- Yazar Biyografisi (TEİS)
Molla Lütfî, Sarı Lutfî, Deli Lütfî, Maktûl Lütfî, Lütfullâh - Madde Yazarı: AHMET CAHİD HAKSEVER
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:20/10/2022
RİSÂLE FÎ TAHKÎKİ VUCÛDİ’L-VÂCİB (VUCÛDU’L-MEBDEİ’L-EVVEL)
varlık, varoluş hakkında eserMolla Lütfî, Sarı Lutfî, Deli Lütfî, Maktûl Lütfî, Lütfullâh (d. 850 civarı/1446 civarı - ö. 900/1494)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Müellifin tasavvuf, kelam ve felsefenin problemlerinden biri olan varlık meselesini incelediği mensur risalesi. “Zorunlu Olanın Varlığının Araştırılması Hakkında Risale” şeklinde tercüme edilebilecek Arapça kaleme alınmış eserin bir diğer isimlendirmesi Risâle fî Tahkîk-i Vücûd-i Mebde’i’l-Evvel (İlk Varlığın Varlığının Araştırılması Hakkında Risale) şeklindedir.
Müellifin, zorunlu varlığın ispatına ayırdığı bu risalesinde İbn Sina’nın tesiri görülür. Eserinin başında, kelamcıların ve filozofların İbn Sina’yı tam anlamadıklarını, bu yüzden de itiraz ettiklerini belirtir. Risaleyi kaleme alma sebebi olarak “…geçmişime bağlılığım beni hakkı gerçekleştirmeye ve hakikati doğrulamaya götürdü.” der. Kendisi, “Reisü’l-Hükemâ” (filozofların reisi) diye nitelendirdiği İbn Sina’nın Mübahasât, Şifa ve İşârât adlı eserlerinden nakillerde bulunur.
Müellif, eserinde varlığı vacibü’l-vücûd (zorunlu varlık) ve mümkinü’l-vücûd (mümkün varlık) diye ikiye ayırır. Zorunlu varlığın ispatında varlık mahiyet ayırımını esas alır. Zorunlu varlıkta varlık-mahiyet ayırımının olamayacağını, bu ayırım olmayınca da zorunlu varlığın mahiyetinden değil, inniyetinden söz edilebileceğini söyler.
Müellif, mümkin varlıklarda ise varlık ve mahiyet ayırımını kabul eder. Mümkin varlıklarda varlık, mahiyete arızdır. Zira mümkin varlık kendisini var edecek bir sebebe ihtiyaç duyar. Bu sebep dışarıdan gelir. Şu halde sebep olacak varlığın varlığının kendisinden olması gerekir. İşte bu, zatından ayrı bir sebei olmayan zorunlu varlıktır.
Molla Lütfi eserinde, genel varlık zorunlu varlığın gereğidir der. Ancak zorunlu varlık genel varlığa muhtaç değildir. Çünkü zorunlu varlığın sebebi olmadığı için onun özel anlamdaki varlığının yani inniyetinin sebebi yoktur. Onun bu yaklaşımı daha önce İbn Sina ve onun yorumcusu Nasireddin Tûsî’de de geçer.
Risalenin Süleymaniye Kütüphanesi, Yenicami, nr. 1181/30’da ve Leiden Universiteitsbibliothek, Or., 958 (5)’te birer nüshası kayıtlıdır.
Müellifin biyografisi için bk. “Mollâ Lütfî, Sarı Lutfî, Deli Lütfî, Maktûl Lütfî, Lütfullâh”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/molla-lutfi-sari-lutfi-deli-lutfi
Kaynakça
Maraş, İbrahim (1992). Molla Lütfî’nin Felsefî ve Kelâmî Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HAR-NÂME / RİSÂLE FÎ-USLU ŞÜCÂ’ (MOLLÂ LUTFÎ) | Mollâ Lutfî | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
2 | EL-FEREC BA’DE’Ş-ŞİDDE [TERCÜMESİ] (MOLLÂ LÜTFÎ ?) | Mollâ Lütfî, Sarı Lütfî, Deli Lütfî, Maktûl Lütfî, Lütfullâh | Araş. Gör. Uğur Altundaş |
Görüntüle | ||
3 | RİSÂLE / RİSÂLE-İ MEVLÂNÂ LÜTFÎ / RİSÂLE-İ MEVLÂNÂ LÜTFÎ MİN-İLMÜ’L-BELÂGA VE ME'ÂNÎ (MOLLÂ LÜTFÎ) | Mollâ Lütfî, Sarı Lutfî, Deli Lütfî, Maktûl Lütfî, Lütfullâh | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
4 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
6 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
7 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
13 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |