MİR'ÂT-I BEDÂYİ': MESNEVÎ-İ MU'ALLİM NÂCÎ (MUALLİM NACİ)
şiir
Muallim Naci (d. 1850 - ö. 13 Nisan 1893)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Muallim Nâcî’nin Sultan II. Abdülhamîd’e şükranlarının bir ifadesi olarak yazdığı övgü şiiri. Şair, “Gâzî Ertuğrul Bey” isimli şiiri beğenilerek 27 Şaban 1308/1891 tarihinde Târih-nüvîs-i Selâtîn-i Âl-i Osman unvanıyla taltif edildiğinde minnetini arz etmek üzere bu şiiri kaleme alır. Vazife gereği Osmanlı sultanlarını kapsayan bir padişahlar tarihi oluşturmayı planlar fakat buna ömrü vefa etmez. Bazı kaynaklarda ilgili bölümlerden birkaçının tamamlandığı bilgisi verilse de bunlar henüz ele geçmemiştir.

90 beyitten oluşan şiir, mesnevî nazım şekliyle ve arûzun “Şehnâme vezni” olarak da bilinen "fe’ûlün fe’ûlün fe’ûlün fe’ûl" kalıbıyla yazılmıştır. Şair, geleneğe uyarak eserine tevhid (ilk 12 beyit) ve na’t (13-36. beyitler) ile başlamıştır. Devamı ise Padişah’a methiye olup 85-90. beyitler dua için ayrılmıştır. Şiirde evvelâ Allâh’ın yüceliği, İslâm diniyle şereflendirilmenin övüncü ve “kalb-i selîm”in değeri ifade edilir. Ardından âleme nur olan Hazret-i Muhammed’in yüce vasıfları ve kurtuluşa ermenin ancak O’nun kutlu yolunu takiple mümkün olduğu hatırlatılır. Daha sonra Sultan Abdülhamîd, üstün yönleriyle halk için ilham kaynağı ve yol açıcı bir önder olarak methedilir. “Vekîl-i resûl” ve “sultan-ı dîn” gibi ifadelerle hilâfet makamı öne çıkarılır. Burada dikkat çekici olan; vazife, sadâkat, Osmanlılık, uyanış, hizmet, meslek, maârif, gençlik, gayret, yol, rehber, aydınlık, terakkî gibi mükerrer vurgularla toplumda görev bilincinin inşasına katkı sunma arzusudur. Nitekim yeni mekteplerin açılması, eğitim ve öğretimin yaygınlaştırılması gibi kültürel hamlelere de değinilir. Şairin bu yaklaşımı, devrin sosyopolitik söylem ve ideallerinin eserde fikrî zemini belirlediğini göstermektedir. Ayrıca bahşedilen vazife vesilesiyle tarih şuurunun ehemmiyeti dile getirilmiş; Sultan’ın hâkimiyetini daim kılması, onun emellerini gerçekleştirmesi için Allâh’a yalvarış ile şiir sonlandırılmıştır. Şiirin bilhassa ilk iki kısmında âyet ve hadîslerden birçok iktibas vardır.

Söz konusu şiir, İÜ Nadir Eserler Kütüphanesi’nde T.4127b numarasıyla kayıtlı el yazması cilt içerisinde; Târih-i Selâtîn-i Âl-i Osman başlığı altında yer almaktadır ve tasarlanan esere bir giriş yahut hazırlık görünümündedir. Şairin vefatı sonrasında matbu harflerle ve Mir’ât-ı Bedâyi’ adıyla müstakil bir kitapçık hâlinde (1313/1895-1896) neşredildiğinden olsa gerek uzun süre bağımsız bir eser gibi değerlendirilmiştir. Muallim Nâcî ile alâkalı üç ayrı çalışmada (Kahraman 1992 ; Hayber-Özbay 1997 ; Özgül 2016) şiirin yeni harflere aktarıldığı görülmektedir. Bu şiir ile “Gâzî Ertuğrul Bey” şiiri arasındaki bağı ve şairin yazma nüshaya iki manzumeyi birlikte kaydettiğini hatırlatan Özgül, ilgili manzum parçaları esas başlık (Târih-i Selâtîn-i Âl-i Osman) altında toplamıştır. Yazmada yer alan ve yine Sultan Abdülhamîd’e övgü içeren 10 beyitlik kıt’a-i kebîreyi de şiirin ardına eklemiş; böylece metin, bütünlüğe kavuşturulmuştur.

El yazması nüsha ile eski harfli matbu nüsha arasında birtakım küçük farklar olduğu görülmektedir. Yazmadaki 31. beyit, matbu metinde 28. sıraya; 65. beyit ise 63. sıraya taşınmıştır. Kelime tercihlerindeki birkaç değişiklikten başka şairin iktibaslara ilişkin notlarından bazısının matbu metinde yer almayışı da aradaki farklara eklenebilir.

Şairin biyografisi için bk. “Muallim Naci”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muallim-naci


Eserden Örnekler


O zıll-i cihangîr-i Rabb-ı mecîd

Adâletli şevketli Abdülhamîd


Ki lûtf-ı azîm-i Hudâ’dır bize

Şeref-bahş olup asr-ı âlîmize


Hayât-ı cedîde verip ümmete

Alıştırdı efrâdını hizmete


Bak ecdâdının şanlı târîhine

Şeref verdi Osmanlı târîhine


Mekârimde sebk etti eslâfını

Cihân âciz ihsâdan eltâfını


Vezâif-şinâs oldu efrâd-ı nâs

Mühim şeydir olmak vezâif-şinâs


Her âdem eder mesleğinde devâm

Devâm eyler îcâb-ı neyl-i merâm


Tamâmıyle efrâd olur bahtiyâr

Eder kesb-i râhat sıgar u kibâr


Terakkî bu sûretle kâbil olur

O devlet cihâna mukâbil olur


İşâret buyurdu şehinşâhımız

Ayân oldu mestûr-ı şeh-râhımız


Tarîk-ı sakîme niçin gitmeli

Reh-i müstakîme sülûk etmeli


Kerâmetli bir rehbere mâlikiz

Selâmetli bir mesleğe sâlikiz


Mekâsib, mekâtib füzûn olmada

Maârif terakkî-nümûn olmada


Maârifledir kâr-ı âlem bütün

Maârifsiz olmaz temeyyüz bugün


Bunu yâr ü ağyâr teslîm eder

Ki Osmanlı mülkündedir her güher


Maârifle ahlâk olunca refîk

Bulunmuş olur en güzel bir tarîk


Çalışmakta el birliğiyle cihân

Zuhûr etti binlerce genc-i nihân


Bu gayretle Osmanlılık gencelir

Bütün pîr ü bernâya gayret gelir


Bu minvâl ile birleşince himem

Olur ümmet elbette ale’l-ümem

                                            (Özgül 2016: 384-385).

Kaynakça


Ahmed Râsim (1979). Matbuât Hâtıralarından: Muharrir, Şâir, Edib. (hzl. Kâzım Yetiş), İstanbul: Tercüman Gazetesi Yayını.

Bozdağ, Erdal (2020). Muallim Naci’nin Düşünce Dünyası ve Tanzimat Yenileşmesindeki Yeri. Doktora Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi.

Bursalı Mehmed Tahir (2016). Osmanlı Müellifleri - C.II. (hzl. M.A. Yektâ Saraç – ed. Mustafa Çiçekler), Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.

Hayber, Abdülkadir – Özbay, Hüseyin (1997). Muallim Nâci’nin Şiirleri. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.

İnal, İbnü’l-Emin Mahmud Kemal (2000). Son Asır Türk Şâirleri (Kemâlü’ş-Şuarâ) - C.III. (hzl. Hidayet Özcan), Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.

Kahraman, Seyit Ali (1992). Muallim Naci - Eserlerinden Seçmeler. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.

Kaplan, Ramazan (1999). “Muallim Naci’nin Bir Trajedi Denemesi: Gazi Ertuğrul Bey”. İlmî Araştırmalar. (7): 135-146.

Küreli, İbrahim. (2015). “Süleyman Şah ve Gazi Ertuğrul Bey”. https://wwwkureliyazilari.blogspot.com/2015/02/suleyman-sah-ve-gazi-ertugrul-bey.html , Erişim tarihi: 06.04.2022.

Muallim Nâcî (1308/1890). “Ebû’s-Selâtîn Gâzî Ertuğrul Bey". Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Yıldız Esas Evrakı. Kayıt no: Y_EE_00093_000001.

Muallim Nâcî (1310?). “Gâzî Ertuğrul Bey". İÜ Nadir Eserler Kütüphanesi. Kayıt no: T.4127a.

Muallim Nâcî (1310?). Târih-i Selâtîn-i Âl-i Osmân. İÜ Nadir Eserler Kütüphanesi. Kayıt no: T.4127b.

Muallim Nâcî (1313/1895-1896). Mir’ât-ı Bedâyi’: Mesnevî-i Muallim Nâcî. Dersaâdet: Kasbar Matbaası.

Özgül, M. Kayahan (2016). Şiirin Hazanında Gazel Dökenler-V: Muallim Naci Efendi. İstanbul: Kitabevi Yayınları.

Salâhî (1310/1892-1893). Muallim Nâcî: “Heykel-i Dehâ”. (hzl. Nuri Şimşekler); Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (6): 273-301.

Tansel, Fevziye Abdullah (1964). “Nâcî”. MEB İslâm Ansiklopedisi, 9: 15-21.

Tansel, Fevziye Abdullah (1988). “Muallim Nâcî’nin Sultân Abd’ül-Hamîd’e Sunduğu Ebu’s-Salâtîn Gâzî Ertuğrul Bey ve Târih-i Salâtîn-i Âl-i Osman”. Türk Dünyası Araştırmaları. (53): 9-22.

Tarakçı, Celâl (1973). Muallim Nâcî Efendi: Hayatı ve Eserlerinin Tedkîki. Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Tarakçı, Celâl (1994). Muallim Nâcî Efendi ve Eserlerinden Seçmeler. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Uçman, Abdullah (1974). Muallim Naci. İstanbul: Toker Yayınları.

Yıldırım, Ahmet (2021). Muallim Naci’nin Şiirleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi, Adıyaman: Adıyaman Üniversitesi.


Atıf Bilgileri


ERZEN, M. Arif. "MİR'ÂT-I BEDÂYİ': MESNEVÎ-İ MU'ALLİM NÂCÎ (MUALLİM NACİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mir-at-i-bedayi-mesnevi-i-mu-allim-naci-muallim-naci-tees-1624. [Erişim Tarihi: 02 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ISTILÂHÂT-I EDEBİYYE (MUALLİM NÂCÎ) Nâcî, Muallim Nâcî Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
2 ARÛZ NÜMÛNESİ (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Araş. Gör. Çağla Akar
Görüntüle
3 ATEŞPÂRE (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Diğer Enes Alim
Görüntüle
4 ÇOCUKLAR İÇİN LUGAT KİTÂBI (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
5 DEMDEME (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Araş. Gör. Çağla Akar
Görüntüle
6 EMSÂL-İ ALÎ (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Diğer Enes Alim
Görüntüle
7 ESÂMÎ (MUALLİM NÂCÎ) Muallim Nâcî Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
Görüntüle
8 FÜRÛZÂN (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Araş. Gör. Çağla Akar
Görüntüle
9 HURDE-FÜRÛŞ 1 (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
Görüntüle
10 İNŞÂ VE İNŞÂD (MUALLİM NÂCİ) Muallim Naci Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN
Görüntüle
11 İNTİKÂD (MUALLİM NACİ -BEŞİR FUAT) Muallim Naci Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas
Görüntüle
12 KÂMÛS-I OSMÂNÎ (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
13 LUGAT-I NÂCÎ (MUALLİM NÂCİ) Muallim Naci Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
Görüntüle
14 MEDRESE HÂTIRALARI (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Diğer Saime Kemerci
Görüntüle
15 MEHMED MUZAFFER MECMU'ASI (MUALLİM NACİ) Muallim Naci Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kayabaşı
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle