MİR'ÂTÜ'L-MUVAHHİDÎN (ŞEYHÎ)
tasavvufi meseleler
Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi (d. 1163/1749-1750- ö. 1235/1819-1820)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Köstendilli Süleyman Şeyhî’nin, tasavvufun niteliğini ve kavramlarını anlattığı mensur eseri. Arapça bir tamlama olan Mir’âtü’l-Muvahhidîn, “Allah’a inananların aynası” anlamına gelmektedir. Süleyman Şeyhî, eserin telif sebebini 113b’de tasavvufi terimlerin izah edilmesi olarak açıklar. Eserin nüshaları Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi Serez Koleksiyonu 1515 (114 varak), Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi Hacı Mahmut Efendi Koleksiyonu 2567 (70 varak) ve İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi 3469/1 (86 varak) numarada bulunmaktadır. Zikredilen nüshalarda eserin başlığı “Burûku’l-Âşıkân ve Sulûku’l-Merdân Li-Şeyhi Süleymân el-Müsemmâ bi-Mir’âtü’l-Muvahhidîn” şeklinde kaydedilmiştir. Eser belli bir gaye ile tasavvufi ıstılahların açıklanması sebebiyle, öğretici ve açıklayıcı üsluba uygun bir şekilde tasavvuf talebelerinin/müritlerin anlayabileceği bir dil kullanılmıştır. Ancak vücud mertebeleri ve ilgili konular izah edilirken konuya vâkıf havassın seviyesine uygun bir dil tercih edilmiştir. Dilin ağırlaşmasında Arapça ve Farsça tabirlerin açıklanması da etkili olmuştur. Tasavvufi terimlerden söz edilirken belli bir düzen takip edilmemiştir. Konular genellikle sohbet havası içerisinde dağınık bir şekilde ilerlemiştir. Bununla birlikte tüm ıstılahların birbiriyle ilgisi sağlanmıştır (Ejder 1998: 2). Müellif, içinde yetiştiği, gönül verdiği ve şeyhi olduğu Nakşbendî tarikatı âdâb ve usulünü 69a sayfasından itibaren daha fazla işlemiştir. Âdâb ve usulleri açıklarken Nakşbendî tarikatı ileri gelenlerinin söz ve menkıbelerine başvurmuştur. Dile getirdiği konuları desteklemek amacıyla âyet ve hadis iktibaslarına yer vermiştir. Bazen âyet ve hadis iktibaslarını farklı konularda tekrar etmiştir (Ejder 1998: 2).

Süleyman Şeyhî, tekke ve dışında müşahede ettiği yanlış tavırlara karşı doğruyu izah amacıyla tasavvufi ıstılahları açıklamak istemiştir. Müellif, halkın tasavvuf konusundaki eksikliklerinin ve yanlışlarının nedenleri üzerine düşüncelerini okuyucularıyla paylaşmış, bunların nereden kaynaklandığına dair fikirler öne sürmüştür. Mustafa Ejder’in tasnif ettiği şekliyle eserde ifade edilen kavramlar şu başlıklar altında toplanabilir: 1. Vücudun mertebeleri, 2. Kalbî, vicdanî, marifet ve bilgiye dayalı kavramlar, 3. İbadet ve ahlâka dair kavramlar, 4. Nakşbendîlik (Ejder, 1998: 2). Süleyman Şeyhî’nin benimsediği vahdet-i vücud öğretisi eserin genelinde hissedilmektedir. Bir müridin/salikin seyr ü sülûkunun ne şekilde olması gerektiği ve bununla ilgili kavramlar eserde zikredilmiştir. Salikin seyr ü sülûkunun tarikatlarda, bilhassa Nakşbendîlik'te bir mürşid-i kâmil kılavuzluğunda, çeşitli âdâb ve usüllere uyularak gerçekleşeceği bildirilmiştir (Ejder, 1998: 2). Müellif tüm kavramları kendi bakış açısıyla tanıtmıştır. Âyet ve hadislere yapılan yorumlar tefsir ve hadis ilimlerine zenginlik kazandırmıştır. Eser, tasavvuf ilminin insanların hâl, hareket ve yaşamlarını nasıl değiştireceğinin yol ve usulünü gösterme çabasındadır. Eserde, tasavvufi hayat bakımından müellifin yaşadığı zamana, özellikle içinde bulunduğu çevreye, yöreye dair bilgiler edinmek mümkündür (Ejder 1998: 167).

Eser üzerine Mustafa Ejder bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır (1998). Bu çalışmada Köstendilli Süleyman Şeyhî Efendi’nin hayatı ve şahsiyeti, eserleri, Mir’âtü’l-Muvahhidîn’de geçen bazı ıstılah ve kavramlar ele alınıp eserin metni ortaya konulmuştur.

Şairin biyografisi için bk. “Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyhi-mollazade-seyh-suleyman-seyhi

Eserden Örnekler


Meselâ, levnin vücudu ma´dûmdur. Pes, cevâhir-i nefîse levn ile meşhûd ve ayn ve cevherdir. Ya´kût ve zümrüt ve gayr-i zâlik. Cevher ve levni dahî ayn-i cevherdir. Gayriyyet i’tibârîdir. Yeşil mâînin ve sarı ve kırmızının gayri olduğu i´tibâriledir. Yoksa gayriyyet bir vücûd-u âhar iktizâ eder. Levn ise bir ma´dûm-u sırfdır. Mevcûd, kıyâs olunduğu adem-i ma´rifetten iktizâ etmiştir. Zîrâ, erbâb-ı şuhûd ve ehl-i kemâl ahâdiyyet-i Zât-ı Hakk’ı mirâyâ-yı mütekessira ve mezâhir-i muteferrikada muşâhede edip, her mertebenin hakkını edâ ve her tavrın mahallinde hükmünü icrâ ederler. Kesret-i mezâhir nazâr-ı vahdetlerine hâil olmaz. Vahdette kesret ve kesrette vahdet-i şuhûdu muktezâ-yı kemâl-i zâtîleridir. Ya´nî, cemî-i suver-i mütekâsirada -meahû teaddüdühâ- Zât-ı Vâhid-i müşâhede, kesrette vahdet-i muşâhedesinden ibâret ve vahdet-i hakîkî ve tevhîd-i zâtî rütbesinde, kesret-i taayyünât maâyenesi, vahdette kesret ru’yetinden kinâyettir (Ejder 1998: 96). 

Kaynakça


Ejder, Mustafa (hzl.) (1998). Köstendilli Mollazade Süleyman Şeyhi Efendi’nin Mirati’l-Muvahhidin Adlı Eseri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Kufacı, Osman. "MİR'ÂTÜ'L-MUVAHHİDÎN (ŞEYHÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mir-atu-l-muvahhidin. [Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LEME’ÂT-I NAKŞİBENDİYYE (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Diğer Şule Kandemir
Görüntüle
2 DÎVÂN-I ŞEYHÎ (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Dr. LATİFE ÖZCAN
Görüntüle
3 ZÜBDETÜ NEFEHÂTİ'L-ÜNS (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
4 ŞERH-İ KELÂM-I KİBÂR (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ
Görüntüle
5 MEKTÛBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
6 TERKÎBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
7 TE'VÎLÂT-I HADÎS-İ ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
8 KÛTÜ'L-UŞŞÂK (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
9 MEDÂR-I SÂLİKÂN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
10 ETVÂR-I HÂCEGÂN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Diğer Şule Kandemir
Görüntüle
11 NİKÂTÜ'L-HİKEM (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
12 KİTÂB-I TÂLİ'A FÎ ESRÂRİ'L-İLÂHİYYETİ'S-SERMEDİYYE (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Kevser Ay
Görüntüle
13 ŞERH-İ KELÂMİ'L-VÂSITÎ (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT
Görüntüle
14 ŞERH-İ KELİMÂT-I BEDREDDÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT
Görüntüle
15 ŞERH-İ KELÂM-I CA'FER-İ SÂDIK (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ
Görüntüle
16 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
17 MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Darendeli Bekâyî Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
18 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
19 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
20 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
21 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
22 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
23 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
24 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
25 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle