REHNÜMÂ-Yİ SÂLİKÎN
tasavvufî risale
Cemâlî Baba (d. 1252/1836/7 - ö. 1342/1915)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hasan Cemâlî Baba olarak tanınan ve bir Bektaşi şairi olan Tekirdağlı Kürt Hasanzade Hasan Hüsnî Cemâlî Baba (1830-1924?) tarafından kaleme alınan tasavvufi risale. Rehnümâ-yi Sâlikîn (Saliklerin Rehberi) adlı risale, saliklere yani bir mürşidin yanında manevi sefere çıkan kişilere kılavuz kitap olarak hazırlanmıştır. Hüseyin Hâkî tarafından 1293’te (m.1876) istinsah edilmiştir. Eserin nüshası Millî Kütüphane’de Y.Z. F.B 169/2 numarasıyla kayıtlıdır (Yıldırım 2005: 36).

Eser Allah’a hamd, peygambere ve ehlibeyte salât ve selam ile başlar. Kitapta dört ana başlık bulunmaktadır. Birinci ana başlık Hz. Muhammed’in meşhur “Nefsini bilen Rabbini bilir” hadisinden oluşur (Hasan Cemâlî Baba 2014: 4-9). Diğer başlıklar “İnsan” (Hasan Cemâlî Baba 2014: 9-15), “Muhabbet, aşk ve şevk” (Hasan Cemâlî Baba 2014: 16-22), “Miraç”tır (Hasan Cemâlî Baba 2014: 22-29). Her ana başlığın altında üçer olmak üzere toplam on iki de ara başlık vardır. Bunlar sırasıyla “Nasıl anlamalı?”, “Tarikat ehline göre”, “Hakikat ehline göre”, “Ne varsa âlemde vardır âdemde”, “İnsan vücudu”, “Gaybi unsurlar”, “Muhabbet”, “Aşkın halleri”, “Şevk”, “Cisimler âleminin ruhları”, “Manevi sefer”, “Marifet miracı” adlarını taşımaktadır. Hasan Cemâlî Baba, kitabı bilinçli olarak bu şekilde düzenlemiştir. Zira o, kitaptaki dört ana başlığın Alevi-Bektaşi düşünce sistemindeki dört kapı anlayışını, on iki ara başlığın da on iki makamı temsil etiğini henüz eserin başında bildirmiştir (Hasan Cemâlî Baba 2014: 1).

Kısa açıklamalara yer verilen risalede Hasan Cemâlî Baba, ayet ve hadisler ışığında Bektaşi tarikatının irfan anlayışını anlatmıştır. Nefs, zahir ve bâtın ilmi, dört kapı, mürşid-i kâmil olmak, gayb âlemi, gizli ilimler, cennet, cehennem, ilâhi aşk, taklidî ve tahkikî iman, manevi seferin ne şekillerde gerçekleştiği gibi dinî tasavvufî konulara dair yorumlar getirmiştir. Ayetlerin ve hadislerin zahiri ve bâtıni yorumları Ehlibeyt merkezli olarak yapılmıştır. Hasan Cemâlî Baba risalenin başında “Hisse-i Âl-i Abâ ey nur-ı ayn/Anları bilmek ve sevmek asıl dîn/On İki İmam’ı hak bilen kişi/Zâhir û bâtında doğrudur işi” (2014: 3) diyerek tevella ve teberra inançlarını da dile getirmiştir.

Rehnümâ-yi Sâlikîn (Saliklerin Rehberi) Arap alfabesiyle ve nazım-nesir karışık şekilde kaleme alınmıştır. Ancak eserde nesir kısımlar daha baskındır. Hasan Cemâli Baba, ele aldığı konuları nesir şeklinde açıklamış, öne sürdüğü fikirleri ara ara din ve tasavvuf konulu şiirlerle desteklemiştir. Açık ve anlaşılır bir dille yazılan risalenin eğitimli bir elden çıktığı açıktır.

Eser, Seyfullah Yıldırım tarafından 2005 yılında yüksek lisans tezi olarak çalışılmıştır. Bu çalışmada Hasan Cemâlî Baba’nın Rehnümâ-yi Sâlikîn de dâhil beş eserindeki şekil özellikleri, eserlerin dinî-tasavvufî yönü ve transkripsiyonlu metinleri ortaya konulmuştur (Yıldırım 2005). Eserin metni 2014 yılında ise Kahraman Özkök tarafından günümüz Türkçesine aktarılmış ve kitap olarak yayımlanmıştır (Hasan Cemâlî Baba 2014: 22-29).

Şairin biyografisi için bk. “Cemâlî Baba”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cemali-baba

Eserden Örnekler


Salveleyle medhe girdim ey azîz

Bu risâlem oldu şekerden lezîz


Hisse-i Âl-i Âbâ ey nûr-ı ayn

Anları bilmek ve sevmek asıl dîn


On İki İmam’ı hak bilen kişi

Zâhir ü bâtında toğrudır işi


Çârdeh-i ma’sûm-ı pâkdır nûr-ı Hak

Böyle halk etdi ezel Rabbü’l-Felâk


Ehlibeyt hakkında buyurdu Hudâ

Kâle ve yutahhiraküm tathîrâ


Bunların ecdâdı Muhammed Ali

Şer’-i şerif oldu anların yolu


Bular oldu ilm-i şer’in rehberi

Bular oldu dîn yolunun serveri


Bulara her kim kılursa iktidâ

Nâr-ı dûzahdan olur bi-şek-i rehâ


Gonce-i bâğ-ı nübüvvetdir bular

Nahle-i serv-i velâyetdir bular


Mahzen-i feyze hidâyetdir bular

Ma’den-i cûd ü sehâvetdir bular


Melce-i pişt ü penâhı ışkın

Dü cihânda doğru râhı ışkın


Hazzı bular ile buldu ehl-i hâl

Ol sebebden oldular sahîb-kemâl


Ehl-i aşka bular oldu reh-nümâ

Râh-ı aşk içre hakikat pişvâ


Dü cihânda ister isen doğru râh

İktidâ kıl bulara bî-iştibâh


Bende-i Âl-i Abâ ol ey Cemâl

Olasın âlemde tâ kim ehl-i hâl (Hasan Cemâli Baba 2014: 3-4; Yıldırım 2005: 304-306).

Kaynakça


Hasan Cemali Baba (2014). Bektaşi Risaleleri. Haz. Kahraman Özkök. İstanbul: Revak Yayınları.

Yıldırım, Seyfullah (2005). Hasan Cemâlî Baba Hayatı, Sanatı ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Özdemir, Özlem. "REHNÜMÂ-Yİ SÂLİKÎN". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/rehnuma-yi-salikin. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 RİSÂLE-İ ÂGÂH-I DİL Cemâlî Baba Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
2 RUMÛZ-I ‘ÂYÎN-İ CEM VE KÜNÛZ-I KEŞİFÜL’L-HİKEM Cemâlî Baba Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
3 MENÂKIB-I ‘ÂL-İ ‘ABÂ VE MESÂ’İB-İ DEŞT-İ KERBELÂ Cemâlî Baba Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
4 NUTK-I CEMÂLÎ BABA Cemâlî Baba Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
5 ŞİİRLER (CEMÂLÎ BABA) Cemâlî Baba Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
6 MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
7 NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
8 KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı
Görüntüle
9 MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
10 RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
11 SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
12 ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
13 TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
14 DÎVÂN (SERMEST) Abdullah Sermest, Kilisli Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
15 ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle