- Yazar Biyografisi (TEİS)
KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi - Madde Yazarı: Dr. Özlem Özdemir
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap-Latin
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:16/03/2022
MESNEVİ-İ SÂNİ (KAYGUSUZ ABDAL)
mesneviKAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342 - ö. 845/1444)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Asıl adı Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342-ö. 845/1444) olan ve Abdal Musa’ya intisap ettikten sonra Kaygusuz Abdal adını kullanan Bektaşi arifinin yazdığı kısa mesnevi. Kaygusuz Abdal’ın yazdığı üç mesnevi vardır. Bunlardan ilki Mesnevi-i Evvel, ikincisi Mesnevi-i Sâni, sonuncusu ise Mesnevi-i Sâlis adını taşır. Küçük Mesnevi olarak da kaydedilen Mesnevi-i Sâni’nin bugüne kadar birçok el yazma nüshası tespit edilmiştir. Bu nüshalardan birincisi, Berlin Staatsbibliothek Marburg’da Ms. or. oct.4044’dadır. İkincisi, Ankara Genel Kütüphane’de 167. numara 306. sırada kayıtlıdır. Üçüncü nüsha yine Ankara Genel Kütüphane’de 645. numara ve 231. sırada bulunmaktadır. Dördüncü nüsha İstanbul Millet Kütüphanesi Ali Emîri (Manzum Eserler) bölümünde 797 numarada kayıtlıdır. Beşinci nüsha Süleymaniye Kütüphanesi Hâşim Paşa bölümü 19 numarada kayıtlıdır (Uzun 2015: 9, Ersoy Özdoğru 2020: 7, Şehazade Alaeddin Gaybi 2023: 98). En eski tarihli nüshası 907 (1501/1502) yılında istinsah edilen Berlin’deki nüshadır (Uzun ve Kültüral 2015: 136, Ersoy Özdoğru 2020: 7).
Eserdeki ilk mesnevi 1017, ikinci mesnevi 338, üçüncü mesnevisi ise 367 beyitten oluşur (Teber 2018: 1247). Mesnevi-i Sani, Güzel’in bildirdiğine göre 388, Uzun’un bildirdiğine göre 396 beyittir (Uzun 2015: 6). Beyitlerin sayısındaki farklılıkların, farklı yazmalardan kaynaklandığı söylenebilir. Gerçekten de Mesnevi-i Sani’nin Berlin nüshası 394, Ankara 1 nüshası 395, Ankara 2 nüshası 387, İstanbul 1 nüshası 328, İstanbul 2 nüshası 394 beyitten ibarettir (Uzun ve Kültüral 2015: 135).
Kaygusuz Abdal, Mesnevi-i Sâni’yi oldukça açık ve anlaşılır bir dille, konuşma dilindeki sözcüklere ağırlık vererek kaleme almıştır. Eser, aruzun “Mefâ’îlün mefa’îlün fe’ûlün” vezniyle ve bütünüyle manzum olarak yazılmıştır. Vezinde bazı bozukluklar olsa da bunların müelliften mi yoksa müstensihten mi kaynaklandığını söylemek zordur.
Kaygusuz Abdal, Mesnevi-i Sâni’de tek bir konuyu ele almaz. Farklı tasavvufî konulara değinir. Esere aşk konusuyla başlar. Bundan başka kişinin kendi özünü bilmesi, âdeme secde edilmesi, gönül temizliği, irfani sırlar, nefsin terbiyesi, tevhid yolunun işaretleri, insanın saadete ermesi, kişinin Allah’ı gönlünde bulması, Ene’l-Hak, dünyanın geçiciliği ve vefasızlığı gibi tasavvufi konulara temas eden Kaygusuz Abdal, özellikle gönül kavramı üzerinde durur. Gönlün ilahi sırların meskeni olduğu, Allah’ın ancak gönül gözüyle görülebileceği, gönül yoluyla Allah’a ulaşanların kurtuluşa erdiği gibi hususlar, Kaygusuz Abdal’ın ısrarla vurguladığı noktalardır (Şehazade Alaeddin Gaybi 2023: 763-788).
Kaygusuz Abdal, bu eserde dini ve irfani konuların yanında bir takım tarihi ve kültürel temalardan bahsetmeyi de ihmal etmez. Türkmenlerin ve Kürtlerin kimi alışkanlıklarına değinir. Tarihi süreçte önemli rolleri olan Nemrut, Şeddad, Firavun, Keykubad, Cemşid, Karun, Efrasiyab gibi kişileri anar (Şehazade Alaeddin Gaybi 2023: 763-788).
Mesnevi-i Sâni’nin çeviri yazısı, 2015 yılında Mehmet Fatih Uzun tarafından Kaygusuz Abdal'ın Mesnevî-i Sânî ve Mesnevî-i Sâlis'i (İnceleme, metin, dizin, tıpkıbasım) başlıklı yüksek lisans tezinde yapılmıştır (2015: 29-99). Bu çalışmada eser dil, yazım, ses bilgisi bakımından da incelenmiştir. Pınar Ersoy Özdoğru ise Uzun’dan aldığı metni Kaygusuz Abdal'ın Mesnevî-i Sânî ve Mesnevî-i Sâlis'inde Tasavvuf Anlayışı adlı kendi yüksek lisans tezinde ek olarak vermiştir (2020: 94-143). Abdurrahman Güzel, Kaygusuz Abdal’ın bütün eserlerini bir araya getirerek hazırladığı Kaygusuz Abdal Külliyatı adlı çalışmasında Mesnevi-i Sâni’nin çeviri yazısını yayımlamıştır (Şehazade Alaeddin Gaybi 2023: 763-788).
Eserden Örnekler
“Bu ‘ışk mevci yine başumdan aşdı
Sırum fâş eyledi râzumı açdı
Görindi ol kim ol ayn-ı bekâdur
Özin fâş eyleyüp özi çıkadur
O güneş togdı ki hergiz tolınmaz
Gehî yavı varup gehî bilinmez
Dokuz eyvân yidi şem’-i münevver
Yidi kat yir yidi deryâ bu cevher
O sır kim nihân olupdur gönülde
O sır kim gulguledür cümle dilde
O deryâ kim ‘âlem mevcinde yeksân
O sûret kim felek nakşında hayrân
O sır kim şeytânı yoldan apardı
O ‘ayyâr kim tâcı başdan kapardı
O nûr kim güneş anun şemmesidür
O hokkabâz bu gönüller tasıdır
O geyik kim göbegi müşg ü ‘anber
O kamış kim içinde dolı şekker
O sadef kim tolı dürr ü güherdür
O deve kim katarda ser neferdür
O sâkî kim zevâli yok bâkîdür
Müdâm kadeh sunan hem ol sâkidür
Anun kim Mustafâ virdi nişânın
Bu Kur’ân’da didi şerh ü beyânın
O cân kim cümle eşyânun cânıdur
Gedâdur cümle sultân ol ganîdür
Sâhib-i tob ü çevgân ki bu meydân
Odur gerdiş kılan her tonda pinhân
O kim gönülde cânda pinhân oldur
Cihân güneş nûrıyla yeksân oldur
Bu her zerre ki görinen güneşde
Nakkâşı fehm ider misin bu nakşda
Bu nakşa bakuban görgil nakkâşı
‘Akl-ı kül ol ko bu ‘akl-ı ma’âşı
Bu sahrâda neden ser-gerdân oldun
Meger kim âb u gilde pinhân oldun
Sana senden dimege korkaram ben
Evel âhir var iden hem varam ben
Hemân sen de benüm bigi âdemsin
Kem eksük yok mükemmelsin tamâmsın
Velî kim kend’özünden sen gâfilsin
Gâfil niçün olursın çü ‘âkılsın” (Güzel 2023: 763-764).
Kaynakça
Ersoy Özdoğru, Pınar. (2020). Kaygusuz Abdal'ın Mesnevi-i Sâni ve Mesnevi-i Sâlis'inde Tasavvuf Anlayışı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: T.C. Üsküdar Üniversitesi Tasavvuf Araştırmaları Enstitüsü.
Teber, Ömer Faruk. (2018). “Kaygusuz Abdal Alâeddîn Gaybî ve Yazma Koleksiyonlarındaki Eserleri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi XI/61: 1245-1251.
Güzel, Abdurrahman (2023). Şehzâde Alaâeddin Gaybî (2023). Kaygusuz Abdal Külliyâtı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
Uzun, Mehmet Fatih. (2015). Kaygusuz Abdal'ın Mesnevî-i Sânî ve Mesnevî-i sâlis'i (İnceleme, metin, dizin, tıpkıbasım). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
Uzun, Mehmet Fatih ve Z. Kültüral (2015). “Kaygusuz Abdal’ın İki Mesnevisi”. Dede Korkut Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, IV/ 8: 132-141.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
2 | GÜLİSTAN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
3 | MESNEVİ-İ BABA KAYGUSUZ (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Damlanur KÜÇÜKYILDIZ GÖZELCE |
Görüntüle | ||
4 | GEVHERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
5 | MİNBERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
6 | BUDALANÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
7 | KİTÂB-I MAGLATA (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
8 | VÜCUD-NÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
9 | DİLGÛŞÂ (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
10 | SARAYNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
11 | MESNEVÎ-İ SALİS (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
12 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
13 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
14 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
15 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
16 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
17 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
18 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
19 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
20 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
21 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |