- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nesîb, Yûsuf b. Ömer el-Konevî el-Mevlevî (ö. 1126/1714) - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
- Eser Yazılış Tarihi:1123/1711
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:30/11/2021
RİŞTE-İ CEVÂHİR (NESÎB YÛSUF DEDE)
şerhNesîb, Yûsuf b. Ömer el-Konevî el-Mevlevî (ö. 1126/1714)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ankara, Kahire ve Yenikapı Mevlevihanelerinde postnişinlik icra eden Seyyîd Nesîb Yûsuf Dede’nin, Hz. Ali’nin sözlerinden müteşekkil Nesrü’l-leâlî eserine yazdığı şerh.
Nesîb Yusuf Dede, bu eserini Hz. Ali’nin şefaatini maksat edinerek Arapça bilmeyen yârânın Hz. Ali’nin vecizelerinden istifadelerine imkân sağlama amacıyla kaleme almıştır. Yazar, 1121/1709 yılında başlayıp 10 Muharrem 1123/28 Şubat 1711 tarihinde tamamladığı bu eseri Makam Çelebisi Mehmed Sadreddin Çelebi Efendi’ye (v. 1123/1711) ithaf etmiştir.
Rişte-i Cevâhir’de genel olarak iman, namaz, zekât, uhuvvet, edeb, tevekkül, sabır, kötülüğe iyilikle mukabelede bulunma, her şeyin Hak’tan geldiği düşüncesine vurgu yapan kader inancı, Allah’ın ahlâkıyla ahlâklanma prensibi, hediyeleşme, mahlûkata şefkat nazarıyla bakma, meşakkati gizleme gibi imana ve ihsâna ilişkin hususlar ele alınmaktadır. Genel tasavvufî prensipler haricinde Nesîb Yûsuf Dede’nin hususî fikirlerine de yer yer rastlanmaktadır.
Nesîb Yûsuf Dede bu eserinde klasik şerh geleneğini takip eder. Kur'ân-ı Kerim ve hadis-i şerifler başta olmak üzere peygamber kıssalarına, muhtelif sufi menkıbe ve sözlerine müracaat ederek vecizeleri şerh yoluna gider. Literatüre atıf zenginliğiyle dikkat çeken eserde Hz. Mevlâna başta olmak üzere Hakîm Tirmizî, Ebû Talib el-Mekkî, Herevî, Gazzâlî, Turtûşî, Abdülkâdir-i Geylânî, Ebû Hafs Sühreverdî, Feridüddîn-i Attâr, Sadreddin-i Konevî, Fahreddin er-Râzî, Necmeddin Dâye, Sâdi-i Şirâzî, Abdurrahman Câmî, İmam Şârânî, Suyûtî, Azîzî el-Bulâkî gibi müelliflerin eserlerinden iktibaslar yer alır. Ayrıca Nesîb Yûsuf Dede’nin şiirlerinin yanı sıra Mütenebbî, Fuzûlî, Bâkî, Nâbî gibi şâirlerin şiirlerinden iktibaslar dikkat çeker.
Süslü nesir kategorisinde değerlendirilen Rişte-i Cevâhir, 15. asırdan itibaren Türkçeye manzum ve mensur olarak tercüme/şerh edilen Nesrü’l-le‘âlî’nin 4 mensur tercüme/şerhinden biridir. Nesrü’l-le‘âlî merkezli tercüme/şerh literatüründe kayda değer tesir bıraktığı görülen Rişte-i Cevâhir’in yine aynı literatüre katkı sunan Akşehirlizâde Ali Haydar ve Sipâhizâde Ali Gâlib’e önemli derecede etki ettiği anlaşılmaktadır.
Rişte-i Cevâhir, Takvîm-i Vekâyi nâzırı Mehmed Nâil Bey’in öncülüğünde 1257/1842 yılında İstanbul’da basılmıştır. Eser üzerine Gürdal Semen (2006) yüksek lisans tezi hazırlamıştır.
Eserden Örnekler
Zikru’l-mevti cilâu’l-kulûb
Ma‘nâ-yı latîfi: Mevti yâd u tezekkür etmek kulûbün cilâsıdır. Zira mevti zikr etmek âmâli kasîre eder. Kasr-ı âmâl ki ferâğ-ı kalb îras eder. Kalb-i fâriğ elbette ‘ibâdât-ı muvazzafe ile mütenevvir ve müncelî olur. Bu hadîs-i şerîf İbn Mâce ve Tirmîzî rahimehumallah rivâyetleriyle musahhihdir ki kâle’n-Nebî ‘aleyhi’s-salâtü ve’s-selâm: “Eksirû zikra hâzimi’l-lezzât.” el-hâzim bi’z-zâli’l-mu‘cemeti’l-kâti’ [Zevkleri bıçak gibi keseni çokça hatırlayın!] Ve hadîs-i âhârda Tirmîzî ve Beyhakî rivâyetleriyle vârid olmuş ki “Kün fi’d-dünyâ keenneke garîbun ev ‘âbiru’s-sebîl ve udde nefseke min ashâbi’l-kubûr” [Dünyada garîb veya bir yolcu gibi ol. Kendini kabir ehlinden say.]… (Nesîb Dede 1257: 128-129)
Rızkuke yatlubuke festerih
Ma‘nâ-yı latifi: Rızkın seni taleb eder, sen müsterih ol. Talebde muztarib olma.
İza istes’abe’l-emru la taztarib
Fekad kâle men lâ yekûlu’l-kizb
Ve men yettekıllahe yec ‘al lehu mahraca. Ve yerzukuhu min haysü la yahtesibu. [“Kim Allah’a karşı gelmekten sakınırsa, Allah ona bir çıkış yolu açar. Onu beklemediği yerden rızıklandırır.” (Talâk, 12/2-3)] Sa‘y ile rızk-ı makdûr ziyâde ve noksân olmaz. Belki sa ‘y u taleb elbet tevekküldür. Hazret-i Mevlevî kuddise sırruhu
Rızk kem nâyed tu ber dergâh bâş [“Sen kapıda oldukça rızkın azalmaz” (Mesnevî 2/454)] diye buyururlar… (Nesîb Dede 1257: 136)
Kaynakça
Ceyhan, Âdem (2006). Türk Edebiyatı’nda Hz. Ali Vecizeleri. Ankara: Öncü Kitap.
Mete, Ayşegül (2019). XVIII. Asır İstanbul Mevlevîliği. Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Nesîb Dede, Yusuf (1257/1842). Rişte-i Cevâhir. İstanbul: Takvîm-i Vekâyî.
Semen, Gürdal (2006). Nesîb Dede Hayatı, Eserleri, Edebî Kişiliği ve Rişte-i Cevâhir (İnceleme-Metin-İndeks). Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NESÎB,YÛSUF) | Nesîb,Yûsuf | Dr. Öğr. Üyesi Eda TOK |
Görüntüle | ||
2 | ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ | Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
3 | MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) | Bekâyî, Darendeli Bekâyî | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
4 | KISSA-İ ERVE | Bilâl Efendi, Oflu | Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) | CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (HÂMİD) | Hâmid, Enderûnlu Mehmed | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (HİLMÎ) | Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
8 | EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN | İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi | Dr. Necmettin Azak |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (İZZÎ) | İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (MÜSELLEM) | Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
11 | İNSÂN-NÂME | Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle |