- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fethî/Alî, Osmân Bey-Zâde Fethî Mehmed Alî Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Adem Ceyhan
- Eser Yazılış Tarihi:1259/1843
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hilye
- Yayın Tarihi:15/10/2021
MÎLÂD-I MUHAMMEDİYYE-İ HÂKĀNİYYE VE HİLYE-İ FETHİYYE-İ SULTÂNİYYE
Hz. Peygamber'in doğumu ve fiziki yapısı hakkında mensur Türkçe eser.Fethî/Alî, Osmân Bey-Zâde Fethî Mehmed Alî Efendi (d. 1219/1804-5 - ö. 1274/1857)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ruscuklu âlim, şair ve yazar Mehmed Ali Fethî’nin, Hz. Peygamber’in doğumu ve fiziki yapısı hakkındaki mensur Türkçe eseri. Mehmed Ali Fethî, Hz. Peygamber’in mevlidi ve hilyesi konusundaki bu eserini on iki bap olarak düzenlemiş; 1256 Şaban/Ekim 1840'ta başladığı çalışmasını 1259/1843'te tamamlamıştır. Ali Fethî Efendi, Sultan Abdülmecîd’in (ö. 1861) yazdığı hilyeyi babası II. Mahmud’un (ö. 1839) türbesine koyması dolayısıyla Hz. Peygamber’in fiziki yapısını tasvir eden bu metni şerh (izah) ve padişaha takdim etmiştir. Yazar, Hz. Peygamber’in hilyesini görmekten maksadın bu konudaki Arapça sözleri görmek olmadığı, onların manalarının da anlaşılması gerektiği kanaatindedir. Ali Fethî, bu eserini Hz. Peygamber’in şefaatine erişme, sultanın sağlıklı ve bereketli ömür sürmesi ve onun babası için rahmet vesilesi olması dileğiyle yazmıştır.
Müellif, hayli süslü bir dille mensur olarak telif ettiği bu eserde, işlediği konulara dair şiirlerine de yer vermiştir. 1. bapta Hz. Peygamber’in, yedi bin sene ömrü olduğu nakledilen dünyanın son bin yılında, Rebiyülevvel ayının on ikisinde, Pazartesi günü, seher vaktinde doğmasının hikmetleri, 2. bapta annesinden naklen doğumu anlatılmıştır. 3. bapta doğumundan sonra diz üstü çöküp göğe bakma, şehadet getirme gibi davranışları üzerinde durulmuş; 4. bapta ağzından çıkan ilk kelimeler ve son sözü hakkında bilgi verilmiştir. 5. bapta onun doğumu esnasında annesi Âmine Hanım’a bir nur ve Şam köşklerinin görünmesi ile bedence temizliğinin manaları açıklanmıştır. 6. bapta mevlid törenlerinin ilk olarak ne zaman yapıldığı ve anılan işin İslami dayanakları; 7. bapta Hz. Peygamber’in doğumu münasebetiyle tören yapma(mevlid okutma)nın dünyevi-uhrevi güzellik ve faydaları anlatılmıştır. 8. bap, mevlidde Hz. Peygamber’in doğum anı anılırken ayağa kalkmanın ilk ortaya çıkışı, sebebi ve faydası hakkındadır. 9. bapta Hz. Peygamber’e ad konulmasının zamanı, Muhammed isminin verilmesi, bu namla isimlendirilen arasındaki münasebet, onun Ahmed adıyla da anılması, Hz. Âdem’in “Ebû Muhammed” künyesi konularında bilgi verilmiştir. 10. bapta Hz. Peygamber’in rüyada ve veliler tarafından uyanıkken görülebileceği, kabrinde ruhen ve bedenen hayatta bulunduğu, hilyesini görmenin onu görmek gibi olduğu anlatılmış; fiziki yapısı hakkındaki Arapça rivayet nakledilmiştir. Yazar, eserinin 11. babında hilyedeki ibareleri tercüme ve izah ederek Hz. Peygamber’in boyu, saçı, yüzü, çehresinin rengi, göz ve kirpikleri, mafsalları, omuzları, ayakları, yürüyüşü, yüz çevirip bakması, peygamberlik mührü, kalbinin iyiliği, sözünün doğruluğu ve düzgünlüğü, huyunun yumuşaklığı, ahlâkının güzelliği, kabilesinin üstünlüğü, ilk görülüşünde heybetinden korkulduğu, sohbetinde bulunulduğunda ise sevildiği, onu övgüyle tarife çalışan kişinin, “Önceki ve sonrakilerde benzerini görmedim!..” diyerek aczini belirttiğini anlatmıştır. 12. bapta “Çehâr-Yâr-i Güzîn” (dört seçkin dostun) isimlerinin hilyeye yazılmasının hikmetleri üzerinde durulmuş ve o sahabelerin faziletleri hakkındaki bir hikâye nakledilmiştir.
Mehmed Ali Fethî’nin 1 Ramazan 1259/25 Eylül 1843'te temize çekmeyi tamamladığı (İÜ Nadir Eserler Ktp. TY 7368) bu eseri konusunda Hüseyin Şıra bir yüksek lisans çalışması yapmıştır (2008).
Mehmed Ali Fethî’nin biyografisi için bk. "Fethî/Alî, Osmân Bey-Zâde Fethî Mehmed Alî Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fethi-ali-osman-beyzade-fethi-mehmed
Eserden Örnekler
Menkabe-i şerîfe-i velâdet-i kân-ı saâdet beyânındadır.
İmâm Vâkıdî ve Süheylî ve Burhâneddîn el-Halebî ve sâ’ir ashâb-ı siyer-i mu‘teberât ve erbâb-ı âsâr-ı mütevâtirât şu vechle nakl ü rivâyât buyururlar ki, mâder-i melek-peyker-i Hazret-i Server, ya‘ni matla‘-ı münîr-i mihr-i enver Hazret-i Âmine radıya’llâhü teâlâ anhâ efendimiz hazretleri, zebân-ı hikmet-beyân-ı iffetleriyle takrîr ve tefsîr edip buyurur ki, bir seher-i a‘lâ âsûde-i sadef-i sadr-ı saâdetim olan dürr-i yektâ-âsâ derûn-ı hücremde tek ü tenhâ, bî-kes ve bî-hemtâ iken hengâm-ı vaz‘da nev‘-i nisâya ârıza olan zahm u evcâ‘ın ba‘z-ı alâmât ve âsârı şeref-yâb-ı haml-i bâis-i îcâd-ı âlem olan vücûd-ı kân-ı cûdumda zâhir ve meşhûd olmaġla sâ’ir nisâya kıyâsen şâyed ki vaz‘-ı hamlin renc ü evcâ‘ı zuhûr ederse yâr ü yâversiz böyle bî-kes ü bî-hemtâ acebâ hâl-i nâçârım neye dûçâr olur diye telâş ve efkârımdan kemâl-i havf ü dehşet ve ziyâde rev‘ u rehbete giriftâr olmuş idim. Nâgehân bâ-avn-i Hazret-i Yezdân iki nefer hâtûn-ı cinân çeşm-i giryânıma mânend-i mihr-i dırahşân zâhir ü ıyân oldular ki kadd ü kâmeleri nihâl-i tûbâ-âsâ ve libâs-ı câmeleri atlas ü dîbâdan zîbâ, biri hemreng-i zükâ, dîgeri mânend-i zehre-i zehrâ, hâsılı ikisi birbirinden ahsen ve a‘lâ olup ve huzûr-ı lâmi‘u’n-nûrlarında bî-add ü hisâb hûr-ı ‘iyn-i nezâket-me’âb kemâl-i hüsn-i adâbla hidmet ve hareket ve izhâr-ı surûr ile kemer-beste-i meyân-ı muâvenet idiler.” (Seyyid Ali Fethî er-Ruscukî,. Mîlâd-ı Muhammediye-i Hâkâniyye ve Hilye-i Fethiyye-i Sultâniyye, İÜ Nadir Eserler Ktp. TY Nu. 7368, 31a-32a).
Kaynakça
Birinci, Ali (1999). “Mehmed Ali Fethi (Rusçuklu)”. Yapıtları ve Yaşamlarıyla Osmanlılar Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul. 104-105.
Bursalı Mehmed Tâhir (1333/1915). Osmanlı Müellifleri. C. 1. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Ceyhan, Âdem (2011). “Mehmed Ali Fethînin Hz. Ali’den Kırk Söz Tercümesi: Terceme-i Kelâm-ı Erba‘în-i Hazret-i ‘Aliyyü’l-Murtazâ”. Sûfî Araştırmaları 2 (3): 11-42. Ceyhan, Âdem vd. (2015). “Mehmed Ali Fethî’nin Terceme-i Nesâyih-ı Eflâtûn-ı İlâhî İsimli Eseri”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi 13 (1): 445-467.
İnal, İbnü'l-Emin Mahmud Kemal (1988). Son Asır Türk Şairleri. C. 1. İstanbul: Dergah Yay.
Seyyid Ali Fethî er-Ruscukî. Mîlâd-ı Muhammediye-i Hâkâniyye ve Hilye-i Fethiyye-i Sultâniyye. İÜ Nadir Eserler Ktp. TY Nu. 7368.
Seyyid Ali Fethî er-Ruscukî (1269/1853). İlm-i Tabakât-ı Arz.
Şıra, Hüseyin (2008). Rusçuklu Ali Fethi Efendi, Hayatı, Eserleri ve Hilyesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TERCEME-İ NESÂYIH-I EFLÂTÛN-I İLÂHÎ (FETHÎ/ALÎ) | Fethî/Alî, Osmân Bey-Zâde Fethî Mehmed Alî Efendi | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
2 | TERCEME-İ KELÂM-I ERBA‘ÎN-İ HAZRET-İ ‘ALİYYÜ’L-MURTAZÂ (FETHÎ/ALÎ) | Fethî/Alî, Osmân Bey-zâde Fethî Mehmed Alî Efendi | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
3 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
4 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
6 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
7 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
8 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
9 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
11 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |