- Yazar Biyografisi (TEİS)
Muallim Naci - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi M. Arif ERZEN
- Eser Yazılış Tarihi:1308/1891
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:09/04/2022
MİR'ÂT-I BEDÂYİ': MESNEVÎ-İ MU'ALLİM NÂCÎ (MUALLİM NACİ)
şiirMuallim Naci (d. 1850 - ö. 13 Nisan 1893)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muallim Nâcî’nin Sultan II. Abdülhamîd’e şükranlarının bir ifadesi olarak yazdığı övgü şiiri. Şair, “Gâzî Ertuğrul Bey” isimli şiiri beğenilerek 27 Şaban 1308/1891 tarihinde Târih-nüvîs-i Selâtîn-i Âl-i Osman unvanıyla taltif edildiğinde minnetini arz etmek üzere bu şiiri kaleme alır. Vazife gereği Osmanlı sultanlarını kapsayan bir padişahlar tarihi oluşturmayı planlar fakat buna ömrü vefa etmez. Bazı kaynaklarda ilgili bölümlerden birkaçının tamamlandığı bilgisi verilse de bunlar henüz ele geçmemiştir.
90 beyitten oluşan şiir, mesnevî nazım şekliyle ve arûzun “Şehnâme vezni” olarak da bilinen "fe’ûlün fe’ûlün fe’ûlün fe’ûl" kalıbıyla yazılmıştır. Şair, geleneğe uyarak eserine tevhid (ilk 12 beyit) ve na’t (13-36. beyitler) ile başlamıştır. Devamı ise Padişah’a methiye olup 85-90. beyitler dua için ayrılmıştır. Şiirde evvelâ Allâh’ın yüceliği, İslâm diniyle şereflendirilmenin övüncü ve “kalb-i selîm”in değeri ifade edilir. Ardından âleme nur olan Hazret-i Muhammed’in yüce vasıfları ve kurtuluşa ermenin ancak O’nun kutlu yolunu takiple mümkün olduğu hatırlatılır. Daha sonra Sultan Abdülhamîd, üstün yönleriyle halk için ilham kaynağı ve yol açıcı bir önder olarak methedilir. “Vekîl-i resûl” ve “sultan-ı dîn” gibi ifadelerle hilâfet makamı öne çıkarılır. Burada dikkat çekici olan; vazife, sadâkat, Osmanlılık, uyanış, hizmet, meslek, maârif, gençlik, gayret, yol, rehber, aydınlık, terakkî gibi mükerrer vurgularla toplumda görev bilincinin inşasına katkı sunma arzusudur. Nitekim yeni mekteplerin açılması, eğitim ve öğretimin yaygınlaştırılması gibi kültürel hamlelere de değinilir. Şairin bu yaklaşımı, devrin sosyopolitik söylem ve ideallerinin eserde fikrî zemini belirlediğini göstermektedir. Ayrıca bahşedilen vazife vesilesiyle tarih şuurunun ehemmiyeti dile getirilmiş; Sultan’ın hâkimiyetini daim kılması, onun emellerini gerçekleştirmesi için Allâh’a yalvarış ile şiir sonlandırılmıştır. Şiirin bilhassa ilk iki kısmında âyet ve hadîslerden birçok iktibas vardır.
Söz konusu şiir, İÜ Nadir Eserler Kütüphanesi’nde T.4127b numarasıyla kayıtlı el yazması cilt içerisinde; Târih-i Selâtîn-i Âl-i Osman başlığı altında yer almaktadır ve tasarlanan esere bir giriş yahut hazırlık görünümündedir. Şairin vefatı sonrasında matbu harflerle ve Mir’ât-ı Bedâyi’ adıyla müstakil bir kitapçık hâlinde (1313/1895-1896) neşredildiğinden olsa gerek uzun süre bağımsız bir eser gibi değerlendirilmiştir. Muallim Nâcî ile alâkalı üç ayrı çalışmada (Kahraman 1992 ; Hayber-Özbay 1997 ; Özgül 2016) şiirin yeni harflere aktarıldığı görülmektedir. Bu şiir ile “Gâzî Ertuğrul Bey” şiiri arasındaki bağı ve şairin yazma nüshaya iki manzumeyi birlikte kaydettiğini hatırlatan Özgül, ilgili manzum parçaları esas başlık (Târih-i Selâtîn-i Âl-i Osman) altında toplamıştır. Yazmada yer alan ve yine Sultan Abdülhamîd’e övgü içeren 10 beyitlik kıt’a-i kebîreyi de şiirin ardına eklemiş; böylece metin, bütünlüğe kavuşturulmuştur.
El yazması nüsha ile eski harfli matbu nüsha arasında birtakım küçük farklar olduğu görülmektedir. Yazmadaki 31. beyit, matbu metinde 28. sıraya; 65. beyit ise 63. sıraya taşınmıştır. Kelime tercihlerindeki birkaç değişiklikten başka şairin iktibaslara ilişkin notlarından bazısının matbu metinde yer almayışı da aradaki farklara eklenebilir.
Şairin biyografisi için bk. “Muallim Naci”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muallim-naci
Eserden Örnekler
O zıll-i cihangîr-i Rabb-ı mecîd
Adâletli şevketli Abdülhamîd
Ki lûtf-ı azîm-i Hudâ’dır bize
Şeref-bahş olup asr-ı âlîmize
Hayât-ı cedîde verip ümmete
Alıştırdı efrâdını hizmete
Bak ecdâdının şanlı târîhine
Şeref verdi Osmanlı târîhine
Mekârimde sebk etti eslâfını
Cihân âciz ihsâdan eltâfını
Vezâif-şinâs oldu efrâd-ı nâs
Mühim şeydir olmak vezâif-şinâs
Her âdem eder mesleğinde devâm
Devâm eyler îcâb-ı neyl-i merâm
Tamâmıyle efrâd olur bahtiyâr
Eder kesb-i râhat sıgar u kibâr
Terakkî bu sûretle kâbil olur
O devlet cihâna mukâbil olur
İşâret buyurdu şehinşâhımız
Ayân oldu mestûr-ı şeh-râhımız
Tarîk-ı sakîme niçin gitmeli
Reh-i müstakîme sülûk etmeli
Kerâmetli bir rehbere mâlikiz
Selâmetli bir mesleğe sâlikiz
Mekâsib, mekâtib füzûn olmada
Maârif terakkî-nümûn olmada
Maârifledir kâr-ı âlem bütün
Maârifsiz olmaz temeyyüz bugün
Bunu yâr ü ağyâr teslîm eder
Ki Osmanlı mülkündedir her güher
Maârifle ahlâk olunca refîk
Bulunmuş olur en güzel bir tarîk
Çalışmakta el birliğiyle cihân
Zuhûr etti binlerce genc-i nihân
Bu gayretle Osmanlılık gencelir
Bütün pîr ü bernâya gayret gelir
Bu minvâl ile birleşince himem
Olur ümmet elbette ale’l-ümem
(Özgül 2016: 384-385).
Kaynakça
Ahmed Râsim (1979). Matbuât Hâtıralarından: Muharrir, Şâir, Edib. (hzl. Kâzım Yetiş), İstanbul: Tercüman Gazetesi Yayını.
Bozdağ, Erdal (2020). Muallim Naci’nin Düşünce Dünyası ve Tanzimat Yenileşmesindeki Yeri. Doktora Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi.
Bursalı Mehmed Tahir (2016). Osmanlı Müellifleri - C.II. (hzl. M.A. Yektâ Saraç – ed. Mustafa Çiçekler), Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
Hayber, Abdülkadir – Özbay, Hüseyin (1997). Muallim Nâci’nin Şiirleri. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
İnal, İbnü’l-Emin Mahmud Kemal (2000). Son Asır Türk Şâirleri (Kemâlü’ş-Şuarâ) - C.III. (hzl. Hidayet Özcan), Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
Kahraman, Seyit Ali (1992). Muallim Naci - Eserlerinden Seçmeler. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
Kaplan, Ramazan (1999). “Muallim Naci’nin Bir Trajedi Denemesi: Gazi Ertuğrul Bey”. İlmî Araştırmalar. (7): 135-146.
Küreli, İbrahim. (2015). “Süleyman Şah ve Gazi Ertuğrul Bey”. https://wwwkureliyazilari.blogspot.com/2015/02/suleyman-sah-ve-gazi-ertugrul-bey.html , Erişim tarihi: 06.04.2022.
Muallim Nâcî (1308/1890). “Ebû’s-Selâtîn Gâzî Ertuğrul Bey". Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Yıldız Esas Evrakı. Kayıt no: Y_EE_00093_000001.
Muallim Nâcî (1310?). “Gâzî Ertuğrul Bey". İÜ Nadir Eserler Kütüphanesi. Kayıt no: T.4127a.
Muallim Nâcî (1310?). Târih-i Selâtîn-i Âl-i Osmân. İÜ Nadir Eserler Kütüphanesi. Kayıt no: T.4127b.
Muallim Nâcî (1313/1895-1896). Mir’ât-ı Bedâyi’: Mesnevî-i Muallim Nâcî. Dersaâdet: Kasbar Matbaası.
Özgül, M. Kayahan (2016). Şiirin Hazanında Gazel Dökenler-V: Muallim Naci Efendi. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Salâhî (1310/1892-1893). Muallim Nâcî: “Heykel-i Dehâ”. (hzl. Nuri Şimşekler); Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (6): 273-301.
Tansel, Fevziye Abdullah (1964). “Nâcî”. MEB İslâm Ansiklopedisi, 9: 15-21.
Tansel, Fevziye Abdullah (1988). “Muallim Nâcî’nin Sultân Abd’ül-Hamîd’e Sunduğu Ebu’s-Salâtîn Gâzî Ertuğrul Bey ve Târih-i Salâtîn-i Âl-i Osman”. Türk Dünyası Araştırmaları. (53): 9-22.
Tarakçı, Celâl (1973). Muallim Nâcî Efendi: Hayatı ve Eserlerinin Tedkîki. Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Tarakçı, Celâl (1994). Muallim Nâcî Efendi ve Eserlerinden Seçmeler. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Uçman, Abdullah (1974). Muallim Naci. İstanbul: Toker Yayınları.
Yıldırım, Ahmet (2021). Muallim Naci’nin Şiirleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi, Adıyaman: Adıyaman Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ISTILÂHÂT-I EDEBİYYE (MUALLİM NÂCÎ) | Nâcî, Muallim Nâcî | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
2 | ARÛZ NÜMÛNESİ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar |
Görüntüle | ||
3 | ATEŞPÂRE (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
4 | ÇOCUKLAR İÇİN LUGAT KİTÂBI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
5 | DEMDEME (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar |
Görüntüle | ||
6 | EMSÂL-İ ALÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
7 | ESÂMÎ (MUALLİM NÂCÎ) | Muallim Nâcî | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
8 | FÜRÛZÂN (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar |
Görüntüle | ||
9 | HURDE-FÜRÛŞ 1 (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
10 | İNŞÂ VE İNŞÂD (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
11 | İNTİKÂD (MUALLİM NACİ -BEŞİR FUAT) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
12 | KÂMÛS-I OSMÂNÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
13 | LUGAT-I NÂCÎ (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
14 | MEDRESE HÂTIRALARI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Saime Kemerci |
Görüntüle | ||
15 | MEHMED MUZAFFER MECMU'ASI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kayabaşı |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |