- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mirza Fethali Ahundzade - Madde Yazarı: Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan
- Eser Yazılış Tarihi:1862
- Yazıldığı Saha:Azerbaycan
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Diğer
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tenkit
- Yayın Tarihi:07/06/2022
NAZM VE NESR HAKKINDA (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE)
tenkitMirza Fethali Ahundzade (d. 1812 - ö. 10 Mart 1878)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mirza Fethali Ahundzade’nin 1862 yılında kaleme aldığı makalesi. Yazar bu yazıyı, Azerbaycan şairlerinden Molla Penah Vâkıf ve Kâsım Bey Zakir’in şiirlerinden oluşturduğu, fakat bastıramadığı Mecmua-i Vâkıf ve sair Muasırın isimli eserine mukaddime olarak yazmıştır. Onun bu yazısı, şiir ve nazım hakkındaki görüşlerini içerir.
Ahundzade, Nazm ve Nesr Hakkında yazısında, şiiri güzel söz söyleme, ifade güzelliği taşıma, heyecan ve hayranlık uyandırma ve bir insanda etki bırakma açısından tanımını yapar ve şiirin nazımla olduğunu; ancak her nazmın da şiir olmadığını dile getirir. Yazar, hicri tarihinden itibaren nazım ve şiirin bir tutulduğunu, nazımla yazan herkese şair denildiğini; ancak nazımla yazan herkesin şair olamayacağını söyler. Ona göre Firdevsî, Nizamî, Camî, Se’dî, Molla-yı Rumî ve Hâfız gerçek şairlerdir; ancak onların şiirlerinde de çoğu söz mübalağalı tasvirler şeklinde ifade edilir. Eğitim alan her kimse özellikle Fars halkına mensup olanların çoğu sözü nazımla yazmaya kadirdir; fakat bu kimselere şair demek hatadır. Ahundzade, nazımla yazılmış pek çok şeyde gerçek bir mazmun dahi bulunmadığını, özellikle gazellerin insan mizacında hiçbir şekilde şevk ve hayranlık uyandırmadığını dile getirir.
Molla Penah Vâkıf’ı ve Kasım Bey Zakir’i şiirlerini çok beğenerek takdir eder. Yazar, onları gerçek bir şair olarak gördüğünü, Molla Penah’ın yol gösterici olduğunu; ancak Kasım Bey’in şiirlerinin hayranlık uyandırdığını söyleyerek tekrardan her nazım yazanın şair olmadığını vurgulayıp boşuna zahmet etmemelerini tembihleyerek yazısını tamamlar. Yavuz Akpınar, doktora tezinde; Ahundzade’nin yeni fikirlerin yeni mazmunlarla anlatılması gerektiğini, gazel, kaside, mesnevi gibi türlerde de yeni fikirlerin ifade edebileceği düşüncesinde olduğunu ve Ahundzade’nin klasik nazım şekillerine değil de mazmunlara karşı çıktığını ifade eder. Nitekim Ahundzade, bu yazısında çoğu şairin şiirinde gerçek bir mazmunun olmadığını dile getirmiştir. Ayrıca Ahundzade, bu yazısında Fuzulî’nin gerçek bir şair olmadığını, yalnızca nazım üstadı olduğunu da yazar; ancak Akpınar, onun bu yorumunu, Ahundzade’nin Türk şiirine aşina olmamasından dolayı yaptığını, aksine Fuzulî’nin Ahundzade’nin şiirde aradığı bütün özellikleri taşıdığını dile getirir.
Yazarın biyografisi için bk. "Mirza Fethali Ahundzade". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mirza-fethali-ahundzade
Eserden Örnekler
Əhli-fürsdən ancaq Firdövsi və Nizami və Cami və Sə’di və Molla-yi Rumi və Hafiz şairdirlər. Bunların da qüsuru budur ki, bir para meqamda izhari-fəzl üçün xilafi-təbiətü adət göftgu ediblər. Belə məqamlarda onların xəyalatında da şe’r demək caiz deyil, ancaq mənzumati-məqbulə ve pəsəndidə demək olur. Şe’r dərəcəsindən əsfəl, bunlardan masəva sairlərinin hərgiz şe’r maddəsi yoxdur. Ancaq sənətkarlardır ki, əlfaz hifz edib şüruti-nəzmə müvafiq haman əlfazı riştəyi-nəzmə düzürler və hərgiz nəzmləində bir tə’sir yoxdur (Memmedzade 2005: 152).
Kaynakça
Akpınar, Yavuz (1980). Mirza Feth-Ali Ahund-zâde (Bütün Yönleriyle). Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi.
Kürekçi, Ali İhsan (2015). Mirza Fetali Ahundov’un Eserlerinde Halk Kültürü Unsurları. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi.
Məmmədzadə, Həmid (hzl.) (2005). Mirzə Fətəli Axundzadə-Əsərləri. II Cilt. Bakı: Şərq-Gərb.
Rustamli, Naila (2016). M. F. Ahundzade’nin Felsefi ve Toplumsal Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TEMSİLÂT (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
2 | TENĠİD RİSALESİ (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
3 | KRİTİKA (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
4 | KEMALLÜDDÖVLE MEKTUBLARI (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
5 | HEKÂYET-İ YUSUF ŞAH (VEYA ALDANMIŞ KEVÂKİB) (MİRZA FETHALİ AHUNDZÂDE) | Mirza Fethali Ahundzade | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
6 | YEYERSEN KAZ ETİNİ GÖRERSEN LEZZETİNİ (EBDÜRREHİM ESEDOĞLU HAKVERDİYEV) | Ebdürrehim Esedoğlu Hakverdiyev | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
7 | DAĞILAN TİFAK (EBDÜRREHİM ESEDOĞLU HAKVERDİYEV) | Ebdürrehim Esedoğlu Hakverdiyev | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
8 | NADANLIK (NERİMAN NERİMANOV) | Neriman Nerimanov | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
9 | DİLİN BELASI / ŞAMDAN BEY (NERİMAN NERİMANOV) | Neriman Nerimanov | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
10 | NADİR ŞAH (NERİMAN NERİMANOV) | Neriman Nerimanov | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle |