MUHTASAR TEVESSÜL (NECÎB)
Kaside-i Bürde Şerhi
Necîb Efendi (d. ?/? - ö. 1314/1897’den sonra)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şeyhülislam Mehmed Mekkî Efendi (ö. 1212/1797) tarafından yazılan Tevessül adlı Kasîde-i Bürde şerhinin muhtasarı. Mekke’de imâret-i mısriyye nâzırı olarak görev yapan Necîb Efendi’nin hayatı hakkında fazla bilgi bulunmamaktadır. Necîb Efendi’nin eseri, Türk edebiyatının bilinen en hacimli Bürde şerhi Tevessül’ün bir muhtasarıdır. Tevessül’ün müellifi Şeyhülislam Mehmed Mekkî Efendi, birçok Arapça Bürde şerhinden istifade ederek eserini kaleme almış, faydalandığı kaynaklardan sayfalarca alıntı yapmıştır. Necîb Efendi de Tevessül’ü daha anlaşılabilir hâle getirmek için Muhtasar Tevessül’ü yazmıştır.

Necîb Efendi eserin mukaddimesinde, Kaside-i Bürde’ye Arapça ve Türkçe birçok şerh yazıldığını; ancak Mehmed Mekkî Efendi’nin eseri kadar faydalı bir şerhe tesadüf etmediğini söyler. Mekkî Efendi’nin birçok şerhten istifade ettiğini, bu şerhlerin en önemli taraflarını eserine aldığını, böylece farklı bir şerhe müracaat etmeye ihtiyaç kalmadığını ifade eder. Ancak Necîb Efendi, Tevessül’ün çok hacimli olmasından dolayı eserden istifadenin zorlaştığını belirtir. Bu sebeple Tevessül’de lüzumundan fazla yer aldığını düşündüğü, “muhill-i kemâl” olarak nitelendirdiği kısımları atmış, ilavesini münasip gördüğü bazı bilgileri de şerhine eklemiştir. Necîb Efendi ayrıca, Mekkî Efendi’nin tahmisini de eserine almamıştır. Kaynak metnin tertibine uyduğunu belirten müellif, eserin daha iyi anlaşılması için metne bazı müdahalelerde bulunduğunu ifade etmektedir. Kaynak esere yaptığı eklemeleri de derkenara kaydettiğini belirtir. Necîb Efendi, her ne kadar kaynak metne yaptığı eklemeleri derkenara aldığını söylese de bazı kısımlarda buna uymamıştır.

Tevessül’le Muhtasar Tevessül mukayese edildiğinde Necîb Efendi’nin birçok yerde tasarrufta bulunduğu görülmektedir. Necîb Efendi’nin Tevessül’ü esas alarak kendine has bir şerh meydana getirdiği söylenebilir. Özellikle her beytin sonunda yer alan ve beytin anlamını özet halinde veren “Mahsûl-i Beyt” bölümlerinin Muhtasar Tevessül’de oldukça farklı olduğu görülmektedir. Ayrıca Tevessül’de her beytin sonunda yer alan vezne ve sanatlara dair bilgi verilen bölümü Necîb Efendi’nin eserine almadığı, nadiren sanatlarla ilgili şerhin içinde açıklamalar yaptığı görülmektedir. Necîb Efendi, kaynak olarak aldığı Tevessül’de verilen bazı bilgileri eleştirmekte, izah ettiği konu hakkında kendince daha doğru bulduğu hususları ifade etmektedir. Bunlardan hareketle Necîb Efendi’nin Tevessül’ü esas alarak özgün bir eser meydana getirme çabası içinde olduğunu söyleyebiliriz. O, kaynak metne bazı eleştirilerde bulunmuş, kendi tercihlerini de eserine yansıtmıştır. Yer yer kaynak eserden uzaklaşmasına rağmen merkezle irtibatını koparmamaya gayret etmiştir.

Matbu halde olan eser, Hicaz Vilâyet Matbaası’nda Muhtasar Tevessül Kasîde-i Bürde Şerhi adıyla 1314/1897 senesinde basılmıştır. Eser 2020’de Bünyamin Ayçiçeği tarafından yayımlanmıştır.

Eserden Örnekler


Muhtasar Tevessül

E min tezekküri cîrânin bi-Zî-Selemi

Mezecte dem‘an cerâ min mukletin bi-demi


E min tezekkür “hemze” istifhâm-ı takrîridir. Medhûli meşkûk oldıgını ifâde mevzi‘inde isti‘mâl olunur. Bu makâmda kâ’il, sebeb-i mezc-i dem tezekkür midir ya gayr-ı şiyem midir, ma‘nâsını kasd ider. Sebeb-i mezc-i dem, tezekkür-i cîrân oldıgını yakînen bilür iken nükte-i ihfâ-i hub içün tecâhülen su’âl kabîlindendir ki beyne’l-‘uşşâk ihfâ-i mahabbet gâyet mu‘teberdir. Min ta‘lîl içündür. Medhûli olan tezekkür ‘illetdir. Müte‘alliki olan mezecte fi‘line tekaddümi ‘illiyyetine işâretdir. Tekaddüm beş nev‘dir: Evvelki, tekaddüm-i bi’l-mekân ve tekaddüm-i bi’r-rütbedir, imâmıŋ cemâ‘ate tekaddümi gibi. İkinci, tekaddüm-i bi’z-zamândır. Âdem aleyhisselâmın Muhammed aleyhisselâma tekaddümi gibi. Üçünci, tekaddüm-i bi’ş-şerefdir. Muhammed aleyhisselâmın Hazret-i Âdem’e tekaddümi gibi. Dördünci, tekaddüm-i bi’l-illiyyedir. Hareket-i yedin hareket-i miftâha tekaddümi gibi. Burada tezekkürün mezc-i deme tekaddümi o kabîldendir. Beşinci, tekaddüm-i bi’t-tabî‘adır. Vâhidin isneyne tekaddümi gibi…

Mahsûl-i Beyt

Gözünden cârî olan yaşı kan ile mezc itdigine sebeb nedir? Zî-Selem’deki cîrân ve ahbâbı tefekkür midir? Ya‘nî onları tefekkür sebebiyle âteş-i cânsûz-ı iştiyâk, âteşkede-i dilde bir kat dahı fürûzân olmagla sirişk-i çeşmini hûn-âlûd eyledin. Hulâsa-i makâl, Sâhib-i Sa‘âdet, Mahbûb-i Rabb-i İzzet aleyhi’s-salâtü ve’s-selâm Efendimiz’in ışk ve mahabbeti ile agladıgına işâret-i hafiyye ile medâyih-i seniyye ve evsâf-ı aliyyeye Bûsîrî merhûm güzel şürû‘ eylemişdir      (Ayçiçeği 2020: 80-81).

Kaynakça


Ayçiçeği, Bünyamin (2020). Necîb Efendi’nin Kasîde-i Bürde Şerhi Muhtasar Tevessül İnceleme-Tevessül’le Karşılaştırma-Metin. İstanbul: DBY Yayınları.

Atıf Bilgileri


Ayçiçeği, Bünyamin. "MUHTASAR TEVESSÜL (NECÎB)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/muhtasar-tevessul-necib. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
2 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
3 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
4 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
5 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
6 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
7 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
8 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
9 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
10 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle