SAGÎR HİKÂYÂT-I MÜNTAHABE (MANASTIRLI MEHMET RİFAT)
emsal
Manastırlı Mehmed Rifat (d. 1267/1851 - ö. 1325/1907)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mehmed Rif`at'ın eseri. Eserin ilk baskısının tarihi tam olarak tespit edilememiştir. İkinci baskı, H. 1297'de, üçüncü baskı ise H. 1299'da gerçekleşmiştir. “Sagîr-i Hikâyat-ı Müntahabe”, yazarın “Hikâyat-ı Müntahabe” adlı eseriyle büyük oranda ayniyet göstermektedir. Bunlar farklı adlar taşıyan iki eser olmasına rağmen her iki eserde bulunan hikâyelerin pek çoğunun ortak olması, hatta bu ortaklığın bazen eserlerden birinin değişik baskılarındaki ayniyetten daha fazla olması, dikkat çekicidir.

Yazar kitabın adında “hikâye” sözcüğü kullanmasına rağmen “Hikâyat-ı Müntahabe”nin ilk baskısından on yedi yıl sonra yayımlanan “Kavaid-i İlm-i İnşa”nın ikinci kitabında, “Bundan on yedi sene evvel yazdığım bir emsâl kitabı vardır ki Maarif Nezaret-i Celilesinin intihabıyla ol vakitten beri mekâtib-i ibtidaiyede tedris olunuyor. Buna ol vakit ‘Hikâyat-ı Müntahabe’ namını verdiğimde hata ettiğim ... zahir oluyor.” (Mehmed Rif`at 1308: 5) diyerek bu metinlerin birer “hikâye” değil, “emsâl” olduğunu, daha önce bunlara “hikâye” demesinin önemli bir yanlışlık olduğunu vurgular.

Bu tür metinler, klasik Doğu edebiyatlarında Beydaba’nın “Kelile ve Dimne”sinde, Mevlâna’nın “Mesnevî”sinde, Sadi’nin “Bostan” ve “Gülistan”ında; Batı edebiyatlarında da en tanınmış örnekleri La Fontaine’nin fabllerinde görülen edebî ürünlerdir. Bu tür ürünler Şinasi’nin manzum hayvan masallarında ve Ethem Pertev Paşanın “Avavaname” adlı eserinde olduğu gibi, yönünü Batı'ya çeviren Türk edebiyatında da görülür. Gerek klâsik Doğu edebiyatlarında, gerek Batı edebiyatlarında, gerekse Tanzimat sonrası Türk edebiyatında örneklerine rastlanan bu tür metinler “kıssadan hisse” amacıyla kaleme alınan ders verici edebî ürünlerdir.

Mehmet Rıfat’ın eserlerindeki metinlerden bazılarının -aynen Ethem Pertev Paşanın “Avavaname”sinde olduğu gibi- fabllerden ayrılan bir özelliği vardır. Metinlerin bazılarında kişiler arasında hayvan, bitki veya cansız varlıklar dışında insanlar da bulunmaktadır. Hâlbuki fabllerin en belirgin özelliklerinden biri, kişilerin insan dışındaki varlıklardan meydana gelmesidir. Dolayısıyla Mehmet Rıfat’ın  “emsal” diye adlandırdığı bu tür edebî ürünler, alegorik nitelik taşıması, kahramanlarının genellikle hayvan, bitki veya cansız varlıklar olması vb. yönüyle “fabl” ile büyük oranda benzerlik gösterirken, kahramanları arasında insan bulunması yönüyle “fabl”den ayrılır.

“Sagîr Hikayât-ı Müntahabe”nin başına ön söz ya da açıklama niteliği taşıyan herhangi bir not konulmadan, kitaba doğrudan emsal metinleriyle başlanmıştır. Kitapta “Hikâyat-ı Müntahabe”nin “Birinci Bab”ındaki yirmi emsalin yanısıra “Kurt ile Kuzu” (s. 72) ve “Bir Yolcu” (s. 75) başlıklı iki emsal daha vardır; yani eserde toplam yirmi iki emsal bulunmaktadır.

Yazarın biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed

Eserden Örnekler


"Tilki ile Şahin

Tilki - Başlıca yemeği ettir. Bazı kere meyve gibi şeylerle dahi beslenir. Gezdiği yerde ayağını bütün bütün, tırnakları üstünde yürür. 

(...)

Şahin - Yırtıcı kuşların en birincisidir. Uçuşu pek çok hızlı ve kendisi cesur olduğundan her bir kuşun üzerine ve bazı kere hayvanların üstüne saldırıp paralar.

(...)

Hikâye - Tilkinin biri yapayalnız gezerken bir şahin ile arkadaş olur. İkisi bir yerde yuva yapıp beraberce düşüp kalkmayı aralarında kararlaştırırlar. Oralarda bulunan bir ağacın dibinde Tilki ve üzerinde Şahin yuvalarını yaparlar. Epeyce zaman iyi görüşürler, sonra vakti gelir ikisi de yavrularlar. Bir gün Tilki yiyecek bulmak için yuvasından çıkıp gider. Şahin bunu görünce aşağı inip Tilki'nin yavrularını öldürür ve leşlerini kendi yuvasına çıkararak kendi yavrularını besler. Tilki gittiği yerden dönüp gelir ki yuvada yavruları yok. Düşünür taşınır. Bu işin Şahin'den olduğunu anlayarak hiç sesini çıkarmaz ve cezasını Allah Teâlâ'ya ısmarlar.

Bir gün Şahin ava gider (...) (Mehmed Rif`at 1299: 2-6)

Kaynakça


Bozdoğan, Ahmet (2001). Manastırlı Mehmet Rıfat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Mehmed Rif`at (1299). Sagîr Hikayât-ı Müntahabe. İstanbul: Mihtran Matbaası.

Mehmed Rif`at (1308). Kavaid-i İlm-i İnşa, Dersaadet: Kasbar Matbaası.

Atıf Bilgileri


Bozdoğan, Ahmet. "SAGÎR HİKÂYÂT-I MÜNTAHABE (MANASTIRLI MEHMET RİFAT)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/sagir-hikayat-i-muntahabe-manastirli-mehmet-rifat-tees-1338. [Erişim Tarihi: 23 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
2 YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
3 PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
4 HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak
Görüntüle
5 HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
6 DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
7 EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
8 EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
9 NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
10 KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
11 FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Araş. Gör. Elif Paliçko
Görüntüle
12 AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
13 HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedri Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
14 CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedri Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
15 ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle