SAFVETÜ'L-KELÂM (NÂCİM)
durûb-ı emsâl ve izahı
Nâcim, Abdurrahmân Nâcim Efendi (d. 1249/1833 - ö. 1312/1895)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Süleymaniye eşrafından Mehmed Bey'in oğlu olan Abdurrahman Nâcim Efendi’nin (ö. 1312/1895) Nüzhet Efendi (ö. 1304/1887) ile müşterek olarak kaleme aldığı ve rüşdiye mekteplerinde bulunan talebelerin ahlaki eğitimi için Arapçadan seçilmiş darb-ı mesellerin Türkçe izahının yapıldığı eser. Eserin Abdurrahman Nâcim Efendi’ye aidiyetini ve Nüzhet Efendi ile müşterek olarak yazıldığını ilk defa İbnü'l-Emin Mahmud Kemal nakletmiştir (1969: II, 1057).

Abdurrahman Nâcim Efendi, Osmanlı’nın değişik yerlerinde sürdürdüğü görevleri sırasında Türkçe, Arapça ve Farsça çeşitli eserler kaleme almıştır. Bu eserlerin en önemlilerinden biri de Safvetü'l-Kelâm'dır. Eser “âdâb ve ulûm-i nâfiaya dair” bir tür antoloji mahiyetindedir (Birinci 2006: 274). Nâcim Efendi bu eserini 19. yüzyılda Maârif Nâzırı Saffet Paşa'nın emriyle yazmıştır. Eserin kaleme alınma sebebini mukaddimede dile getiren Nâcim Efendi, eseri rüşdiye mekteplerinde bulunan öğrencilerin Arapça ibareleri ve cümleleri anlamalarını sağlamanın yanında eserde geçen atasözlerinden öğüt alıp ahlaki yönden eğitilmelerini sağlamak olduğunu vurgulamıştır (Abdurrahman Nâcim; Mehmet Nüzhet 1285: 3). Nâcim Efendi eserini ne zaman yazmaya başladığına dair herhangi bir tarih vermemiştir, ancak eserin hatimesinde Safvetü'l-Kelam’ı 1285 senesinde Ramazan ayının sonlarında bitirdiğine dair not düşmüştür (Abdurrahman Nâcim; Mehmet Nüzhet 1285: 48).

Matbaa-i Âmire'de 1285/1869’da tab edilen ve toplamda 290 Arapça durûb-ı emsâlin Türkçe izahından oluşan Safvetü'l-Kelam, 48 sayfadan oluşmaktadır. Eser, bir mukaddimeden sonra altı bölüme ayrılmış ve bir hâtimeyle tamamlanmıştır. Eserin birinci bölümde edep, ilim ve cahillikle ilgili 68 adet; ikinci bölümde yerinde ve kararında söz söylemeye dair 49 adet; üçüncü bölümde güzel ahlakın nasıl olması gerektiğine dair 66 adet; dördüncü bölümde arkadaş seçimi ve arkadaşlığın değeri ile ilgili 17 adet; beşinci bölümde kişinin karşısındakine güven ve itimadının ne şekilde olması gerektiğine dair 31 adet ve son olarak altıncı bölümde ise kazanılan malın, yapılan ticaretin semeresi ve bu semerenin neticesinde elde edilen malın ne şekilde harcanması gerektiğine dair 59 adet Arapça durûb-ı emsâlin Türkçe anlamını ve izahını içermektedir (Weyso 2011: 1102-1104). Eserin metni üzerinde bilimsel bir neşir henüz yapılmamıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Nâcim, Abdurrahmân Nâcim Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nacim-abdurrahman-nacim-efendi


Eserden Örnekler


El-aklâmu esâsu’l-akâlîm: Muhafaza-i memâlik ü büldân matlab-ı celîlinin esâsı hasâis-i kalemiyyeden olan ulûm u ma‘ârif üzerine mebnîdir.

Bi’l-ilmi yakta‘u külli şerr: İlm ü kemâl sahibini dâima hayır ve muhsinâta sevk edeceğinden her bir fenâlık anın vasıtasıyla mündefi olur.

Bi’t-ta‘lîmu yenâlu’l-ilm: Ulûm-ı şerîfeye meşâk-ı ta’lîme tahammül ile nâ’il olunur.

El-belâğa mâ fehimethu’l-âmmeh ve radiyet bihi’l-hâssa: Sözde belâgat avâmın anlayacağı kelimât-ı vâzıha ve havâssın memnûn ve mütelezziz olacağı ta‘birât-ı lâ’ika isti‘mâliyle hâsıl olur.

Et-te‘allümü fi’s-sığar ke’n-nakşi ale’l-hacar: Küçüklükde tahsîl olunan ilm ü ma‘rifet taşa hakkolunmuş âsâr-ı nefîse gibidir ki levha-i hâtırdan asla zâ’il olmaz.

Semertü’l-ulûmi el-amelu bi’l-ma‘lûmi: Tahsîl-i ulûmdan matlûb olan semere-i nâfia ögrendigin şey ile amel ve hareket etmekdir (Abdurrahman Nâcim; Mehmet Nüzhet 1285: 6-8).

Kaynakça


Abdurrahman Nâcim; Mehmet Nüzhet (1285). Safvetü'l-Kelâm. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Birinci, Ali (2006). “Nâcim Efendi”, İslam Ansiklopedisi. C. 32. İstanbul: Diyanet Vakfı Yay. 274.

İnal, İbnülemin Mahmud Kemal (1969). Son Asır Türk Şairleri. Cüz II. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

Weyso, Muhammed (2011). “Türk Edebiyatında Kullanılan Arapça Darb-ı Mesellere Dair Önemli Bir Eser: Safvetü'l-Kelâm”. İstanbul Kültür Üniversitesi III. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Öğrenci Kongresi 2010 Bildiriler Cilt 2. (hzl. Ö. Ceylan, K. Şahan, H. B. Yeşiltaş, M. O. Hasdedeoğlu, N. Gür, K. Yıldırım). İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yay. 1099-1106.

Atıf Bilgileri


ÇALKA, Mehmet Sait. "SAFVETÜ'L-KELÂM (NÂCİM)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/safvetu-l-kelam-nacim. [Erişim Tarihi: 19 Ocak 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 HÜVİYYET-İ SÜBHANÎ VE MAHİYYETİ İNSANÎ (NÂCİM) Nâcim, Abdurrahmân Nâcim Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
2 EL-ERBAÛN Fİ'L-ERBAÎN MİN-EHADİSİ SEYYİDİ'L-MÜRSELÎN (NÂCİM) Nâcim, Abdurrahman Nâcim Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
3 AHSENÜ'L-DELÂLE İLE'R-RİSÂLE (NÂCİM) Nâcim, Abdurrahman Nâcim Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
4 GÜLZÂR-I ÂSÂR (NÂCİM) Nâcim, Abdurrahmân Nâcim Efendi Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA
Görüntüle
5 RÂHNÂME-İ DİYARIBEKİR (NÂCİM) Nâcim, Abdurrahmân Nâcim Efendi Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA
Görüntüle
6 HEDİYYETÜ’L-ÜMEM VE YENBÛʿU’L-HİKEM (NÂCİM) Nâcim, Abdurrahman Nâcim Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
7 NİME'R-REFİK (NÂCİM) Nâcim, Abdurrahman Nâcim Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
8 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
9 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
10 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
11 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
12 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
13 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
14 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
15 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
16 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
17 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle