- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mehmed Rif`at - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
- Eser Yazılış Tarihi:1308/1890-1891
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:01/08/2022
MUFASSAL NAHV-İ OSMÂNÎ (MEHMED RİF`AT)
dil bilgisiMehmed Rif`at (d. 1851/1267 - ö. 1325/1907)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mehmet Rif`at’ın eseri. Yazarın aynı sahadaki eserlerinden “Külliyat-ı Kavaid-i Osmaniye”nin içinde yer alan “Nahv-i Osmanî”den sonra, “Hace-i Lisan-ı Osmanî”nin ikinci cildinin birinci kitabı “Nahv-i Türkî”den önce yayımlanmıştır. Bir başka deyişle bu eser, yazarın nahiv konusundaki fikirlerinin gelişimi bakımından ortada yer almaktadır. Bu üç kitaptan “Külliyat-ı Kavaid-i Osmaniye”nin içindeki “Nahv-i Osmanî” ile “Mufassal Nahv-i Osmanî” hem hacim bakımından hem de kullanılan dil açısından benzerlik gösteriyor. “Hace-i Lisan-ı Osmanî” içindeki “Nahv-i Türkî” ise konuların tasnifi ve bilgilerin verilmesinde ayrıntıya inme açısından bu iki kitaba kıyasla daha ileridedir.
Kapakta ya da baş kısımlarda herhangi bir kayıt bulunmamasına rağmen kitabın içinde yer alan “Muallim tahtaya uzunca bir fıkra yazıp onda kavaid-i nahviyenin tatbikatını icra ettirmek lâzımdır.” (Mehmed Rif`at 1308: 45) şeklindeki bir cümleden hareketle “Mufassal Nahv-i Osmanî”nin ders kitabı olarak hazırlandığı söylenebilir.
“Mufassal Nahv-i Osmanî”de giriş ya da ön söz denilebilecek herhangi bir açıklamaya yer verilmeden, doğrudan doğruya konuya girilir. Kitap, aynen “Nahv-i Osmanî”de olduğu gibi dört ana başlıktan oluşur; yalnız burada fazladan “Temrinat” ve “Tatbikat” başlığı altında iki kısım daha vardır. “Temrinat”, hangi konuların kitabın kaçıncı sayfasında bulunduğunu gösteren bir çeşit “konu dizini”dir. “Tatbikat” ise öğretmenin, anlattığı bilgileri öğrencilerin iyi kavramasını sağlamak amacıyla herhangi bir metin üzerinde nasıl uygulama yapması gerektiğini gösteren “Numune-i Tahlil”den oluşur.
Kitabın dört ana başlığından birincisi “Terkib-i Nakıslar”dır. Bu başlık altında “Terkib-i İzafet” ve “Terkib-i Vasfî” konuları ele alınmıştır. “Terkib-i Nakıslar”, “Nahv-i Osmanî”de de bu şekilde sınıflandırılmıştır; ama orada “terkib-i izafî”, “terkib-i izafî-i kıyasî” ve “terkib-i izafî-i semaî” alt başlıklarına ayrılmışken burada “Türkî Kaidesiyle İzafetler” ve “Farisî Kaidesiyle İzafetler” başlıkları altında incelenmiştir.
İkinci bölümde “Terkib-i Tamlar” ele alınmıştır. Yine “Nahv-i Osmanî”de olduğu gibi burada da “Cümle-i İsmiye”, “Cümle-i Fiiliye”, “Revabit” ve “Teselsül-i Kelâm”, “Terkib-i Tamlar”ın alt başlıklarını oluştururlar.
“Tesirat-ı Edevat”ın anlatıldığı üçüncü bölüm, “Nahv-i Osmanî” ile tamamen aynıdır. Bu bölümde “Edat-ı Tafsil”, “Edat-ı Hasr”, “Edat-ı Teşbih” ve “Edat-ı Zarf” hakkında kısa açıklamalar yapılmıştır.
“Temrinat” ve “Tatbikat” kısımları hariç, kitabın son bölümü “İşarat”tır. Bu bölüm de “Nahv-i Osmanî” ile tamamen aynıdır. “Nokta”, “müfrez”, “alâmet-i istifham”, “alâmet-i istigrap”, “alâmet-i tahsis” ve “keşide” bu bölümde hakkında bilgi verilen noktalama işaretleridir.
Yazarın biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed
Eserden Örnekler
"Bismillahirrahmanirrahim
1. Kelimelerin maâni-i asliyesi itibarıyla terkib-i kelam usullerini bildiren ilme 'nahiv' tesmiye olunur.
2. Maâni-i asliye demek, kelimelerin herkesin bildiği ilk manaları demektir. Yani 'Efendi bugün bir şeker çiğniyordu.' sözündeki 'şeker' kelimesinden bildiğimiz tatlı tatlı yediğimiz şeker denilen şeyin anlaşılması ve 'çiğnemek'ten de mutlaka şekeri ağızda ve dişler arasında ezmek manasının müstefâd olması maâni-i asliye olup fakat ikinci bir mana itibarıyla 'şeker çiğnemek'ten hoşa gidecek bir söz söylediği manası dahi vârid olur ki bu gibi manalara 'maân-i sevânî' derler" (Mehmed Rif`at 1308: 3).
Kaynakça
Bozdoğan, Ahmet (2001). Manastırlı Mehmet Rıfat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Mehmed Rif`at (1308). Mufassal Nahv-i Osmanî. Dersaadet: Kasbar Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
2 | YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
3 | PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
4 | HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak |
Görüntüle | ||
5 | HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
6 | DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
7 | EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
8 | EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
9 | NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
10 | KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
11 | FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan Araş. Gör. Elif Paliçko |
Görüntüle | ||
12 | AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
13 | HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
14 | CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
15 | ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |