- Yazar Biyografisi (TEİS)
Dervîş Paşa - Madde Yazarı: Prof. Dr. Beyhan KESİK
- Eser Yazılış Tarihi:995/1586-87
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:02/07/2021
MURÂD-NÂME (DERVÎŞ PAŞA)
tasavvufî mesneviDervîş Paşa (d. 967-1560- ö. 1012-1603)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mostarlı Dervîş Paşa (967/1560-1012/1603)’nın Binâyî’nin Farsça
Sehâ-nâme adlı eserinin mesnevi şeklinde manzum çevirisi. Dervîş Paşa, eserinin adını biri
“sebeb-i nazm”da, diğeri “hâtime” bölümünde olmak üzere iki yerde Murâd-nâme
olarak anar. Aruzun fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün kalıbıyla kaleme alınan eser, 1421
beyitten oluşmaktadır. Eserde hikâyeler arasında 5 gazele yer verilmiştir. Dervîş Paşa, eserine “bâb-ı nazm” terkibinin ebcede
göre sayı değeri olan 995/1586-87 yılını tarih düşürmüştür.
Şair, eserin girişinde, devrin padişahı III. Murâd (953/1546-1003/1595)'ı
birkaç beyitle övdükten sonra eserini, Zeyrek Ağa aracılığıyla padişahın emri
üzerine nazmettiğini belirtir. Murâd-nâme,
cömertlik, hakiki ve mecazi aşk, sabır, doğruluk, dünya malına meyletmeme gibi
konuların ele alındığı iki hikâyeden oluşan tasavvufi-didaktik bir mesnevidir. Hikâyelerden
birincisi bir tacirin hayatını anlatır ve üç bölümden oluşur. İkinci hikâye ise
tacirin oğlu “Âhî”nin hikâyesi olup yirmi yedi bölümden meydana gelir. Eserin
özeti şöyledir:
Nişabur’da yaşayan tacirin malı mülkü, eğlenceye
düşkün oğlu Âhî’ye kalır. Âhî, kalan malın kıymetini bilmeyip malı saçıp
savurur. Sonra dostlarının ve düşmanlarının sözlerine dayanamayıp yaşadığı
şehri terk ederek Bağdat’a gider. Burada gönlünü bir vezirin kızına kaptırır. Hikmet
sahibi bir pirin, bu aşkın imkânsız olduğuna dair nasihatlerine aldırış etmez.
Elinde kalan altınlarını da sevgilinin yoluna saçar fakat sevgili yüz vermez.
Ardından altınlarını, sevgilisinin okul arkadaşlarının ayaklarına saçar ve
böylelikle durumdan sevgilinin hocası haberdar olur. Hoca, kıza acımasız ve vefasız olmama konusunda
nasihatlerde bulunur. Kız, yaptığı hatanın farkına varıp Âhî’yi aramaya başlar
ve onu bulup af diler. Birlikte bir akşam vakti bir saraya rastlarlar. Âhî,
çaresizlik içinde bu sarayın kendisine ait olduğunu söyler ve kapıyı kırıp birlikte
içeri girerler. Sarayın asıl sahibi kasap geldiğinde, onların hırsız
olmadıklarını ve birbirlerini çok seven iki âşık olduğunu anlar ve hizmetçi
taklidi yapar. Kızından haber alamayan vezir de onu aramaya koyulur. Kız,
babasının huzuruna çıkıp Âhî’nin temiz aşkını anlatır. Kasap da padişaha bu
aşkın yüceliğinden ve saflığından bahseder. Bunun üzerine Âhî ile sevgili
birbirine kavuşur. Âhî ile kasap da samimi ve dürüst oldukları için padişah
tarafından vezirliğe getirilirler.
Murâd-nâme, konusunun yanı sıra sade ve
akıcı ifadesi, tahkiye üslubu ile de dikkat çekici bir eserdir. Dervîş Paşa’nın
üslubunda ses ve ahenkle ilgili sanatların yeri oldukça önemlidir. Şair,
eserinde birbiriyle uyumlu kelimeleri seçmiş, kelimeler arasında ses ve anlam
bakımından bir uyum olmasına dikkat etmiş ve böylelikle şiirinde bir armoni
meydana getirmiştir. Şiirde armoniyi, bazen farklı seslerin yanına aynı sesleri
getirmekle, bazen aynı sesleri art arda gelen kelimeler kullanmakla, bazen aynı
sesleri mısra başında ve sonunda tekrarlamakla, bazen bir beyitteki mısralara
aynı sesle başlamakla, bazen de ekleri tekrar etmekle sağlamıştır. Şair atasözü,
deyim ve halk söyleyişlerini kullanma gayretinde de olup anlatımını yer yer
konuşma diline yaklaştırmıştır.
Murâd-nâme’nin İstanbul Millet Kütüphanesi,
Ali Emirî Efendi Koleksiyonu Nu. 1010; Bratislava Kütüphanesi Nu. TF 42(475)’de
olmak üzere bilinen iki nüshası vardır. Eserin iki farklı yayımı yapılmıştır
(Kadric 2008; Kesik 2009a).
Şairin biyografisi için bk. "Dervîş Paşa". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/dervis-pasa
Eserden Örnekler
Vakt-i
şeb irdi dîde-i gerdûn
Çeşm-i
uşşâk gibi agladı hûn
Şems-i
tâbân ruhın kılınca nihân
Şafak
ol dem ufukda agladı kan
Giydi
dünyâ libâs-ı zulmânî
Toldı
hûn-ı şafakla dâmânı
Âh-ı
âşıkdan âsumân-ı kebûd
Kararup
şekli oldı dûd-âlûd
Akıdup
Hâce dîdesünden kan
Meskeni
cânibine oldı revân
Geldi
mâtem-serâyına mahzûn
Bî-dil
ü derdmend-i haste-derûn
Ol
gice üşdi başına gamlar
Çekdi
ney gibi âteşîn demler
Cânını
hasret ile yandurdı
Dûd-i
âhın göge boyandurdı
Âteşîn
âhıdur anun yir yir
Görinen
sanma gökde şa’şa’dur (Kesik 2009: 125).
Kaynakça
Ak, Mahmut (1994). “Derviş Paşa-Bosnevî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 9.
İstanbul: TDV Yay. 196-197.
Kadric, Adnan (hzl.) (2008). Muradnama Derviş Paşe Bajezidagiça.
Sarajevo: Orijeltalni institut u Sarajevu.
Kesik, Beyhan (hzl.) (2009a). Dervîş Paşa-Murâd-nâme. Giresun: Kiraz Ofis Baskı Merkezi.
Kesik, Beyhan (2009b). “Derviş Paşa’nın Murâd-Nâmesi’nde Ses
ve Ahenk İle İlgili Sanatlar”. Turkish
Studies. 4 (7): 370-400.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
2 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
3 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
4 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
5 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
7 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
9 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
10 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |