- Yazar Biyografisi (TEİS)
Azmî, Hüseyin Azmî Dede - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:24/01/2022
MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ)
seyr ü sülûke dair meselelerAzmî, Hüseyin Azmî Dede (d. 1231/1815 – ö. 1311/1892)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Gelibolu ve Kahire Mevlevîhâneleri postnişini Hüseyin Azmî Dede Efendi’nin seyr ü sülûk kâidelerine ve bu süreçteki şeyh-mürîd ilişkisine temas ettiği risâlesi.
Yapısı itibariyle Azmî Dede’nin Nuhbetü’l-âdâb eserinin devamı niteliğinde olduğu söylenebilir. Miftâhu’l-kulûb’un baş kısımlarında Mevlevî sülûküne temas edilmekle birlikte sonrasında genel seyr ü sülûk âdâbına yer verildiği görülür. Mevlevîhânelerde dervişlerin beraberce her gün sabah namazı sonrasında cehren İsm-i Celâl okumasının akabinde hücrenişînlerin murâkabe, postnişinin ise teveccüh ile meşgul olması, Mevlevî tarikatının kanunu olarak sunulur. Hankâh-nişîn olmayanlar için de seyr ü sülûk sürecine yönlendirmeler ihtiva eden eserde, şeyhlik şartlarına özellikle değinilmesi dikkat çekicidir. Buna göre şeyhin hayatta ve insan-ı kâmil olması, feyz vermeye, kalp tasarrufuna ve sâliki kabz hâlinden kurtarmaya muktedir olması şarttır. Şâyet şeyh, kalbini ahlâk-ı zemîmeden, dünyevî emellerden, şan-şöhret temâyülünden tasfiye etmemiş ise terbiyesinin nâkıs kalacağı belirtilmektedir. Tasfiye tamamlanmadıkça Hak'tan mahcûb kalındığı ve “(â)fâktan enfüse seyr-i ruhânî ve sefer-i manevî”nin kalbin tam temizliğine bağlı olduğu vurgulanmaktadır (Arpaguş 2014: 177-181).
Azmî Dede’nin seyr ü sülûke taalluk eden kavramlar konusunda şahsî fikirlerini tespit etme bakımından önem arz eden bu eserin, Mehmed Eşref el-Mevlevî’nin 2 Şevval 1351/1 Ocak 1933 tarihinde istinsah ettiği nüshası Selçuk Eraydın, müstensihi belli olmayan bir başka nüshası ise Mahmut Erol Kılıç arşivinde bulunmakta olup Sâfî Arpaguş tarafından (2014) neşredilmiştir.
Yazarın biyografisi için bk. "Azmî, Hüseyin Azmî Dede". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/azmi-huseyin-azmi-dede
Eserden Örnekler
Tarîkat-ı Mevleviyye dergâhlarında her gün salât-ı fecr akabinde kalbleri incizâba da‘vet için ihvân-ı tarîkat cehren İsm-i Celâli kıraat ettikten sonra meydan odasında hücre-nişînler murâkabeye ve reîs-i tarîkat teveccühe iştigâl vaktinde nâsın zulmeti kulûb-ı murâkıbîne aksetmemek için duhûle kimse me’zûn olmayıp hatta nevniyâzân dahi mübtedî addolunmak hasebiyle kalblerinde eser-i zulmet bulunmak ihtimâline mebnî duhûlden memnu‘ olduklarından hücre-nişînlere mahsûs olan resm-i murâkabe tamam oldukta, nevniyâzân dahi matbahın meydan odasında derecelerine mahsûs olan resm-i murâkabeyi her sabah vakt-i işrâka ve her salât-ı asrdan vakt-i mağribe kadar icrâ kanûn-i tarikattır (Arpaguş 2014: 178).
Esnâ-yı zikirde gerek ba‘de’z-zikir bilhassa râbıtada havâtırı def’e sa‘y edip def’i mümkün olmayan dereceye resîde oldukta vakt-i âhâra kadar fâriğ olunur. Vaktâki ism-i zât havâtırı taklîl ettikçe râbıtada huzur-ı kalbin imtidâdı tabiî olur (Arpaguş 2014: 181).
Kaynakça
Azmî Dede, Hüseyin (2014). “Miftâhü'l-kulûb”. Gelibolu’dan Kahire’ye Bir Ömür Son devir Mevlevîlerinden Hüseyin Azmî Dede –Hâl Tercümesi ve Risâleleri içinde. Hzl. Sâfi Arpaguş. İstanbul: İFAV Yay. 177-183.
Mete, Ayşegül (2019). “Köseç Ahmed Dede ve Şeyh Galib’in Mevlevî Âdap ve Erkânına Katkıları”. İslam Araştırmaları Dergisi 42: 61-106.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MİR'ÂTÜ'L-HAKÂYIK (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
2 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
3 | ÎCÂBÜL-KELÂM (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi abdullah muaz güven |
Görüntüle | ||
4 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
5 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
6 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
7 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
9 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
11 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | HÂŞİYE ALÂ SERHİ TENVÎRÜ’L-EBSÂR TERCÜMESİ (7 CİLT) | Abdülhamid Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ACZÎ) | Aczî, Müridzâde Aczî Ağa | Prof. Dr. Ali DUYMAZ |
Görüntüle |