RİSÂLE-İ NÛRBAHŞİYYE (RESMÎ)
tasavvufi risale
Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi (d. 1010/1601 - ö. 1077/1666)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Açıkbaş Mahmûd Efendi tarafından yazılan tasavvufî bir risaledir. Risâle-i Nûrbahşiyye’nin bilinen tek nüshası Süleymaniye Kütüphanesi, H. Hayri-Abdullah Efendi Bölümü, numara 146’da kayıtlı olup eser nüshanın 112b-117a varakları arasında bulunmaktadır. Nesih hatla yazılan risalenin her sayfasında 17 satır bulunmaktadır. Başında kırmızı mürekkeple “Es-Seyyid Mahmûd eş-şehîr bi-Rûmiye (Urmiye) Şeyhi ed-Diyarbekrî–rahimehullâhu Teâlâ rahmeten vâsiaten dâimeten” ibaresi yazılarak risalenin kime ait olduğu belirtilmiş, ketebe kaydında ise Muhammed b. Abdullah tarafından 1323 (1905) tarihinde istinsah edildiği yazılmıştır. Müstensih bu nüshayı başka bir nüsha ile karşılaştırarak derkenarlara bazı bilgiler de yazmıştır. Derkenarların ait olduğu yerler, müstensih tarafından kırmızı işaretlerle işaretlenmiştir.

Açıkbaş Mahmûd yazdığı eserde üç tarikatın (Kübreviyye, Nakşibendiyye ve Nurbahşiyye) evrâdını yazmış ve bu evrâdın hangi sebeplere mebni olduğunu izah etmiştir. Nitekim bu durum Risâle’de “Bu risâle oldur ki, tarîk-i Nakşibendiyye’nün virdlerin beyân ider ve icâzetlerin ve bu silsile-i şerîfde Nakşibendiyye virdlerinden gayri virdler ki, cârî olunur ne sebeb iledir ki Kübreviyye ve Nûrbahşiyye’nin virdleri işlenür. Ve hâlâ üç tarîkin virdinden bu silsilede câri olunur.” şeklinde ifade edilmiştir (Açıkbaş Mahmûd Efendi 112b). Risâle-i Nûrbahşiyye esas olarak Nakşibendiyye ile Kübreviyye ve bunlardan ayrılan kol ve şubelerin evrâdını anlatmaktadır (Bursalı 1333: I, 14). Müellif önce Nûrbahşiyye’nin silsilesini ve evrâdının nasıl olacağını yazmıştır. Buna göre, bu tarikatın silsilesi Seyyid Mahmûd Nûrbahşiyye ulaştığı için virdin ondan alındığı ifade edilmiştir. Daha sonra da zikir esnasında okunacak virdler hakkında bilgiler verilmiştir. Necmeddin Kübrâ tarafından kurulan Kübreviyye Tarikatı’nın evrâdının sabah namazından sonra okunan “evrâd-ı Fethiyye” ve “zikr-i erre” olduğu izah edilmiştir. Varak 113b’den itibaren Nakşibendiyye Tarikatı’nın evrâdını, hangi pir devrinde nasıl bir uygulama olduğuna da işaret ederek anlatılmıştır. Bu tarikatların nafile ibadetleri yazıldıktan sonra (Açıkbaş Mahmûd Efendi 114b) Nakşibendiyye tarikatında silsile-i zeheb (Altın Silsile) olarak bilinen silsile hakkında bilgiler verilmiştir.

XVII. yüzyılda kaleme alınan eser, Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini büyük ölçüde yansıtır. Ancak Eski Anadolu Türkçesinde daima yuvarlak olan “(n)Uŋ” tamlayan ekinin düz vokalle de kullanıldığı görülür. Bu durum Eski Anadolu Türkçesinden Klasik Osmanlı Türkçesine geçişin yansımasıdır. Eserde genel olarak sade, anlaşılır bir Türkçe kullanılır. Bununla birlikte Arapça ve Farsça kelimelerden oluşan “beyne’l-icmâl ve’t-tafsîl, bi’t-tamâm, eyyâmu’l-beyz” gibi Arapça ve “silsile-i şerîf, vâlid-i büzürgvâr, icâzet-i irşâd” gibi Farsça yapıda tamlamaların sıkça kullanıldığı görülür. Eserde yazıldığı dönemde yaygın olarak kullanılan “ki” bağlacı ile bağlanan çok sayıda cümle vardır. Dinî-tasavvufi sahada yazıldığından müellif, bu sahaya ait “silsile, vird, tarîk, icâzet, mürîd, vukûf, rabıta” gibi terimleri sıkça kullanır. Mensur olarak kaleme alınan risalede, üç yerde toplam 42 Farsça beyte ve 1 Farsça cümleye yer verilir. Eser, Hasan Basri Öcalan tarafından bir makale olarak yayımlanmıştır (Öcalan 2008: 363-378).

Resmî'nin biyografisi için bk. “Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/resmi-acikbas-mahmud-efendi


Eserden Örnekler


Bu risâle oldur ki, tarîk-i Nakşibendiyye’nün virdlerin beyân ider ve icâzetlerin ve bu silsile-i şerîfde Nakşibendiyye virdlerinden gayri virdler ki, cârî olunur ne sebeb iledür ki Kübreviyye ve Nûrbahşiyye’nin virdleri işlenür ve hâlâ üç tarîkün virdinden bu silsilede câri olunur. Evvelâ Nûrbahşîlerün sebebün ve virdlerün beyân idelüm. Sebeb oldur ki, Hazreti Mevlânâ İlyâs’ın babaları Şeyh İsâ Nûrbahşîdür ki, tarîkleri varub Hâce Yûsuf Hayrâniye ve Şâh Şucâ’ Kirmâniye ve Seyyid Mahmûd Nûrbahşîye gider. Evvelâ Monla İlyâs Hazretleri babaları olan Şeyh İsâ Nûrbahşîye hizmet idüp bu şerh olunan virdlere andan me’zûn olmışlardur. Ol virdler budur ki, zikr olunur. Evvelâ evrâd-ı Fethiyye’den sonra birkaç kerre Lâ ilâhe illâ ente yâ Hayyu yâ Kayyûm ve birkaç kerre dahi Lâ ilâhe illâllâh ve birkaç kerre dahı Allâh Allâh Allâh diye. Tâ kim cümlesi yüz tamam ola ve her birine bir mikdar ta’yîn lâzım degildür. Heman üçyüz olmak lâzımdur. Her kangısı biri birinden ziyâde olsa câyizdür ve işrâk namazından sonra yüz kerre Allâhu ekber ve yüz kerre Allâhümme Salli alâ Muhammedin ve alâ âl-i Muhammedin ve sellim diye ve her gün Asr namazın kıldukdan sonra yine yüz kerre “Allâhu ekber” ve yüz kerre “Salâvât-ı şerîf” vire ve ta’âm hâzır oldukda evvelâ bu duâyı okuya Allâhümme tayyib erzâkenâ ve hassin ahlâkanâ ve bârik lenâ fîmâ razektenâ ve’rzuknâ hayran minhu bi-hurmeti seyyidi’l-evvelîn ve’l-âhirîn ve bi-rahmetike yâ erhame’r-râhimîn ve’l-hamdulillâhi rabbi’l-âlemîn ve ta’âm bittükden sonra cemaât çok oldukda birkaç kerre El-hamdu lillâh ve birkaç kerre Allâhu ekber ve birkaç kerre Allâh Allâh diye. Nûrbahşîlerden ahz olunan virdler bunlardur ki zikr olundı. Ve Mevlânâ İlyâs Hazretlerinin babaları vefatı zamanında oğlu Mevlânâ İlyâs’ı iletub Şeyh Abdulhayy Giylânî’ye teslîm eylemişlerdür ve Şeyh Abdulhayy Giylânî Hazretlerinin tarîkleri Tarîk-i Kübreviyyedür. Necmuddîn Kübrâ’ya varur ve Mollâ İlyâs’ın tarîki Şeyh Abdulhayy Hazretlerine hizmet idüp me’zûn olduğı virdler budur ki, zikr olunur: Evvelâ evrâd-ı Fethiyyedür ki, subh namazından sonra okunur ve zikr-i erredur ki, tevhîd itdükleri zamanda sâliklerin boğazından zikr-i hayy ve Hakk didikleri zamanda bıçku âvâzı gibi bir sadâdür ki çıkar. Kübreviyye’den ahz olunan ancak bunlardür ve Şeyh Abdulhayy Giylânî vefatı zamanında Mevlânâ İlyâs’ı getürüp Nakşibendiyye olan Hazreti Derviş dahi Hüsrev Şâhî’ye teslîm eylemişlerdür. Onlardan kemâle irişub icâzet-i irşâd almışlardur (Öcalan 2008: 369-370).

Kaynakça


Açıkbaş Mahmûd Efendi. Risâle-i Nûrbahşiyye. Süleymaniye Kütüphanesi. H. Hayri-Abdullah Efendi. No. 146. vr. 112b-117a.

Ali Emîrî (1328). Tezkire-i Şuarâ-i Âmid. Dersaadet: Matbaa-i Âmidi.

Ali Emîrî. Esâmi-i Şuarâ-i Âmid. Fatih Millet Kütüphanesi. Ali Emîrî Efendi. No. 781/1. vr. 20b.

Atlansoy, Kadir (1998). Bursa Şairleri. Bursa: Asa Kitabevi.

Bakırcı Mehmed Raşid. Zübdetü’l-Vekayi’ der Belde-i Celile-i Burusa. İstanbul Millet Kütüphanesi. Ali Emirî Efendi. No. 89. vr. 204a-b.

Baldırzâde Selîsî Şeyh Mehmed (2000). Ravza-i Evliya. (hlz. M. Hızlı ve M. Yurtsever). Bursa: Arasta Yay.

Bursalı Mehmed Tarih (1333/1915). Osmanlı Müellifleri I. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

İsmail Beliğ (1302/1884). Güldeste-i Riyâz-ı İrfân ve Vefeyât-ı Dânişverân-ı Nâdiredân (Tıpkıbasım). Bursa: Hüdavendigâr Vilayeti Matbaası.

Kara, Mustafa (2012). Bursa’da Tarikatlar ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi Yay.

Öcalan, Hasan Basri (2008). “Açıkbaş Mahmud Efendi ve Risale-i Nurbahşiyye”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(15/2): 363-378.

Öcalan, Hasan Basri (2012). Melâmet Zindanında Bir Nakşî Açıkbaş Mahmûd Efendi. Bursa: Gaye Kitabevi.

Ulusoy, Mehmed Şemseddin (2021). Bursa Dergâhları Yâdigâr-ı Şemsî. (hlz. M. Kara ve K. Atlansoy). Bursa: Osmangazi Belediyesi.

Atıf Bilgileri


ÖCALAN, Hasan Basri. "RİSÂLE-İ NÛRBAHŞİYYE (RESMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risale-i-nurbahsiyye. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞERH-İ EVRADÜ’L-FETHİYYE (RESMÎ) Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi Diğer Bilge Tüzel
Görüntüle
2 KİTÂB-I GÜZÎDE FÎ-İLMİ'T-TECVÎD (RESMÎ) Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN
Görüntüle
3 ŞİİRLER (RESMÎ) Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN
Görüntüle
4 TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ)  Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
5 DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid Öğretmen Kevser Kıroğlu
Görüntüle
6 TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN
Görüntüle
7 ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi Araş. Gör. Emrah Baş
Görüntüle
8 VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) Lâmekânî, Hüseyin Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
9 MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed Akın ZENGİN
Görüntüle
10 RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed Dr. Muhammed Ülgen
Görüntüle
11 RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
12 RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
13 ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed Dr. Muhammed Ülgen
Görüntüle