- Yazar Biyografisi (TEİS)
Yakub-ı Çerhî - Madde Yazarı: AHMET CAHİD HAKSEVER
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Farsça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:02/02/2022
NEYNÂME-İ MEVLÂNÂ (YAKUB-I ÇERHÎ)
şerhYakub-ı Çerhî (d. ?/? - ö. 851/22.04.1447)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yakub-ı Çerhî'nin, Mevlanâ Celâleddin-i Rûmî'nin eliyle yazdığı ve Mesnevî’nin özü konumundaki ilk on sekiz beyti ile bazı hikâyeleri şerhi. Eser, Kemâleddîn-i Hârizmî’nin (ö. 836/1433 veya 840/1436) Cevâhirü’l-esrâr’ından sonra Mesnevî beyitleri üzerine yapılan ikinci şerhtir. Şarih, eseri yazış sebebiyle ilgili: “Affa muhtaç bu zayıf kul Yakub b. Osman b. Mahmud b. Muhammed el-Gaznevî Çerhî Serrezî’ye dost ve akrabalarından bazısı Mesnevi’de geçen hikâyelerin sembol ve işaretlerini açıklamam isteğinde bulundular. Bu makama layık olmadığım hâlde isteklerini yerine getirmek durumunda kaldım. Allah, Kendisi’ne dayanılan ve güvenilendir." ifadelerine yer verirken bir diğer gayesinin, herkesin Mesnevî’deki hakikatlerin inceliklerini anlayabilmesi ve ona ehil olmayanların yanlış değerlendirmelerinden korumak olduğunu belirtir.
Şarih, Mevlânâ'nın yaşadığı ayrılık acısını semboller kullanarak nazım ve nesir yoluyla ifade ettiğini belirtir. Arifler, konuştukları dilin anlaşılmasını istemezler. Zira kendilerindeki ayrılık acısının derdini diğer insanlar taşımamaktadırlar. Çerhî bunu, “Dertsiz kişinin yanında aşktan bahis açılamaz. Zira sözün manasından nasibi yoktur.” ifadeleriyle dile getirir. Çerhî’ye göre Mevlâna’nın Mesnevî'sinden önce böyle bir üslûp kullanılmamış olup aynı zamanda bu eser, Kur’an’ın batini bir tefsiridir.
Çerhî, ilk on sekiz beyit dışında, Mesnevî’de geçen padişah ve cariye, Şeyh Dekûkî, Şeyh Muhammed Serrezî gibi hikâyeleri şerh ederken Mesnevî dışından da manzumelere yer verir. Şarih beyitleri; âyet ve hadislerle, sahabenin ileri gelenleri, Cüneyd-i Bağdadi (ö. 297/909), Ebu Said Ebu'l-Hayr (ö. 357/967), Abdulah Ensârî (ö. 481/1089), Senâî-yi Gaznevî (ö. 525/1131 [?]), Ebu’l-Hasen en-Nuri (ö. 295/908) gibi Mevlanâ'ya da tesir eden erken dönem sûfiler ve kendi Nakşî silsilesinde yer alan Ebû Yezid Bistâmî (ö. 234/848 [?]), Ebu'l-Hasan Harakânî (ö. 425/1033), Bahâeddin Nakşbend (ö. 791/1389), Alaeddin Attâr (ö. 802/1400) gibi isimlerin kelâm-ı kibarıyla izah eder.
Şerhe konu ney, bir mûsikî aletidir ve Mesnevî'de insan-ı kâmili simgelemektedir. Çerhî'nin sıklıkla atıf yaptığı Hakîm Senâî, neyin ıstırabı ile aşk ateşinden bahseden ilk isimlerdendir. Çerhî, hakikat arayışındaki insanın kemâle ermesi ile ricalu'l-gayb arasındaki ilişkiye dikkat çeker. Aynı zamanda bir Nakşbendî temsilcisi olan şarih aşk, sekr, vecd, cezbe gibi telvin eksenli kavramlara sıklıkla yer verirken yeri geldikçe seyr ü sülûkla ilgili meseleler ve diğer tasavvufi terimler hakkında da açıklamalarda bulunur.
Halîlullah Halîlî’nin tashih ve takrizde bulunduğu Ney-nâme, Camî’nin Risâle-i Naiyye’sinin Kabil baskısıyla (1352/1973) birlikte Tahran’da 1375/1996’da neşredilmiştir. Eser, Haksever (2009) ve Özkan (2015) tarafından Türkçeye çevrilmiştir.
Şarihin biyografisi için bk. “Yakub Çerhi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yakub-cerhi
Eserden Örnekler
Mesnevî
Bu neyin sesi ateştir rüzgâr değil,
Kimde bu ateş yoksa olmaz olsun.
Sûfilere göre iman, masivayı kalpten nefyetmektir. İman-ı hakikî, kalpler Allah'tan gayrıya yöneldiğinde insana zarar veren menfiyattan kalbi arındırmaktır.
Taklidî, burhânî ya da şuhudî... İman herkese farzdır ancak
Âşıklara farz olan, dostu aramaktır.
Şuhûdî iman, onların esas derdidir. Bu derdi taşımayan,
Kalbinde Sevgili'ye vuslat ateşi bulunmayan küfürdedir.
Kimde aşk ateşi yoksa onda ümit de yoktur.
Ebu Leheb’den başka Senin aşk ateşinden mahrum kalan görmedim.
Neyin içine düşen aşk ateşidir.
Aşk coşkusudur ki şarabın içine düşmüştür.
Âşıklar ve arifler, vecd ve telvin ehli için birer sarhoşluk ve hararet sebebidir. Bu ilahi cezbeler kişiyi meyhanenin sarhoşu haline getirir. “Rableri onlara tertemiz bir içki içirmiştir” (el-İnsan, 76/21) âyetinin mahzarı işte onlardır. Necis içki ise insana tesir ettiğinde aklı ondan izale eder. Hakikat şarabının sarhoşunda ise hayret ki böyle bir hâl yoktur.
Mesnevî
Ney, yardan ayrılanın yoldaşıdır
Onun perdeleri bizim perdelerimizi yırttı.
Yüce şahsiyetlerin tesir ettiği kişi masivadan bağını koparır. Hakiki sevgiliye ulaşarak sevgilinin sıfatları ile vasıflanır (Ya‘kûb Çerhî 2009: 26-28)
Kaynakça
Haksever, Ahmet Cahid (2009). Yakub-ı Çerhî ve İslam Tasavvufundaki Yeri. İstanbul: İnsan Yay.
Kurtuluş, Rıza (2002). "Kemâleddin Harizmî", İslâm Ansiklopedisi. C. 25. İstanbul: TDV Yay. 233.
Mevlânâ Yakub Çerhî (2015). Neynâme. (çev. M. A. Özkan). İstanbul: Semerkand Yay.
Nevşâhî, Arif (2013). "Ya'kûb-ı Çerhî", İslâm Ansiklopedisi. C. 43. İstanbul: TDV Yay. 281-282.
Ya‘kûb Çerhî (2009). Ney-Nâme. (çev. A.C. Haksever). İstanbul: Erkam Yay.
Ya‘kûb Çerhî b. Osman b. Mahmûd b. Muhammet Gaznevî, Serrezî (1375/1996). Ney-Nâme. (hzl. Halilullah Halîlî). Tahran.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ ÜNSİYYE (YAKUB-I ÇERHÎ) | Ya'kûb-ı Çerhî | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ EBDÂLİYYE (YAKUB-I ÇERHÎ) | Ya'kûb-ı Çerhî | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
3 | CEMÂLİYYE HAVRÂİYYE-ŞERH-İ RUBAÎ-İ EBÛ SAÎD EBU'L-HAYR (YAKUB-I ÇERHÎ) | Ya'kûb-ı Çerhî | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ ESMÂ-İ HÜSNÂ (YAKUB-I ÇERHÎ) | Ya'kûb-ı Çerhî | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
5 | TARİKA-İ HATM-İ AHZÂB (YAKUB-I ÇERHİ) | Ya'kûb-ı Çerhî | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
6 | TEFSİR-i YA'KÛB-I ÇERHÎ (YAKUB-I ÇERHÎ) | Ya'kûb-ı Çerhî | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
7 | EL-EHÂDÎSÜ'L-ERBA'ÛN (YAKÛB- ÇERHÎ) | Ya'kûb-ı Çerhî | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
8 | NESÂYİMÜ’L-MAHABBE MİN ŞEMÂYİMİ’L-FÜTÜVVE | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN-I HİKMET (AHMED YESEVÎ) | Ahmed Yesevî | Dr. HAYATİ BİCE |
Görüntüle | ||
10 | FAKRNÂME (AHMED YESEVİ) | Ahmed Yesevi | Prof. Dr. Necdet Tosun |
Görüntüle | ||
11 | MİR'ÂTÜ'L-KULÛB (SÛFÎ MUHAMMED DÂNİŞMEND) | Sûfî Muhammed Dânişmend | Prof. Dr. Necdet Tosun |
Görüntüle | ||
12 | RİSÂLE DER MAKÂMÂT-I ERBA'ÎN (AHMED YESEVİ) | Ahmed Yesevi | Prof. Dr. Necdet Tosun |
Görüntüle | ||
13 | KISSA-I YETÎMNÂME (ŞEMS-İ ÂSÎ) | Şems-i Âsî | Doç. Dr. Fatih Bakırcı |
Görüntüle | ||
14 | KISSA-I KÛDEKNÂME (ŞEMS-İ ÂSÎ) | Şems-i Âsî | Doç. Dr. Fatih Bakırcı |
Görüntüle |