MESNEVİ-İ SÂNİ (KAYGUSUZ ABDAL)
mesnevi
KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342 - ö. 845/1444)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Asıl adı Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342-ö. 845/1444) olan ve Abdal Musa’ya intisap ettikten sonra Kaygusuz Abdal adını kullanan Bektaşi arifinin yazdığı kısa mesnevi. Kaygusuz Abdal’ın yazdığı üç mesnevi vardır. Bunlardan ilki Mesnevi-i Evvel, ikincisi Mesnevi-i Sâni, sonuncusu ise Mesnevi-i Sâlis adını taşır. Küçük Mesnevi olarak da kaydedilen Mesnevi-i Sâni’nin bugüne kadar birçok el yazma nüshası tespit edilmiştir. Bu nüshalardan birincisi, Berlin Staatsbibliothek Marburg’da Ms. or. oct.4044’dadır. İkincisi, Ankara Genel Kütüphane’de 167. numara 306. sırada kayıtlıdır. Üçüncü nüsha yine Ankara Genel Kütüphane’de 645. numara ve 231. sırada bulunmaktadır. Dördüncü nüsha İstanbul Millet Kütüphanesi Ali Emîri (Manzum Eserler) bölümünde 797 numarada kayıtlıdır. Beşinci nüsha Süleymaniye Kütüphanesi Hâşim Paşa bölümü 19 numarada kayıtlıdır (Uzun 2015: 9, Ersoy Özdoğru 2020: 7, Şehazade Alaeddin Gaybi 2023: 98). En eski tarihli nüshası 907 (1501/1502) yılında istinsah edilen Berlin’deki nüshadır (Uzun ve Kültüral 2015: 136, Ersoy Özdoğru 2020: 7).

Eserdeki ilk mesnevi 1017, ikinci mesnevi 338, üçüncü mesnevisi ise 367 beyitten oluşur (Teber 2018: 1247). Mesnevi-i Sani, Güzel’in bildirdiğine göre 388, Uzun’un bildirdiğine göre 396 beyittir (Uzun 2015: 6). Beyitlerin sayısındaki farklılıkların, farklı yazmalardan kaynaklandığı söylenebilir. Gerçekten de Mesnevi-i Sani’nin Berlin nüshası 394, Ankara 1 nüshası 395, Ankara 2 nüshası 387, İstanbul 1 nüshası 328, İstanbul 2 nüshası 394 beyitten ibarettir (Uzun ve Kültüral 2015: 135).

Kaygusuz Abdal, Mesnevi-i Sâni’yi oldukça açık ve anlaşılır bir dille, konuşma dilindeki sözcüklere ağırlık vererek kaleme almıştır. Eser, aruzun “Mefâ’îlün mefa’îlün fe’ûlün” vezniyle ve bütünüyle manzum olarak yazılmıştır. Vezinde bazı bozukluklar olsa da bunların müelliften mi yoksa müstensihten mi kaynaklandığını söylemek zordur.

Kaygusuz Abdal, Mesnevi-i Sâni’de tek bir konuyu ele almaz. Farklı tasavvufî konulara değinir. Esere aşk konusuyla başlar. Bundan başka kişinin kendi özünü bilmesi, âdeme secde edilmesi, gönül temizliği, irfani sırlar, nefsin terbiyesi, tevhid yolunun işaretleri, insanın saadete ermesi, kişinin Allah’ı gönlünde bulması, Ene’l-Hak, dünyanın geçiciliği ve vefasızlığı gibi tasavvufi konulara temas eden Kaygusuz Abdal, özellikle gönül kavramı üzerinde durur. Gönlün ilahi sırların meskeni olduğu, Allah’ın ancak gönül gözüyle görülebileceği, gönül yoluyla Allah’a ulaşanların kurtuluşa erdiği gibi hususlar, Kaygusuz Abdal’ın ısrarla vurguladığı noktalardır (Şehazade Alaeddin Gaybi 2023: 763-788).

Kaygusuz Abdal, bu eserde dini ve irfani konuların yanında bir takım tarihi ve kültürel temalardan bahsetmeyi de ihmal etmez. Türkmenlerin ve Kürtlerin kimi alışkanlıklarına değinir. Tarihi süreçte önemli rolleri olan Nemrut, Şeddad, Firavun, Keykubad, Cemşid, Karun, Efrasiyab gibi kişileri anar (Şehazade Alaeddin Gaybi 2023: 763-788).

Mesnevi-i Sâni’nin çeviri yazısı, 2015 yılında Mehmet Fatih Uzun tarafından Kaygusuz Abdal'ın Mesnevî-i Sânî ve Mesnevî-i Sâlis'i (İnceleme, metin, dizin, tıpkıbasım) başlıklı yüksek lisans tezinde yapılmıştır (2015: 29-99). Bu çalışmada eser dil, yazım, ses bilgisi bakımından da incelenmiştir. Pınar Ersoy Özdoğru ise Uzun’dan aldığı metni Kaygusuz Abdal'ın Mesnevî-i Sânî ve Mesnevî-i Sâlis'inde Tasavvuf Anlayışı adlı kendi yüksek lisans tezinde ek olarak vermiştir (2020: 94-143). Abdurrahman Güzel, Kaygusuz Abdal’ın bütün eserlerini bir araya getirerek hazırladığı Kaygusuz Abdal Külliyatı adlı çalışmasında Mesnevi-i Sâni’nin çeviri yazısını yayımlamıştır (Şehazade Alaeddin Gaybi 2023: 763-788).

Eserden Örnekler


“Bu ‘ışk mevci yine başumdan aşdı

Sırum fâş eyledi râzumı açdı


Görindi ol kim ol ayn-ı bekâdur

Özin fâş eyleyüp özi çıkadur


O güneş togdı ki hergiz tolınmaz

Gehî yavı varup gehî bilinmez


Dokuz eyvân yidi şem’-i münevver

Yidi kat yir yidi deryâ bu cevher


O sır kim nihân olupdur gönülde

O sır kim gulguledür cümle dilde


O deryâ kim ‘âlem mevcinde yeksân

O sûret kim felek nakşında hayrân


O sır kim şeytânı yoldan apardı

O ‘ayyâr kim tâcı başdan kapardı


O nûr kim güneş anun şemmesidür

O hokkabâz bu gönüller tasıdır


O geyik kim göbegi müşg ü ‘anber

O kamış kim içinde dolı şekker


O sadef kim tolı dürr ü güherdür

O deve kim katarda ser neferdür


O sâkî kim zevâli yok bâkîdür

Müdâm kadeh sunan hem ol sâkidür


Anun kim Mustafâ virdi nişânın

Bu Kur’ân’da didi şerh ü beyânın


O cân kim cümle eşyânun cânıdur

Gedâdur cümle sultân ol ganîdür


Sâhib-i tob ü çevgân ki bu meydân

Odur gerdiş kılan her tonda pinhân


O kim gönülde cânda pinhân oldur

Cihân güneş nûrıyla yeksân oldur


Bu her zerre ki görinen güneşde

Nakkâşı fehm ider misin bu nakşda


Bu nakşa bakuban görgil nakkâşı

‘Akl-ı kül ol ko bu ‘akl-ı ma’âşı


Bu sahrâda neden ser-gerdân oldun

Meger kim âb u gilde pinhân oldun


Sana senden dimege korkaram ben

Evel âhir var iden hem varam ben


Hemân sen de benüm bigi âdemsin

Kem eksük yok mükemmelsin tamâmsın


Velî kim kend’özünden sen gâfilsin

Gâfil niçün olursın çü ‘âkılsın” (Güzel  2023: 763-764).

Kaynakça


Ersoy Özdoğru, Pınar. (2020). Kaygusuz Abdal'ın Mesnevi-i Sâni ve Mesnevi-i Sâlis'inde Tasavvuf Anlayışı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: T.C. Üsküdar Üniversitesi Tasavvuf Araştırmaları Enstitüsü.

Teber, Ömer Faruk. (2018). “Kaygusuz Abdal Alâeddîn Gaybî ve Yazma Koleksiyonlarındaki Eserleri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi XI/61: 1245-1251.

Güzel, Abdurrahman (2023). Şehzâde Alaâeddin Gaybî (2023). Kaygusuz Abdal Külliyâtı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.

Uzun, Mehmet Fatih. (2015). Kaygusuz Abdal'ın Mesnevî-i Sânî ve Mesnevî-i sâlis'i (İnceleme, metin, dizin, tıpkıbasım). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.

Uzun, Mehmet Fatih ve Z. Kültüral (2015). “Kaygusuz Abdal’ın İki Mesnevisi”. Dede Korkut Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, IV/ 8: 132-141.

Atıf Bilgileri


Özdemir, Özlem. "MESNEVİ-İ SÂNİ (KAYGUSUZ ABDAL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mesnevi-i-sani-kaygusuz-abdal. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
2 GÜLİSTAN (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
3 MESNEVİ-İ BABA KAYGUSUZ (KAYGUSUZ ABDAL) KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi Dr. Damlanur KÜÇÜKYILDIZ GÖZELCE
Görüntüle
4 GEVHERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
5 MİNBERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
6 BUDALANÂME (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
7 KİTÂB-I MAGLATA (KAYGUSUZ ABDAL) KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay
Görüntüle
8 VÜCUD-NÂME (KAYGUSUZ ABDAL) KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay
Görüntüle
9 DİLGÛŞÂ (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
10 SARAYNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
11 MESNEVÎ-İ SALİS (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
12 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
13 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
14 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
15 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
16 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
17 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
18 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
19 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
20 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
21 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle