- Yazar Biyografisi (TEİS)
Râsim, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Kübra KACAR ALTIN
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Pendname
- Yayın Tarihi:09/06/2022
NESÂYİH-İ ŞER’İYE VE MEV'İZE (FODLACI-ZÂDE RÂSİM)
nasihatnameRâsim, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi (d. 1180/1766-67 - ö. 1270/1853-54)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Üsküdarlı Fodlacı-zâde Ahmed Râsim Efendi’nin dinî nasihatler içeren manzum eseri. 16 sayfadan meydana gelen eser, 1316/1898-99’da Tevfik Şehîdî tarafından bastırılmıştır. Şehîdî, risalenin başına “İfade-i Mahsusa” başlıklı üç sayfalık bir bölüm yazarak burada Râsim hakkında biyografik bilgiler (öğrenimi, çalışma hayatı, edebî ve tasavvufi kişiliği, dönemindeki şairlerle irtibatı, karakteri, kişisel özellikleri, inziva hayatı, aile hayatı, vasiyeti, vefatı ve kabri gibi) vermiştir. Bölümün sonunda eseri yayımlama gerekçesini “Acizlerinin bu manzûme-i nefîseyi neşrden maksadım hem istifâde-i ‘umûmiyeyi mûcib, hem de müellifine badî-i rahmet olsun içündür” (Akbaş 2013: 724) sözleriyle açıklamıştır.
Yapılan çalışmaya göre (Akbaş 2013) eser; birer münacat, mesnevi ve müseddesten oluşmaktadır. 23 beyitten müteşekkil olan münacat, gazel nazım şekliyle kaleme alınmıştır. Şair, münacata kulun sürekli hata yaptığını söyleyerek ve Allah’ın Kerim sıfatı ile kullarını bağışlamasını temenni ederek başlamış; gece gündüz nefsin heveslerine uyan kulun vaktinin gafletle geçtiğini ve zamanının heba olduğunu, gençlik günlerinin farkında olmadan geçtiğini ve yaşlılıkta ise insanın hırs belasına uğrayacağını, Allah’ın cemalini görmek isteyen bir kimsenin bunu ancak Allah’ın isteklerine uygun bir şekilde yaşayarak başarabileceğini ifade ederek devam etmiştir. Son beyitte ise Allah’a yalvarmış ve Mecnûn gibi hakiki aşka ulaşmayı dilemiştir.
Eserin asıl kısmını, “Nesâyih-i Şer‘iyye” başlıklı “feilâtün feilâtün feilün” kalıbıyla kaleme alınmış 167 beyitten oluşan mesnevi oluşturmaktadır. Bu manzumede -adından da anlaşılacağı üzere- dinî ve tasavvufi nasihatler verilmiştir. Mesnevide sırasıyla Hz. Âdem ile Havva’nın yaratılışı, insanın Allah’a iman etmesi, Hz. Âdem ve Havva’nın cennetten çıkarılmaları ve dünyaya gönderilmeleri, insanların yeryüzünde çoğalmaları, Hz. Âdem’e peygamberlik verilmesi, diğer bazı peygamberlerin gönderilişi, dünya üzerindeki iman-küfür mücadelesi, Hz. Muhammed’in peygamber olarak gönderilmesi, Allah’a imanın önemi, dört halife, kulun günah işlemesi ve tövbe etmesi, ibadete devamın önemi, Allah’ın rahmetinin enginliği, Allah’ın külli iradesi karşısında kulun acizliği gibi konulardan bahsedilmiştir.
Son bölümler ise duaya ayrılmıştır. “Mev’ize” ise 26 bentten müteşekkil olup tasavvufi içerikli ve didaktik bir manzumedir. Mütekerrir müseddes olarak kaleme alınmıştır. Bu manzumede, içtenlikle Allah’a yakarışta bulunan bir kul portresi çizilmiştir. Bir hak yolcusuna nasihat niteliğinde olan bu şiirde günahlardan kaçınma yolları, dünyanın faniliği, Allah’ı zikretmenin önemi, dünyada huzura ulaşma yolları, şeytanın hilekârlığı, aşk ehli olmanın önemi ve sabretmenin fazileti gibi konular işlenmiştir.
Nesâyih-i Şer’iye ve Mevize, öğüt verme amacıyla kaleme alındığı için eserde kolay anlaşılır, açık ve akıcı bir dil kullanılmış; sanat yapma kaygısı güdülmemiştir. Bu nedenle eserin içten ve samimi bir üslupla yazıldığı söylenebilir. Eser üzerine, Ersoy Akbaş’ın bir bildirisi bulunmaktadır (2013).
Şairin biyografisi için bk. “Râsim, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rasim-fodlacizade-ahmet-rasim-efendi
Eserden Örnekler
Nesâyih-i Şer’iye
Dinle ey genc-i hakâyık-perver
Cânib-i Hakka refîk u rehber
Gûş edip sözlerim ey sun’-ı ilâh
Ben seni sen beni eyle âgâh
Birbirimiz gözedip leyl ü nehâr
Girmeye şâyed araya ağyâr
Senin ile hasb-i hâl eyleyelim
Vâki’-i hâli dürüst söyleyelim
Sana nakl edem anı muhtasarî
Gûş-ı cân ile işit al haberi
Çünki ol Hâlık u Hayy u Allâm
Zâtını eylemek için i’lâm
Halk edip lutf ile bu ekvânı
Eyledi hikmete müberrâ anı
Niçe mahlûk gelip andan gitdi
Müddetin her biri tekmîl etdi
Ba’dehû Âdemi kıldı ihyâ
Oldu Havvâ dahı andan peydâ
İkisin cem’ edip ol cennetde
Buldular kendilerin ni’metde
[...]
Âdem anda ederek geşt ü güzâr
Vardı bir semte ki cem’iyyet var (Ahmed Râsim Üsküdârî 1899: 6).
Kaynakça
Ahmed Râsim Üsküdârî (1899). Nesâyih-i Şer’iye ve Mevize. İstanbul: Dersaadet Matbaası.
Akbaş, Ersoy (2013). “Üsküdarlı Fodlacızâde Ahmed Rasim ve Manzum Nesâyih-i Şer‘iyye ve Mev‘ize Adlı Eserinin Şekil ve Muhteva Özellikleri”. II. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiriler Kitabı-III. Bursa.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (RÂSİM) | Râsîm, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ |
Görüntüle | ||
2 | USÛL-İ VUSÛL (FODLACI-ZÂDE AHMED RÂSİM EFENDİ) | Râsim, Fodlacızâde Ahmet Râsim Efendi | Doç. Dr. Hamza KOÇ |
Görüntüle | ||
3 | LUGAT-I FÂRİSİYE (RÂSİM) | Râsim, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ SÜBHA-İ SIBYÂN (RÂSİM) | Râsim, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi | Araş. Gör. Kübra KACAR ALTIN |
Görüntüle | ||
5 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
6 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
7 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
8 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
9 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
10 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
11 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
13 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |