- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hüsâmeddîn Bursevî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN
- Eser Yazılış Tarihi:1021/1613
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:26/11/2021
MÜHİMMÂTÜ’L-MÜ’MÎN FÎ UMÛRİ’D-DÜNYÂ VE’D-DÎN / CEVÂHİR-İ MÜHİMMÂT (HÜSÂMEDDÎN BURSEVÎ)
dinî-ahlaki eserHüsâmeddîn Bursevî (d. ?/? - ö. 1042/1631)
ISBN: 978-9944-237-87-1
XVII. yüzyıl müelliflerinden Hüsâmeddîn Bursevî'nin dinî ahlâki eseri. Eserin tam adı Mühimmâtü’l-Mü’minîn fî-Umûri’d-Dünyâ ve’d-Dîn (Din ve Dünyâ Konusunda Mü’minlere Gerekli Bilgiler) olup Cevâhir-i Mühimmât olarak da bilinmektedir. Eser 29 Zilhicce 1021/20 Şubat 1613 günü yazılmıştır. Bursevî eserde başta güzel ahlak olmak üzere çeşitli konularda bilgi verir. Bir mutasavvıf olması hasebiyle tasavvuf konusuna tabii olarak ağırlık vermiştir. Eser 60 bâba ayrılmış ve her bâbda farklı bir konu işlenmiştir. Yataktan kalkınca okunacak duadan, Osmanlı tarihi ve halifeleri; rüya tabirinden, iklim konularına, deniz yolları ve ölçümlerinden hekimlik ve macun yapımına kadar farklı konuları içeren bu eserin en önemli özelliklerinden birisi de folklorik özellikler taşımasıdır. Her dervişin bir sandığı olması gerektiğini yazan Bursevî, bu sandıkta şu eşyaların bulunmasını tavsiye etmektedir: Taç, hırka, seccade, asa, makas, ibrik, misvak, şemle, tarak, kandil ve seccade alemi. Bursevî eserinde her bölgenin meşhurları hakkında bilgiler vermiştir. Buna göre; Aydın’ın bağı, Menteşe’nin dağı, Hamidili’nin gülü, Horasan’ın tembeli, Isfahan’ın sürmesi, Bağdat’ın ayyarı, Geylan’ın Râfizîsi, Kazvin’in Sünnisi, Tebriz’in tiryakisi, Rus’un ayısı, Kefe’nin esiri, Akşehir’in elması, Konya’nın helvası, Edremit’in pastırması, Bilecik’in ayvası, Dimetoka’nın bardağı, Balıkesir’in leblebisi, Karahisar’ın kaymağı, Serez’in mahraması, Selanik’in abası, Gelibolu’nun üzüm turşusu, Bolu’nun hallacı, Yenice’nin tarağı, Germiyan’ın levendi, Elmalı’nın atı, Turgutlu’nun aygırı, Kocaeli’nin bezi, Alâiye’nin şeker kamışı, Bergama’nın kuşbazı meşhurdur. Bursa’nın meşhurları ise; Keşiş Dağı, buzu, kestanesi, meyvesi, unu ve kumaşıdır.
Hüsâmeddîn Bursevî, eserinde dervişlerin okuması gereken kitaplardan da bahsetmiştir. Bir tabip gibi hastalıkların sebeplerini açıklayan Bursevî ardından da hasta ziyaret âdabının kurallarını sayar. Buna göre hasta ziyaretinde dikkat edilecek bazı hususlar şunlardır: Ziyaretten önce abdest almalı, yeni elbise giyinmeli, kapı çalınmalı, eli boş gitmemeli, selâm verilmeli, yüzü güleç olmalı, hastanın dizi mukâbelesinde oturmalı, hastanın eli ele alınıp hatırı sorulmalı, yüzüne çok bakılmamalı, “Elhamdülillâh çok nesne yok” demeli, götürülen hediye hastanın önüne konulmalı, dua etmeli, çok oturmamalı (Hüsâmeddîn Bursevî 103a). Mühimmâtü’l-Mü’minîn “Fihrist-i hâzâ’l-kitâb alâ tarîki’l-icmâl” başlığı açılarak içindekiler kısmı ile başlamaktadır. Eser 60 bâb ve bir dibâce olarak tertip edilmiş, her bâb başlığının önce Arapça sonra da Türkçesi yazılmıştır. Örneğin 3. bâb “Bâb 3: Fî ed’iyyeti tarîki’l-mescidi ve fihî: Yâni mescide gidildikde ve ona varıldıkda okunacak duâlar beyânında” başlığını taşır.
XVII. yüzyılda kaleme alınan eser Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini büyük ölçüde yansıtır. Mühimmât, sade ve anlaşılır bir Türkçe ile yazılmakla birlikte birçok yerde Arapça ve bazı yerlerde de Farsça manzum ve mensur parçalara yer verilmiştir. Özellikle imam ve müezzinlerin uymaları gereken kurallar açıklanırken müellif Arapça mensur parçalardan faydalanmıştır. Müellif eserin birçok yerinde manzum metinlerden örneklere yer vermiştir. Özellikle 52. bâbda mevlid konusunu ele alırken Süleyman Çelebi’nin Mevlîd-i Şerîfi’nden sıkça alıntı yapmıştır (Hüsâmeddîn Bursevî 272a-284a). Eserde Türkçe kelimelerin imlasında farklılıklar vardır. Aynı sayfada kapalı ‘e’nin yazılışı “vermek” ve “virmek” biçiminde iki farklı şekilde tercih edilmiştir. Müellif, aynı cümle içinde farklı dillerden eş anlamlı kelimelere de yer vermiştir. Farsça “namâz” ve Arapça “salât” kelimelerini aynı anlamda peş peşe aynı cümlede görmek mümkündür. Müellif ferâğ/ketebe kaydından sonra, istifade ettiği eserlerin bir kısmını da yazmıştır. Buna göre Keşşâf Tefsiri, İhyâ u Ulûmi’d-dîn, Avârifü’l-Meârif, Müzekki’n-Nüfûs, Taberî Tarihi, İbn Haldun’un el-İber adlı dünya tarihi, Yazıcızâde’nin Muhammediye adlı eseri müellifin istifade ettiği eserlerden bir kısmıdır (Hüsâmeddîn Bursevî 313a).
Eserin tespit edilen iki nüshası vardır. Bunlardan Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Bağdat Köşkü, No.189’da kayıtlı bulunan nüsha tamdır. İzmir Millî Kütüphane, No. 1127/1’de bulunan nüsha ise eksiktir. Topkapı Sarayı nüshası büyük boy ve 313 varak olup ketebe kaydında 29 Zilhicce 1021/20 Şubat 1613 günü tamamlandığı kayıtlıdır. Mustafa bin Mahmûd El-Amasyavî tarafından 1025/1616 senesinde müellif hayatta iken istinsah edilmiştir. Nüsha nesih hatla yazılmıştır. Her sayfada 19 satır vardır. Serlevha müzehhep, söz başları kırmızı ile yazılmıştır. Miklep ve şemseli unnabi deri cilt ile ciltlenmiştir. Mühimmât hakkında akademik bir çalışma henüz yapılmamıştır.
Hüsâmeddin Bursevî’nin biyografisi için bk. “Hüsâmeddin Bursevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/husameddin-bursevi
Eserden Örnekler
Yigirmi yedinci bâb: Hasta ahvâli ve anı sora varır. Mukaddem ve muahhar adâbı okunacak duâ ve amelleri beyânında olup hasta âdemi bir pâk mahalde pâk libâs ve örtü ve döşek ile yönü kıbleye yaturulup hasta olan cemî’ günahlarına tevbe idüp ve husûm var ise irzâ idüp deyni var ise virüp veya edâya vasiyyet idüp kâdir olduğı mertebe namaz terk itmemege sa’y idüp durımazsa oturulı kudreti olmazsa yatılu işâretle dâimâ dilinde istiğfâr ve tesbîh ve salâvât getürme olup hastalığına acz çekilmeyüp inilmeyüp hâlin sorana “Elhamdülillâh” deyüp kimesne şikâyet itmeyüp ve ölümü istemeyüp belki daralırsa “Allâhümme ehyînî mâ dâmet’l-hayâtü hayren lî ve tüvüffiyenî izâ kâneti’l-vefâtü hayren lî. Allâhümme bârik lî fî’l-mevti ve fîmâ ba’de’l-mevt” diyüp ve mürâcaat-ı etibbâu’z-zamân ve alâicde kemâl-i perhîz üzere olup belki şifâ ve ilâcı Hakk’dan umup bu kitâbda olan bazı ilâclar ve bazı duâlar ve âyât-ı şifâ gibi olunsa ve okutulub ve içilüb ve getürülse olur.” (Hüsâmeddîn Bursevî 102b). “Müclib-i gınâ olanlar dahi cem’an yigirmi dört olub: Biri sadak virmek ve biri sabâh uyanmak, biri hüsn-i hatt yazmak, biri bast-ı vech, bir tîb-i kelâm, biri ev süpürmek, biri kap yumak, biri namazda huşû’, biri salât-ı duhâ, biri yaturken Sûre-i Vâkı’a ve Tebâreke ve Müzemmil ve Ve’l-leyl ve Elem neşrahleke okumak, biri ezânden evvel mescide varmak, biri dâima tahâretle olmak, biri sabâh sünnetiyle vitri evde kılmak, biri vitirden sonra dünyâ kelâmı etmemek, biri avratlarla çok oturmamak, biri kelâm-ı lağv etmemek, biri sabâh namazında evvel yüz kere “Sübhânallâhi ve bi-hamdihî Sübhânallâhi’l-azîm ve bi-hamdihî. Estağfirüllâhi’l-azîme ve etûbü ileyh” dimek. Ve ahşam yüz kere “Lâ ilâhe illâllâhi’l-meliki’l-hakki’l-mübîn” dimek. Her sabâh ve akşam sonu otuz üçer kere “Estağfirüllâh” dimek, biri dâima “Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhi’l-aliyyi’l-azîm” dimek, biri “Allâhümme sallî alâ Muhemmedin ve alâ âli Muhammed ve sellem” dimek, biri cum’a gün yetmiş kere “Allâhümme ağninî bi-helâlike an-harâmike ve’kfinî bi-fadlike ammen sivâke” dimek, bir her gün ve gice ekseriya bunı okumak olub ki “Ente’llâhü’l-azîzü’l-hakîm ente’llâhü’l-melikü’l-Kuddûs Ente’llâhü’l-Âlîmü’l-Kerîm…” (Hüsâmeddîn Bursevî 285b).
Kaynakça
Atlansoy, Kadir (1998). Bursa Şairleri. Bursa: Asa Kitabevi.
Bakırcı Mehmed Raşid. Zübdetü’l-Vekayi’ der Belde-i Celile-i Burusa. Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi. Yazmalar. No. 58. vr. 173a-b.
Baldırzâde Selîsî Şeyh Mehmed (2000). Ravza-i Evliya. (Hzl. M. Hızlı ve M. Yurtsever). Bursa: Arasta Yay.
Bursalı Mehmed Tarih (1333/1915). Osmanlı Müellifleri I. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Hüsameddin Bursevî. Mühimmâtü’l-Mü’minîn fî Umûri’d-Dünyâ ve’d-Dîn. Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi. Bağdat Köşkü. No:189.
İsmail Beliğ (1302/1884). Güldeste-i Riyâz-ı İrfân ve Vefeyât-ı Dânişverân-ı Nâdiredân (Tıpkıbasım). Bursa: Hüdavendigâr Vilayeti Matbaası.
Kara, Mustafa (2012). Bursa’da Tarikatlar ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi.
Öcalan, Hasan Basri (2000). Bursa’da Tasavvuf Kültürü (XVII. Yüzyıl). Bursa: Gaye Kitabevi.
Ulusoy, Mehmed Şemseddin (2021). Bursa Dergâhları Yâdigâr-ı Şemsî. (Hzl. M. Kara ve K. Atlansoy). Bursa: Osmangazi Belediyesi Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ESRÂRU’L-ÂRİFÎN ve SİYERÜ’T-TÂLİBÎN (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
2 | DÜRERÜ’L-HADÎS (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
3 | ZÜBDETÜ’L-MENÂKIB ve GÜZÎDETÜ’L-METÂLİB (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
4 | MENÂKIB-I ALİ SEMERKANDÎ | Hüsâmeddîn Bursevî | Araş. Gör. Kübra Akatay |
Görüntüle | ||
5 | MENÂKIB-I ABDAL MURAD (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
6 | MENÂKIB-I BABA SULTÂN (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
7 | MENÂKIB-I HAZRETİ ÜFTÂDE | Hüsâmeddîn Bursevî | Araş. Gör. Kübra Akatay |
Görüntüle | ||
8 | MENÂKIb-I ŞEYH EBÛ İSHÂK (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
9 | FEZÂİLÜ'L-CİHÂD (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
10 | MİFTÂHU’L-MUĞLAKÂT (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
11 | ŞERHU’L-ERBAÎN Fİ’L-HADÎS (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
12 | ADALETNÂME (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
13 | FEZÂİLÜ'S-SÜLÛK (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
14 | MECMU’A Fİ’N-NEVÂDİ (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
15 | MUNTEHABÂTÜ TERVÎHİ’L-ERVÂH (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
16 | TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ) | Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) | Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid | Öğretmen Kevser Kıroğlu |
Görüntüle | ||
18 | TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) | Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi | Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN |
Görüntüle | ||
19 | ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) | Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi | Araş. Gör. Emrah Baş |
Görüntüle | ||
20 | VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) | Lâmekânî, Hüseyin | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
21 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
22 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
23 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
24 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
25 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle |