- Yazar Biyografisi (TEİS)
Na'îmüddîn, Tameşvarlı Elhâc İbrâhîm - Madde Yazarı: Prof. Dr. Hasan Ali ESİR
- Eser Yazılış Tarihi:İlki 1178/1764, İkincisi 1182/1768
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Pendname
- Yayın Tarihi:11/12/2021
PEND-NÂME
manzum nasihatnameNa'îmüddîn, Tameşvarlı Elhâc İbrâhîm (d. 1107/1695 - ö. 1182/1768’den sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Pend-nâme’de bölümlerin sıralaması ve konular şöyledir: Müellif, eserine tevhidle başlar. Daha sonra “Na’t-ı Güzîn-i Hazret-i Fahr-i Mevcûdât”, “Evvel Tertîb-i Sühan ve İsm-i Kitâb”, “Hazret-i Senâ-hân-ı Pâdişâh-ı İslâm”, “Midhat-ı Düstûr-ı Ferîdûn-vakâr” başlıklarıyla Hz. Peygamber ve Dört Halife’nin övgüsünde bulunur, eserini takdim eder ve adının Pend-nâme olduğunu söyler. Bu bölümlerdeki bazı beyitler Güvahî’den alınmıştır. Müellif daha sonra, dönemin Padişah ve Vezirine kısa iki bölüm ayırır. Bu bölümlerden sonra, eserin esasını teşkil eden ve yine ekseriyeti Güvâhî’deb alınan beyitlerden oluşan öğütler kısmı gelir. Eserin sonunda, Na'îmüddîn kendi beyitleri ile kısa hayat hikâyesini verir; çektiği sıkıntıları anlatır, yanan evinin onarımı için borçlanmasından, borcunu ödemekte sıkıntı çekmesinden bahseder. Eseri bitirmekten duyduğu mutluluğu dile getirir ve bitiriliş tarihini vererek eserini tamamlar. Eserin dili sadedir.
Pend-nâme’nin iki nüshası tespit edilmiştir. Süleymaniye Kütüphanesi İzmir Bölümü 608’de Halil Naîmî (?) adına kayıtlı nüshanın telifi 1178/1764’tür. Aynı kütüphane Ali Nihat Tarlan Koleksiyonu No: 13’te kayıtlı nüshanın telifi ise 1182/1768’dir. Şair, eserini iki farklı tarihte dönemlerin Sadrazamlarına sunmuştur. Na'îmüddîn 1107/1695 tarihinde doğduğuna göre ilk sunuşunda 69, ikincisinde de 73 yaşındadır. Na'îmüddîn beklediği ilgiliyi/yardımları görmemiş olacak ki dört yıl ara ile böyle bir yola baş vurmuştur. Bu iki nüshada, sunuluş tarihleri ve sunulan sadrazamların isimleri dışında belirgin farklar yoktur. Esir (2013) tarafından yayımlanan mukayeseli çalışmada tespit edilen farklar gösterilmiştir. Ayrıca Na'îmüddîn, Güvâhî’den beyitler aldığından hiç söz etmez. Hatta Güvâhî’nin, “Gel iy cânum dil ü cân levhine yaz / Güvâhî sözlerin kim kıldı âgâz” beytini “Gel iy cânum dil ü cân levhine yaz / Na’îmüŋ sözlerin kim kıldı âgâz (Esir 2013: 33)” şeklinde sadece bir ismi değiştirerek -Güvâhî yerine kendi adını koyarak- eserin kendi ürünü olduğunu söylemektedir. Bu durumda eserin pek çok beytinin intihal/aşırma olduğunu söylemek gerekir.
Şairin biyografisi için bk. “Na’îmüddîn, Tameşvarlı Elhâc İbrâhîm”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/naimuddin-tamesvarli-elhac-ibrahim
Eserden Örnekler
Vatan-ı aslîdi bana Tameşvar
K’anun bir ismi dillerde Kemeşvar
Çün istîlâ-yı düşmen ol mekândan
Ayırdı cism ü cândan hânümândan
Peder Gâzî şehîd oldı o demde
Benüm de çekdigüm dinle bu demde
Iyâl evlâd u etbâ’umla çıkdum
Degül bir baş on biş serle çıkdum
Beligrad evvel andan Niş Edirne
Diyemem çekdigim zahmet nedür ne
Akâr u mülk ü mâlum kaldı anda
Kalan elde dükendi az zamânda
Murâdum oldı İstanbula varmak
Niçe vakt ol şehirde meks ü kalmak
Katı çok başumı taşlara çaldum
Sitanbulda fakat bir hâne aldum
Yine gurbetde iken ben efendi
O da ol âteş-i hikmetde yandı
Yeni başdan düşüp il yurdlarına
Her ay başında kirâ derdlerine
Olunmaz âlimi il gülliginün
Hurûsıdur her âdem külliginün
Diyerek çün imârına yapışdum
Binâsı buçuk olmadın apışdum
Satup varum ana harc eyledüm hep
Dahı borc eyledüm yüz elli zeheb
Rehînsiz karşuluksızdur bu ekser
Edâsı olmadı hâlâ müyesser (Esir 2013: 135-136).
Kaynakça
Esir, H. Ali (2013). XVIII. Yüzyıl Şairlerinden Tameşvarlı Elhâc İbrâhîm Naîmüddîn ve Pend-Nâmesi (Mu’ammâ-yı Na’îmüddîn). Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Yay
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HADÎKATÜ'Ş-ŞÜHEDÂ (NA'ÎMÜDDÎN) | Na'îmüddîn, Tameşvarlı Elhâc İbrâhîm | Prof. Dr. Hasan Ali ESİR |
Görüntüle | ||
2 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
3 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
9 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
10 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |