- Yazar Biyografisi (TEİS)
Bedrî Paşa, Kütahyalı - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
- Eser Yazılış Tarihi:1292/1875
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:26/05/2022
NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA)
tiyatroBedrî Paşa, Kütahyalı (d. 1267/1851 - ö. 1330/1912), Mehmed Rifat (d. 1267/1851 – ö.1325/1907)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hasan Bedreddin ve Mehmet Rifat’ın birlikte telif ettikleri veya başka dillerden çevirdikleri bir dizi oyun içinde hacmi en küçük olanlardan biri. Vaka, çok basit, şahıs kadrosu da sınırlıdır. Hakkında yapılan bir değerlendirmede, 19. yüzyılın ilk karakter komedisi olduğu söylenen oyunun birinci derecedeki kişisi Behlül Bey, Molier’in “Cimri”sinin birinci derecedeki kişisini hatırlatır. Yaşları, abartılı cimrilikleri, evlerinin bir köşesinde para saklamaları, hizmetçilere karşı tutumları vb. yönlerden “Cimri”deki Harpagon ile “Nedamet”teki Behlül Bey birbirinin benzeridir. Oyunun “mudhike” (komedi) olması, Molier’in “Cimri”siyle benzeşen bir diğer tarafıdır.
Eserin olay örgüsü şu şekildedir: Behlül Bey, tefecilik yapan yaşlı ve cimri bir ihtiyardır; bununla birlikte “cimri” sıfatına uymayacak garip fikirleri de vardır. Mesela, Yorgaki adlı biri Behlül Bey'in Galata’da Perşembe Pazarı civarında bulunan ve üç yıldır boş duran dükkânlarını kiralamak istediğinde Behlül Bey, on beş lira aylık kira ister. Yorgaki on dört lira vermeyi teklif edince de dükkânlarını bu fiyata kiraya vermektense yıllardır olduğu gibi yine boş kalmasını tercih edeceğini söyleyerek adamı başından savar. Behlül Bey, üç yıldır evinde hizmetini gören Pertev’in hak ettiği parayı vermemek için olmadık masraflar çıkararak kızın ücretinin büyük bir kısmını keser. Kalan kısmını da para vererek ödemek yerine şimendifer hissesi (piyango bileti) verir. Daha sonra bu hisseye yüklüce para çıktığını öğrenince, zaten sergilediği tavırla efendisiyle evlenmeyi arzuladığı belli olan kızı kandırarak elinden bileti almak için onunla evlenir. Bu arada zaman zaman da evinde sakladığı altınları sayarak paraya ve servete olan düşkünlüğünü tatmin etmeye çalışır. Bir gün kendisinden alacaklı olan Nuri Usta gelerek vaktiyle faiz karşılığı Behlül Bey'e verdiği parasını ister. Behlül Bey önce birçok sudan mazeret ileri sürerek borcunu erteletmeyi denese de adamın şikayet etme tehditlerinden çekindiği için istemeye istemeye parayı verir. Behlül Bey, okuduğu gazetede şimendifer piyangosunun bir terziye çıktığıyla ilgili ilanı görünce şaşırır; çünkü para çıktığı belirtilen numara, kendisinin Pertev’e verdiği biletin numarasıdır. Zaten Pertev’le evlenmesinin tek sebebi o bileti geri alabilmektir. Bir yolunu bularak Pertev’den bileti ister. Pertev, bileti teyzesinin borcuna mahsuben birine verdiğini söyleyince Behlül Bey fenalaşır; ama “son nedamet fayda vermez”.
Yazarların biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed / “Bedri Paşa, Kütahyalı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/bedri-pasa-kutahyali
Eserden Örnekler
"Mudhike
İki Fasıl, İki Perde
Eşhâs
Behlül Bey, Pertev, Yorgaki, Nuri Usta
Birinci Fasıl
Sahne: Vasat hâlde bir odayı irâe eder. Vakit kış olduğundan orta yerdeki mangalın bir ayağı kırık olup altına destek makamında bir taş konmuş ve duvardaki aynada çatlak görünür. Vakit gündüzü tasvir eder". (Hasan Bedreddin ve Mehmed Rifat 1292: 396).
Kaynakça
Bozdoğan, Ahmet (2001). Manastırlı Mehmet Rıfat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi
Hasan Bedreddin ve Mehmed Rifat (1292). Nedâmet, İstanbul: Kırkambar Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
2 | YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
3 | PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
4 | HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak |
Görüntüle | ||
5 | HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
6 | DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
7 | EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
8 | EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
9 | KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
10 | FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan Araş. Gör. Elif Paliçko |
Görüntüle | ||
11 | AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
12 | HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
13 | CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
14 | ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
15 | LÂLERUH (M. CARRE VE E. LUCAS’DAN ÇEVİRİ) (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |