- Yazar Biyografisi (TEİS)
Cemâlî Baba - Madde Yazarı: Dr. Özlem Özdemir
- Eser Yazılış Tarihi:1293 (M. 1876)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap-Latin
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:11/12/2021
REHNÜMÂ-Yİ SÂLİKÎN
tasavvufî risaleCemâlî Baba (d. 1252/1836/7 - ö. 1342/1915)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hasan Cemâlî Baba olarak tanınan ve bir Bektaşi şairi olan Tekirdağlı Kürt Hasanzade Hasan Hüsnî Cemâlî Baba (1830-1924?) tarafından kaleme alınan tasavvufi risale. Rehnümâ-yi Sâlikîn (Saliklerin Rehberi) adlı risale, saliklere yani bir mürşidin yanında manevi sefere çıkan kişilere kılavuz kitap olarak hazırlanmıştır. Hüseyin Hâkî tarafından 1293’te (m.1876) istinsah edilmiştir. Eserin nüshası Millî Kütüphane’de Y.Z. F.B 169/2 numarasıyla kayıtlıdır (Yıldırım 2005: 36).
Eser Allah’a hamd, peygambere ve ehlibeyte salât ve selam ile başlar. Kitapta dört ana başlık bulunmaktadır. Birinci ana başlık Hz. Muhammed’in meşhur “Nefsini bilen Rabbini bilir” hadisinden oluşur (Hasan Cemâlî Baba 2014: 4-9). Diğer başlıklar “İnsan” (Hasan Cemâlî Baba 2014: 9-15), “Muhabbet, aşk ve şevk” (Hasan Cemâlî Baba 2014: 16-22), “Miraç”tır (Hasan Cemâlî Baba 2014: 22-29). Her ana başlığın altında üçer olmak üzere toplam on iki de ara başlık vardır. Bunlar sırasıyla “Nasıl anlamalı?”, “Tarikat ehline göre”, “Hakikat ehline göre”, “Ne varsa âlemde vardır âdemde”, “İnsan vücudu”, “Gaybi unsurlar”, “Muhabbet”, “Aşkın halleri”, “Şevk”, “Cisimler âleminin ruhları”, “Manevi sefer”, “Marifet miracı” adlarını taşımaktadır. Hasan Cemâlî Baba, kitabı bilinçli olarak bu şekilde düzenlemiştir. Zira o, kitaptaki dört ana başlığın Alevi-Bektaşi düşünce sistemindeki dört kapı anlayışını, on iki ara başlığın da on iki makamı temsil etiğini henüz eserin başında bildirmiştir (Hasan Cemâlî Baba 2014: 1).
Kısa açıklamalara yer verilen risalede Hasan Cemâlî Baba, ayet ve hadisler ışığında Bektaşi tarikatının irfan anlayışını anlatmıştır. Nefs, zahir ve bâtın ilmi, dört kapı, mürşid-i kâmil olmak, gayb âlemi, gizli ilimler, cennet, cehennem, ilâhi aşk, taklidî ve tahkikî iman, manevi seferin ne şekillerde gerçekleştiği gibi dinî tasavvufî konulara dair yorumlar getirmiştir. Ayetlerin ve hadislerin zahiri ve bâtıni yorumları Ehlibeyt merkezli olarak yapılmıştır. Hasan Cemâlî Baba risalenin başında “Hisse-i Âl-i Abâ ey nur-ı ayn/Anları bilmek ve sevmek asıl dîn/On İki İmam’ı hak bilen kişi/Zâhir û bâtında doğrudur işi” (2014: 3) diyerek tevella ve teberra inançlarını da dile getirmiştir.
Rehnümâ-yi Sâlikîn (Saliklerin Rehberi) Arap alfabesiyle ve nazım-nesir karışık şekilde kaleme alınmıştır. Ancak eserde nesir kısımlar daha baskındır. Hasan Cemâli Baba, ele aldığı konuları nesir şeklinde açıklamış, öne sürdüğü fikirleri ara ara din ve tasavvuf konulu şiirlerle desteklemiştir. Açık ve anlaşılır bir dille yazılan risalenin eğitimli bir elden çıktığı açıktır.
Eser, Seyfullah Yıldırım tarafından 2005 yılında yüksek lisans tezi olarak çalışılmıştır. Bu çalışmada Hasan Cemâlî Baba’nın Rehnümâ-yi Sâlikîn de dâhil beş eserindeki şekil özellikleri, eserlerin dinî-tasavvufî yönü ve transkripsiyonlu metinleri ortaya konulmuştur (Yıldırım 2005). Eserin metni 2014 yılında ise Kahraman Özkök tarafından günümüz Türkçesine aktarılmış ve kitap olarak yayımlanmıştır (Hasan Cemâlî Baba 2014: 22-29).
Şairin biyografisi için bk. “Cemâlî Baba”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cemali-baba
Eserden Örnekler
Salveleyle medhe girdim ey azîz
Bu risâlem oldu şekerden lezîz
Hisse-i Âl-i Âbâ ey nûr-ı ayn
Anları bilmek ve sevmek asıl dîn
On İki İmam’ı hak bilen kişi
Zâhir ü bâtında toğrudır işi
Çârdeh-i ma’sûm-ı pâkdır nûr-ı Hak
Böyle halk etdi ezel Rabbü’l-Felâk
Ehlibeyt hakkında buyurdu Hudâ
Kâle ve yutahhiraküm tathîrâ
Bunların ecdâdı Muhammed Ali
Şer’-i şerif oldu anların yolu
Bular oldu ilm-i şer’in rehberi
Bular oldu dîn yolunun serveri
Bulara her kim kılursa iktidâ
Nâr-ı dûzahdan olur bi-şek-i rehâ
Gonce-i bâğ-ı nübüvvetdir bular
Nahle-i serv-i velâyetdir bular
Mahzen-i feyze hidâyetdir bular
Ma’den-i cûd ü sehâvetdir bular
Melce-i pişt ü penâhı ışkın
Dü cihânda doğru râhı ışkın
Hazzı bular ile buldu ehl-i hâl
Ol sebebden oldular sahîb-kemâl
Ehl-i aşka bular oldu reh-nümâ
Râh-ı aşk içre hakikat pişvâ
Dü cihânda ister isen doğru râh
İktidâ kıl bulara bî-iştibâh
Bende-i Âl-i Abâ ol ey Cemâl
Olasın âlemde tâ kim ehl-i hâl (Hasan Cemâli Baba 2014: 3-4; Yıldırım 2005: 304-306).
Kaynakça
Hasan Cemali Baba (2014). Bektaşi Risaleleri. Haz. Kahraman Özkök. İstanbul: Revak Yayınları.
Yıldırım, Seyfullah (2005). Hasan Cemâlî Baba Hayatı, Sanatı ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ ÂGÂH-I DİL | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
2 | RUMÛZ-I ‘ÂYÎN-İ CEM VE KÜNÛZ-I KEŞİFÜL’L-HİKEM | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
3 | MENÂKIB-I ‘ÂL-İ ‘ABÂ VE MESÂ’İB-İ DEŞT-İ KERBELÂ | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
4 | NUTK-I CEMÂLÎ BABA | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
5 | ŞİİRLER (CEMÂLÎ BABA) | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
6 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
7 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
8 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
9 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |