- Yazar Biyografisi (TEİS)
Azmî, Hüseyin Azmî Dede - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:24/01/2022
MİR'ÂTÜ'L-HAKÂYIK (AZMÎ)
dİni-tasavvufi meselelerAzmî, Hüseyin Azmî Dede (d. 1231/1815 – ö. 1311/1892)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Gelibolu ve Kahire Mevlevihaneleri postnişini Hüseyin Azmî Dede Efendi’nin bazı itikadi meselelere değindiği risâlesi. Hüseyin Azmî Dede’nin özellikle semiyyat bahisleriyle ilgili şahsî fikriyâtını tesbit etme bakımından önem arz eden bu eser, Vâcibu’l-Vücûd'un iki emri olan meşiyet ve iradeyi tarif ile başlayıp mebde ve meâd, mevâlid-i selâse, ruh-ı nebâtî/hayvanî/insanî, kabir azabı, telkin-i meyyit, haşrin keyfiyeti, resûl irsâli gibi meselelere getirilen muhtasar izahlar ile devam eder. Bazı meselelerin tasavvufî perspektifle tafsil edildiği eserde kabir azabı nedâmet elemiyle ilişkilendirilmiş, yeniden diriliş ise ahlak-ı hasene ve ahlak-ı zemîme ile irtibatlandırılarak açıklanmıştır.
Telkin-i meyyit konusuna değinirken Hanefî mezhebi dışında diğer fıkıh mezheplerinde de behre sahibi olduğu anlaşılan Hüseyin Azmî Dede’nin âyet-i kerîme, hadîs-i şerîf ve Mesnevî-i Şerîf ile meselelere izah getirme usûlünü izlediği görülür. Yardımlaşma yönündeki emirlere dikkat çeken Hüseyin Azmî Dede, mekârim-i ahlak konusunda daha geniş bilgi için okuyucuyu Mehâsinu’l-ahlâk isimli bir başka risâlesine yönlendirir.
Eserin, Mehmed Eşref el-Mevlevî tarafından istinsah edilen nüshası Selçuk Eraydın, Tevfîk Şehîdî el-Üsküdarî’nin istinsah ettiği bir başka nüshası ise Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yazmaları arşivinde bulunmakta olup Sâfî Arpaguş tarafından (2014) neşredilmiştir.
Şairin biyografisi için bk. "Azmî, Hüseyin Azmî Dede". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/azmi-huseyin-azmi-dede
Eserden Örnekler
"İyilik etmek, fenalıktan sakınmak hususunda birbirinizle yardımlaşın" (Mâide, 5/2) emr-i şerifi mekârim-i ahlâk ile ittisaf için olduğundan vezâif-i insâniyyeden olan mekârim-i ahlâkın cüz’-i a’zamı muâmelâtta ebnâ-yı nev’ine kavlen ve fiilen Hak’tan tebâüd etmemek ve kavminden her şahsı nefsinden ma’dûd bilip... (Arpaguş 2014: 120).
Nev’iyyette hayvandan akıl ile temeyyüz eden efrâd-ı beşerin umûmuna muâmelat ve ameliyât için kütüb-ü ilâhiyeden zamânın îcâbına kâfi bir kitâb-ı celîlin rusül-i kirâmdan bir meb’ûs ile tebliği ıslâh-ı ahvâl-i enâm için kânun-i ilâhîdir... (Arpaguş 2014: 110).
Rûh-i hayvânînin bedenden inkıtâında âlem-i berzaha intikal eden rûh-i insânî gafletle geçen müddet-i hayâtının heder olduğuna vâkıf olması, fi’l-mesel rü’yâda sûret-pezîr olan hayâl-i müdhişden havfen müteellim olduğu gibi ahardan bilâ-taaddî nefsinin isâetine nedâmetle müteellim olmaktır. Nedâmet azabına azab-ı kabir tesmiyesi, âlem-i berzah mahcûblara mestûr olduğundan ma’kûlat ile beyânı tefhim içindir… (Arpaguş 2014: 103-104).
Akıl ile temeyyüz eden rûh-i insânî havâ makulesinden olmayıp neş’e-i unsuriyyesinin müddet-i hayâtında a’lâ ve esfelden hangisinin hayâli gâlib olmuş ise sûreti mütecessid olup onunla haşrolur. Meyli a’lâya ise hayât-ı fâniyede ulvîyata terakki ile rûh-i izâfîden intizâr olunan nefhaya kâbiliyet kesbedip âlem-i berzaha intikalinde ulviyâtı besâtîn ve enhâr şeklinde rü’yeti gibi müşahedeye müteşekkiren mütelezziz olur. Esfele mâil ise rûh-i izâfîye istidâdı kuvvede kalır (Arpaguş 2014: 103).
Kaynakça
Azmî Dede, Hüseyin (2014). “Mir'âtü'l-Hakâyık”. Gelibolu’dan Kahire’ye Bir Ömür Son devir Mevlevîlerinden Hüseyin Azmî Dede –Hâl Tercümesi ve Risâleleri içinde. haz. Sâfi Arpaguş. İstanbul: İFAV Yay. 96-123.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
2 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
3 | ÎCÂBÜL-KELÂM (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi abdullah muaz güven |
Görüntüle | ||
4 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
5 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
6 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
7 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
8 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
9 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
10 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
12 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |