- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nev’î, Yahyâ - Madde Yazarı: Araş. Gör. Burhan Can
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:İlmî-Ansiklopedik Edebî Eser
- Yayın Tarihi:04/07/2022
NETÂYİCÜ'L-FÜNÛN ve MEHÂSİNÜ'L-MÜTÛN (NEV'Î)
ansiklopedik ilimler tasnifiNev’î, Yahyâ (d. 940/1533-34 - ö. 1007/1599)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ansiklopedik, ilimler tasnifi. Eser, 3. Murad’a takdim edilmiştir. Eserin müellifi Nev’î, Gazalî’ye (ö.1111) nispet edilen Yevâkitü’l-Ulûm adlı eseri temel aldığını, Abdurrahman Bistâmî’nin (ö.1454) Fevâyih-i Miskîniyye’sini, Mevzuatu’l-Ulûm’u ve çeşitli muteber kitapları özet yoluyla kullandığını belirtir. Metnin içinde Târîh-i Taberî, Târîh-i İbn Kesîr, Târîh-i İbn- Esîr-i Cezrî, Nizâm-ı Tevârîh gibi eserlerin de adı kaynak olarak geçmektedir (İlhan 1992:7).
Netâyicü’i-Fünûn ve Mehâsinü’l-Mütûn, tarih, hikmet, hey’et, kelâm ve usûl-i fıkıh, hilâf, tefsir, tasavvuf, rüyâ, remil, efsun ve tıp, felâhat, nücûm, fal ve zîc gibi konuları kapsayan on iki bölüme sahiptir. Nazım parçaları, nesir kısımlarda verilen bilgileri destekleyecek şekilde kullanılmıştır. Ayrıca, Nev’î, eserin başına ve sonuna iki hikaye yerleştirerek gönülleri ferahlatmak istediğini belirtmiştir. Bilgi veren bir eserde dilin yanında hikayelere yer verilmesi yazarın kullandığı üslup hakkında da dikkate değer bir örnektir.
Antik ve Helenistik dönemden itibaren Aristoteles’in eserlerinin hangi sırayla okutulması ve tasnif edilmesi gerektiği hem felsefi hem de dini anlamda tartışma konusu olmuştur ve bu bağlamda ilimler tasniflerinin ilk mahsulleri ortaya çıkmıştır. İslam dünyasında ise özellikle Yunanca kaynakların tercüme edildiği dönemde Abdullah b. Mukaffa (ö.759) Câbir b. Hayyân (ö.815), Kindî (ö.866?), Sâbit b. Kurre (ö.901) gibi isimlerin tasnifleri ile başlayan geleneğin ilk müstakil örneği Fârâbî’nin (ö.950) İhsâu’l-Ulûm adlı eseridir. (Arıcı 2019: 20; Türker 2019: 74) Felsefe eserlerinin çevirileri ile ortaya çıkan ilimleri tasnif etme çabası neticesinde tasniflerde felsefenin ön plana çıkarılması Gazâlî ve İbn Hazm gibi isimlerde rahatsızlık yaratmıştır. Bu nedenle dini ilimleri ön plana çıkaran bir ilimler tasnifinin yapıldığı ikinci kol da diğeri ile beraber gelişmiştir (Arıcı 2019: 20). Nev’înin bir çok kütüphanede bulunan eserinin de Gazali ve İbn Hazm’dan sonra gelişen ikinci kola mensup olduğu tespit edilebilmektedir. Nitekim, Fârâbî’nin eserinde görülen teknik tartışmalardan ziyade, tarihi bilgiler verilmekle yetinilmiş ve ilimler tasnifinin temel sorunsalı olan “genelde din-felsefe ve özelde akıl-vahiy sorununa” (Türker 2019: 64) dair tartışmalara yer verilmemiştir. Platon’un ve Sokrates’in peygamber olduklarına dair hadisler aktarılarak, felsefi bilginin de dini bilgiye dayandığı gösterilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda eserin özet olarak tarihi bilgilere vermesi ve bir çok kütüphanede bulunması da dikkate alındığında bir giriş kitabı olarak tasarlandığını belirtmek de mümkündür.
Netâyicü’i-Fünûn ve Mehâsinü’l-Mütûn hakkında Nadir İlhan (1992) tarafından çeviriyazı içeren bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır. Daha sonra da Ömer Tolgay (1995) tarafından yeni harflerle yayınlanmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Nev’î, Yahyâ”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nevi-yahya
Eserden Örnekler
Ba’zı ashâb-ı resûlullâh Eflâtûn’a la’n itdiler. Resûlullâh ‘aleyhi’s-selâm nehy idüp eyitdi: La’net etmen. Tahkîk Eflâtûn nebî idi. Kavmi anı bilmedi ve Soktatun nübüvvetine ‘ulemâdan ve hukemâdan kavl vardur. Eflâtûn Hudâ’nun şâkirdidür. Silsile-i Sokrat Lokmân’a müntehîdür... İlm-i hikmet bir ilimdür ki mevcûdât-ı hâriciyyenün ahvalinden bahs ider. Nefsü’l-umûrda vâki’ olduğı üzre tâkât-i beşeriyye mikdârınca mevzû’ hikmet-i mevcûdât-ı hâriciyyedür. Kütüb-i musannife-i hikmet muhtasırâtdan Hüdâyetü’l-Hikmet, Esîrü’d-dîn Ebherî’nün ki Mevlânâ-zâde anı şerh itmişdür ve İşârât-ı Ebû ‘Alî ve müte’vilâtdan Şerh-i İşârât-ı İmam Fahr-i Râzî ve Şerh-i Nâsır-ı Tûsî ve Muhakemât-ı Kutbü’d-dîn Râzî (İlhan 2019: 80).
Kaynakça
Arıcı, Müstakim (2019). "Tasnîfü'l-Ulûm ve Enmûzecü'l-Ulûm Literatürleri". İlimleri Sınıflamak İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi. Ed. M. Arıcı. İstanbul: Klasik Yay.
İlhan, Nadir (1992). Nev’î Efendi Netâyicü’l-Fünûn ve Mehâsinü’l-Mütûn (Giriş-Metin-Dizinler). Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
Tolgay, Ömer (1995). İlimlerin Özü Netâyic el-Fünûn Nev’î Efendi. İstanbul: İnsan Yay.
Türker, Ömer (2019). "İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi". İlimleri Sınıflamak İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi. Ed. M. Arıcı. İstanbul: Klasik Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Tuba Durmuş |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜME-İ HADÎS-İ ERBAÎN (NEV'Î) | Nev'î, Yahyâ | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
3 | HASB-İ HÂL (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
4 | GÜL-İ SAD-BERG (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Prof. Dr. İbrahim Çetin DERDİYOK |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ MÜNŞEÂT-I HÂCE-İ CİHÂN (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
6 | RİSÂLE-İ NEVÂ-YI ‘UŞŞÂK (NEV’Î) | NEV’Î, Yahyâ | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
7 | FASLUN FÎ FAZÎLETİ’L-‘IŞK (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
8 | FEZÂ'İLÜ'L-VÜZERÂ VE HASÂİLÜ'L-ÜMERÂ (NEV’Î) | Nev'î Yahyâ | Doç. Dr. Fatih Koyuncu |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ ŞİKÂYET-İ RÛZİGÂR (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Dr. MEHMET AKİF YALÇINKAYA |
Görüntüle | ||
10 | SİNAN PAŞA’YA MEKTUP (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
11 | GEVHER-İ RÂZ (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
12 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
13 | TERCEME-İ KISSA-İ HIZR U MÛSÂ (NEV'Î) | Nev'î, Yahyâ | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
14 | MÜNÂZARA-İ TÛTÎ VÜ ZÂG (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
16 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
18 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
19 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
20 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
22 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
24 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |