- Yazar Biyografisi (TEİS)
Cemâlî Baba - Madde Yazarı: Dr. Özlem Özdemir
- Eser Yazılış Tarihi:19. Yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap-Latin
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:05/02/2022
NUTK-I CEMÂLÎ BABA
şiirlerCemâlî Baba (d. 1252/1836/7 - ö. 1342/1915)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Tam adı Tekirdağlı Kürt Hasanzade Hasan Hüsnî Cemâlî Baba (1830-1924?) olan Hasan Cemâlî Baba tarafından kaleme alınan şiirler. İstinsah tarihi ve müstensihi bilinmeyen eser, Millî Kütüphanede 06 Mil Yz A 918 arşiv numarasıyla ve Eş’âr adıyla kayıtlı bulunmaktadır. Eser kareli defter kâğıdına rika ile yazılmıştır. 200x152 - 175x150 mm. boyutlarındaki el yazması eser, on yapraktan ibarettir (Yıldırım 2005: 37-38). Bir münacat, on beş naat, bir risale, iki nutuk ve bir nefesten oluşan eser, Arap alfabesiyle ve Türkçe kaleme alınmıştır. Sadece eserdeki başlıklar Farsçadır.
Nutk-ı Cemâlî Baba, Allah’ın vasfedilmekten münezzeh olduğunu anlatan “Münacat-ı be-Dergâh-ı Kadiü`l-Hacat” başlıklı bir münacat ile başlar. İkinci şiir, Hz. Muhammed’i öven bir musammat gazeldir. Üçüncü şiir de naat başlığını taşır ve Hz. Ali’nin velayetini anlatır. Dördüncü şiir İmam Hasan’ı, beşinci şiir İmam Hüseyin’i, altıncı şiir İmam Zeynel Abidin’i, yedinci şiir İmam Muhammed Bakır’ı, sekizinci şiir İmam Cafer Sadık’ı, dokuzuncu şiir İmam Musa Kazım’ı, onuncu şiir İmam Ali Rıza’yı, on birinci şiir İmam Muhammed Taki’yi, on ikinci şiir İmam Ali Naki’yi, on üçüncü şiir İmam Hasan Askeri’yi, on dördüncü şiir ise İmam Muhammed Mehdi’yi anlatan naatlardan oluşur. On beşinci şiirin başlığında On İki İmam’ın tamamını öven ve üstün niteliklerini anlatan bir naat olduğu ifade edilse de şiirde Hz. Muhammed, Hz. Hatice ve Hz. Fatıma da övülmüştür. Bu naattan sonra eserde nesir şeklinde kaleme alınan tek metin yer almaktadır. “Risale-i Kelam-ı Mutasavvıfiyye” başlıklı bu kısa bölümde birtakım irfanî konulara temas edilmiştir. “Der-Nutk-ı Cemali Baba” başlıklı on altıncı şiir, irfanî temalı beş beyitten oluşur. On yedinci şiir, “ya Resulullah” ifadesiyle biten Hz. Muhammed’e yazılmış bir naattır. On altıncı şiir, hece vezniyle kaleme alınan bir nefestir. On dokuzuncu ve son şiir ise beyitler halinde yazılmış bir nutuktan ibarettir (Yıldırım 2005: 369-391).
Hasan Cemâlî Baba, eserinde genel olarak Bektaşiliğin temel inançlarından üç tanesini işlemiştir. Bunlardan birincisi Allah inancıdır. Eserde yer alan ilk şiir, Allah inancını ele alan bir münacattır. Bu şiirde yaratıcının üstün vasıflarından, akıl ile kavranamayacak oluşundan, vahdet inancından ve şairin kulluk anlayışından söz edilmiştir. Diğer şiirlerde de Allah inancı dolaylı yollardan dile getirilmiş ve ilahi aşkı terennüm eden irfanî ifadelere yer verilmiştir. Hz. Muhammed’i öven ve sıfatlarını anlatan iki naat ile Bektaşilikteki peygamberlik inancına atıf yapılmıştır. Bu şiirlerde şeriat ilminin peygamber aracılığıyla tamamlandığı söylenerek onun âlemde emsalsiz olduğu vurgulanmış ve ona salâvat getirmenin önemi ortaya konulmuştur. Şair, Hz. Ali’yi konu ettiği şiirinde onunla özdeşleştirilmiş olan Zülfikâr, Düldül, Ebu Turab, Şah-ı Merdan gibi sözcükleri kullanarak onu tanıtıp övmüştür. Ardından Hz. Hasan’ı ve Hz. Hüseyin’in sıfatlarını ve özelliklerini övgüyle tanıtmıştır. Kerbela katliamına vurgu yapmıştır. Nutk-ı Cemâlî Baba esas itibarıyla Bektaşiliğin temel inançlarından On İki İmam inancını anlatmakta ve onların vasıflarını açıklamaktadır. On İki İmam’ın her biri için tek tek naat yazılmış ayrıca kaleme alınan bir naat ile bir nutukta da On İki İmam’ın tamamı isimleri ile zikredilmiştir. Bu şiirlerde ise On İki İmam’ın Hz. Muhammet’ten sonra İslam dininin temsilcileri oluşundan, takva sahibi insanların imamı olmalarından, ilim ve irfan sahibi olmalarından, Hz. Hızır’a verilen ilm-i ledün’ün varisi olup Allah’ın sırlarını bilmelerinden, peygamberin varisi olup tertemiz kılınan ehlibeytin soyundan geldiklerinden, güçlü savaşçılıklarından, zahir ve bâtın sırlarına hakim olmalarından, adil olma konusunda benzerlerinin olmayışından, din yolunda gördükleri cefalardan söz edilir. Onların yolundan gidenlerin kurtuluşa ereceği ifade edilir. Ayetlere ve hadislere yapılan atıflar da eserde dikkat çekmektedir. Örneğin, eserdeki Allah’ın övüldüğü ilk şiirde yer alan “ulu`l-ebśār” ifadesi, Kuran-ı Kerim’deki Âli İmrân Sûresi 13., Nûr Sûresi 44., Haşr Sûresi 2. ayetleri hatırlatmaktadır. Eserin ruhunu, batınî ve irfanî bilgiler oluşturmaktadır (Yıldırım 2005: 369-391).
Nutk-ı Cemâlî Baba’daki şiirlerin bir kısmı aruz bir kısmı ise hece vezniyle yazılmıştır. Aruzun “Mefailün / Mefailün / Mefailün / Mefailün”, “Fâ`ilâtün / Fâ`ilâtün / Fâ`ilâtün / Fâ`ilün” kalıpları, hecenin ise 11’li (6+5) ve 10’lu (5+5) kalıbı kullanılmıştır.
Hasan Cemâlî Baba’nın Nutk-ı Cemâlî Baba da dâhil olmak üzere beş eserinin şekil özellikleri, eserlerin dinî-tasavvufî yönü ve transkripsiyonlu metinleri, Seyfullah Yıldırım tarafından Hasan Cemâlî Baba Hayatı, Sanatı ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme başlığıyla yüksek lisans tezi olarak çalışılmıştır (2005).
Şairin biyografisi için bk. “Cemâlî Baba”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cemali-baba
Eserden Örnekler
Münacat-ı be-Dergâh-ı Kadiü`l-Hacat
İlahi vasfını mümkün müdür hamem ede takrir
Nice evsaf-ı saf itsem hakikatde ola taksir
Müfessirler ne deñli kılsa vahdaniyyetiñ tefsir
Ne mümkün ‘akl ü nakl-ile uluhiyyet ola ta’bir
Rasad-bin olsa yüzümü müneccim edemez ta’bir
Kamu hulk-ı cihan ger katib olsa edemez tahrir
Beser ‘aklı şaşar evsafını eyler iken nažir
Kemal-ı san’at eyler delalet hüsnünü tasvir
Sen ol nur-ı mücerretsin seni ‘akl edemez tedbir
Dedi bunu rumuz-ı men ‘aref sırrın bilen bir pir
Bilen demez diyeñ bilmez hakikat ya bilen kimdir
Yine sensin seni ancak bilen ya Rabbi birsin bir
Žuhuruñla žuhur etdi seha bu ‘âlem-i kesret
Bu kesret ‘ayn-ı vahdetdir ulu`l-ebsar alır ‘ibret
Kamu bıll-i _ayaldir kara gözlüm perde-i hikmet
Kemal-ı kudret-i Hakdır görünen suret ü siret
Basiretle nažar kıl ey gözüm nuru bu ne kudret
Ta kim var žahir ü bahın Kamu vahdet-durur vahdet
Bu varlık cümle Hakkın varlığıdır eyleme şirket
İkilikten miran saña yetmez mi bu hüccet
Görünen fi`l-mera ya vech-i Hakk-ı sırr-ı ulûhiyet
Bu mevcudah-ı meshudat-ile hayretde her halet
Bilen demez diyeñ bilmez hakikat ya bilen kimdir
Yine sensin seni ancak bilen ya Rabbi birsin bir
Bu sırr-ı vahdeti fikr-i _ayal edem dedim ya Rab
Rumuz-ı men ‘arefden hasbihal edem dedim ya Rab
Vücudum katresin derya misal edem dedim ya Rab
Hakayıkdan biraz bash-ı makal edem dedim ya Rab
Seni sende bulup ‘ıyd-i visal edem dedim ya Rab
Edip terk benlirim kalim hal edem dedim ya Rab
Beni koyup seni kendime mal edem dedim ya Rab
Kapında kul olup kesb-i kemal edem dedim ya Rab
Celaliñ muktezasınca Cemal edem dedim ya Rab
Seniñ mahiyetiñ senden sü`al edem dedim ya Rab
Bilen demez diyeñ bilmez hakikat ya bilen kimdir
Yine sensin seni ancak bilen ya Rabbi birsin bir (Yıldırım 2005: 369-370).
Kaynakça
Yıldırım, Seyfullah. (2005). Hasan Cemâlî Baba Hayatı, Sanatı ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ ÂGÂH-I DİL | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
2 | REHNÜMÂ-Yİ SÂLİKÎN | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
3 | RUMÛZ-I ‘ÂYÎN-İ CEM VE KÜNÛZ-I KEŞİFÜL’L-HİKEM | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
4 | MENÂKIB-I ‘ÂL-İ ‘ABÂ VE MESÂ’İB-İ DEŞT-İ KERBELÂ | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
5 | ŞİİRLER (CEMÂLÎ BABA) | Cemâlî Baba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
6 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
7 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
8 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
9 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |