- Yazar Biyografisi (TEİS)
Iyânî, Cafer Iyânî Bey - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dr. Yasemin Karakuş
- Eser Yazılış Tarihi:1013/1603
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:01/10/2022
NUR-NÂME (IYÂNÎ)
dinî-tasavvufî eserIyânî, Cafer Iyânî Bey (d. ?/? - ö. 1020?/1611)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hz. Muhammed’in nuru ve yaratılış arasındaki bağı konu edinen tasavvufi muhtevalı eser. Nur-nâme, XVI. yüzyıl bürokratlarından, eseri yazdığı esnada Tımışvar’da hazine defterdarı olduğunu kaydeden Cafer Iyânî Bey tarafından, Sultan I. Ahmed namına kaleme alınmıştır.
Cafer Iyânî Bey, Nur-nâme’yi Mişkâtü’l-Envâr, Dekâyiku’l-Ahbâr, Şevâhidü’n-Nübüvve, Behcetü’t-Tevârih, Câmiü’t-Tevârih, Firdevsü’l-Ahbâr, Evâil-i Süyûtî, Bostânü’l-Ârifîn ve Tefsir-i Salebî gibi eserler ile ismi verilmeyen bazı tefsir, hadis ve tarih kitaplarında yer alan Hz. Peygamber hakkındaki bilgilerden oluşturmuştur. (Açık ve Kaçar, 2013: 15)
Eserde sebeb-i telif, dört bâb ve bir hâtime yer almaktadır. Sebeb-i telif bölümünde Iyânî Bey, kendisinden böyle bir eser yazması istendiği için Hz. Muhammed’in hayatından kesitleri Arapçadan Türkçeye tercüme edip sınıflandırarak bir araya getirdiğini ifade etmektedir. "Hazret-i resûl-i ekmel sallallâhu aleyhi ve sellemün nûr-ı saâdet-âsârınun âlem-i ervâhda vâki olan asl u derecâtın ıyân ve cemî mahlûkâtdan akdem ü efdal oldugunun beyânındadur" başlıklı birinci bâbda Hz. Muhammed’in nurunun her şeyden önce yaratıldığı ve bütün mahluklardan daha üstün olduğuna ilişkin rivayetler anlatılmaktadır. "Ol Resûl-i âlî-cenâb sallallâhu aleyhi ve sellemün rûh-ı tayyibeleri ervâh-ı enbiyâ vü asfiyâ aleyhimüsselâm ile âlem-i ervâhda vâki olan davet ve münâsebetin ve ol âlî-şânun nûr-ı pür-sürûrları hürmetine Hazret-i Hudâ Âdem ü Havvâyı zuhûra getirüp kûh-ı Serendîbe vâsıl u nâzil oluncaya dek izzet ü şevketlerin ve vâki olan gurbetlerin bildürür" başlıklı ikinci bâb, Hz. Muhammed’in nurundan yaratılan nebiler, veliler ve diğer insanların ona tabiiyeti ile Âdem ve Havva’nın yaratılışı ve cennetten kovulmalarını konu edinmektedir.
Üçüncü bâb, "Nübüvvet-i Âdem aleyhisselâmdan hilâfet-i Şît’e gelince Âdem ve Havvânun icmâl üzere ahvâllerin beyân ve nûr-ı hazret-i sultân-ı rüsul aslına varup vüsûl bulunca kimlerde varup müselsel ve muttasıl oldugın ıyân ider" başlığını taşımaktadır. Bu bölümde Âdem ve Havva’nın yeryüzüne gönderilmesi, Hz. Muhammed’in nurunun Hz. Âdem’de görünmesi, Hz. Şit’e geçmesi ve silsile şeklinde ulaşması anlatılmıştır. "Hazret-i ekrem sallallâhu aleyhi ve sellemün nûr-ı mübâreki yirin bulup karâr ve mucizât u beyyinâtı âşikâr olup kudûm-ı saâdet-âsârları dünyayı pür-envâr eyledügin ıyân ve ol sultân-ı dîn ve rahmeten li-âleminün nûr-ı nübüvvetinün beyânındadur" başlıklı dördüncü bâbda ise Hz. Muhammed’in nurunun yerine ulaşması ve mucizeler gerçekleştirmesine dair rivayetler anlatılmakta, peygamberlik nuru açıklanmaktadır. Eser, çeşitli hikâyelerin anlatıldığı ve nasihatlerin yer aldığı hâtime bölümü ile sonuçlanmaktadır.
Nur-nâme’nin Süleymaniye Kütüphanesi Nuruosmaniye 4998 numaralı müellif nüshası Turan Açık ve Mücahit Kaçar tarafından 2015 yılında eski ve yeni harflerle yayınlanmış, eserin inceleme ve dil içi çevirisi yapılmıştır.
Müellifin biyografisi için bk. "Iyânî, Cafer Iyânî Bey". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cafer-iyani-bey
Eserden Örnekler
Ol Hazret-i sultân-ı dîn ve rahmeten lil-âlemînün vâlide-i mükerremeleri Emine bint-i Vehb rivâyet ü hikâyet ider çünki gözlerüm nûrı oglum Muhammed Mustafâ sallallâhu Teâlâ aleyhi ve sellem kudûm-ı şerîf-i şeref-efzâları ile dünyayı müzeyyen ü müşerref itmegi yakın oldı nâgehân evimden direk gibi bir azîm nûr ıyân ve âsumâna revân olup ol nûr-ı pür-sürûrun şevki beni vâlih ü hayrân idüp aklum niçe zemân perîşân idicek melekler saf saf gelüp evimi tavâf iderken her biri savt u sadâ ve medh-i Mustafâyı nidâ kılup birbirlerine muştulayup dirlerdi kim bu gice ol Hazret-i hayrü’l-beşer ve şefî-i rûz-ı mahşer geliser cümle dünyâyı ol ehl-i îmân idiser diyü şâdân u handân eylediklerinden ma’adâ Rebîü’l-evvel ayınun ın ikinci isneyn gicesinde nâgâh sagıma bakup nigâh itdügüm gibi kudret-i Hak ile evimün dîvârı yarılup iki şakk olup üç hâtûn ile bî-pâyân hûrîler bana ıyân olup tevkîr ü ihtirâm ile selâm virdiler ve çevre yanıma oturup ol kân-ı mürüvvet yani hazret-i risâlet ve Resûl-i hurşîd-menziletün gelmeginden haber virüp eyitdiler ki
Li müellifihi
Şimdi senden togar ey kân-ı safâ
Bedr-i âlem ol Muhammed Mustafâ
Ol olısar Kabeyi pâk eyleyen
Ceyb-i asnâmı çeküp çâk eyleyen
Hem helâk ola elinde müşrikîn
Bula kuvvet anunile ehl-i dîn (Açık ve Kaçar 2013: 161-162).
Kaynakça
Açık, Turan - Mücahit Kaçar (2013). Nûr-nâme (Varlığın İncisi). İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | NEVÂ-YI HORÛS (ABDÎ/VEHHÂBÎ) | Abdî, Abdülvehhâb es-Sâbûnî, Abdülvehhâb Hemedânî | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
2 | TUHFETÜ'L-UŞŞÂK (ATÂ) | Atâ, Üsküplü Atâ | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (İLMÎ) | İlmî, İlmî Dede | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
4 | GÜL-İ SAD-BERG (HALVETÎ MUHYÎ) | Halvetî Muhyî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (NEBÂTÎ) | Nebâtî, Nebâtî Çelebi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
6 | SERGÜZEŞT-NÂME (NEBÂTÎ) | Nebâtî, Nebâtî Çelebi | Dr. Ahmet UĞUR |
Görüntüle | ||
7 | GENC-İ ESRÂR-I MA'NÎ (NİDÂÎ) | Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî | Prof. Dr. Nuran ÖZTÜRK |
Görüntüle | ||
8 | ÇİHL HADİS TERCÜMESİ (RIHLETÎ) | Rıhletî (d ?/?- ö. ?/?) | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
9 | KIRK HADİS (RIHLETÎ) | Rıhletî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
10 | ESRÂRÜ'L-'ÂRİFÎN (SEYYİD SEYFÎ) | Seyyid Seyfî/Seyyid Nizamoğlu, Şeyh Seyyid Seyfullah Kasım b. Şeyh Seyyid Nizameddin Efendi | Prof. Dr. Muhsin Macit |
Görüntüle |