele ile başlamaktadır. İçki ile ilgili bâde, bâr, bezm, câm, engûr, gendüm, hamr, hoşgüvâr, hum, humhâne, içmek, kâse, katre, keş, mest, mestâne, mey, meyhâne, mül, nûş, işret, peymâne, safâ, sahbâ, sâkî, serhoş, sermest, sunmak, suvarmak, şarâb, teşne, turş ve zevk kelimeleri benzetme unsuru olarak kullanılmıştır.

Metnin kurgusunda öncelikle dünya ve ahrette insan için çeşitli nimetler yaratıldığından bahseder. Daha sonra lafı bu nimetlerden biri olan üzüme ve üzümün ekşitilmesiyle de elde edilen şaraba getirir. Şarabın dağıtıldığı meyhaneyi kurar ve şarap içenlerin sarhoş olduğunu ve tekrar tekrar içmek istediğini söyler. 17. beyitle birlikte bu şarabın bilinen şarap değil sırlara vakıf olmanın meyi olduğunu; meyhaneden ve sâkîden kastın Hz. Muhammed olduğunu söyleyerek bu şaraptan içmenin vahdet kitabını vasıtasız okumak anlamına geldiğine değinir. Bu benzetmelere göre velîler de Hz. Peygamber gibi birer meyhane ve sâkîdir. Kişi o mürşidlerin eteklerine tutunmalı ve yollarından gitmelidir. Mûsâ ile Hızır aleyhisselamın kıssasına telmihte bulunarak kendisini de bu yolun yolcusu görmektedir. O, bu âşıklar meclisinden istifade etmek istediğini, çünkü kendisinin de elest bezminde belâ diyenlerden olduğunu söyleyerek şarap imgesi üzerinden benzetmelerle duada bulunmaktadır. 41. beyitten itibaren aşk şarabı dağıtan sâkîye benzettiği Hz. Peygamber’i öven mısralar gelmektedir. Âyet iktibaslarıyla işlenen bu mısralar 60. beyte kadar devam etmektedir. Aşkî 61. beyitten itibaren içtikçe sarhoş olan, sarhoş oldukça coşanlar gibidir ve ledün ilmiyle mest olmak arzusunu tekrar dile getirir. Öyle ki bütün varlığını aşk sarhoşluğu ile fenâya kavuşturmayı ve aşk şehidi olmayı istemektedir. Eserin son dört beytinde Allah’tan, rahmet şarabının bu âsî, fâsık ve müflise layık olduğunu belirterek Hz. Mustafa’nın hürmetine günahlarının affını talep etmektedir.

Sâkînâme’nin son beytinde geçen Hz. Peygamber’in adı Âşkî’nin de adıdır. Son beyitte Aşkî mahlası kullanılmamıştır. Sadece 64. beyitte geçen Aşkî mahlası ile Aşkî Mustafa ismi esere gizlenmiştir. Eserin ne zaman yazıldığına dair bir tarih düşürülmemiştir. Sâkînâme’nin metni üzerinde HM, YK ve TA nüshaları açısından kritiğe ihtiyaç duyulacak farklılıklar bulunmaz. Eser ilk kez bir yüksek lisans tezinde tanıtılmış (Baş 2007); metni Mehmet Şamil Baş tarafından bir makaleye konu olup  yayınlanmış (Baş 2012) ve bir tebliğe konu olmuştur (Baş 2018).

Şairin biyografisi için bk. “Aşkî, Mustafa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/aski-mustafa

Eserden Örnekler


Bi-zikr-i bâ-yı bismi’llâh evvel

Dilüm yâd eylesün Allâh evvel


Hudâya hamd-ı bi-hadd dâim olsun

'Ubûdiyyet bu resme kâim olsun


Salât olsun o şâh-ı enbiyâya

Habib-i hazret-i Hak Mustafâya


Dahi âline ashâbına her-bâr

Dahi evlâd u etbâ'ına her-bâr

...

'Amel yok gerçi müflis bendeyim ben

Gani Gaffârsun 'afv it beni sen


Şarâb-ı rahmetün muhtâca lâyık

Gedâyum işte ben 'âsi vü fâsık


Beni ol bâde-i rahmetle yâd it

İki dünyâda vaslun ile şâd it


Be-câh-ı zât-ı pâkün yâ ilâhi

Be-hakk-ı Mustafâ 'afv it günâhı


(Baş 2012: 249-280)

Kaynakça


Aşkî Mustafa Efendi. Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif. İÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Ktp. No: 9.

Aşkî Mustafa Efendi. Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif. Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Ktp. Yazma No: 662.

Aşkî Mustafa Efendi. Dîvân-ı Fevâidu’l-Uşşâk (Behce-i Letâif ve Lehce-i Maârif). Süleymaniye Ktp. Hacı Mahmut Efendi, No: 3934.

Baş, Mehmet Şamil (2007). Aşkî Mustafa Efendi’nin Vahdet-nâme Mesnevisi (Metin, Muhteva, Tahlil). Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Baş, Mehmet Şamil (2012). “Aşkî Mustafa Efendi'nin Hayatı Eserleri ve Sâkînâme Mesnevîsi”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 35: 249-280.

Baş, Mehmet Şamil (2018). “Sâkînâme Türü Mesnevîlerde Dînî- Tasavufî Benzetmeler: Aşkî Mustafa Efendi Örneği”. 4.Uluslararası Din Bilimleri Sempozyumu, Alanya: 3-5 Mayıs 2018, 331-344.

Canım, Rıdvan (1998). Türk Edebiyatında Sâkînâmeler ve İşretnâme. Ankara: Akçağ Yay.

Atıf Bilgileri


BAŞ, Mehmet Şamil. "SÂKÎNÂME". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/sakiname. [Erişim Tarihi: 22 Aralık 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 AŞKNÂME Aşkî, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
2 VAHDETNÂME Aşkî, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
3 DER NA’T-I MESNEVÎ VE SÂHİB-İ MESNEVÎ Aşkî, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
4 Mİ'RÂCNÂME Aşkî, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
5 DÎVÂN (AŞKÎ) Aşkî, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
6 TA’TİRÜ ERCÂİ’D-DEVLETİ’L-MECÎDİYYE Bİ-TÎBİ AHBÂRİ BELEDİ HAYRİ’L-BERİYYE Aşkî, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
7 FÎHÎ MÂ FÎH TERCÜME VE ŞERHİ Aşkî, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
8 MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
9 NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
10 KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı
Görüntüle
11 MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
12 RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
13 SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
14 ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
15 TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
16 DÎVÂN (SERMEST) Abdullah Sermest, Kilisli Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
17 ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle