RUBÂİYÂT (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE)
rubâiler
Hâletî, Azmî-zâde (d. 977/1570-ö. 1040/1631)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Azmî-zâde Hâletî’nin şöhretini borçlu olduğu eseri. Hâletî’nin, pek çok yazma nüshası bulunan rubâilerinin, dîvân nüshalarının yanı sıra mecmua içlerinde ve Dîvân-ı Rubâiyyât, Rubâiyyât-ı Hâletî veya sadece Rubâiyyât başlıkları altında bulundukları görülmektedir. Cevat Yerdelen’in tespitine göre Hâletî’nin rubâilerinin sayısı, bazı kaynaklarda bildirildiğinin aksine 1000 civarında değil 615’tir (Yerdelen 1991: 19). M. Sait Çalka’nın belirtiğine göre ise şairin rubâilerinin sayısı elan 745 olup mecmualar tarandıkça bu sayının Haluk İpekten’in de belirttiği gibi, 900-1000 civarında olması mümkündür (Kaya 2003: 1/26; Çalka 2015: 97).

Hâletî, rubâilerinde geleneksel anlayışa uygun olarak akıl, ârif, belâ, fenâ, gönül, kalp, melâmet, tecellî vb. tasavvufî kavram ve unsurlar ile aşk-sevgili (ilâhî/mecâzî), âşık, rakip, zâhit, peygamber, pâdişah, ayrılık, öğüt, yakarış, hüzün, karamsarlık; sevgiliden, gönül derdinden, kaderden, tâlihten, felekten, hayattan, vefâsızlıktan, ayrılıktan, düşmanlardan, zamâneden şikâyet vb. konuları işlemiştir. Şairin, hayata ve insanlara bakışında güçlü bir tasavvuf kültürünün etkisi vardır. Bununla birlikte, rubâilerinin büyük bir çoğunluğunda huzursuz ve şikâyetçi bir tavır içerisinde olduğu görülmektedir (Yerdelen 1991: 26, 35, 43, 48, 59-61; Çalka 2015: 98). Bir başka deyişle Hâletî, ilhamlarını vahdet-i vücûd düşüncesinden almış ve onun rubâilerinin esas unsurunu tasavvufî aşk, hüzün, şikâyet ve ferâgat oluşturmuştur (Banarlı 1971: 2/669; Buluç 1942-1943: 10; Tüzün 1948-1949: 18; Öbek 1995: 179; Kaya 2003: 1/25). Şairin rubâilerinde kullandığı dil, yer yer sebk-i Hindî özellikleri taşımakla birlikte (örneğin bahr-i fenâ, burc-ı cemâl, çerâğ-ı emel, dâmen-i ümîd, kâlâ-yı niyâz, nakd-i gam, reng-i bûy-ı gülzâr-ı gurûr vs.), genel olarak bakıldığında rubâi formunun gerektirdiği şiirsel lirizme, inceliğe, derinliğe sahip olup zarif ve akıcıdır (Yerdelen 1991: 65-68, 76; Çalka 2015: 98).

Hâletî edebiyatımızda rubâi denilince akla ilk gelen şairdir. O, gerek bu nazım şekline göstermiş olduğu özel ilgi ve rağbetle, gerekse yazmış olduğu rubâilerin sayı ve sanat değeri bakımından, şairlerimiz arasında özel bir yere sahiptir (Tolasa 1981: 42; Kaya 2003: 1/24; Çalka 2015: 96). Hâletî’nin bu alandaki değer ve kabiliyetini hem çağdaşı, hem de sonraki devir şairleri ve edebiyat tarihçileri açıkça belirtmişlerdir. Örneğin Nedim, III. Ahmed ve Damad İbrahim Paşa’yı övdüğü “gibi” redifli kasidesinde kendisinden önce yaşamış olan usta isimleri anarken “Hâletî evc-i rubâîde uçar Ankâ gibi” demek sûretiyle şairin rubâi alanında üstat olduğunu vurgulamıştır. Atâyî, hocasına olan derin sevgi ve saygısının da etkisiyle olsa gerek, şairin rubâilerini bir hayli övmüş ve onların “reşk-revân-ı Hayyâm”, yâni Hayyâm’ı kıskandıracak derecede güzel olduğunu dile getirmiştir. Evliyâ Çelebi de Hâletî’den övgüyle söz etmiş ve onun, devrinde sultân-ı şuarâ olup birçok ciltli te’lif eserinin bulunduğunu, ayrıca dîvânının son derece muteber, rubâilerinin de benzersiz olup dönemindeki şairlerin onlara nazire diyemediklerini belirtmiştir. Hâletî için ayrıca Türk şairlerinin Hayyâm gibi rubâi yazanı anlamına gelen “Hayyâm-ı Rûm” tâbiri kullanılmıştır (Özcan 1989: 740; Tolasa 1981: 42; İpekten 1991: 349; Macit 1997: 72; Kaya 2003: 24; Robert Dankoff vd. 2006: 182; Çalka 2015: 97-98). Ali Canip Yöntem, Gibb’in rubâide Hâletî’nin Hayyâm’ın orijinalite ve derinliğine sahip olmadığı düşüncesine katılmakla beraber, böyle bir karşılaştırmayı haklı olarak yersiz bulur. Yöntem’e göre Hayyâm, “kendi vâdisinde ser-âzâd bir dâhidir” ve ona dünya çapında şöhret kazandıran da bu özelliğidir. Hâletî ise, “tasavvuf telakkilerini Türk şairleri arasında hemen hiçbirinin muvaffak olamadığı bir mahâretle rubâilerle ifâde etmede başarılı olmuştur. İşte ona millî muhit içinde şöhret temin eden, ‘üstâd-ı rubâi’ unvanını kazandıran da bu kudretidir” (Yöntem 1988: 126). 

Hâletî'nin rubaileri üzerinde mezuniyet tezlerinin (Alkır 1994, 0ğuzhan 1965, Tüzün 1948-49) yanında bir de doktora tezi bulunmaktadır (Yerdelen 1991).

Şairin biyografisi için bk. "Hâletî, Azmî-zâde." Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/haleti-azmizade

Eserden Örnekler



Dil mülkini derdüne vatan kıl yâ Rab

Çeşmüm ‘Aden eyle hem Yemen kıl yâ Rab

Bir destüm olursa büt-tırâş-ı ümîd

Bir destümi de sanem-şiken kıl yâ Rab (Yerdelen 1991: 133)



Düşmenler olup harîf-i halvet-geh-i yâr

Peygûle-i gamda kalmışam nâsere-kâr

Her gâh bana gubâr-ı hâtır getirür

Sûdâ-ger-i müşk sandığum bâd-ı bahâr (Yerdelen 1991: 148)



Biz mey-keş-i sâgar u sebû-yı ‘aşkuz

Rüsvâ-şüdegân-ı çârşû-yı ‘aşkuz

Dükkân-ı emelden almazuz kefş-i murâd

Mecnûn-ı bürehne-pây-ı kûy-ı ‘aşkuz (Yerdelen 1991: 177)



‘Aklı giderür de derd-i cânân aluruz

Hakkâ o metâ‘ı hayli erzân aluruz

Biz mihnet-i ‘aşkı eyleyüp sermâye

Bâzâr-ı fenâda cân verür cân aluruz (Yerdelen 1991: 169)



Esrârını dil zamân zamân söyler imiş

Hengâme-i gamda dâstân söyler imiş

‘Aşk ehli olup da mihnet-i hicrâna

Ben sabr ederin diyen yalan söyler imiş (Yerdelen 1991: 195)



Girdi elüme kilîd-i gam-hâne-i ‘aşk

Hâkümde çü hırmen oldı her dâne-i ‘aşk

Ser-nâme-i gamda yazdılar ‘unvânum

Dîvâne-i nev-zuhûr-ı vîrâne-i ‘aşk (Yerdelen 1991: 198)




Kaynakça


Alkır, Sabahattin (1994). Azmî-zâde Hâletî'nin Hayatı ve Rubâilerinin Metin-Muhteva ve... Mezuniyet Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.

Banarlı, Nihat Sami (1971). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi. C. 2. İstanbul: MEB Yay.

Buluç, Abdülnaim (1942-1943). Azmîzâde Hâletî Hayatı ve Dîvânının Tenkidli Neşri. Mezuniyet Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Çalka, Mehmet Sait (2014). Klasik Türk Şiirinde Rubâî. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Çalka, Mehmet Sait (2015). Divan Şiirinde Rubâî. Ankara: Kriter Yay.

Dankoff, Robert-Kahraman, Ali Seyit-Dağlı, Yücel (2006). Evliyâ Çelebi, Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi. 1. Kitap. İstanbul: YKY.

Gariper, Cafer (2017). “Rubai Bağlamında Şiir ve Felsefe.” Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları 9 (17): 105-116.

İpekten, Haluk (1991). “Azmîzâde Mustafa Hâletî.” İslâm Ansiklopedisi. C. 4. İstanbul: TDV Yay. 348-349.

Kaya, Bayram Ali (2003). Azmî-zâde Hâletî Dîvânı. C. 1-2. Cambridge: Harvard Üniversitesi Doğu Dilleri Bölümü Yay.

Kaya, Bayram Ali (2017). Azmî-zâde Hâletî Dîvânı. Ankara: KTB Yay. e-kitap:  https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56159,azmizade-haleti-divanipdf.pdf?0

Kuman, Aysel (1946-1947). Türk Edebiyatında Rubâi. Mezuniyet Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Macit, Muhsin (1997). Nedim Dîvânı. Ankara: Akçağ Yay.

Oğuzhan, Ali (1965). Azmî-zâde Hâletî'nin Rubâileri. Mezuniyet Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Öbek, Ali İhsan (1995). Dîvân Edebiyatında Sosyal ve Dinî Konulu Rubâiler. İstanbul: İnsan Yay.

Özcan, Abdülkadir (1989). Nev’îzâde Atâyî Şakâyıku'n-Nu‘mâniyye ve Zeyilleri (Hadâ’iku’l-Hakâyık Fî Tekmileti’ş-Şakâyık). C. 3. İstanbul: Çağrı Yay.

Tolasa, Harun (1981). “Hâletî.” Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. 4. İstanbul: Dergah Yay.

Tüzün, Burhaneddin (1948-1949). Azmî-zâde Hâletî Efendi ve Rubâiyâtı. Mezuniyet Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Yerdelen, Cevat (1991). Azmî-zâde Hâletî’nin Rubaileri.  Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Yöntem, Ali Canip (1988). “Hâletî.” İslâm Ansiklopedisi. C. 5/1. İstanbul: MEB Yay. 125-126.

Atıf Bilgileri


Kaya, Bayram Ali. "RUBÂİYÂT (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/rubaiyat-haleti-azmi-zade. [Erişim Tarihi: 08 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) Hâletî, Azmî-zâde Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
2 SÂKÎ-NÂME (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) Hâletî, Azmî-zâde Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
3 MÜNŞEÂT (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) Hâletî, Azmî-zâde Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
4 HADD-İ MESTÂN (AZMÎ-ZÂDE HÂLETÎ) Hâletî, Azmî-zâde Dr. Öğr. Üyesi Nusret GEDİK
Görüntüle
5 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
6 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
7 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
8 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
9 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
10 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
11 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
12 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
13 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle