- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâyî, Osman Dede - Madde Yazarı: Prof. Dr. Müjgân Çakır
- Eser Yazılış Tarihi:-
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Miraciye
- Yayın Tarihi:09/09/2021
Mİ'RÂCİYE (NÂYÎ OSMAN DEDE)
manzum mirâciyeNâyî, Osman Dede (d. ?/?–ö. 1142/1729-30)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mevlevî şeyhi Osman Dede’nin mesnevi nazım şekliyle aruzun remel bahrinin fâ‛ilâtün/fâ‛ilâtün/fâ‛ilün kalıbıyla yazdığı, Hz. Muhammed’in miraca çıkması mucizesini anlatan eser. Tevşihler hariç 102 beyit ihtiva etmektedir (Akar 1987:173).
Sefîne-i Evliyâ’da Hüseyin Vassaf’ın anlattığına göre Alaaddin Efendi, Abdullah Salahaddin-i Uşşakî, Nâyî Osman Dede ve Celvetî şeyhi Mustafa Haşim Efendi sohbet ederken Alaaddin Efendi mevlid gibi okunacak bir mi’râciye yazılmasını istediğini dile getirir ve Osman Dede'den yazmasını rica eder, o da kabul ederek bir hafta sonra yazıp heyet huzurunda okur (Osmânzâde Hüseyin Vassâf 2011/4: 72). Ekrem Karadeniz’in anlattığına göreyse Nâyî Osman Dede Doğancılar Nasûhî Dergahı'nda misafir olur. Mi’râciye'nin güftesi Nasûhî Dede tarafından gece kendisine ilham edilir. O da üç gece içinde çeşitli makamlarda altı bahir olacak şekilde eserini besteler. Mi’râciye Berat kandiline rastlayan ertesi gece dergahta okunur (Karadeniz 1983: 162). Bir rivayete göreyse Osman Dede'nin dostlarının isteği üzerine yazdığı eser, bestesi mevcut tek mi‛râciye olma özelliğini haizdir.
Metinde Allah’ın adı anıldıktan sonra Hz. Muhammed’in vasıf ve üstünlüklerine temas edilir, peygamberin mucizelerinden biri olan miraç hadisesinin Ümmühani evinde pazartesi gecesi vuku bulduğu anlatılır, Cebrail tarafından cennetten getirilen bir Burak’a binen peygamber Zemzem kuyusuna gider ve şakk-ı sadr hadisesi gerçekleşir, Mikail ve Cebrail’in eşliğinde Kudüs’e gelinir, peygamberlerin ruhları ile görüşülür, Hz. Muhammed şarap, süt ve su dolu kaselerden süt dolu olanını seçer, İsa, Yahya, Yusuf, İdris, Harun, Musa ve İbrahim peygamberleri görür, Sidre’ye ulaşır, Allah’la mükaleme eder ve beş vakit namaz farz kılınır. Sonunda Ümmühani evine geri döner, emirleri ümmetine tebliğ ettiğinde ilk kez Hz. Ebubekir imana gelir. Eser Fatiha ile başlayan metnin yine Fatiha’yla bitmesi yolundaki dua ile sona erer.
Mi‛râciye’nin 1. bahri Segâh, 2. bahri Müsteâr, 3. bahri Dügâh, 4. bahri Nevâ, 5. bahri Sabâ, 6. bahri Hüseynî, 7. bahri Nişabur makamlarında yazılmıştır (Parmaksız 2018: 398-404). Eserin Nevâ bahrini Sultan Mahmud devrinde Hüdaî Dergâhı postnişini Büyük Ruşen Efendi'den sonra bilen kalmamıştır, notası da birkaç koleksiyonda bulunmaktadır (Ak 2009: 137), icrasında ilk hanede Nasûhî’ye ait Arapça bir nutk-ı şerîf ve ağır çenber usulü ile bestelenmiş bir tevşih vardır ve 10 beyitlik Nâyî’nin güftesi yer almaktadır. Diğer hanelerde ise yine tevşih ve nutk-ı şeriflerin yanında 2. hanede 6 beyit, 3. hanede 22 beyit, 4. hanede 15 beyit, 5. hanede 16 beyit, 6. hanede 26 beyit, 7. hanede ise 11 beyitlik Nâyî Osman Dede’nin güftesi bulunmaktadır (Parmaksız 2018: 398-404).
Eser ilk kez 1310/1892 tarihinde Sâdiye tarikati halifelerinden Şeyh Ali Galip tarafından Mi‛râcü’n-nebî Aleyhisselâm adıyla taş baskısı olarak yayımlanmıştır (Kutb-ı Nâyî Osman Dede tarihsiz, 17). Yeni yazı ile ilk yayımı ise Sadeddin Nüzhet Ergun tarafından yapılmıştır (1942: 308-318).
Şairin biyografisi için bk. "NÂYÎ, Nâyî Osman Dede". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nayi-nayi-osman-dede
Eserden Örnekler
Ümmühânî hânesindeydi resûl
Kim Alî’nün hâheriydi ol betûl
Kıldı mahbûbunu da‛vet ol Celîl
Da‛vet için geldi ana Cebre’îl
Bir Burâk al cennet-i a‛lâmdan
Eyle âgâh hazret-i ikrâmdan
Da‛vet et mahbûbumu gelsin bana
Gösterem dîdârımı ben de ana
Niçe lutf u niçe ihsân eyleyem
Bana varan yolu âsân eyleyem
Kullarımdan eyledim mümtâz anı
Bilirem ben ârzû eyler beni
Bir Burâk aldı cinândan ol melek
Geldi ol sultâna tesbîh ederek
Hâb u bîdârî miyânında hemîn
"Yâ Muhammed kum” dedi Cibrîl Emîn
Gûş edip Cebre’îl’i durdu hemân
Oldu Cebrâ’îl ü Mîkâ’îl ayân
Etdiler mi‛râcı tebşîr ol zemân
Doldu nûr ile zemîn ü âsumân (Kutb-ı Nâyî Osman Dede (tarihsiz): 33-34)
Kaynakça
Ak, Ahmet Şahin (2009). Türk Din Mûsikîsi. Ankara: Akçağ Yay.
Akar, Metin (1987). Türk Edebiyatında Manzum Mi‛râc-nâmeler. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.
Akar, Metin (1981). “Nâyî Osman Dede ve Mi‛râciye’si”. Selçuk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1: 1-16.
Çakır, Müjgân (1998). Nâyî Osman Dede Hayatı, Sanatı, Eserleri ve Ravzatü’l-i‛câz fi’l-mu‛cizâti’l-mümtâz’ı. 2 C. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Ergun, Sadeddin Nüzhet (1942). Türk Musiki Antolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yay.
Güngördü, Bahri (1993). Nâyî Osman Dede’nin Mi’râciyyesi’nin Türk Mûsikîsindeki Yeri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Karadeniz, Ekrem (1983). Türk Musikîsinin Nazariye ve Esasları. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yay.
Kutb-ı Nâyî Osman Dede (tarihsiz). Mîrâciye. İstanbul: Kubbealtı Akademisi Kültür ve San’at Vakfı Yay.
Osmânzâde Hüseyin Vassâf (2011). Sefîne-i Evliyâ. C.4. Hazl. Mehmet Akkuş-Ali Yılmaz. İstanbul: Kitabevi Yay.
Revnakoğlu, Cemâleddin Server (1954). “Kutb-ı Nâyî Osman Dede ve Mi’râciyyesi”. Yeni Tarih Dünyası Dergisi, 2/15: 615-616.
Parmaksız, Mehmet Nuri (2018). “Nâyî Osman Dede’nin Mi’râciyye Adlı Eseri”. IV. Uluslararası Mevlânâ Sempozyumu (8-9 Aralık 2017). Bildiriler. Konya: Selçuk Üniversitesi, 393-412.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RAVZATÜ'L-İ'CÂZ FÎ MU'CİZÂTİ'L-MÜMTÂZ | Nâyî, Nâyî Osman Dede | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
2 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
3 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
9 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
10 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |